Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 08:29

Dag allemaal,

In navolging van andere topics en posts kwam de volgende vraag bij me naar boven:

Welk opbouwschema (conditie) houden jullie aan met jullie jonge paarden ?

Daarmee bedoel ik niet (alleen) hoe vaak je rijdt/longeert, maar wat je precies doet. Hoeveel minuten stappen, draven? Rechtdoor, of juist oefeningen doen?

Het is een zoeken tussen conditie, balans en pezen/spier belasting merk ik. Je probeert het aan te voelen, zal per paard verschillen, maar wellicht kunnen we elkaar inspireren .

Ik rij zelf sinds een zo'n 6 weken op mijn 5,5 jarige. Dat doe ik 3-5 keer per week, met tussendoor wandelen of longeren.
Onder zadel stappen we veel rechtdoor, buiten. Kleine stukken draf zijn we aan het opbouwen. Vanwege de luxe van flinke heuvels (voor Nederland dan) is dit soms al best pittig merk ik. Aan haar houding doe ik nog weinig, focus ligt voor nu op lengtebuiging, en vooral: Met energie ontspannen lopen en plezier maken.

Ik ben benieuwd wat anderen doen!

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:52

Mijn 5,5 jarige werkt pas net 4x pw, dat kan 4 keer rijden zijn maar is vaak 3x rijden (20 min tot half uur) en 1x longeren. Zn schema is:

1e dag zware training
2e dag lichte training
3e dag vrij
4e dag zware training
5e dag lichte training (longeren of grondwerk)
6en 7e dag vrij

1 van de zware trainingen is les en lichte training is altijd lang en laag conditie in de bak of buiten en de oefeningen die hij goed kent herhalen..

De andere dag zware training zijn dingen waar we op dat moment tegen komen of aan werken.. momenteel bijvoorbeeld travers en meer gedragenheid in galop, tussendoor stappen we altijd een rondje

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:06

wat wil je er mee gaan doen,
bepaald mede de traiing

je schrijft:
Het is een zoeken tussen conditie, balans en pezen/spier belasting merk ik. Je probeert het aan te voelen, zal per paard verschillen, maar wellicht kunnen we elkaar inspireren .

dat is al een heel belangrijke stelling.

vooralsnog zeg ik: doorgaan zoals je nu doet, afwisseling ect. alles is aanwezig, blijf naar je paard kijken/luisteren dan voel je ook aan hoe en wanneer je een stapje verder kunt

want wat je zegt: dat is per paard verschillend

succes en veel plezier

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 10:58

Dankjewel mce! Het is zoeken inderdaad.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, wat doen mensen precies?

Het is zo enorm subjectief wat 'licht' en 'zwaar' werk is voor een paard. Wat bedoel jij er precies mee, K_nolan?

Hoewel er heus verschillen zullen zijn per paard zijn er vast ook wel gemene delers te vinden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:06

Hier 4 jarige tinker die qua groei nog een beetje achter staat, ook qua reserve.
Spieropbouw (gericht) trainen is wat ik vooral doe. Ofwel; 3-4 keer per week grondwerk, stelling, buiging, schouderin, travers, en simpele dingen zoals gewichtsverplaatsen, met balkjes stappen in vreemde vormen, etc. Zodat hij zich meer bewust word van zijn lichaam.
De draf en galop is nog een lastig punt qua longeren, dat evenwicht is er nog niet goed, ik rijd 1-2 keer per week 1.5-2km met ongeveer 2-5 minuten draf. Lekker rechtuit, we hebben hier best wel wat bergjes, andere ondergronden, etc.
Dus niets ongelofelijk intensief. Met de shetlander van 5 longeer ik wel gemakkelijk 20 minuten, soms mee als handpaard, andere keer kunstjes.
Dus spelenderwijs, maar ik heb geen (sport) ambities, rijd weinig, dus voor ons werkt dit. :j Vind het zelf genoeg voor een jong paard maar zoals je zegt, verschilt per mens en ook per combi.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:13

Het wordt ook vaak teveel ‘overdacht’. Ga gewoon op je verstand af. Wat licht is of zwaar hangt af van het paard. Dat voel je als je aan het rijden bent. Er zijn jonge paarden die alles heel makkelijk afgaat zonder een spatje zweet. Die doen net zadelmak al nageeflijk stap, draf, galop, rechtuit en op voltes en zelfs een pasje opzij zonder moeite. Voor een ander minder talentvol dier is 5 minuten draf al een uitdaging en zijn overgangen al moeilijk. Dat voel je als goed is zelf wel als je aan het rijden bent. Het zit hem dus niet in de minuten en in de oefeningen, maar in de belasting/moeite die het het paard kost.

