Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 19:19

Er zijn ruiters die pas rond Z1- niveau beginnen met de wissels en er zijn ruiters die al met een 3 of 4 jarige beginnen. Allebei heeft z'n voor- en nadelen. Ik val in de tweede categorie:)

Het lijkt me leuk om met dit topic tips en ideeën uit te wisselen. Vooropgesteld dat iedereen z'n best doet, fouten maken menselijk is en dat we allemaal lessen volgen. Er zijn m.i. meerdere wegen naar Rome!

Ik ben een paar weken geleden begonnen met mijn 5 jarige. Galop is aardig voor elkaar, kan makkelijk sluiten en naar voren en houdt z'n balans bij in de contra.
Ik ben begonnen op de korte diagonaal, iets toe rijden, schouder beetje voor en nieuwe galophulp. Ene kant gaat uiteraard makkelijker dan de andere kant.

Mijn paard zit nu in de meedenk-fase. Ook wil hij nog wel eens een bok geven. Maar: hij weet nu dat er iets komt. Ik blijf werken aan de kwaliteit van de galop en gewoon blijven oefenen: max 2 of 3 keer proberen. Gaat er 1 goed, uitbundig belonen en stoppen. Gaan ze allemaal kapot, helaas pindakaas morgen weer een dag.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 08:39

Is het je eerste keer dat je een wissel aan leert aan een paard of heb je het altijd zo benaderd?

Ik ben er nog niet mee bezig maar ben wel bezig met alle voorwaarden te creëeren om hopelijk straks toch in ontspanning er naar toe te kunnen werken met mijn 5 jarige merrie. Maar dat gaat nog wel even duren want ze is een drukte makertje.
Met mijn andere paard zit ik nu een beetje te puzzelen in de series omdat hij snel spanning krijgt en dan te veel wil doen. Dus even rustig terug naar gewoon 1 wissel per lange zijde en nu ben ik zoetjes aan weer aan het opbouwen naar de serie. In mijn beleving gaat het vanaf het punt dat een paard een wissel kent een beetje met pieken en dalen omdat je natuurlijk zelf een steeds betere wissel wil maar een paard vaak ook heel ijverig wordt of juist heel heet en ieder paard heeft zo zijn eigen dingetjes bij de wissel die opgelost moeten worden.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 10:07

xmarliez schreef:
Is het je eerste keer dat je een wissel aan leert aan een paard of heb je het altijd zo benaderd?

Ik ben er nog niet mee bezig maar ben wel bezig met alle voorwaarden te creëeren om hopelijk straks toch in ontspanning er naar toe te kunnen werken met mijn 5 jarige merrie. Maar dat gaat nog wel even duren want ze is een drukte makertje.
Met mijn andere paard zit ik nu een beetje te puzzelen in de series omdat hij snel spanning krijgt en dan te veel wil doen. Dus even rustig terug naar gewoon 1 wissel per lange zijde en nu ben ik zoetjes aan weer aan het opbouwen naar de serie. In mijn beleving gaat het vanaf het punt dat een paard een wissel kent een beetje met pieken en dalen omdat je natuurlijk zelf een steeds betere wissel wil maar een paard vaak ook heel ijverig wordt of juist heel heet en ieder paard heeft zo zijn eigen dingetjes bij de wissel die opgelost moeten worden.

Ik heb al wel ervaring met de wissels, op ervaren paard geleerd en doorgereden paard aangeleerd. Dit is wel mijn eerste jongkie om het aan te leren. Juist doordat mijn ervaring is, dat het best lastig is een doorgereden paard te leren wisselen, ben ik bij deze al begonnen.
Eigenlijk ging het bij de eerste keer proberen vrij makkelijk, maar nu bouwt hij spanning op en gaat meedenken.
Nu negeer ik eigenlijk een bok en beloon wanneer hij wisselt. Of wanneer ik voel dat hij gaat spannen, dan rijd ik geen wissel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:52

Maar een jong paard wat nog in de groei zit kan zo makkelijk in onbalans lopen. Waarom dan willen werken aan iets waarbij de balans zo goed moet zijn?

