Correcte rijkunst bij (hoog niveau) dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Correcte rijkunst bij (hoog niveau) dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 22:58

Hallo,

Naar aanleiding van dit topic:
[VN] Charlotte Fry wint kür tijdens London International Horse Show

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik zou er graag meer over willen leren door te kijken.

Wat is volgens jou een goed (YouTube) video voorbeeld van een correct gereden proef in de (hogere) dressuur?
En voor vergelijkingsmateriaal, wat is een slecht (Youtube) video voorbeeld hiervan?

Ik hoor en zie het graag! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:10

Freyr

Re: Correcte rijkunst bij (hoog niveau) dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:24

Als goed voorbeeld zou je de proeven van Jill Huijbregts ook even terug kunnen kijken. Zeker haar laatste NK viel haar rijderij op.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:23

Lewis Carrier en Ingrid Klimke vind ik echte voorbeelden voor hoe ik het graag zie.
Paarden die het met plezier lijken te doen op de lichtste hulpen, fijne, zachte meezittende ruiter/amazone.
Lewis is nog maar net op het allerhoogste niveau bezig, Ingrid al veel langer en ook enorm veelzijdig op de hoogste niveaus.

Geen YouTube, maar facebook.
Kür van Lewis in London
https://www.facebook.com/share/v/17smLR39wJ/

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:19

Als een paard zijn mond met elke pas open en dicht doet heeft hij pijn dan haak ik al af.En dat zie ik ook bij de bejubelde ruiters.Die stang en trens zou verboden moeten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:25

Dat is imo te kort door de bocht.

Mond open als in een klappermondje komt vaak door nervositeit bij het paard.

Het enige wat je verdoezeld bij alleen een trens is dat de mond niet meer open kan door de sperriem. Bij een stang moet de mond juist open kunnen. Er zit wel een verschil in tussen mond open door stanggebruik of niet.

Maar goed, denk niet dat TS een discussie topic wil..ze wil voorbeelden. Dus misschien heb je dan een voorbeeld van iets wat jij wel goed vind Office.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:27

Elisa2 schreef:
Goed:
https://youtu.be/IZfa5Rl2o94?feature=shared

Let op lichtheid hulpen, ontspannen stangteugel, souplesse in het paard, niet teveel spoorgebruik en veel harmonie.

Slecht:
https://youtu.be/EYx5ybtvcGI?feature=shared

Teveel stang gebruik, paard heeft veel de mond open. Aanleuning is strak, veel spoorgebruik, paard is strak in het hele lijf. Weinig harmonie. Sowieso teveel druk en spanning.

Ik vind dit een heel duidelijk verschil Jessica rijdt daar echt heel netjes. Ik zie zelfs een los stangetje. Hans Peter....tja... :x

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:30

https://www.youtube.com/watch?v=xU6aq-yDEmc

dan zou ik deze amazone volgen, Becky Moody en Jagerbomb, de ontdekking in Parijs en nu in Londen 2024

haar hulpen zijn altijd voorwaarts en in harmonie, paard oogt blij als een happy atleet

https://www.youtube.com/watch?v=dNaoUyZc86o

Dan zijn er veel verschillen in GOED,
https://www.youtube.com/watch?v=hCJx9hKBxdw
https://www.youtube.com/watch?v=1UXQ58MoodI

let dan ook vooral op de blijheid en de ontspanning van ruiter en paard,

Helen Langehanenberg noemde het een zelfloper die je mag begeleiden met de juiste hulpen
https://www.youtube.com/watch?v=wobqXzp1kwI

https://www.youtube.com/watch?v=Qx6FbY7YlJg
enkele ruiters die alles uit het paard halen en zeker niet elk paard is super getalenteerd, maar de blijheid en harmnie is er,

of op kracht https://www.youtube.com/watch?v=_n61NJSctAU

lees b.v. ook de reacties aan dit filmpje

of is het prikken en prakken om een paard voorwaarts te houden, elke hulp moet het paard stimuleren niet hinderen of irriteren

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:15

Bais moet steeds zijn wat ooit in artikel 401 van het FEI reglement stond

DRESSUUR*
Artikel 401 - Doel en algemene beginselen

Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een gelukkige atleet door harmonieus onderwijs. Hierdoor maakt het het Paard rustig, soepel, los en flexibel, maar ook zelfverzekerd, attent en scherp, waardoor perfecte verstandhouding met de atleet.

Deze kwaliteiten worden gedemonstreerd door:
- De vrijheid en regelmaat van de gangen.
- De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
- De lichtheid van de voorhand en de aangrijpingen van de achterhand, afkomstig van vanuit een levendige impuls.
- De acceptatie van het bit, met onderdanigheid/doorzettingsvermogen (Durchlässigkeit) zonder enige spanning of weerstand.