Eerlijk gezegd vind ik 5,5 jaar geen echt jonkie meer. Dan kunnen ze al prima wat training hebben. Maar nogmaals, ga op je gevoel en gezond verstand af. Als hij veel moeite moet doen en je hebt behoorlijk overtuigingskracht nodig om hem vooruit te houden of aan het werk te zetten dan is dat blijkbaar nog wat veel. Als je bijna niks hoeft te doen en hij blijft maar lopen en hij loopt alles wat je vraagt, overgangen-tempowisselingen-figuren, makkelijk door zonder zweet dan kost dat dus weinig moeite en kan hij dat makkelijk aan op dat moment.

Richtlijn voor jonkies is meestal 3 x in de week half uurtje. Maar ik vind 5,5 al niet meer echt een jonkie. Ligt aan het ras maar als ik uitga van een gemiddelde 5 jarige KWPNer dan kunnen die zeker 4 x per week gereden worden met wat inspanning.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:49

swartbeessie schreef:
Dankjewel mce! Het is zoeken inderdaad.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, wat doen mensen precies?

Het is zo enorm subjectief wat 'licht' en 'zwaar' werk is voor een paard. Wat bedoel jij er precies mee, K_nolan?

Hoewel er heus verschillen zullen zijn per paard zijn er vast ook wel gemene delers te vinden.

Zware training loopt hij opgerichter en trainen we nieuwe dingen en nog niet geheel bevestigde dingen of maken we de bevestigde dingen moeilijker, zo neem ik bijvoorbeeld tijdens een liche training schouderbinnenwaards mee, meer lang en laag en op de zware training opgericht en moet hij bijvoorbeeld erin een keer een tempowisseling, overgang of meer zn schouder erin zetten.

Lichte training is meer wat conditie training. Beide trainingen doe ik niet langer dan een half uur ook buiten niet. Als ik een lange buitenrit maak, tel ik dat als zware training.
Lichte training doe ik wel veel overgangen en tempowisselingen. Het blijft een beetje aanvoelen uiteraard wat zwaar en licht is voor je paard, maar dat merk je snel genoeg.

Longeren, grondwerk etc is lichte training bij ons.

En na Lichte training eerst 1 dag vrij en bij de volgende ronde 2 dagen vrij, dan weer 1 dag vrij etc.

Rest van de tijd staat hij 24 7 buiten met z'n vrienden. Verder gaat hij 1 keer in de 2 a 3 maanden naar de chiropractor en op basis wat ik voel, me trainer ziet, en me chiropractor constateerd richten we ons zware trainingen en lichte trainingen in.

superpony

Re: Hoe bouwen jullie op met een jonkie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:01

Het klinkt vast rotter dan ik bedoel, maar het ligt er ook aan hoe goed je bent in dingen aanleren en trainen.

Zit er een goede opbouw in, zie je een stijgende lijn en kan je daarop een soort schema aanhouden en samen doorgroeien.

Zijn er dingen waar je tegenaan loopt, moeten zaken misschien vaker herhaald worden en duurt spieropbouw op de juiste manier langer.

Daarnaast is het algehele management van belang. Hoeveel kan je paard zelf vrij bewegen?

Onze jaarlingen staan in onze kleine kudde op onze pp. Een deel van wat nodig is, krijgen ze in vrijheid al mee en de opvoeding door elkaar en de moeders en oom. Ze hebben bijv veel respecy en wijken goed voor druk.
Ik zie anderen 1-2jr aan de longe knopen die er niet beter van worden.

5,5 is natuurlijk al een andere leeftijd, maar de start en alles er omheen speelt nog steeds een rol. Ook in het herstel en verwerken.
Goede begeleiding is vaak echt heel fijn, zodat die ook aan de rem trekken of je stimuleren, wat nodig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:05

swartbeessie schreef:
Dag allemaal,

In navolging van andere topics en posts kwam de volgende vraag bij me naar boven:

Welk opbouwschema (conditie) houden jullie aan met jullie jonge paarden ?

Daarmee bedoel ik niet (alleen) hoe vaak je rijdt/longeert, maar wat je precies doet. Hoeveel minuten stappen, draven? Rechtdoor, of juist oefeningen doen?

