Flegmatiek/geen voorwaards paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geen__naam

Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:22

Hallo iedereen,

Normaal ben ik niet voor dit soort dingen maar ik ben echt ten einden raad.

Ik heb al enkele jaren mijn huidig paard. Al vanaf het begin was zij echt moeilijk om voorwaarts te krijgen en reageerde niets op mijn been.
Door de jaren heen en met heel veel begeleiding van ervaren mensen is het reageren op mijn been al beter. Maar echt nog niet genoeg. Om haar 1 pas vooruit te krijgen moet ik echt al eens stampen, een lichte kuitdruk is niet genoeg bij haar.
Ze loopt ook echt niet met de volle enegerie, terwijl met buiten rijden ze wel echt voorwaarts is. Maar ook nogsteeds met weinig reactie op mijn been.
Ik ben tijdens het rijden meer bezig met haar vooruit te trappen of constant met mijn zweep aan het bij tikken om een beetje vooruit te lopen.

Ik heb de afgelopen jaren alles geprobeerd:
- medisch binnenstebuiten gekeerd
- supplementen voor meer energie
- eten aangepast naar meer energierijk en zo graan en suiker vrij mogelijk
- telkens bij beengeven en geen reactie meteen een tik met de zweep
- spoor met dikker wieltje (absoluut geen voorstander van want dit gebruik ik bij mijn ander paard die verfijnd wordt gereden in de dressuur..)
- nog meer ervaren mensen dan ik ermee laten rijden
- werk in de piste gestopt en meer buiten gaan rijden
- gefocust op de dingen die zij alleen leuk vond
- en noem maar op...

Ik hoop dat er misschien iemand van jullie hierin ook wat ervaring heeft en mij eventueel nog een ander idee kan geven? Of tips zijn ook altijd welkom.

Houd het wel lief en netjes aub?

MayoNeighs

Re: Flegmatiek/geen voorwaards paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:28

Wat een vervelend probleem. Ik heb dit ook doorgemaakt met mijn paard.
Hoe staat ze gehuisvestigd?

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:32

PhaedraW schreef:

Blij dat ik niet de enige ben.
Ze staat 24/7 op de wei met vriendjes, ze hebben altijd volledige balen hooi ter beschikking

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:45

Heb je ook wel eens geprobeerd om het positiever op te lossen. Dus meer focussen op het belonen van een goede reactie dan het afstraffen van een verkeerde reactie?

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 11:50

Bowo schreef:
Heb je ook wel eens geprobeerd om het positiever op te lossen. Dus meer focussen op het belonen van een goede reactie dan het afstraffen van een verkeerde reactie?

Ja dat probeer ik zeker ook, wanneer ik been geef en ze reageert zeg ik wel dat het goed is en houd ik mijn been zacht. Maar als ze echt niet reageert en ik bevoordeeld vanuit stilstand naar stap wil moet ik echt 3x vragen met mijn been. Eerst zachtjes dan iets harder en duidelijker en dan duidelijk plus tikje met de zweep. Vanaf ze reageert stop ik ook met vragen.

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:52

Is ze wel aan je been als je een pas opzij/buiging vraagt? M.a.w. is het enkel de voorwaarste reactie die op zich laat wachten of gewoon elke inwerking met been vang je bot?

Heeft ze tijdens het longeren wel genoeg energie? Kan ze genoeg slapen bij haar vriendjes?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:56

Is je enige beloning "Goedzo" en het stoppen van de hulp? Dan zou ik namelijk je beloning eens uitbreiden. Het stoppen van de hulp valt voor mij eigenlijk niet eens onder beloning, maar een logisch gevolg. Een stem beloning is wel een beloning, maar ik zou dat in eerste instantie uitbreiden. Echt helemaal de hemel inprijzen. Eventueel ook met een voedselbeloning, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:59

Geen__naam schreef:
Bowo schreef:

Ja dat probeer ik zeker ook, wanneer ik been geef en ze reageert zeg ik wel dat het goed is en houd ik mijn been zacht. Maar als ze echt niet reageert en ik bevoordeeld vanuit stilstand naar stap wil moet ik echt 3x vragen met mijn been. Eerst zachtjes dan iets harder en duidelijker en dan duidelijk plus tikje met de zweep. Vanaf ze reageert stop ik ook met vragen.

Maar been zacht houden is niet voldoende.

Echt in begin overdreven uitbundig:
Goedzo braaf!!!!
Aai over de hals erbij.
Ze moeten echt de link gaan leggen dit is goed en ook meteen fijn.

daarnaast zie ik alsnog veel mensen het probleem ook onbewust zelf veroorzaken door niet consequent te zijn.
Je mag je aandacht wat dat betreft geen seconde verslappen.
Instappen en uitstappen zie ik ruiters vaak vervallen in blijven drijven. Alleen tussendoor zijn ze wat consequent.
Ja dat snapt een paard niet natuurlijk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:01

Mijn paard had dit ook, stond ook 24/7 buiten, nu hij meer binnen staat is hij een heel stuk voorwaartser.

