Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 20:02

Mijn paard is linksgebogen en op de rechtervolte wil ik nu leren om hem om mijn binnenbeen heen te buigen. Dit is moeilijk! Hij valt door mijn binnenbeen heen. Ik moet rechterbeen lang maken, en met meer gewicht als het ware in beugel. Ik herhaal het steeds in mijn hoofd en probeer het ook wel maar poeh poeh nog een uitdaging. Wie heeft tips en welke kracht of stretch oefeningen kan ik zelf doen op grond?
Dank je wel

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:08

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 21:42

Lindsey_99 schreef:
Het is beter om met rechtrichten middels grondwerk je paard soepeler te krijgen.

Hier een linkje: [HAW] hulpen bij het rechtrichten van een linksgebogen paard

Dank Lindsey, dan kom ik uit bij een eerder bericht van mijzelf. Het gaat mij er nu ook om hoe ik mijn eigen houding en spierspanning kan verbeteren!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 22:07

Helpt het als je een klein beetje met je billen naar rechts verschuift in je zadel dan komt er bijna vanzelf meer gewicht op je rechterbeen ? En af en toe je voeten uit de beugels doen zodat je echt gaat voelen.Vaak ga je door de beugels compenseren met been kracht ipv zitten op je zitbeen knobbels.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:14

Ik weet niet of je inknikt met je rechterheup?
Maar mijn paard gooide mij ook altijd op links, toen (en nu nog met regelmatigheid) moest ik de oefening doen om met mijn rechterarm mijn linkeroor aan te raken bovenlangs, dus over mijn cap heen, daardoor strekte ik mijn rechterkant en had ik meer gewicht op mijn beugel en zat ik rechter in het midden op mijn paard.

Elisa2

Re: Rechterbeen langmaken en gewicht in de beugel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:28

Wat kan helpen op het paard is doen alsof je afstapt aan de rechterkant. Goed kijken ook waar je heen gaat en vooral het paard actief genoeg hebben.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:32

Ik heb ooit mijn rechterenkel zwaargekneusd (tx peerd) en ik moet hier dus ook heel bewust op letten. Ik probeer altijd mijn blik op het rechteroor te leggen en dat vertaalt zich door in mijn houding. Zo verder gevoel ontwikkelen zodat je van onbewust onvaardig naar bewust onvaardig komt enz..

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 18:59

Neem eens zitles. Dat zal zeker je houding verbeteren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 20:20

Ik snap niet waarom iedereen zo over die houding begint. Ik zou ook niet goed op mijn paard zitten als hij door mijn binnenbeen viel en scheef was. Eerst maar eens zorgen dat hij niet door je binnenbeen heen valt, en rechter wordt, dan ga je waarschijnlijk al een stuk beter zitten zonder daar ook maar enige focus op te leggen :+
Met een geforceerd goede houding op een paard dat niet correct loopt schiet je niks op.
Dus.. rechtsom paard naar buiten wijken, schouderbinnenwaarts op de volte oefenen, linksom paard naar binnen wijken en contra stelling/buiging oefenen. En zo is er nog heel veel wat je kunt doen. Je houding op een bepaalde manier willen regelen is slechts symptoombestrijding en wordt heel geforceerd

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:12

Niet mee eens Dorine, veel paarden lopen namelijk ook scheef omdat wij er scheef op zitten.
En het is zeker ook mogelijk dat je eigen scheefheid en die van je paard elkaar versterken dan heeft je eigen houding heel bewust corrigeren wel degelijk zin om je paard ook rechter te krijgen.

Ik zat ongemerkt vast in mijn SI gewrichten en had daardoor een enorm stug linker been.
Paard vond het heerlijk om daar tegenaan te leunen en zo "recht" te lopen.
Toen mijn fysio mij had losgemaakt en ik dus ineens niet dat stugge linkerbeen had, viel paard door de mand, want die viel ineens onwijs door mijn niet meer tegenhoudende linkerbeen heen, moest links ineens op zijn eigen benen lopen ipv op die van mij te leunen.