Bokken tijdens de wissel geeft al wel aan dat er in de basis wat is overgeslagen. Dus je schiet je doel voorbij.

En ik ken weinig mensen die versie 2 verkiezen boven 1. Juist omdat versie 1 uiteindelijk het beste resultaat oplevert.

En dan bedoel ik niet perse z1, maar wel het bewezen in balans en op eigen benen kunnen lopen.

Ondanks dat je niet op zoek was naar de discussie, denk ik niet dat je met je geringe ervaring op een jong paard deze grote stap kunt maken als je ook aangeeft dat er nog ongewenst gedrag (wat ik vertaal als onbalans) in zit.

Meedenken in combi met spanning… bokken. Is geen happy atlete en dan daarboven op nog een puzzelende ruiter. In mijn ogen is en combinatie die op langere termijn maar 1 verliezer kent.

xx_Irisje

Re: Wie is er nog meer aan het puzzelen met de wissels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 12:59

Ik ga wel voor versie 2, paard met een goede galop en basis voorwaarden vind ik het juist fijn om vroeg te beginnen.
Vind ze er handiger van worden en leuk om mee te knutselen. Doe het al jaren zo en het bevalt goed :)
Nu even niet mee bezig, m’n jonge paarden zijn nog niet ver genoeg en de lichte Tour merrie sprong al beginnende series met 5, natuurtalentje qua wissels.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:22

lletam schreef:
xmarliez schreef:

Ik heb al wel ervaring met de wissels, op ervaren paard geleerd en doorgereden paard aangeleerd. Dit is wel mijn eerste jongkie om het aan te leren. Juist doordat mijn ervaring is, dat het best lastig is een doorgereden paard te leren wisselen, ben ik bij deze al begonnen.
Eigenlijk ging het bij de eerste keer proberen vrij makkelijk, maar nu bouwt hij spanning op en gaat meedenken.
Nu negeer ik eigenlijk een bok en beloon wanneer hij wisselt. Of wanneer ik voel dat hij gaat spannen, dan rijd ik geen wissel.

Herkenbaar. Toen de mijne dat ging doen heb ik het minimaal een maand weer gelaten en daarna weer rustig opgepakt. Vaak willen we dan op iets door omdat we er aan zijn begonnen en eigenlijk niet willen stoppen tot dat het lukt. Maar een paard leert heel anders. En vaak door de focus daar vanaf te halen en bezig te zijn met andere dingen bereik je 2 dingen, 1 je paard wordt weer sterker en soepeler door het andere werk en 2, je paard zal de volgende keer meer rust hebben omdat je het even gelaten hebt. En deze pauzes zul je misschien wel vaker in moeten lassen. Afhankelijk van het paard natuurlijk.
De mijne sprong toen hij 4 was al een serie en is nu 6 en de serie was dus ineens weer heel lastig (heb ook wel eens een half jaar niks met de wissel gedaan hoor, gaat bij ons heel erg in fases), dan haal ik de focus daar gewoon even vanaf ipv het te blijven oefenen totdat hij zo veel spanning heeft dat ik dadelijk niet eens meer 1 wissel kan rijden. Voor de mijne werkte dat heel goed maar het is natuurlijk per paard verschillend.

Je paard stabiel maken in de contra en zowel gewoon als contra aan kunnen springen op de rechte lijn zijn altijd hele fijne en goede oefeningen om in die pauze tijd te doen. Worden ze handig en zekerder van en ook soepeler en sterker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:24

Anomien schreef:
Maar een jong paard wat nog in de groei zit kan zo makkelijk in onbalans lopen. Waarom dan willen werken aan iets waarbij de balans zo goed moet zijn?

Bokken tijdens de wissel geeft al wel aan dat er in de basis wat is overgeslagen. Dus je schiet je doel voorbij.

En ik ken weinig mensen die versie 2 verkiezen boven 1. Juist omdat versie 1 uiteindelijk het beste resultaat oplevert.