Ik rij zelf sinds een zo'n 6 weken op mijn 5,5 jarige. Dat doe ik 3-5 keer per week, met tussendoor wandelen of longeren.
Onder zadel stappen we veel rechtdoor, buiten. Kleine stukken draf zijn we aan het opbouwen. Vanwege de luxe van flinke heuvels (voor Nederland dan) is dit soms al best pittig merk ik. Aan haar houding doe ik nog weinig, focus ligt voor nu op lengtebuiging, en vooral: Met energie ontspannen lopen en plezier maken.

Ik ben benieuwd wat anderen doen!

Ik vind dit wel een lastige..want heel veel is ook afhankelijk van de voorgeschiedenis van het paard. Wanneer deze zadelmak is gemaakt en hoe deze daarna doorgereden is bijvoorbeeld.

Of is jouw 5,5 jarige pas 6 weken geleden zadelmak gemaakt?

Voor mij betekent net zadelmak gewoon rustig 3x p/w 20 min ohz en vooral veel opbouwend en bevestigend werk doen. Veel rechtuit, grote voltes.
1 of 2 keer longeren, ook opbouwend...vooral niet te veel en te snel willen. Paard voldoende rustdagen voor fysiek en mentaal herstel tussendoor geven.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 12:19

Ik heb er inderdaad voor gekozen te wachten met beleren tot ze 5,5 was. Twee maanden geleden zat ik er voor het eerst op, het rijden zijn we gaan uitbouwen sinds 6 weken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:30

Met hele jonkies die net zadelmak zijn, die gooi ik graag na een paar maandjes onder het zadel weer 24/7 in de wei voor vakantie.

Maar ook voor een "ouder" paard net onder het zadel is soms 24/7 vrij na een tijdje goed voor hem mentaal.

Vroeger gingen wij niet meer keer in de week met een jong paard werken dan zijn leeftijd. Dus (na het echte inrijden) voor een 3 jarige is 3 keer zat, voor 4 jarige 4 keer en eigenlijk rij ik standaard geen paard meer dan 5 keer in de week.

Het werk wat je dan doet is echt dier afhankelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:32

wat kan een zware training zijn: voor een eventer galoperen door los zand, bergje op bergje af, fysiek maar ook mentaal volhouden en doorzetten, op karakter verder willen gaan b.v.

dat doe je met een 4 jarige misschien 5 minuten per seccie, en dan in de vorm van interval stappen in de ontspanning,

maar dat bepaald het paard per moment - wisselen tanden en kiezen b.v. is de training nooit zwaar - en het is de taak van de ruiter/trainer daar op een goede manieer manier me om te gaan,

dus veel meer eigen kennis en kunde ontwikkelen, hoeveel en welke spieren heeft een paard eigenlijk nodig om iets te kunnen, waarom steeds vanuit de achterhand werken ect.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:52

swartbeessie schreef:
Ik heb er inderdaad voor gekozen te wachten met beleren tot ze 5,5 was. Twee maanden geleden zat ik er voor het eerst op, het rijden zijn we gaan uitbouwen sinds 6 weken.

Ja dan zou ik vooral adviseren om niet te snel te gaan, 5 jaar dan lijkt het alsof ze al heel wat werk aan kunnen maar als er daar voor weinig mee gedaan is dan zullen alle banden, pezen en spieren toch echt gewoon heel rustig opgebouwd moeten worden. Net als bij een 3 jarige zeg maar.

Zelf vind ik max 3/4 keer rijden voldoende voor zo'n jong dier en dan vooral leren op eigen benen te laten lopen. Aan het been maken, van achter naar voren rijden over de rug zodat het nageeflijk wordt en er aanleuning ontstaat en dan wat spelen met de horizontale en verticale balans. Leren opzij gaan voor de enkelzijdige kuitdruk. Voorwaarts-neerwaarts leren lopen.

Afwisseling kan zijn, lekker mee het bos in..rechte stukken..recht uit galloperen etc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:53

Goede vraag...!
Ik heb ooit een net-aan beleerd paard van 6 gekocht en langzaam begonnen.

☺️... de minuten weet ik niet meer.

Een half uur was het maximum, en soms was het bijvoorbeeld na één goed gelukte oefening meteen klaar.

Ik ben een fan van het dier zo snel mogelijk in verticale balans brengen, te beginnen vanaf de grond.
Dat is even wennen voor een dier, maar levert het dier ook stevigheid en daarmee rust op. (Het gevoel van 'a leg at each corner'.)

En tot op de huidige dag rijd ik bij bosritten kleine stukjes oefening, ook om de aandacht even terug te vragen of om de ontspanning op te zoeken (terug naar de verticale balans, of efkes wat lengtebuiging en dan kijken of ik de neus wat naar voor kan krijgen).

