Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 21:11

Mijn paard ziet altijd kabouters in 1 specifieke hoek van de binnenbak. Ik heb echt geen zin om terug een hele winter te moeten vechten en zand te happen. Vorige winter had hij dit ook al in die hoek. Sommige dagen konden we hier wel redelijk normaal voorbij rijden, andere dagen totaal niet. Als hij richting die hoek gaat spant hij zich op en soms draait hij zich gewoon 180 graden om en dit is bijna onmogelijk uit te zitten. Als hij gewoon gespannen is probeer ik hem met binnenstelling hier voorbij te rijden en hem gerust te stellen met mijn stem. Vandaag heb ik hem meerdere keren in die hoek laten stil staan en rond kijken, maar dit doet hem eigenlijk niet veel. Tijdens het longeren spant hij zich soms wel iets meer op in die hoek maar heeft hij nooit het extreme gedrag die hij tijdens het rijden heeft. Zijn er oefeningen die ik kan doen zodat de kabouters verdwijnen? Ik hoop zo deze winter eens normaal te kunnen rijden in de bak

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:46

Heb je de mogelijkheid om hem in die hoek eten te geven, iemand er neer zetten die hij kent en hem lekkers geeft. Zou aan zulke dingen denken.

Doet hij het er ook met longeren en als je er gewoon aan de hand langs loopt?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 21:51

SandraWierda schreef:
Heb je de mogelijkheid om hem in die hoek eten te geven, iemand er neer zetten die hij kent en hem lekkers geeft. Zou aan zulke dingen denken.

Doet hij het er ook met longeren en als je er gewoon aan de hand langs loopt?

In de winter lopen ze wel eens los in de bak en dan gaat hij eigenlijk vrijwillig in die hoek gaan kijken, totaal geen stress dan. Tijdens longeren merk ik wel dat hij wat naar die hoek kijkt maar blijft wel netjes zijn rondje lopen. Als we aan de hand lopen ook geen probleem. In stap tijdens het rijden spanning maar krijg ik er hem wel voorbij, vanaf we in draf gaan draait hij zich om. Kan wel eens proberen om hem meer naar die hoek te brengen en te belonen met eten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 21:55

Kun je die hoek eerst niet vermijden, niet de strijd aangaan?
Dat je eerst andere kant blijft rijden, tot het punt waar je paard nog ontspannen kan blijven.
En zo langzamerhand met grotere voltes of slangenbogen wat dichterbij komt.
Hopelijk dat je paard dit accepteert en uiteindelijk dat je de hele bak kunt gebruiken.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:16

franteir schreef:
Kan wel eens proberen om hem meer naar die hoek te brengen en te belonen met eten

Iemand met koekjes tijdens het rijden daar langzaam naar toe laten lopen. Dus eerst de hoek vermijden en ergens anders iemand met koekjes neerzetten, die persoon schuift dan langzaam richting de hoek en jij rijdt eigenlijk langzaam mee naar de hoek en elke keer als je er langs rijdt (eerst alles in stap) krijgt ie een koekje.
Als dat goed gaat de volgende keer paar keer versneld herhalen en bij succes weer beginnen ergens anders dezelfde persoon neerzetten en er langs rijden zonder koekje en dan toch weer samen langzaam richting hoek gaan (weer alles in stap). Gaat het mis direct stap terug doen. Is inmiddels waarschijnlijk ook aangeleerd gedrag. Denk dat dit best langzaam proces gaat worden.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 22:24

mika11 schreef:
Kun je die hoek eerst niet vermijden, niet de strijd aangaan?
Dat je eerst andere kant blijft rijden, tot het punt waar je paard nog ontspannen kan blijven.
En zo langzamerhand met grotere voltes of slangenbogen wat dichterbij komt.
Hopelijk dat je paard dit accepteert en uiteindelijk dat je de hele bak kunt gebruiken.

Heb ik vandaag geprobeerd, cirkel vanvoor in de bak en zo iets meer proberen opschuiven. Maar werd eigenlijk alleen maar erger. Elke keer ik richting die hoek ging bouwde hij spanning op

Elisa2

Re: Bakkabouters in 1 hoek van de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:29

Is hij echt bang? Of is het meer een beetje uitproberen?

Heeft hij het op allebei de handen even erg?

Is er iets anders op de dagen dat hij er echt niet langs wilde?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:36

Hangt er toevallig een speaker in die hoek?
Mijn oude paard reageerde ook altijd in 1 hoek en daar hing een speaker. Die was niet altijd aan en werd wel eens vergeten uit te zetten na gebruik.
Dan gaf hij blijkbaar toch een hoge toon die wij niet horen maar paard wel.
Dan draaide ze vliegensvlug om en peerde m.
Toen ik erachter kwam dat het de speaker was en vroeg om m uit te zetten was dat gedrag ook over.