En dan bedoel ik niet perse z1, maar wel het bewezen in balans en op eigen benen kunnen lopen.

Ondanks dat je niet op zoek was naar de discussie, denk ik niet dat je met je geringe ervaring op een jong paard deze grote stap kunt maken als je ook aangeeft dat er nog ongewenst gedrag (wat ik vertaal als onbalans) in zit.

Meedenken in combi met spanning… bokken. Is geen happy atlete en dan daarboven op nog een puzzelende ruiter. In mijn ogen is en combinatie die op langere termijn maar 1 verliezer kent.

Omdat paarden die volledig in balans zijn soms juist heel veel spanning op bouwen en niet om springen omdat ze zo bevestigd zijn in de contra. :) Ik heb eentje het geleerd die volledig bevestigd was en mijn volgende paarden leren het ook voor die tijd.

Wissels lijken altijd in ‘fases’ te gaan, ik liet het soms ook even rusten als hij te gespannen werd en als ik dan op pakte leek hij een klik gemaakt te hebben.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 14:49

Mijn vorig paard bood het spontaan aan als hij 4 was. Ik heb het in dank aanvaard en héél langzaam gecultiveerd. Aan 7 jaar wisselde hij prima. ( aan series was ik zelf niet toe). Wissels? Paece of cake!

Mijn huidig paard wisselde niet. Niet in de weide, niet bij het rijden en niet bij het springen. Ik liet dat wisselen dan maar voor wat het was.
Maar nu is hij 11, loopt al 3 jaar z1 en zijn we ook "aan het puzzelen met de wissels" o.l.v. een lesgeefster. Wissels? Echt niet simpel!

Hoe het best gaat?
Vb van links naar rechts: eerst zorgen dat we sprong genoeg hebben, even wijken naar links. Zodra er wat contrastelling is, wordt de linkerteugel ( toekomstige buitenteugel) de leidende teugel, rechts wat ruimte geven en dan kort buitenbeen geven,

Maar we doen eigenlijk vooral oefeningen om hem achteraan sterker te maken.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-24 17:38

Bedankt voor jullie ervaringen en tips. Het is inderdaad een kwestie van geduld, pauzes inplannen is ook een goede inderdaad. Verder ben ik wel benieuwd hoe jullie naar je wissel toe rijden? Koend hierboven gebruikt een stukje wijken bijvoorbeeld.

En nee ik zit inderdaad niet op discussie en ongefundeerde uitspraken over mijn rijderij te wachten ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:21

Ik deed het met mijn trainer vanuit één keertvolte, contra tot de hoek, in de hoek om stellen en de hulp geven op het juiste moment.

Ging het mis negeren. Wissels die ze per ongeluk uit gooien gedurende het proces vooral niet af straffen. Terug wisselen of rustig naar draf nemen en de oefening opnieuw inzetten. Toen Sam het wisselen eenmaal door had ging ie nl bij elk beetje spanning wisselen dus dat was ook even een fase. :+

Durven tevreden zijn met 1 wissel, belonen en afronden. Ze moeten vaak echt even over die drempel om om te springen. Tis meestal meer mentaal dan fysiek dat ze moeite hebben met die wissel.

Er is ook de manier van eenvoudige wissels rijden met maar 1 pas stap en als dat ontspannen en soepel gaat de stap er tussen uit laten dus gewoon de hulp voor het om springen. Voor Sam werkte dat niet.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 11:50

Mijn persoonlijke voorkeur een wat jonger paard de wissel aanleren. Daar zitten wel een paar voorwaarden aan, dus aan 2 teugels (schouder controle), aan de hulpen, goede balans. De eenvoudige wissels moeten ook al goed aan, en dan je dus ook aan kan springen in een contragalop, zodat ze goed snappen wat linker en rechter galop is in de hulpen.

Het is per paard ook even zoeken naar de juiste manier. Sommigen pakken het makkelijker op vanuit een eenvoudige wissel, en steeds minder stap passen ertussen. Sommigen leren het vanuit een diagonaal (persoonlijk doe ik dit liever niet). Je kan ook een klein 8'je pakken, en daarin omstellen en vragen. Er zijn zoveel manieren.

