michelle933 schreef:Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is.
Kijk maar eens naar de link van Secricible.
Citaat:
Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa.
... dit hoeft geen kwestie van links/rechtsgebogen te zijn, maar (zie link) diagonale scheefheid.
Rechtsachter 'duwt' naar linksvoor.
Citaat:
Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker.
Wat is moeilijker: de hoefslag verlaten of de bocht zonder steun...?
Citaat:
Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts
Dat wil doorgaans zeggen dat hij het grootste deel van het gewicht op rechts draagt, maar dat klopt niet helemaal met wat je over zijn hoeven meldt.
Citaat:

Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.
... dat kan stijfheid van het SI gewricht zijn.
Maar aangaloperen doet een paard met het buitenachterbeen, RA in dit geval, het been dat in de volte - maar waarschijnlijk ook op rechte stukken - hard duwt.
Met alleen hard duwende achterbenen krijg je 'alleen maar' uitgestrekte draf. En dan kiest hij er denkbaar voor om dan maar met linksachter echt onder de massa te komen en te gaan galopperen.
Uiteraard is het het doel om de beide achterbenen even veel werk te laten verrichten (beiden onder de massa, gelijkelijk buigen en meer van dat soort heerlijkheden).
In mijn ervaring is dit géén voorwaarde voor het 'her'plaatsen van de schouder.
('Doe gewoon allebei', werk aan de diagonale scheefheid en aan de laterale scheefheid.)
Citaat:
Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht.
Rechtuit meer gewicht op linkerschouder plus een plattere hoef LV is wat mij betreft het meeste gewicht op LV, wat doorgaans betekent rechtsgebogen.
Maar zwaarder op de rechterteugel klopt hier niet mee.
Citaat:
Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee te nemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker.
Schouder-voor is uitstekend gereedschap...! Ook op de volte.
Een hogere gang doet een groter beroep op de spieren die de romp netjes in balans moeten houden, dus dat het lastiger is, is logisch.
Gewoon trainen.
Citaat:
Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem.
... ik ben geneigd om te zeggen dat de hoef vertelt waar je dier het gewicht van zichzelf draagt, LV wordt door het extra gewicht breed en plat.
Maar noch de diagonale scheefheid, noch het gewicht op LV verklaren jouw omschrijving van het teugelcontact.