Misschien is het ook wel zoiets wat jouw paard doet schrikken?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 22:57

Elisa2 schreef:

Heb sterk mijn twijfels of het wel echt schrik is, kan mij niet echt voorstellen dat hij rustig in die hoek gaat staan in vrijheid maar dan onder het zadel wel schrik heeft. Ondertussen zal mijn opgebouwde spanning ook niet bevorderlijk zijn omdat ik weet dat hij daar altijd omdraait. Ja op beide handen even erg. Ik kan niet echt een patroon zien in wanneer het erger is of niet

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 22:59

cissy schreef:
Mijn oude paard reageerde ook altijd in 1 hoek en daar hing een speaker. Die was niet altijd aan en werd wel eens vergeten uit te zetten na gebruik.
Toen ik erachter kwam dat het de speaker was en vroeg om m uit te zetten was dat gedrag ook over.

Nee geen speakers in de bak. Enigste wat er in die hoek is zijn staanders. Maar hij is een springpaard dus kent staanders goed genoeg. En hij gaat hier ook mee gaan spelen als hij los loopt in de bak

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:08

Wat doe jij als je erop af gaat? In veel gevallen ontstaat er een vicieuze cirkel. Paard schrikt, ruiter gaat steeds meer druk zetten richting die bepaalde plek, paard raakt steeds meer bevestigd in het schrikken en word eigenlijk steeds angstiger. Immers als jij in een bepaalde richting steeds net even wat steviger gaat zitten, de teugels een fractie beter vastpakt en je ademhaling omhoog gaat...dan zeg je eigenlijk elke keer tegen je paard 'Pas op, gevaar!'. En dan is het ook heel verklaarbaar dat hij onder het zadel wel schrikt, en in vrijheid daar gewoon durft te gaan staan. Ondanks dat je reactie super logisch is en je niet te verwijten valt, kan het zijn dat het gedrag daarmee verergerd en/of in stand gehouden word...In dat geval zijn oefeningen om weer te ontspannen, voor zowel jou als je paard heel zinvol. Denk daarbij aan ademhalingsoefeningen voor jou, en TRT of featherlite technieken voor je paard. Als jij merkt dat je de spanning van je paard en daarna van jezelf kan laten afvloeien, is de kans groot dat je je steeds zekerder gaat voelen en steeds meer durft loslaten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:22

Heb je de mogelijkheid om er iemand anders op te laten rijden? Uiteraard moet die persoon absoluut niet weten wat er aan de hand is. Doet hij het dan niet dan weet je waar het probleem zit.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:26

Waarom pak je binnenstelling? Wat gebeurt er als je zijn buiging volgt (dus bij buitenstelling ook van been wisselen in draf) en eventueel een stukje er vanaf wijkt bij spanning on die lengtebuiging weer terug in het lijf te krijgen?

Edit: probeer aan te voelen wanneer je paard spanning krijgt en net ervoor in de buitenstelling te gaan rijden.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:34

Paardczal ten alle tijden anders reageren in vrijheid dan aan een lijn of ruiter erop. Hij heeft dan geen vrije keus namelijk.
Hier ook een kabouter rand( niet eens een hoek haha,) de achterkant van de bak grenst aan water met hoog riet dus in vrijheid staat mijn paard te eten van het riet . Aan een lijn of erop kan er een eend wegschieten en dan is er reden tot stress.
Ik ben gewoon gaan ontwijken en heel soms per ongeluk de hoek meepakken ( zonder wind, eenden en zonder mijn portie spanning)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:37

pillow schreef:
Heb je de mogelijkheid om er iemand anders op te laten rijden? Uiteraard moet die persoon absoluut niet weten wat er aan de hand is. Doet hij het dan niet dan weet je waar het probleem zit.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb je deze mogelijkheid TS?