Mijn merrie heb ik via contragalop op de volte, balans omzetten door middel van nieuwe binnenbeen, goed zorgen dat de nieuwe binnenschouder vrij is en tikkeltje travers denken. Zij heeft bijvoorbeeld moeite met haar achterbeen er goed onder te zetten in de wissel. Als ik haar schoudervoor rij, wisselt ze juist eerst voor, en dan pas achter, of dan zet ze zich achter tegelijk af als een raket. :+

Datzelfde voorbereiding kan ik nu ook op de diagonaal en hoefslag pakken, in zet haar in travers in contragalop en ga daarin spelen met naar voren, terug, keertje terug naar stap of draf etc. zodat ze niet vooruit gaat denken in de voorbereiding. Als ik voel dat ze 100% aan de hulpen is, dan geef ik de sein met met nieuwe binnenbeen en door middel van mijn nieuwe binnen zitbeenknobbel naar voren te zetten (zij wordt te heet als ik het met m'n buitenbeen vraag).

99% van de wissels gaan goed, hier en daar hebben we nog wel een raket wissel, maar inmiddels kunnen we een serie van om de 4 rijden en kunnen we spelen met het achterbeen er meer onder krijgen. Ik hoef haar niet meer in echte travers te zetten, ik hoef het alleen te denken en dan springen we een mooie wissel.

Ieder paard is zo verschillend hierin, het is zoeken waar jouw paard het beste op reageert en het fijnst vindt. Maar wel pas als je schouder controle hebt, dat is het belangrijkst. Als je schouder controle hebt, heb je balans.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 20:31

Ayasha schreef:
Ik deed het met mijn trainer vanuit één keertvolte, contra tot de hoek, in de hoek om stellen en de hulp geven op het juiste moment.

Ging het mis negeren. Wissels die ze per ongeluk uit gooien gedurende het proces vooral niet af straffen. Terug wisselen of rustig naar draf nemen en de oefening opnieuw inzetten. Toen Sam het wisselen eenmaal door had ging ie nl bij elk beetje spanning wisselen dus dat was ook even een fase. :+

Durven tevreden zijn met 1 wissel, belonen en afronden. Ze moeten vaak echt even over die drempel om om te springen. Tis meestal meer mentaal dan fysiek dat ze moeite hebben met die wissel.

Er is ook de manier van eenvoudige wissels rijden met maar 1 pas stap en als dat ontspannen en soepel gaat de stap er tussen uit laten dus gewoon de hulp voor het om springen. Voor Sam werkte dat niet.

Dank voor de toelichting! Wissel je dan voor, in of na de hoek?
Ik zie op zich het meedenken ook als iets positiefs. En spanning hoeft niet per se negatief te zijn maar neem ik wel serieus. Zoiets nieuws leren gaat in fases ( welke methode je ook kiest). Als het zo eenvoudig zou er ook niet zoveel over te doen zijn.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 20:37

ZwarteHeks schreef:
Mijn persoonlijke voorkeur een wat jonger paard de wissel aanleren. Daar zitten wel een paar voorwaarden aan, dus aan 2 teugels (schouder controle), aan de hulpen, goede balans. De eenvoudige wissels moeten ook al goed aan, en dan je dus ook aan kan springen in een contragalop, zodat ze goed snappen wat linker en rechter galop is in de hulpen.

Het is per paard ook even zoeken naar de juiste manier. Sommigen pakken het makkelijker op vanuit een eenvoudige wissel, en steeds minder stap passen ertussen. Sommigen leren het vanuit een diagonaal (persoonlijk doe ik dit liever niet). Je kan ook een klein 8'je pakken, en daarin omstellen en vragen. Er zijn zoveel manieren.