Kortom, je bewust zijn van je eigen houding en deze bewust corrigeren kan wel degelijk heel veel zin hebben om een paard rechter te rijden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:39

Om terug te komen op de vraag wat je kan doen aan krachtoefeningen en stretchen.
Wat doe je nu aan sport naast het paardrijden? Want het trainen van je eigen lichaam kan je hier zeker bij helpen, een pasklaar antwoord is er niet voor iedereen maar je mag altijd een pb doen als je meer wilt weten over ruiterfitness.
Een combi van mobiliteit voor de heupen/lijf en het sterker maken van je lijf en de verschillen tussen rechts en links verminderen zullen zeker helpen. Bijv. oefeningen zoals 90 90, squats, side lunges etc kunnen je hierbij helpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:46

Marije_jiplover schreef:
Niet mee eens Dorine, veel paarden lopen namelijk ook scheef omdat wij er scheef op zitten.
En het is zeker ook mogelijk dat je eigen scheefheid en die van je paard elkaar versterken dan heeft je eigen houding heel bewust corrigeren wel degelijk zin om je paard ook rechter te krijgen.

Ik zat ongemerkt vast in mijn SI gewrichten en had daardoor een enorm stug linker been.
Paard vond het heerlijk om daar tegenaan te leunen en zo "recht" te lopen.
Toen mijn fysio mij had losgemaakt en ik dus ineens niet dat stugge linkerbeen had, viel paard door de mand, want die viel ineens onwijs door mijn niet meer tegenhoudende linkerbeen heen, moest links ineens op zijn eigen benen lopen ipv op die van mij te leunen.

Kortom, je bewust zijn van je eigen houding en deze bewust corrigeren kan wel degelijk heel veel zin hebben om een paard rechter te rijden.

Als je goed had gelezen had je gezien dat ik niet heb gezegd dat het geen nut heeft om je bewust te zijn van je houding enzo.. maar ik zei dat het geen nut heeft om je houding aan te passen als je het onderliggende probleem niet aanpakt. Je kunt nooit goed zitten op een paard die door je binnenbeen valt en jou op de buitenkant zet. Corrigeer je het paard, dan zit je zelf ook stukken beter. Je basis versterken qua houding en zit en je bewust worden en dat soort dingen is heel leuk maar als je een rijtechnisch probleem blijft negeren ga je er met houding en zit niet komen. Feitelijk zie ik dat er focus gelegd wordt op "het paard gooit me naar buiten en valt door mijn binnenbeen dus ik moet mezelf bewust meer op de binnenkant zetten en gewicht op mijn binnenbeugel zetten". Sorry maar ik vind dit forceren en symptoombestrijding. Gevalletje "ik ga ondanks dat mijn paard niet recht loopt en rijtechnisch niet voor elkaar is, ervoor zorgen dat ik er zelf op ga zitten alsof dat wel zo is"

SummerJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:14

En dan zeggen buitenstaanders dat paardrijden is geen sport is.

Terwijl wij als ruiters ontzettend ons best doen om ons lijf tweedelig te maken..

In hoeveel sporten moet je dat kunnen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 22:18

Dorine92 schreef:
Ik snap niet waarom iedereen zo over die houding begint. Ik zou ook niet goed op mijn paard zitten als hij door mijn binnenbeen viel en scheef was. Eerst maar eens zorgen dat hij niet door je binnenbeen heen valt, en rechter wordt, dan ga je waarschijnlijk al een stuk beter zitten zonder daar ook maar enige focus op te leggen :+
Met een geforceerd goede houding op een paard dat niet correct loopt schiet je niks op.
Dus.. rechtsom paard naar buiten wijken, schouderbinnenwaarts op de volte oefenen, linksom paard naar binnen wijken en contra stelling/buiging oefenen. En zo is er nog heel veel wat je kunt doen. Je houding op een bepaalde manier willen regelen is slechts symptoombestrijding en wordt heel geforceerd

Ts, heeft hier al meerdere topics over geopend waarin dezelfde tips werden gegeven als die jij nu geeft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:38

blijbaar zijn alle tips niet van toepassing, helaas gaat het allemaal niet vanzelf,

misschien toch maar iemand zoeken die je terplekke kan helpen jou specifieke problemen op te lossen,
Laatst bijgewerkt door mce op 06-10-24 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 09:47

Oefeningen doen, zelf op de grond met behulp van een fysiotherapeut.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 11:59

Bedankt allemaal tot zover ga de tips nog aandachtig doornemen. ik heb instructieles en ook ruiterfittraining gehad. De instructies zijn steeds ook paard buigen op de volte (waarbij hij dus door mijn been heen valt) en ook met iets contrastelling op de linkerhand. Alleen ik zit gewoon niet helemaal recht, instructeur zegt hak uitdrukken en gewicht in de beugel maar toch die scheefheid; het een werkt het ander in de hand. Schouderbinnenwaarts etc zijn te moeilijke oefeningen voor mij, ben recreatief op B niveau.
Soms zijn er stukjes dat het best aardig gaat, dat is fijn en ook rijd ook veel buiten in het veld / op groenstroken dat is zo ontspannen. Voorheen had ik moeite met de galop, dat gaat nu echt veel beter.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 13:37