En heuvels: knijp in je handjes!
Op zich is het zwaar, maar het ontwikkelt wel de goede spieren.
(Heuvel af is voor mijzelf een extra buikspier oefening: zwaartepunt 'terug houden', teugels bijna in een boogje, gewicht op de achterhand...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:57

Elisa2 schreef:
swartbeessie schreef:

Ja dan zou ik vooral adviseren om niet te snel te gaan, 5 jaar dan lijkt het alsof ze al heel wat werk aan kunnen maar als er daar voor weinig mee gedaan is dan zullen alle banden, pezen en spieren toch echt gewoon heel rustig opgebouwd moeten worden. Net als bij een 3 jarige zeg maar.

Zelf vind ik max 3/4 keer rijden voldoende voor zo'n jong dier en dan vooral leren op eigen benen te laten lopen. Aan het been maken, van achter naar voren rijden over de rug zodat het nageeflijk wordt en er aanleuning ontstaat en dan wat spelen met de horizontale en verticale balans. Leren opzij gaan voor de enkelzijdige kuitdruk. Voorwaarts-neerwaarts leren lopen.

Afwisseling kan zijn, lekker mee het bos in..rechte stukken..recht uit galloperen etc.
Meer nog dan bij een 3-jarige zelfs, want alle weefsels zijn veel minder 'veerkrachtig' dan bij een jong dier. :=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:02

Mijn hemel. Ik ben echt een noob. Ik pak m 1x per week ohz kort. Voor de rest is het te warm, te winderig, te droog (zware bak), te moe... Etc.
Ik hanteer totaal geen trainingsschema. Dat is niet wat in mijn leven past. Ooit hoop ik weer lekker te gaan lessen, bosritten etc.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:05

Ik heb een 4 jarige die eind vorig jaar zadelmak is gemaakt. (vlak voor ik m kocht).
Van december tot vorige maand heb ik m 3x per week gelongeerd (los, vooral voor conditie) en veel gewandeld (+grondwerk).
Nu sinds een maand aan het voorbereiden op rijden (ga m na mn vakantie oppakken). Doe nu 2 a 3x per week equikinetic training en 2 a 3x per week longeren en grondwerken.

Equikinetic:

linksom
1,5 min stap
1 min pauze
1,5 min draf
1 min pauze
1,5 min stap
1 min pauze

Rechtsom
1,5 min draf
1 min pauze
1,5 min stap
1 min pauze
1,5 min draf
1 min pauze

linksom
1,5 min stap
1 min pauze
1,5 min draf
1 min pauze
1,5 min stap
1 min pauze

Rechtsom
1,5 min draf
1 min pauze
1,5 min stap
1 min pauze
1,5 min draf
1 min pauze

Longeren doe ik afwisselend qua intensiteit. Afhankelijk van hoe zwaar de bak is ook.
Ik kijk dan ook naar hoe hij in zn velletje zit en of ie er zin in heeft enz. Wat ik wel doe is tijd opmeten en zorgen dat ik alle gangen net zo veel links als rechtsom doe ongeveer.

Grondwerk doe ik tussendoor. Dat reken ik niet als "werk"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:15

Hutcherson schreef:
Mijn hemel. Ik ben echt een noob. Ik pak m 1x per week ohz kort. Voor de rest is het te warm, te winderig, te droog (zware bak), te moe... Etc.
Ik hanteer totaal geen trainingsschema. Dat is niet wat in mijn leven past. Ooit hoop ik weer lekker te gaan lessen, bosritten etc.
Hier ook hoor. _O- Ik "moet" van mezelf wel wat meer serieus gaan rijden (dan heb ik het over max. 3x per week :+ ), anders wordt het nooit wat, maar ik ga net zo lief een rondje wandelen, werken aan de hand, beetje VD'en, gewoon rondhangen. Ik kijk dus gewoon per dag waar ik zin in heb, maar ook waar m'n paard zin in heeft. En soms begin ik ergens mee en eindigt het met heel iets anders, zoals wanneer ik heel enthousiast begin met grondwerken en uiteindelijk na 10 minuten al tegen haar voorbenen aangeleund zit terwijl zij staat te doezelen als we allebei te zen zijn om onze energie omhoog te brengen. :')

Ik zou ook echt gek worden als ik zo op de klok zou moeten kijken of rondjes zou moeten gaan tellen. := Met m'n paard aan de slag zijn is voor mij ontspanning, dan wil ik gewoon in het hier en nu kunnen zijn en me niet bezighouden met een telefoontimer o.i.d.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:27