Mijn merrie heb ik via contragalop op de volte, balans omzetten door middel van nieuwe binnenbeen, goed zorgen dat de nieuwe binnenschouder vrij is en tikkeltje travers denken. Zij heeft bijvoorbeeld moeite met haar achterbeen er goed onder te zetten in de wissel. Als ik haar schoudervoor rij, wisselt ze juist eerst voor, en dan pas achter, of dan zet ze zich achter tegelijk af als een raket. :+

Datzelfde voorbereiding kan ik nu ook op de diagonaal en hoefslag pakken, in zet haar in travers in contragalop en ga daarin spelen met naar voren, terug, keertje terug naar stap of draf etc. zodat ze niet vooruit gaat denken in de voorbereiding. Als ik voel dat ze 100% aan de hulpen is, dan geef ik de sein met met nieuwe binnenbeen en door middel van mijn nieuwe binnen zitbeenknobbel naar voren te zetten (zij wordt te heet als ik het met m'n buitenbeen vraag).

99% van de wissels gaan goed, hier en daar hebben we nog wel een raket wissel, maar inmiddels kunnen we een serie van om de 4 rijden en kunnen we spelen met het achterbeen er meer onder krijgen. Ik hoef haar niet meer in echte travers te zetten, ik hoef het alleen te denken en dan springen we een mooie wissel.

Ieder paard is zo verschillend hierin, het is zoeken waar jouw paard het beste op reageert en het fijnst vindt. Maar wel pas als je schouder controle hebt, dat is het belangrijkst. Als je schouder controle hebt, heb je balans.

Fijne uitleg van jouw manier! Die basisvoorwaarden moeten er wel zijn vind ik ook. Anders was ik er op dit moment ook niet mee begonnen.
Rijd je dus travers-achtig om het nieuwe binnen achterbeen al de goede kant op te zetten? Ik rijd hem schoudervoor zodat het huidige binnen achterbeen meer moet dragen waardoor het uitnodigender zou moeten zijn om met het nieuwe binnen achterbeen naar voren te springen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:42

lletam schreef:
Ayasha schreef:

Dank voor de toelichting! Wissel je dan voor, in of na de hoek?
Ik zie op zich het meedenken ook als iets positiefs. En spanning hoeft niet per se negatief te zijn maar neem ik wel serieus. Zoiets nieuws leren gaat in fases ( welke methode je ook kiest). Als het zo eenvoudig zou er ook niet zoveel over te doen zijn.

Wij wisselden in de hoek om het omspringen aan te leren. Bij contra rijd je vaak de hoek niet zo diep uit, om de wissel te rijden reden we hem dus echt diep de hoek in en dan omstellen en de hulp. Sam was dan ook moeilijk omdat hij zo vast gebeten was op die contra dat je travers naar links kon rijden als hij rechtergalop deed… ik veronderstel dat dat eerder uitzonderlijk is. :=

Na de wissel wat Sam heel spannend vond mocht hij altijd stappen aan lange teugel in het begin. Dus fase 1: wissel, belonen, stap lange teugel.
Toen hij beter overweg kon met de wissel kreeg hij in galop een volte halsstrekken en naarmate hij minder spanning op bouwde werd dat i.p.v. volledig halsstrekken gewoon even lager instellen tot het punt dat hij na de wissel eigenlijk die spanning niet meer had..

Wat mijn trainer altijd deed en ook wilde dat ik thuis deed was om ook de contra te blijven rijden. Dus heel in het begin:
Wissel- belonen - stap lange teugel - contra via een slangevolte of korte diagonaal en dan dus heel bewust zijn van jouw houding en hulpen.
Dat het paard ook de kans krijgt om het verschil te leren. Dat was vooral voor mij als ruiter omdat ik voor het eerst wissels aan leerde en er kwam een punt dat ik oprecht niet meer kon zeggen in welke galop hij zat omdat ik zelf in de war was. :+

