Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Is het je eerste keer dat je een wissel aan leert aan een paard of heb je het altijd zo benaderd?
Ik ben er nog niet mee bezig maar ben wel bezig met alle voorwaarden te creëeren om hopelijk straks toch in ontspanning er naar toe te kunnen werken met mijn 5 jarige merrie. Maar dat gaat nog wel even duren want ze is een drukte makertje.
Met mijn andere paard zit ik nu een beetje te puzzelen in de series omdat hij snel spanning krijgt en dan te veel wil doen. Dus even rustig terug naar gewoon 1 wissel per lange zijde en nu ben ik zoetjes aan weer aan het opbouwen naar de serie. In mijn beleving gaat het vanaf het punt dat een paard een wissel kent een beetje met pieken en dalen omdat je natuurlijk zelf een steeds betere wissel wil maar een paard vaak ook heel ijverig wordt of juist heel heet en ieder paard heeft zo zijn eigen dingetjes bij de wissel die opgelost moeten worden.
lletam schreef:xmarliez schreef:Is het je eerste keer dat je een wissel aan leert aan een paard of heb je het altijd zo benaderd?
Ik ben er nog niet mee bezig maar ben wel bezig met alle voorwaarden te creëeren om hopelijk straks toch in ontspanning er naar toe te kunnen werken met mijn 5 jarige merrie. Maar dat gaat nog wel even duren want ze is een drukte makertje.
Met mijn andere paard zit ik nu een beetje te puzzelen in de series omdat hij snel spanning krijgt en dan te veel wil doen. Dus even rustig terug naar gewoon 1 wissel per lange zijde en nu ben ik zoetjes aan weer aan het opbouwen naar de serie. In mijn beleving gaat het vanaf het punt dat een paard een wissel kent een beetje met pieken en dalen omdat je natuurlijk zelf een steeds betere wissel wil maar een paard vaak ook heel ijverig wordt of juist heel heet en ieder paard heeft zo zijn eigen dingetjes bij de wissel die opgelost moeten worden.
Ik heb al wel ervaring met de wissels, op ervaren paard geleerd en doorgereden paard aangeleerd. Dit is wel mijn eerste jongkie om het aan te leren. Juist doordat mijn ervaring is, dat het best lastig is een doorgereden paard te leren wisselen, ben ik bij deze al begonnen.
Eigenlijk ging het bij de eerste keer proberen vrij makkelijk, maar nu bouwt hij spanning op en gaat meedenken.
Nu negeer ik eigenlijk een bok en beloon wanneer hij wisselt. Of wanneer ik voel dat hij gaat spannen, dan rijd ik geen wissel.
Anomien schreef:Maar een jong paard wat nog in de groei zit kan zo makkelijk in onbalans lopen. Waarom dan willen werken aan iets waarbij de balans zo goed moet zijn?
Bokken tijdens de wissel geeft al wel aan dat er in de basis wat is overgeslagen. Dus je schiet je doel voorbij.
En ik ken weinig mensen die versie 2 verkiezen boven 1. Juist omdat versie 1 uiteindelijk het beste resultaat oplevert.
En dan bedoel ik niet perse z1, maar wel het bewezen in balans en op eigen benen kunnen lopen.
Ondanks dat je niet op zoek was naar de discussie, denk ik niet dat je met je geringe ervaring op een jong paard deze grote stap kunt maken als je ook aangeeft dat er nog ongewenst gedrag (wat ik vertaal als onbalans) in zit.
Meedenken in combi met spanning… bokken. Is geen happy atlete en dan daarboven op nog een puzzelende ruiter. In mijn ogen is en combinatie die op langere termijn maar 1 verliezer kent.
Ayasha schreef:Ik deed het met mijn trainer vanuit één keertvolte, contra tot de hoek, in de hoek om stellen en de hulp geven op het juiste moment.
Ging het mis negeren. Wissels die ze per ongeluk uit gooien gedurende het proces vooral niet af straffen. Terug wisselen of rustig naar draf nemen en de oefening opnieuw inzetten. Toen Sam het wisselen eenmaal door had ging ie nl bij elk beetje spanning wisselen dus dat was ook even een fase.
Durven tevreden zijn met 1 wissel, belonen en afronden. Ze moeten vaak echt even over die drempel om om te springen. Tis meestal meer mentaal dan fysiek dat ze moeite hebben met die wissel.
Er is ook de manier van eenvoudige wissels rijden met maar 1 pas stap en als dat ontspannen en soepel gaat de stap er tussen uit laten dus gewoon de hulp voor het om springen. Voor Sam werkte dat niet.
ZwarteHeks schreef:Mijn persoonlijke voorkeur een wat jonger paard de wissel aanleren. Daar zitten wel een paar voorwaarden aan, dus aan 2 teugels (schouder controle), aan de hulpen, goede balans. De eenvoudige wissels moeten ook al goed aan, en dan je dus ook aan kan springen in een contragalop, zodat ze goed snappen wat linker en rechter galop is in de hulpen.
