Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lindsey_99 schreef:Het is beter om met rechtrichten middels grondwerk je paard soepeler te krijgen.
Hier een linkje: [HAW] hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard
Marije_jiplover schreef:Niet mee eens Dorine, veel paarden lopen namelijk ook scheef omdat wij er scheef op zitten.
En het is zeker ook mogelijk dat je eigen scheefheid en die van je paard elkaar versterken dan heeft je eigen houding heel bewust corrigeren wel degelijk zin om je paard ook rechter te krijgen.
Ik zat ongemerkt vast in mijn SI gewrichten en had daardoor een enorm stug linker been.
Paard vond het heerlijk om daar tegenaan te leunen en zo "recht" te lopen.
Toen mijn fysio mij had losgemaakt en ik dus ineens niet dat stugge linkerbeen had, viel paard door de mand, want die viel ineens onwijs door mijn niet meer tegenhoudende linkerbeen heen, moest links ineens op zijn eigen benen lopen ipv op die van mij te leunen.
Kortom, je bewust zijn van je eigen houding en deze bewust corrigeren kan wel degelijk heel veel zin hebben om een paard rechter te rijden.
Dorine92 schreef:Ik snap niet waarom iedereen zo over die houding begint. Ik zou ook niet goed op mijn paard zitten als hij door mijn binnenbeen viel en scheef was. Eerst maar eens zorgen dat hij niet door je binnenbeen heen valt, en rechter wordt, dan ga je waarschijnlijk al een stuk beter zitten zonder daar ook maar enige focus op te leggen![]()
Met een geforceerd goede houding op een paard dat niet correct loopt schiet je niks op.
Dus.. rechtsom paard naar buiten wijken, schouderbinnenwaarts op de volte oefenen, linksom paard naar binnen wijken en contra stelling/buiging oefenen. En zo is er nog heel veel wat je kunt doen. Je houding op een bepaalde manier willen regelen is slechts symptoombestrijding en wordt heel geforceerd
office schreef:Helpt het als je een klein beetje met je billen naar rechts verschuift in je zadel dan komt er bijna vanzelf meer gewicht op je rechterbeen ?
Cchanny schreef:Ik weet niet of je inknikt met je rechterheup?
Maar mijn paard gooide mij ook altijd op links, toen (en nu nog met regelmatigheid) moest ik de oefening doen om met mijn rechterarm mijn linkeroor aan te raken bovenlangs, dus over mijn cap heen, daardoor strekte ik mijn rechterkant en had ik meer gewicht op mijn beugel en zat ik rechter in het midden op mijn paard.
Elisa2 schreef:Wat kan helpen op het paard is doen alsof je afstapt aan de rechterkant. Goed kijken ook waar je heen gaat en vooral het paard actief genoeg hebben.
Dorine92 schreef:Ik snap niet waarom iedereen zo over die houding begint. Ik zou ook niet goed op mijn paard zitten als hij door mijn binnenbeen viel en scheef was. Eerst maar eens zorgen dat hij niet door je binnenbeen heen valt, en rechter wordt, dan ga je waarschijnlijk al een stuk beter zitten zonder daar ook maar enige focus op te leggen
MarloesHJ schreef:Om terug te komen op de vraag wat je kan doen aan krachtoefeningen en stretchen.
Wat doe je nu aan sport naast het paardrijden? Want het trainen van je eigen lichaam kan je hier zeker bij helpen, een pasklaar antwoord is er niet voor iedereen maar je mag altijd een pb doen als je meer wilt weten over ruiterfitness.