Ik had er vroeger naar mijn idee minder last van. Dan hebben we het over 8 jaar geleden ongeveer op manage paarden. Maar nu ik mijn eigen paard heb, heb ik er veel last van. Ik schiet door in mijn rechter beugel tijdens de draf lichtrijden.
Ik heb een Belgisch trekpaard, dat voor geen meter zit in de draf. Het is gewoon niet comfortabel. Je word best hoog uit het zadel geduwd en als ze qua snelheid op een goed tempo zit is het alsof ik een Shetlander onder me heb dribbelen. In een wat langzamer tempo zit zij wel lekkerder, maar ik merk dat zij hierbij snel terugvalt in stap en bij ook maar zachtjes aansporen ‘springt’ ze als het waren naar voren. Ze is erg sensibel wat dat betreft. We rijden alleen recreatief buitenritten, zij is al 20, heeft artrose, wordt nu sinds 1,5 jaar (sinds ze bij mij is) fatsoenlijk gereden en loopt sinds dien ook soepeler. Het basis rijden zit erin, maar dat is het ook wel.
Ik heb het idee dat ik zelf uitbalans zit of gewoon kracht/balans mis. En hoe erg ik hier ook bewust op let, het lukt me gewoon niet om tijdens de draf goed stabiel te blijven met mijn rechterbeen. Mijn ‘slechte been’ is eigenlijk links. Ik heb hiermee moeite om kracht te zetten om bijvoorbeeld soms goed aan te sporen. Maar ook in het dagelijks leven heb ik soms last van mijn linker heup qua kracht, spieren, gewrichten flexibiliteit.
Maar rechts schiet ik telkens door de beugel tijdens de draf, waardoor ik weer uit balans raak, mijn paard dit direct voelt en stilstaat. (Heel fijn, maar toch niet zo heel fijn).
In galop heb ik echt nergens last van. Alleen wel dat na de galop, overgang naar draf en dan stap mijn rechterbeen altijd trilt door spierspanning.
Ik heb mijn rijschoenen ondertussen al zo’n 7 jaar. Profiel kan best wat slechter worden, dus ik wil binnenkort nieuwe halen. Misschien heb ik dan ook makkelijker meer grip en glijd ik minder weg?
Of zijn er beugels die echt veel grip geven onder de voet. Of een andere tip die ik misschien thuis kan meenemen in het trainen van mijn benen. Of een andere tip tijdens het rijden.
Mijn hakken zijn tijdens de stap en galop wel netjes naar beneden gericht. In draf lichtrijden niet, verlichte zit wel. En kortere of langere beugels werkt juist heel erg averechts… Doorzitten ga ik ons beide niet aandoen