Het paard wekt dus de indruk uit zichzelf te doen wat Vereist. Zelfverzekerd en attent, zich genereus onderwerpend aan de controle van de atleet, die absoluut recht blijft in elke beweging op een rechte lijn en dienovereenkomstig buigen bij het bewegen op gebogen lijnen.

De wandeling is regelmatig, vrij en ongedwongen. De draf is vrij, soepel, regelmatig en actief. De galop is verenigd, licht en evenwichtig. De achterhand zijn nooit inactief og traag. Het paard reageert op de geringste aanwijzing van de atleet en geeft daardoor leven en geest aan de rest van zijn lichaam.

Door een levendige impuls en de soepelheid van de gewrichten van de verlammende werking van weerstand, gehoorzaamt het Paard gewillig en zonder aarzeling en reageert kalm en nauwkeurig op de verschillende hulpmiddelen, waarbij hij een natuurlijk en harmonieus evenwicht, zowel fysiek als mentaal.

Bij al het werk, zelfs bij de stilstand, moet het paard "op het bit" zijn. Van een paard wordt gezegd dat het "op het bit" is als de hals min of meer is verhoogd en gebogen naar gelang van het stadium van de opleiding en de uitbreiding of collectie van het tempo, het accepteren van het hoofdstel met een lichte en consistente zachte Onderdanig contact. Het hoofd moet in de regel in een stabiele positie blijven iets vooraan in de verticaal, met een soepele poll als hoogste punt van de nek, en er mag geen weerstand worden geboden aan de atleet.

De cadans wordt weergegeven in draf en galop en is het resultaat van de juiste harmonie die een Paard laat zien wanneer het met duidelijke regelmaat, impuls en evenwicht. De cadans moet worden aangehouden bij alle verschillende draf- of galopoefeningen en in alle variaties van deze tempo's.

De regelmaat van de passen is fundamenteel voor dressuur.
* FEI Regels voor dressuurevenementen, 24e editie, met ingang van 1 januari 2011.

http://www.klassiskdressur.com/Artikler ... %20Athlete.

het moest vervangen worden, helaas

Gelukkig snappen steeds meer ruiters dat dit de basis is en moet blijven
Laatst bijgewerkt door mce op 25-12-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:23

Freyr schreef:
Als goed voorbeeld zou je de proeven van Jill Huijbregts ook even terug kunnen kijken. Zeker haar laatste NK viel haar rijderij op.

Nou he, wat was die ondergewaardeerd zeg, de harmonie en begeleiding van haar, uit het boekje.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 07:28

Bij het bekijken van de filmpjes kwam ik Brett Kidding tegen _/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:14

Oh Tristan haha..erg vermakelijk ja.

Ik dacht al..wie is dat? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:32

Jill haar proef op het NK waren inderdaad erg goed, vind haar sowieso een fijne ruiter, heb haar ook vaak zien trainen.

En als we iets opnoemen van een proef die eigenlijk helemaal mis ging, maar waar de ruiter het heel netjes en met respect naar het paard probeerde op te lossen en uiteindelijk afgroette: Hermes in Doha.
Zulke momenten vind ik zelf namelijk vaak tekenend hoe een ruiter rijdt, juist als je ziet dat het door spanning bij het paard mis gaat. Gaan ze onder de wedstrijd druk trekken, sleuren schoppen. Of proberen ze het ruimte te geven en gerust te stellen, en opnieuw te proberen, om dan tot de conclusie te komen dat vandaag niet de dag is en af te groeten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:51

Waar vinden jullie proef-video’s van Jill van 2024?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:04

Elisa2 schreef:
Goed:
https://youtu.be/IZfa5Rl2o94?feature=shared

Let op lichtheid hulpen, ontspannen stangteugel, souplesse in het paard, niet teveel spoorgebruik en veel harmonie.

Slecht:
https://youtu.be/EYx5ybtvcGI?feature=shared

Teveel stang gebruik, paard heeft veel de mond open. Aanleuning is strak, veel spoorgebruik, paard is strak in het hele lijf. Weinig harmonie. Sowieso teveel druk en spanning.
Ik zie normaal best wel wat hoor, maar op dit niveau is het soms gewoon te ver weg voor mij om alle nuances te zien en snappen (en dan zijn de discussies daarover hier erg interessant, en zoals eerder weleens gezegd zeker ook jouw bijdrages). Maar deze zijn wel echt heel duidelijk ja!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:48

Dankjewel :)

Ben blij dat ze duidelijk zijn, deze twee hebben ook een enorm verschil qua rijstijl.