Soms kan het ook helpen om niet te denken dat het paard recht moet worden door om het been te buigen maar om te proberen de schouders recht voor de romp te plaatsen. Heb je evenveel contact op beide teugels? Soms door te veel bezig te zijn met paard te laten buigen of wijken voor je been waar die tegenaan leunt ga je zelf alleen maar schever zitten doordat je wil duwen en wordt het duw en trek werk. Probeer gewoon zo recht mogelijk te zitten, goed voor je te kijken en gelijke druk op je teugels te houden. Dan kan het zijn dat je stelling niet meer klopt maar dat zou zichzelf moeten gaan herstellen door actief het contact in te rijden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 14:00

Vaak ligt het juist aan de achterhand, dat het binnen achterbeen of buiten achterbeen buiten de massa geplaatst wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:26

En dan komen we weer bij wat het allerbelangrijkste is eerst, zorgen dat het paard even actief is met beide achterbenen eerst en goed van achteren naar voren loopt. Dan zal de rest ook een stuk makkelijker gaan.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:54

office schreef:
Helpt het als je een klein beetje met je billen naar rechts verschuift in je zadel dan komt er bijna vanzelf meer gewicht op je rechterbeen ?

Dank Office, zodra ik met mijn billen ga verschuiven, ga ik schever zitten, heb ik het idee. Gisteren heb ik geoefend, hij liep lekker vlot maar ook een paar keer akelig opvallend weg over de linkerschouder, dat is bijna niet te corrigeren op dat moment. Er zal vanuit mijn ruiterlichaam ok meer beweging of schakeling moeten komen vanuit het heupgewricht. Later kreeg ik al een paar keer met enkele passen het juiste gevoel :9

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:57

Cchanny schreef:
Ik weet niet of je inknikt met je rechterheup?
Maar mijn paard gooide mij ook altijd op links, toen (en nu nog met regelmatigheid) moest ik de oefening doen om met mijn rechterarm mijn linkeroor aan te raken bovenlangs, dus over mijn cap heen, daardoor strekte ik mijn rechterkant en had ik meer gewicht op mijn beugel en zat ik rechter in het midden op mijn paard.

hoi Cchanny, wat bedoel je met inknikken met de rechterheup? Ik voel wel dat daar de sleutel ligt, maar weet nog niet zo goed wat ik anders moet doen. Instructrice heeft mij eerder wel oefeningen mee gegeven.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 14:59

Elisa2 schreef:
Wat kan helpen op het paard is doen alsof je afstapt aan de rechterkant. Goed kijken ook waar je heen gaat en vooral het paard actief genoeg hebben.

tijdens het rijden doen alsof ik af stap? Die kan ik niet volgen... Het door mijn been heen vallen is met name in de draf. Stap en galop gaan beter.

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:04

Dorine92 schreef:

Dank Dorine, het is toch een combinatie van verbeterde houding, paard recht richten maar wel met een lang binnenbeen, en dan been / kuit aanleggen, dat zegt de instructrice ook steeds weer, en ik ben nu juist op zoek naar een nieuwe tip om hier nog wat verder in te komen! Het is ook zo op het moment dat paard wat goede passen maakt, mijn houding ook wat makkelijker te verbeteren is. Een paard goed laten lopen met een houding die nog niet op orde is, dat is toch oneerlijk voor het paard!

Lenteklokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 15:08

MarloesHJ schreef:
Om terug te komen op de vraag wat je kan doen aan krachtoefeningen en stretchen.
Wat doe je nu aan sport naast het paardrijden? Want het trainen van je eigen lichaam kan je hier zeker bij helpen, een pasklaar antwoord is er niet voor iedereen maar je mag altijd een pb doen als je meer wilt weten over ruiterfitness.

Dank Marloes, ik beweeg veel, zoals lopen, fietsen, stukje joggen. Ja ik geloof ook in het verder trainen van mijn lichaam. En ik ben de afgelopen maanden ook vrijer geworden op de paardenrug, rijd veel buiten, verlichte zit in galop vrij uit, dit is lekker ontspannen.