Dus om mij ook echt duidelijk te doen blijven rijden was dat een oefening die ik ook mee kreeg. Als je met wissels begint, zeker op een paard dat het ook nog niet goed snapt, is dat beetje scheef zitten of dat been net niet mooi op de singel genoeg om een halve wissel te krijgen. En dat wil je niet.
Ik had daar heel veel baat bij in elk geval voor mezelf om bewust te blijven van mijn hulpen, Sam was wel extreem stabiel in de contra dus dat maakte ook dat het voor mij echt even schakelen was om daar ineens zo oplettend in te moeten zijn. Dat zal dus ook verschillen van combinatie tot combinatie.
Je kon voor de wissels al een foutje permitteren in de hulpen bij de contragalop… eens hij wissels ging leren niet meer. :=

En… niet te veel willen doen… Sam sprong letterlijk de wissel op gewoon rechtstellen en míjn beenhulpen wisselen. Geen gedoe met je bekken draaien enz…. Als het mis ging bij mij was dat altijd omdat ik dacht hem te helpen. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:48

Wij leren de paarden meestal al vroeg een wisseltje. Niks verzameld, hoeft ook helemaal niet meteen goed te gaan. Gewoon een springwisseltje. Van de ene kant naar de andere kant. Zo leren ze gewoon op het been te wisselen. Als voorbereiding voor het latere werk. Is ook verder helemaal niet spannend,

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 14:58

Nogmaals dank Ayasha

En eens babootje. Ik heb me vroeger ook altijd afgevraagd waarom men pas zo laat met de wissels begint. Dat was toen ik met mijn eerste Z1 paard er aan toe was.
En de springruiter op stal vrolijk wisseltjes rijden met z'n jonge paard!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:32

Mooi moment voor mij om in te stappen Lletam.

Ik wilde net gaan aanhaken maar dan vanuit een ander perspectief: inderdaad springruiter.
Hier is het veel normaler dat ze al heel vroeg een simpele wissel springen. Een functionele dan he. Ik zie dan weer niet helemaal waarom je er eeuwig mee zou willen wachten.

Ik heb er één staan die als 4 jarige redelijk makkelijk als eens een wissel sprong. Toen vanwege ontbrekende ambities niks meer aan gedaan en nu vanaf 10 weer wisselt. De kwaliteit van de wissel is eigenlijk prima. Ik krijg er alleen regelmatig bokjes bij. Hoe meer de wissel een vanzelfsprekende handeling is (bijvoorbeeld door de lijn van het parcours) hoe simpeler ze vanzelf goed gaan. Terwijl hij lastig wordt als ik hem heel precies probeer te rijden (in een dressuurles).
Als ik ze NIET wil in een dressuurproef in de contra krijg ik ook keurige wissels :+

En heb een merrie staan die echt 100% als springpaard opgeleid is. Die springt ze super simpel op de hulp en zonder spanning. Maar helaas wel achter na. Dat heb ik voor nu maar even zo gelaten. Al wil ik die merrie ook nog ooit Z dressuur starten dus we zullen ooit aan de bak moeten. Maar dat is best lastig omdat ze nu heel makkelijk gewoon meewisselt in het parcours. Dus ik kan dit onderwerp niet echt 'laten liggen'.
Heb het al eens aangekaart bij mijn dressuurinstructie. De galop verbeteren de vanuit een appuyement rijden lijken voor ons dan passende oefeningen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:35

Er zit een verschil tussen een springwissel en een dressuurwissel, eenmaal verkeerd aangeleerd is het heel erg moeilijk om ooit weer goed te krijgen.

Voor een dressuurwissel wil je dat ze echt goed van achter naar voren zijn, goed op twee teugels (idd schoudercontrole) en van achteruit de wissel springen. Terwijl je de springpaarden de wissel vaak op de voorhand ziet maken. (en dat vaak gepaard gaat met naspringen of bok)

*kruipt weer onder meelees steen*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 15:57

Elisa2 schreef:
Er zit een verschil tussen een springwissel en een dressuurwissel, eenmaal verkeerd aangeleerd is het heel erg moeilijk om ooit weer goed te krijgen.