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 08:21

0000 schreef:
Wat doe jij als je erop af gaat? In veel gevallen ontstaat er een vicieuze cirkel. Paard schrikt, ruiter gaat steeds meer druk zetten richting die bepaalde plek, paard raakt steeds meer bevestigd in het schrikken en word eigenlijk steeds angstiger. Immers als jij in een bepaalde richting steeds net even wat steviger gaat zitten, de teugels een fractie beter vastpakt en je ademhaling omhoog gaat...dan zeg je eigenlijk elke keer tegen je paard 'Pas op, gevaar!'. En dan is het ook heel verklaarbaar dat hij onder het zadel wel schrikt, en in vrijheid daar gewoon durft te gaan staan. Ondanks dat je reactie super logisch is en je niet te verwijten valt, kan het zijn dat het gedrag daarmee verergerd en/of in stand gehouden word...In dat geval zijn oefeningen om weer te ontspannen, voor zowel jou als je paard heel zinvol. Denk daarbij aan ademhalingsoefeningen voor jou, en TRT of featherlite technieken voor je paard. Als jij merkt dat je de spanning van je paard en daarna van jezelf kan laten afvloeien, is de kans groot dat je je steeds zekerder gaat voelen en steeds meer durft loslaten.

Uiteraard zit ik niet meer ontspannen er op, ik hou me altijd een soort van klaar voor als hij zou omdraaien dat ik er niet onmiddellijk af lig. Gisteren wel geprobeerd om op te stappen, zelf te ontspannen en gewoon met lange teugel de bak in te stappen. Maar na 1 rondje was dit goede voornemen als weg aangezien we al ergens midden in de bak waren geëindigd. Ik ben mij er zeker van bewust dat ik ook wel een heel groot deel van het probleem ben maar wist niet zo goed wat ik er aan kon doen. Ga je tips eens bekijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:22

franteir schreef:
Elisa2 schreef:

Heb sterk mijn twijfels of het wel echt schrik is, kan mij niet echt voorstellen dat hij rustig in die hoek gaat staan in vrijheid maar dan onder het zadel wel schrik heeft. Ondertussen zal mijn opgebouwde spanning ook niet bevorderlijk zijn omdat ik weet dat hij daar altijd omdraait. Ja op beide handen even erg. Ik kan niet echt een patroon zien in wanneer het erger is of niet

Het is waarschijnlijk deels aangeleerd gedrag inmiddels. Hij heeft de associatie met die hoek ohz en niet in vrijheid.

Het is belangrijk om een manier te vinden om die circel van het omdraaien te doorbreken. Draait hij ook om in stap? Het kan wellicht helpen om hem een tijdje samen met iemand te doen en dan daar achter in die bak aan de longe. Goed de drijvende longeerzweep er achter en jij er op. Dan kan hij in ieder geval niet meer omdraaien, dat is stap 1.
En daarna, als dat goed gaat..longe er af..nog wel persoon met longeerzweep er achter. Net zolang totdat ie helemaal vergeet dat omdraaien een optie is.

Een ander handig persoon er op zetten kan natuurlijk ook helpen, als deze ervoor kan zorgen dat hij niet omdraait en jou de tips en tools leert om dit te voorkomen.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 08:23

pillow schreef:

Dan doet hij het zelfde. het enige wat ik nog wou proberen was de ruiter die de paarden zadelmak maakt er eens op te laten. Hij vind dit soort gedrag helemaal niet erg en heeft een hele goeie zit. Maar hij heeft niet zo veel tijd dus voorlopig nog niet de kans gehad

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 08:27

franteir schreef:
Elisa2 schreef:

Het is waarschijnlijk deels aangeleerd gedrag inmiddels. Hij heeft de associatie met die hoek ohz en niet in vrijheid.

Het is belangrijk om een manier te vinden om die circel van het omdraaien te doorbreken. Draait hij ook om in stap? Het kan wellicht helpen om hem een tijdje samen met iemand te doen en dan daar achter in die bak aan de longe. Goed de drijvende longeerzweep er achter en jij er op. Dan kan hij in ieder geval niet meer omdraaien, dat is stap 1.
En daarna, als dat goed gaat..longe er af..nog wel persoon met longeerzweep er achter. Net zolang totdat ie helemaal vergeet dat omdraaien een optie is.

Een ander handig persoon er op zetten kan natuurlijk ook helpen, als deze ervoor kan zorgen dat hij niet omdraait en jou de tips en tools leert om dit te voorkomen.[/quote]

In stap durft hij zich heel zelden ook wel eens omdraaien maar dit vind ik niet zo erg als in draf omdat ik dit veel beter kan uitzitten. Ga hem vandaag longeren in die hoek en aan de hand wat oefeningen doen totdat hij ontspannen loopt. En dan ga ik kijken wanneer ik samen met iemand kan rijden en je tips eens proberen. Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:31

franteir schreef:
cissy schreef:

Nee geen speakers in de bak. Enigste wat er in die hoek is zijn staanders. Maar hij is een springpaard dus kent staanders goed genoeg. En hij gaat hier ook mee gaan spelen als hij los loopt in de bak

