Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bowo schreef:Heb je ook wel eens geprobeerd om het positiever op te lossen. Dus meer focussen op het belonen van een goede reactie dan het afstraffen van een verkeerde reactie?
Geen__naam schreef:Bowo schreef:Heb je ook wel eens geprobeerd om het positiever op te lossen. Dus meer focussen op het belonen van een goede reactie dan het afstraffen van een verkeerde reactie?
Ja dat probeer ik zeker ook, wanneer ik been geef en ze reageert zeg ik wel dat het goed is en houd ik mijn been zacht. Maar als ze echt niet reageert en ik bevoordeeld vanuit stilstand naar stap wil moet ik echt 3x vragen met mijn been. Eerst zachtjes dan iets harder en duidelijker en dan duidelijk plus tikje met de zweep. Vanaf ze reageert stop ik ook met vragen.
DuoPenotti schreef:Geen__naam schreef:Ja dat probeer ik zeker ook, wanneer ik been geef en ze reageert zeg ik wel dat het goed is en houd ik mijn been zacht. Maar als ze echt niet reageert en ik bevoordeeld vanuit stilstand naar stap wil moet ik echt 3x vragen met mijn been. Eerst zachtjes dan iets harder en duidelijker en dan duidelijk plus tikje met de zweep. Vanaf ze reageert stop ik ook met vragen.
Maar been zacht houden is niet voldoende.
Echt in begin overdreven uitbundig:
Goedzo braaf!!!!
Aai over de hals erbij.
Ze moeten echt de link gaan leggen dit is goed en ook meteen fijn.
daarnaast zie ik alsnog veel mensen het probleem ook onbewust zelf veroorzaken door niet consequent te zijn.
Je mag je aandacht wat dat betreft geen seconde verslappen.
Instappen en uitstappen zie ik ruiters vaak vervallen in blijven drijven. Alleen tussendoor zijn ze wat consequent.
Ja dat snapt een paard niet natuurlijk.
Geen__naam schreef:PhaedraW schreef:Wat een vervelend probleem. Ik heb dit ook doorgemaakt met mijn paard.
Hoe staat ze gehuisvestigd?
Blij dat ik niet de enige ben.
Ze staat 24/7 op de wei met vriendjes, ze hebben altijd volledige balen hooi ter beschikking
Sunnda schreef:Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.
En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)
Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.
Sunnda schreef:Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.
En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)
Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.
Babootje schreef:Zo te horen moet ze eerst het voorwaartse gaan snappen.
Tussen de gangen stap draf en galop zitten ook meerdere versnellingen. Dus als je bv het paard in draf zet die versnellingen verder opzoeken. Als dat zo moeilijk gaat, zet iemand met een lange zweep erbij in de bak. Iedere voorwaartse drang belonen (met stem) en als je terug wil, zelf duidelijk terugrijden en het paard niet terug laten "vallen". Als dat gebeurt, weer vooruit rijden. Het paard moet echt aantrekken van achteruit.
Dit consequent oefenen moet het beter maken, ook een flegmatieke. Het zal wellicht nooit een vlugge worden, maar lukt dat niet, is het paard niet gezond.
ruitje schreef:Geen__naam schreef:
Blij dat ik niet de enige ben.
Ze staat 24/7 op de wei met vriendjes, ze hebben altijd volledige balen hooi ter beschikking
Kan je paard droog liggen/ zie je je paard liggen? Heb je het idee dat 24/7 buiten passend is?
Ik heb er op stal gehad die niet tegen het 24/7 buiten staan konden. Of gewoon niet het hele jaar.
Sunnda schreef:Babootje schreef:Zo te horen moet ze eerst het voorwaartse gaan snappen.
Tussen de gangen stap draf en galop zitten ook meerdere versnellingen. Dus als je bv het paard in draf zet die versnellingen verder opzoeken. Als dat zo moeilijk gaat, zet iemand met een lange zweep erbij in de bak. Iedere voorwaartse drang belonen (met stem) en als je terug wil, zelf duidelijk terugrijden en het paard niet terug laten "vallen". Als dat gebeurt, weer vooruit rijden. Het paard moet echt aantrekken van achteruit.
Dit consequent oefenen moet het beter maken, ook een flegmatieke. Het zal wellicht nooit een vlugge worden, maar lukt dat niet, is het paard niet gezond.
In welke zin bedoel je snappen?
Ik denk dat na al die jaren het paard de bedoeling wel snapt, ze zijn niet gek.
Er zijn echter paarden die het nut er niet van inzien. Waarom druk sporten terwijl je ook lekker kan suffen even gechargeerd gezegd.
Snappen betekent dan dus aanleren dat dit is wat je wil, maar dat moet dat echt heel duidelijk en consquent en dan is niet altijd een leuk proces. Het paard snapt het namelijk heus wel, maar snapt niet waarom hij zo hard zou werken, terwijl het ook met minder kan.
Insintrieke motivatie kan heel sterk zijn, ook bij paarden.