C_alsemgeest, inderdaad..daar is ook een boel uit te halen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:43

nick_en_ik schreef:
Hallo,

Naar aanleiding van dit topic:
[VN] Charlotte Fry wint kür tijdens London International Horse Show

Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik zou er graag meer over willen leren door te kijken.

Wat is volgens jou een goed (YouTube) video voorbeeld van een correct gereden proef in de (hogere) dressuur?
En voor vergelijkingsmateriaal, wat is een slecht (Youtube) video voorbeeld hiervan?

Ik hoor en zie het graag! :D

kijk even naar de proef van Zonik PLus en Justin Verboomen in Mechelen dan zie je alles wat in het oude artikel 401 omschreven staat
start al direct als eerste en als tweede HP vergelijk

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... en-hermes/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 23:13

Even los van het onderwerp maar wat is Taminiau een fijn paard zeg. Dat zou echt een grote kunnen worden onder een andere ruiter.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 09:03

Ik werd niet warm van de proef van Justin en Zonik Plus...
Ik zag een gehaaste proef, een overactieve piaffe die bijna achterwaarts was (1e vooral), passage waarbij de achterbenen regelmatig ongelijk waren en meer van de grond kwamen dan de voorbenen, een matige (imo) neerwaartse galop, mond vaak open.
Ja, meneer zit er netjes op (imo teveel achterover) en rukt&prikt niet (in de proef) en het paard heeft redelijk lengte.

Als dit het helemaal is, dan laat maar...
Ik kijk vele malen liever naar Lewis Carrier (Diego), Ingrid Klimke, Sabine Schut-Kerry (Sanceo).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:37

different1 schreef:
Ik werd niet warm van de proef van Justin en Zonik Plus...
Ik zag een gehaaste proef, een overactieve piaffe die bijna achterwaarts was (1e vooral), passage waarbij de achterbenen regelmatig ongelijk waren en meer van de grond kwamen dan de voorbenen, een matige (imo) neerwaartse galop, mond vaak open.
Ja, meneer zit er netjes op (imo teveel achterover) en rukt&prikt niet (in de proef) en het paard heeft redelijk lengte.

Als dit het helemaal is, dan laat maar...
Ik kijk vele malen liever naar Lewis Carrier (Diego), Ingrid Klimke, Sabine Schut-Kerry (Sanceo).

ja maar die waren er vandaag niet en dan is Zonic Plus fijn om naar te kijken in dit deelnemersveld

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:38

Elisa2 schreef:
Even los van het onderwerp maar wat is Taminiau een fijn paard zeg. Dat zou echt een grote kunnen worden onder een andere ruiter.

wat je zegt, nu mag het niet zichzelf zijn en dat gaat ook weer opbreken

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 10:47

Ik heb nog geen wedstrijddressuur ruiter/combinatie gezien waar ik fan van ben, maar buiten de wedstrijdsport: kijk eens naar filmpjes van Anja Beran, dat is pas een voorbeeld. En ze heeft al heel wat verreden paarden weer op de rit gekregen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:12

hwn schreef:
Ik heb nog geen wedstrijddressuur ruiter/combinatie gezien waar ik fan van ben, maar buiten de wedstrijdsport: kijk eens naar filmpjes van Anja Beran, dat is pas een voorbeeld. En ze heeft al heel wat verreden paarden weer op de rit gekregen.

als leer en trainingsfilmpje mooi, maar niet in vergelijk met een proef,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 11:19

mce schreef:
hwn schreef:

Mee eens :j

Proef rijden is iets anders dan alleen training rijden waar alles op het juiste moment gedaan en gefilmd kan worden.

Vind Anja ook fijn, maar het is geen vergelijk.

En ja daar ben ik ook bang voor bij Taminiau mce, dat deze ook weer kapot gereden wordt en dat zou echt zonde zijn! Zie meer kwaliteit dan bij Toto jr.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 21:45

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Mee eens :j

Proef rijden is iets anders dan alleen training rijden waar alles op het juiste moment gedaan en gefilmd kan worden.

Vind Anja ook fijn, maar het is geen vergelijk.

Niet mee eens. Ik heb Anja nooit zelf zien rijden, maar ik heb haar zien lesgeven op een lesdag waar ik haar leerlingen heel mooie dingen zag doen, nog nooit een lesgeefster gezien met zo'n positieve impact, en als ik me goed herinner, reed zelfs geen enkele combinatie met sporen of stang-en-trens. Ik ben zeker dat ze zelf een imo perfecte proef kan neerzetten, alleen de vraag of die ook zo beoordeeld zou worden door een jury.