Als hij los loopt in de bak en hij gaat wel die hoek in, dat ben jij zelf waarschijnlijk het probleem.
Als je zelf angstig bent dan neemt het paard het over. Jij verwacht al dat je paard gaat wegspringen van de hoek, dus doet hij dat. Conclusie: je zult wat moeten doen aan je angst en wat minder afwachtend en zekerder gaan rijden. Kun je wat meer les nemen, zodat je daar wat meer begeleiding bij krijgt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 08:34

Graag gedaan, hopelijk helpt het! Ik weet hoe lastig zoiets kan zijn. Het belangrijkste is dat hij even geen succes meer heeft met zijn gedrag om die circel te doorbreken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:34

Er is de 'truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is.
Ik vraag halt zodra ik spanning (meer dan nieuwsgierigheid) merk. In jouw geval zou ik zeggen bij nadering van "de" hoek.
Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg.
Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk, elders in de bak.
Ook bij het losstappen kun je "hersenarbeid" vragen. (Of je stapt los op het erf, etc.)
...zodra je, na bezig geweest te zijn elders in de bak de enge plek weer nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.

Dit laatste zal in jullie gevoel een tijdje kunnen duren, omdat de stress er bij beiden 'ingeslepen' is.
Aan de andere kant zegt de optimist dat de truc van Tristan juist het doorbreken van het patroon is, en werkt met de 'stresslevels' drastisch omlaag brengen en houden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:59

Wat herkenbaar dit! Mijn pre doet/deed dit ook. Alleen dan zowel in de binnen- als buitenbak. Mij heeft het heel erg geholpen om met een ander paard te gaan rijden. Lekker gaan carrouselen :j lekker een lomperik uitzoeken die geen pas verzet als jouwe schrikt en wil wegschieten. Ik heb dat twee keer gedaan. Bij mij was daarna 70% al opgelost. 10% blijft helaas. De andere 20% was bij mij een kwestie van overdreven stelling, spoortje om en goed de hoek in wijken. Als hij ook maar 1 oortje die kant op doet, volte in en steeds opnieuw. En opnieuw, en opnieuw. Uiteindelijk volte steeds was groter maken tot je op de hoefslag kan rijden.
Nogmaals, het is bij mijne niet helemaal weg, maar wel grotendeels en ik kan wel eindelijk weer figuren rijden in de hoek.
Wat ook heel erg geholpen heeft trouwens is Kurasyn.

Mijne heeft het op zijn moeilijke kant wel een stuk meer. Linksom is hij wel kijkerig daar maar wel bij de les. Rechtsom is hij alleen maar met de hoek bezig

(Stilstaan en kijken hielp bij mijne ook niet trouwens, ik kon wel een uur stilstaan. Als er iets van ontspanning kwam was dat met het volgende rondje weer weg)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 01-10-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:05

Babootje schreef:
Als hij los loopt in de bak en hij gaat wel die hoek in, dat ben jij zelf waarschijnlijk het probleem.
Als je zelf angstig bent dan neemt het paard het over. Jij verwacht al dat je paard gaat wegspringen van de hoek, dus doet hij dat. Conclusie: je zult wat moeten doen aan je angst en wat minder afwachtend en zekerder gaan rijden. Kun je wat meer les nemen, zodat je daar wat meer begeleiding bij krijgt?

Ik vind dit wel heel interessant. Mijn pre doet dat ook, vanaf het begin af aan al. Maar mijn vorige paard deed dat niet en dus verwachte ik dat ook niet. Dus toen ik er voor de eerste keren op gingen was ik niet gespannen. Pas toen ik merkte dat hij schrok in de hoek, ja, dan ga je inderdaad spanning opzoeken. (Ik ga er tenminste vanuit dat TS geen onzekere ruiter is)

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 14:53

Janneke2 schreef:
Er is de 'truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is.
Ik vraag halt zodra ik spanning (meer dan nieuwsgierigheid) merk. In jouw geval zou ik zeggen bij nadering van "de" hoek.
Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg.
Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk, elders in de bak.
Ook bij het losstappen kun je "hersenarbeid" vragen. (Of je stapt los op het erf, etc.)
...zodra je, na bezig geweest te zijn elders in de bak de enge plek weer nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.

Dit laatste zal in jullie gevoel een tijdje kunnen duren, omdat de stress er bij beiden 'ingeslepen' is.
Aan de andere kant zegt de optimist dat de truc van Tristan juist het doorbreken van het patroon is, en werkt met de 'stresslevels' drastisch omlaag brengen en houden.

Deze is wel interessant! Ga ik proberen!