midgie schreef:Zelf ben ik met een 3 jarige bezig en werk ik de komen de jaren vanaf de grond met kaptoom ,het bit zal ik pas gebruiken als hij daar klaar voor is om te begrijpen wat je er mee wil en dat is mijn mij beleving verfijning en geen stuur in de mond of rem en miss zelfs nooit een bit in ligt er helemaal aan,
Je je paard vanaf de grond leren de rem op je zit te krijgen, is heel simpel en je hebt daar zoveel profijt van als je straks het rijden gaat oppakken en hoop dat dat dan met een 3 jarige nog een jaar of 2 duurt of miss zelfs langer.
Maar ga aub niet met touwtjes of bijzetten werken, leer zelf je paard trainen zodat hij zijn natuurlijke bewegingen houd en dat train je eruit met alle hulpmiddelen eraan, gezegde is ook waar de kunde ophoud komen de hulpmiddelen, leer de beste trainer van jou paard zijn en maak je paard trots en breek hem niet , want dat verdienen ze niet .
een bit als het paard het ook zonder heel goed
Met deze redenatie moet je ook niet met een kaptoom werken want dat is ook een hulpmiddel. Alles wat we gebruiken zijn hulpmiddelen.
Bij een goede opleiding van een paard hoort gewenning van het bit.
Vaak geeft juist dat bit meer verfijning..just saying.