Het is per paard ook even zoeken naar de juiste manier. Sommigen pakken het makkelijker op vanuit een eenvoudige wissel, en steeds minder stap passen ertussen. Sommigen leren het vanuit een diagonaal (persoonlijk doe ik dit liever niet). Je kan ook een klein 8'je pakken, en daarin omstellen en vragen. Er zijn zoveel manieren.
Mijn merrie heb ik via contragalop op de volte, balans omzetten door middel van nieuwe binnenbeen, goed zorgen dat de nieuwe binnenschouder vrij is en tikkeltje travers denken. Zij heeft bijvoorbeeld moeite met haar achterbeen er goed onder te zetten in de wissel. Als ik haar schoudervoor rij, wisselt ze juist eerst voor, en dan pas achter, of dan zet ze zich achter tegelijk af als een raket.![]()
Datzelfde voorbereiding kan ik nu ook op de diagonaal en hoefslag pakken, in zet haar in travers in contragalop en ga daarin spelen met naar voren, terug, keertje terug naar stap of draf etc. zodat ze niet vooruit gaat denken in de voorbereiding. Als ik voel dat ze 100% aan de hulpen is, dan geef ik de sein met met nieuwe binnenbeen en door middel van mijn nieuwe binnen zitbeenknobbel naar voren te zetten (zij wordt te heet als ik het met m'n buitenbeen vraag).
99% van de wissels gaan goed, hier en daar hebben we nog wel een raket wissel, maar inmiddels kunnen we een serie van om de 4 rijden en kunnen we spelen met het achterbeen er meer onder krijgen. Ik hoef haar niet meer in echte travers te zetten, ik hoef het alleen te denken en dan springen we een mooie wissel.
Ieder paard is zo verschillend hierin, het is zoeken waar jouw paard het beste op reageert en het fijnst vindt. Maar wel pas als je schouder controle hebt, dat is het belangrijkst. Als je schouder controle hebt, heb je balans.
lletam schreef:Ayasha schreef:Ik deed het met mijn trainer vanuit één keertvolte, contra tot de hoek, in de hoek om stellen en de hulp geven op het juiste moment.
Ging het mis negeren. Wissels die ze per ongeluk uit gooien gedurende het proces vooral niet af straffen. Terug wisselen of rustig naar draf nemen en de oefening opnieuw inzetten. Toen Sam het wisselen eenmaal door had ging ie nl bij elk beetje spanning wisselen dus dat was ook even een fase.
Durven tevreden zijn met 1 wissel, belonen en afronden. Ze moeten vaak echt even over die drempel om om te springen. Tis meestal meer mentaal dan fysiek dat ze moeite hebben met die wissel.
Er is ook de manier van eenvoudige wissels rijden met maar 1 pas stap en als dat ontspannen en soepel gaat de stap er tussen uit laten dus gewoon de hulp voor het om springen. Voor Sam werkte dat niet.
Dank voor de toelichting! Wissel je dan voor, in of na de hoek?
Ik zie op zich het meedenken ook als iets positiefs. En spanning hoeft niet per se negatief te zijn maar neem ik wel serieus. Zoiets nieuws leren gaat in fases ( welke methode je ook kiest). Als het zo eenvoudig zou er ook niet zoveel over te doen zijn.
Elisa2 schreef:Er zit een verschil tussen een springwissel en een dressuurwissel, eenmaal verkeerd aangeleerd is het heel erg moeilijk om ooit weer goed te krijgen.
Voor een dressuurwissel wil je dat ze echt goed van achter naar voren zijn, goed op twee teugels (idd schoudercontrole) en van achteruit de wissel springen. Terwijl je de springpaarden de wissel vaak op de voorhand ziet maken. (en dat vaak gepaard gaat met naspringen of bok)
*kruipt weer onder meelees steen*
pol013 schreef:Elisa2 schreef:Er zit een verschil tussen een springwissel en een dressuurwissel, eenmaal verkeerd aangeleerd is het heel erg moeilijk om ooit weer goed te krijgen.
Voor een dressuurwissel wil je dat ze echt goed van achter naar voren zijn, goed op twee teugels (idd schoudercontrole) en van achteruit de wissel springen. Terwijl je de springpaarden de wissel vaak op de voorhand ziet maken. (en dat vaak gepaard gaat met naspringen of bok)
*kruipt weer onder meelees steen*
Zo erg zit dat verschil er helemaal niet in hoor Elisa. Ik heb er nu 2 die helemaal prima wisselen.
En dus maar 1 met een 'springwissel'.
Het is wel een feit dat een springruiter zich minder druk zal maken over een paard wat naspringt oid als ze verder ontspannen en makkelijk wisselen. Dus dat als ze dat in de aanleg graag doen, er minder correctie op zal komen.
en zoals ik dus aangeef: die andere van mij gaat juist bokken als ik de voorwaarden uit jouw rijtje meer nadruk geef.