Maar wat nog meer helpt is overgangen rijden, terug en weer naar voren.
Steeds been geven werkt alleen maar averechts, daar worden ze lui van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:07

DuoPenotti schreef:
Geen__naam schreef:

Maar been zacht houden is niet voldoende.

Echt in begin overdreven uitbundig:
Goedzo braaf!!!!
Aai over de hals erbij.
Ze moeten echt de link gaan leggen dit is goed en ook meteen fijn.

daarnaast zie ik alsnog veel mensen het probleem ook onbewust zelf veroorzaken door niet consequent te zijn.
Je mag je aandacht wat dat betreft geen seconde verslappen.
Instappen en uitstappen zie ik ruiters vaak vervallen in blijven drijven. Alleen tussendoor zijn ze wat consequent.
Ja dat snapt een paard niet natuurlijk.

Precies. Uitgebreid belonen op een manier die het paard ook als beloning ziet en echt been eraf zodat je heel goed verschil maakt.
En elke reactie naar voren is goed. Niet alleen als het meteen hard naar voren is of meteen het tempo wat je vraagt. Been moet betekenen naar voren en later ga je pas fine tunen hoeveel naar voren. Op zo'n moment maakt het niet uit wat het hoofd doet, eigenlijk maakt niks anders uit. Dat zie je toch ook vaak fout gaan, dat mensen al allemaal dingen tegelijk willen werken en daardoor onbewust zelf de rem erop zetten. Even alles loskoppelen tot je reactie krijgt op been

Vervolgens kan je kijken naar het tempo. Misschien wil jij graag een tempo rijden wat voor het paard over het tempo is en dan kan het beter zijn om iets minder vooruit te rijden en genoegen te nemen met iets minder voorwaarts maar wel actief.
Zo heb ik meerdere flegmatieke paarden toch aan het lopen gekregen, met natuurlijk genoeg afwisseling en management op orde ernaast.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-08-23 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:10

Wat doe je nog meer met je paard dan alleen rijden. Doe je tutten, gewoon aandacht, wandelen met dr?
Misschien snapt ze niet wat je van dr vraagt.
Overigens flegmatisch is een stukje karakter en dat krijg je er niet uit.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:10

Heb je ook een filmpje van hoe jouw rijden met haar eruit ziet?
Dan kunnen we misschien meer tips geven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:24

Je zegt: medisch binnenstebuiten gekeerd.
Heb je ook foto’s van hals en rug laten maken?

En je zadel, weet je zeker dat die goed past?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:28

Doe je aan grondwerk? Daar kun je ook een goede basis leggen voor voorwaarts onder het zadel

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:41

Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.

En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)

Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:50

Wat voor soort paard is het eigenlijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:57

Zo te horen moet ze eerst het voorwaartse gaan snappen.
Tussen de gangen stap draf en galop zitten ook meerdere versnellingen. Dus als je bv het paard in draf zet die versnellingen verder opzoeken. Als dat zo moeilijk gaat, zet iemand met een lange zweep erbij in de bak. Iedere voorwaartse drang belonen (met stem) en als je terug wil, zelf duidelijk terugrijden en het paard niet terug laten "vallen". Als dat gebeurt, weer vooruit rijden. Het paard moet echt aantrekken van achteruit.
Dit consequent oefenen moet het beter maken, ook een flegmatieke. Het zal wellicht nooit een vlugge worden, maar lukt dat niet, is het paard niet gezond.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-08-23 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:59

Is je paard wel fijn in balans en door het lijf? Ik ken meerdere gevallen van paarden die gewoon weinig balans hadden en zich bast houden, waardoor ze ontzettend flegmatiek leken. Eenmaal iets verder opgeleid en wat handiger met hun lijf (en daardoor ook meer vertrouwen in zichzelf) werden dit gewoon fijne meewerkende rijpaarden.

Je hoort heel vaak dat een paard eerst voorwaarts moet gaan en moet reageren op je been. Echter een paard dat zich op bepaalde manieren vasthoud, kan fysiek gewoon niet voorwaarts! En ze laten zich daar niet allemaal simpelweg doorheen drukken. Dus eerst het lijf zo leren te gebruiken dat hij ook naar voren kan, dan laten voelen dat vooruit prettig is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:01

Op eigen benen laten lopen en het paard durven loslaten helpt ook vaak al een hoop. We zien geen filmpjes dus lastig te beoordelen wat de oorzaak is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:03

Geen__naam schreef:
PhaedraW schreef:

Ze staat 24/7 op de wei met vriendjes, ze hebben altijd volledige balen hooi ter beschikking

Kan je paard droog liggen/ zie je je paard liggen? Heb je het idee dat 24/7 buiten passend is?

