Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Het is ook niet altijd energie, maar paarden kunnen ook hoger in de adrenaline komen door springen/ galloperen etc. Dan is meer aan het werk zetten niet de oplossing, maar vinden waar ze door ontspant en de adrenaline weer af kan laten vloeien.
Als ze teveel adrenaline opbouwen en je blijft maar doorgaan dan rijdt je dat soort paarden snel stuk.
Oja en ik zou gauw stoppen met haver geven, PRE's zijn heel sober! Voldoende arm ruwvoer is belangrijker. En dan een balancer/ vitaminen/ mineralen koek etc.
Wat zegt je lesgever over dit gedrag ohz?
Kinke schreef:haver zou ik sowieso niet voeren. is ze goed op gewicht? dan is gras, hooi en een vitamine brok genoeg. en vaak geldt bij dit type paard dat hoe meer je probeert af te remmen, hoe meer ze willen gaan
Saaams schreef:Hoeveel staat ze buiten?
Wat voor type/merk voer geef je haar?
Hoe lang is ze al in nederland?
Elisa2 schreef:Het is ook niet altijd energie, maar paarden kunnen ook hoger in de adrenaline komen door springen/ galloperen etc. Dan is meer aan het werk zetten niet de oplossing, maar vinden waar ze door ontspant en de adrenaline weer af kan laten vloeien.
Als ze teveel adrenaline opbouwen en je blijft maar doorgaan dan rijdt je dat soort paarden snel stuk.
Oja en ik zou gauw stoppen met haver geven, PRE's zijn heel sober! Voldoende arm ruwvoer is belangrijker. En dan een balancer/ vitaminen/ mineralen koek etc.
Wat zegt je lesgever over dit gedrag ohz?
Tilmar schreef:Ik herken het helemaal!
Mijn 4 jarige PRE merrie kan in het begin bijna een beetje sloom zijn, maar als ze wat losser is en doorheeft dat we gaan galopperen wordt ze steeds heter.
Galop gaat dan nog wel (ik kan daar zo van genieten van zo'n vlot galopje) maar na de galop wordt ze echt fanatiek!
Zoals hier gezegd wordt, probeer de ontspanning weer terug te vinden, in ieder geval niet gaan trekken en klemmen met je benen. Diep zitten en tempowisselingen maken zodat het tempo weer van jou wordt.
En ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik vind dat hete en voorwaartse ook weer heel fijn, want dan gaat ze wel heel lekker lopen!
En kijk goed naar je voer! Mijne krijgt veel hooi, weinig bix en een vitaminebrokje (metazoa).
Janneke2 schreef:Mij is geleerd: wacht met barokke paarden met galopperen totdat het dier sterk genoeg is om een goede schouderbinnenwaarts in draf te doen.
... les nemen dus.
En er zijn paarden die alleen bloedhard kunnen aangalopperen en na drie passen heel braaf weer rustig zijn: vaak zit er dan in het bekken iets niet goed.
... osteopaath bellen.
Mijn Spanjaard wordt kogelrond van gras, ik voer daarnast enkel een muizehapje balancer (70 gram per dag) en kruiden (pepermunt, fenegriek, duizendblad, herderstasje, etc.)