@mkango hier idem! Soms zijn we lekker bezig en denk ik: woow ik heb dik een half uur gereden.. Maar dan zijn we pas n kwartiertje verder :') nu moet ik eerlijk zeggen dattie echt net onder het zadel is hoor, dus we zoeken nog naar stabiliteit. Liefst ga ik daarvoor het bos in maar die ligt niet op loopafstand voorlopig. Denk dat we tot die tijd gewoon kalm aan doen en vertrouwen opbouwen. Hij zit echt goed in zn vel en kan de hele dag scharrelen of racen wat ie wil. Met n eigen bedrijf (met personeelstekort) en andere energievreters is 4x in de week rijden momenteel ver van mn bed. Ben al blij dat ik elke dag de verzorging kan doen en ze niks te kort komen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:31

Haha, ongeveer hetzelfde hier. Probeer wel 3x per week te rijden. Na een half uur rijden in de bak, denk ik ook al; Phoe, hoe lang nog en wat ga ik nu voor oefening doen? :+ Ga het liefst naar het bos, maar is niet naast de deur (geen trailer) en ze wordt helemaal gek van vliegen/muggen, dus is in de zomer eigenlijk geen optie.
Als het warm/nat/droog/koud is, laat ik d'r ook rustig een week staan.
Neem me elke week voor actiever te gaan trainen :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 06:24

Elisa2 schreef:
swartbeessie schreef:

Helemaal mee eens, het is juist bij later zadelmak gemaakte paarden echt belangrijk om ze de tijd te geven om te wennen aan de belasting. Het lijkt vaak alsof ze het werk makkelijker aankunnen dan een 3 jarige en mentaal en qua spierkracht is dat meestal ook wel zo. Voor banden, spieren en pezen geld dat echter niet, die moeten echt groeien in de belasting en dat zijn juist je kwetsbaarste onderdelen. Ik zou zeggen om de dag een 20-30 minuten (inclusief in en uitstappen) is voldoende voor de komende maanden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:28

Ik zou even kijken naar een endurance-opbouwschema voor net-onder-het-zadel paarden, swartbeessie.
Dat komt denk ik meer in de buurt van wat je zoekt dan adviezen die meer gericht zijn op 'dit is een serieus/wedstrijd- dressuurpaard in de maak'. Er staan er wel een paar op het END subforum.

Schema's in de trant van: 1 minuut draf, 5 minuten stap, en dat 5-10 herhalen, vervolgens opbouwen naar 2 minuten draf, 5 minuten stap en dat herhalen, en zo verder uitbouwen werken het beste om conditie en spieren op te bouwen. Gewoon rechtuit. En vanwege het aantal heuvels en mulle zand bij jou kan je wat langzamer opbouwen.

Gouden regel in de endurance is ook in het begin hooguit om de andere dag trainen. Over een jaar kan je wel eens bloktrainingen gaan doen van 2-3 dagen achter elkaar.

Je hebt bij jou ook een stel asfaltwegen, dat is mooi om pezen (verder) af te harden. Eén of twee van die drafintervallen (van die paar minuten) op het asfalt pakt dat meteen mee.

Heb je die basisconditie er een beetje in, dan is het ook minder moeilijk om recht te richten en buiging te vragen. Zonder voldoende spieren kan een paard dat gewoon nog niet (goed) en dan kan je het wel vragen, maar levert het niet op wat je wilt.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:05

Tips voor een 3 jarige die net een maand onder het zadel is? :D

Dient enkel voor buitenritten. Bedoeling is om er wel 1 x per 2 weken les mee te nemen. Verder wandel ik soms aan de hand. Ik longeer 1 x per week.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:25

Ligt heel erg aan je paard en aan jezelf, waar jullie beide zin in hebben. Die van mij is 5 en nu 1 jaar onder het zadel, en we rijden ongeveer 3x per week 20/30 minuten in de bak en 1x in de week naar buiten. De andere dagen is hij vrij, doen we vrijheidsdressuur of vrijspringen. Dit is een beetje de planning die ik probeer aan te houden, maar het komt zo ook voor dat ik maar 1x in de week rijd.. Het ligt er gewoon een beetje aan waar hij en ik zin in hebben. :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 21:17

Ibbel schreef:
Ik zou even kijken naar een endurance-opbouwschema voor net-onder-het-zadel paarden, swartbeessie.
Dat komt denk ik meer in de buurt van wat je zoekt dan adviezen die meer gericht zijn op 'dit is een serieus/wedstrijd- dressuurpaard in de maak'. Er staan er wel een paar op het END subforum.

Super, dankjewel Ibbel.
Dat was inderdaad meer in de richting van wat ik dacht.