Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SandraWierda schreef:Heb je de mogelijkheid om hem in die hoek eten te geven, iemand er neer zetten die hij kent en hem lekkers geeft. Zou aan zulke dingen denken.
Doet hij het er ook met longeren en als je er gewoon aan de hand langs loopt?
franteir schreef:Kan wel eens proberen om hem meer naar die hoek te brengen en te belonen met eten
mika11 schreef:Kun je die hoek eerst niet vermijden, niet de strijd aangaan?
Dat je eerst andere kant blijft rijden, tot het punt waar je paard nog ontspannen kan blijven.
En zo langzamerhand met grotere voltes of slangenbogen wat dichterbij komt.
Hopelijk dat je paard dit accepteert en uiteindelijk dat je de hele bak kunt gebruiken.
Elisa2 schreef:Is hij echt bang? Of is het meer een beetje uitproberen?
Heeft hij het op allebei de handen even erg?
Is er iets anders op de dagen dat hij er echt niet langs wilde?
cissy schreef:Hangt er toevallig een speaker in die hoek?
Mijn oude paard reageerde ook altijd in 1 hoek en daar hing een speaker. Die was niet altijd aan en werd wel eens vergeten uit te zetten na gebruik.
Dan gaf hij blijkbaar toch een hoge toon die wij niet horen maar paard wel.
Dan draaide ze vliegensvlug om en peerde m.
Toen ik erachter kwam dat het de speaker was en vroeg om m uit te zetten was dat gedrag ook over.
Misschien is het ook wel zoiets wat jouw paard doet schrikken?
0000 schreef:Wat doe jij als je erop af gaat? In veel gevallen ontstaat er een vicieuze cirkel. Paard schrikt, ruiter gaat steeds meer druk zetten richting die bepaalde plek, paard raakt steeds meer bevestigd in het schrikken en word eigenlijk steeds angstiger. Immers als jij in een bepaalde richting steeds net even wat steviger gaat zitten, de teugels een fractie beter vastpakt en je ademhaling omhoog gaat...dan zeg je eigenlijk elke keer tegen je paard 'Pas op, gevaar!'. En dan is het ook heel verklaarbaar dat hij onder het zadel wel schrikt, en in vrijheid daar gewoon durft te gaan staan. Ondanks dat je reactie super logisch is en je niet te verwijten valt, kan het zijn dat het gedrag daarmee verergerd en/of in stand gehouden word...In dat geval zijn oefeningen om weer te ontspannen, voor zowel jou als je paard heel zinvol. Denk daarbij aan ademhalingsoefeningen voor jou, en TRT of featherlite technieken voor je paard. Als jij merkt dat je de spanning van je paard en daarna van jezelf kan laten afvloeien, is de kans groot dat je je steeds zekerder gaat voelen en steeds meer durft loslaten.
franteir schreef:Elisa2 schreef:Is hij echt bang? Of is het meer een beetje uitproberen?
Heb sterk mijn twijfels of het wel echt schrik is, kan mij niet echt voorstellen dat hij rustig in die hoek gaat staan in vrijheid maar dan onder het zadel wel schrik heeft. Ondertussen zal mijn opgebouwde spanning ook niet bevorderlijk zijn omdat ik weet dat hij daar altijd omdraait. Ja op beide handen even erg. Ik kan niet echt een patroon zien in wanneer het erger is of niet
pillow schreef:Heb je de mogelijkheid om er iemand anders op te laten rijden? Uiteraard moet die persoon absoluut niet weten wat er aan de hand is. Doet hij het dan niet dan weet je waar het probleem zit.
franteir schreef:Elisa2 schreef:Is hij echt bang? Of is het meer een beetje uitproberen?
Heb sterk mijn twijfels of het wel echt schrik is, kan mij niet echt voorstellen dat hij rustig in die hoek gaat staan in vrijheid maar dan onder het zadel wel schrik heeft. Ondertussen zal mijn opgebouwde spanning ook niet bevorderlijk zijn omdat ik weet dat hij daar altijd omdraait. Ja op beide handen even erg. Ik kan niet echt een patroon zien in wanneer het erger is of niet
franteir schreef:cissy schreef:Hangt er toevallig een speaker in die hoek?
Mijn oude paard reageerde ook altijd in 1 hoek en daar hing een speaker. Die was niet altijd aan en werd wel eens vergeten uit te zetten na gebruik.
Dan gaf hij blijkbaar toch een hoge toon die wij niet horen maar paard wel.
Dan draaide ze vliegensvlug om en peerde m.
Toen ik erachter kwam dat het de speaker was en vroeg om m uit te zetten was dat gedrag ook over.
Misschien is het ook wel zoiets wat jouw paard doet schrikken?
Nee geen speakers in de bak. Enigste wat er in die hoek is zijn staanders. Maar hij is een springpaard dus kent staanders goed genoeg. En hij gaat hier ook mee gaan spelen als hij los loopt in de bak
Babootje schreef:Als hij los loopt in de bak en hij gaat wel die hoek in, dat ben jij zelf waarschijnlijk het probleem.
Als je zelf angstig bent dan neemt het paard het over. Jij verwacht al dat je paard gaat wegspringen van de hoek, dus doet hij dat. Conclusie: je zult wat moeten doen aan je angst en wat minder afwachtend en zekerder gaan rijden. Kun je wat meer les nemen, zodat je daar wat meer begeleiding bij krijgt?
Janneke2 schreef:Er is de 'truc van Tristan' (trucker van trt).
Laat je paard stilstaan op/bij de plek waar het griezelig is.
Ik vraag halt zodra ik spanning (meer dan nieuwsgierigheid) merk. In jouw geval zou ik zeggen bij nadering van "de" hoek.
Tristan zakt dan onderuit in cowboy houding, je laat je dier kijken, vriendelijke woorden, aaien - rust dus.
Als de rust hersteld is, stap je met een wending weg.
Let op: test: is het een rustige stap of een dribbel?
Bij dribbel weer stilstaan etc.
Na een paar passen rustige stap ga je aan het werk, elders in de bak.
Ook bij het losstappen kun je "hersenarbeid" vragen. (Of je stapt los op het erf, etc.)
...zodra je, na bezig geweest te zijn elders in de bak de enge plek weer nadert: weer halt, rust.
Wegstappen, aan het werk - en op gegeven moment ben jij degene die de halt vraagt, want voor het paard is het inmiddels een rustplaats geworden.
Dit laatste zal in jullie gevoel een tijdje kunnen duren, omdat de stress er bij beiden 'ingeslepen' is.
Aan de andere kant zegt de optimist dat de truc van Tristan juist het doorbreken van het patroon is, en werkt met de 'stresslevels' drastisch omlaag brengen en houden.