Ik heb er op stal gehad die niet tegen het 24/7 buiten staan konden. Of gewoon niet het hele jaar.

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:06

Sunnda schreef:
Ts, alle adviezen (die in theorie goed werken hoor) ten spijt. Ik ken toch wel heel wat paarden door de jaren heen die medisch prima zijn, belonen gewoon niet de moeite waard vinden (want een aai en een uitbundig baasje is voor de echt flegmatieke niet genoeg) en die dus eigenlijk alleen geschikt zijn voor hele handige, goede ruiters die dit gedrag kunnen handelen.

En dan nog is mijn ervaring dat als ze terug gaan naar hun eigenaar het weer van voor af aan begint, want het type paard en ruiter ligt elkaar gewoon niet. Er is namelijk bij dit type geen tussenweg, geen compromis, maar altijd zeer consequent rijden anders is de insentrieke beloning (niet hoeven) altijd groter dan de exentrieke beloning (hemel in prijzen, snoepje etc)

Ik heb ze voor anderen veelvuldig gereden, maar als ik er een van mijzelf had verkocht ik ze. Mijn type is het gewoon niet. Voor een aantal maanden prima, maar voor jaren nee.

Ja precies, ik heb ook altijd te horen gekregen consequent te zijn bij haar. Ze is dood braaf maar o zo sluw. Ben je 1x niet oplettend zal zij daar meteen gebruik van maken. Want ik krijg haar uiteindelijk wel wat voorwaarts maar geef ik meermaals zacht mijn been zonder reactie moet ik het andere keren weer dubbel zo consequent gaan oplossen.
Laatst bijgewerkt door Geen__naam op 03-08-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:09

Sunnda schreef:

Ja dat wilde ik ook schrijven, sommige paarden zijn nu eenmaal zo.

In het bos is ze voorwaartser, dat vind ze duidelijk leuker dan zou ik deze of lekker in het bos trainen of verkopen als recreatiepaard.

Maar goed, er worden nog wel andere goede tips aangedragen die de moeite van het uitproberen waard zijn. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 13:11

Babootje schreef:
Tussen de gangen stap draf en galop zitten ook meerdere versnellingen. Dus als je bv het paard in draf zet die versnellingen verder opzoeken. Als dat zo moeilijk gaat, zet iemand met een lange zweep erbij in de bak. Iedere voorwaartse drang belonen (met stem) en als je terug wil, zelf duidelijk terugrijden en het paard niet terug laten "vallen". Als dat gebeurt, weer vooruit rijden. Het paard moet echt aantrekken van achteruit.
Dit consequent oefenen moet het beter maken, ook een flegmatieke. Het zal wellicht nooit een vlugge worden, maar lukt dat niet, is het paard niet gezond.

In welke zin bedoel je snappen?
Ik denk dat na al die jaren het paard de bedoeling wel snapt, ze zijn niet gek.

Er zijn echter paarden die het nut er niet van inzien. Waarom druk sporten terwijl je ook lekker kan suffen even gechargeerd gezegd.

Snappen betekent dan dus aanleren dat dit is wat je wil, maar dat moet dat echt heel duidelijk en consquent en dan is niet altijd een leuk proces. Het paard snapt het namelijk heus wel, maar snapt niet waarom hij zo hard zou werken, terwijl het ook met minder kan.

Insintrieke motivatie kan heel sterk zijn, ook bij paarden.

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:12

ruitje schreef:
Geen__naam schreef:

Kan je paard droog liggen/ zie je je paard liggen? Heb je het idee dat 24/7 buiten passend is?

Ik heb er op stal gehad die niet tegen het 24/7 buiten staan konden. Of gewoon niet het hele jaar.

Ja hoor heb ze al vaak zien liggen. Op stal staan kan ze helaas niet. Dan breekt ze de hele stal af van de stress. Dat wil ik haar ook niet aandoen.

Geen__naam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-23 13:14

Sunnda schreef:
Babootje schreef:

In welke zin bedoel je snappen?
Ik denk dat na al die jaren het paard de bedoeling wel snapt, ze zijn niet gek.

Er zijn echter paarden die het nut er niet van inzien. Waarom druk sporten terwijl je ook lekker kan suffen even gechargeerd gezegd.

Snappen betekent dan dus aanleren dat dit is wat je wil, maar dat moet dat echt heel duidelijk en consquent en dan is niet altijd een leuk proces. Het paard snapt het namelijk heus wel, maar snapt niet waarom hij zo hard zou werken, terwijl het ook met minder kan.

Insintrieke motivatie kan heel sterk zijn, ook bij paarden.

Daar beschrijf je ze echt helemaal! Ze wil wel werken maar op haar tempo. En wil ik een pas vooruit zal dat met veel motivatie moeten. Uiteindelijk lukt het ons wel maar dan zijn we al snel 45min verder en hebben we niet eens andere zaken kunnen oefenen dan het voorwaarts lopen.