Voor een dressuurwissel wil je dat ze echt goed van achter naar voren zijn, goed op twee teugels (idd schoudercontrole) en van achteruit de wissel springen. Terwijl je de springpaarden de wissel vaak op de voorhand ziet maken. (en dat vaak gepaard gaat met naspringen of bok)

Zo erg zit dat verschil er helemaal niet in hoor Elisa. Ik heb er nu 2 die helemaal prima wisselen.
En dus maar 1 met een 'springwissel'.

Het is wel een feit dat een springruiter zich minder druk zal maken over een paard wat naspringt oid als ze verder ontspannen en makkelijk wisselen. Dus dat als ze dat in de aanleg graag doen, er minder correctie op zal komen.

en zoals ik dus aangeef: die andere van mij gaat juist bokken als ik de voorwaarden uit jouw rijtje meer nadruk geef.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 16:33

Misschien omdat ze er nog niet klaar voor zijn?

Ken helaas genoeg dressuurpaarden die daardoor gestrand zijn in de Z1..of Z2 met lage cijfers voor de wissels.

Mij maakt het niet uit hoor, maar wil alleen aangeven dat er verschil zit in de kwaliteit van de wissels.

Zal me verder weer terug trekken uit het topic, om niet af te dwalen van het onderwerp.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:17

Ik kan me in beide wel vinden. Het is helemaal niet erg dat ze in het begin na wisselen, al is is het in 8 stukken, eerst het begrip van om gaan en dan steeds beter en rechter, in enen etc.

Ik begin ook met de jonge paarden omdat ze vanuit een stukje onbalans makkelijker om gaan dan een ouder paard. Als ik schouders kan plaatsen, contra galop kan rijden, wat travers/pasje wijken kan rijden in galop begin ik er aan. Vaak vanuit een links of rechts omkeert, schouder naar buiten plaatsen, om het nieuwe binnenbeen zetten en dan iets travers zetten en wisselen.
Zo zitten er nog 100 variaties op natuurlijk.
Ik wissel nooit in de hoek, altijd zoveel
Mogelijk rechtuit. Ze trekken vaak al krom genoeg zonder dat ik ze nog eens schever maak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 17:28

pol013 schreef:
Elisa2 schreef:

Zo erg zit dat verschil er helemaal niet in hoor Elisa. Ik heb er nu 2 die helemaal prima wisselen.
En dus maar 1 met een 'springwissel'.

Het is wel een feit dat een springruiter zich minder druk zal maken over een paard wat naspringt oid als ze verder ontspannen en makkelijk wisselen. Dus dat als ze dat in de aanleg graag doen, er minder correctie op zal komen.

en zoals ik dus aangeef: die andere van mij gaat juist bokken als ik de voorwaarden uit jouw rijtje meer nadruk geef.

Dat bewijst imo dat er een verschil is. :o

In een dressuurproef heb je weinig aan een wissel die er vlak en misschien met een bok (wat gewoon na springen is achter) uit komt… daar wil je die mooie gecontroleerde wissel waarbij de jouwe dus lastig wordt…

Eens een paard na springt is dat een klucht om nog te corrigeren ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 18:48

Ik mis even waarom je als springruiter geen nette wissel op de achterhand zou willen. Een uit elkaar gevallen paard is nou niet echt makkelijk passend naar een sprong te rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 19:15

Omdat een springruiter niet wilt dat een paard groot bergop een wissel springt. Dat kost teveel tijd in een parcours, die willen een snelle en functionele wissel.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 20:23

Wat betreft de ' springwissel': bij heel veel andere oefeningen begin je ook met het aanleren en daarna verfijnen. Wijken bijvoorbeeld, dan maak je ze ook eerst duidelijk dat ze opzij moeten, vervolgens wil je de aanleuning netjes houden, het tempo erin, niet naar de hoefslag wegvallen etcetera. Dan heb je toch ook niet gelijk een proef waardig stukje wijken?

Los van de basisvoorwaarden natuurlijk.

Overigens heb ik nu juist het idee dat de galop nog beter wordt, juist omdat ik nog meer met de basisvoorwaarden aan het sleutelen ben.