Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
swartbeessie schreef:Dankjewel mce! Het is zoeken inderdaad.
Waar ik vooral benieuwd naar ben, wat doen mensen precies?
Het is zo enorm subjectief wat 'licht' en 'zwaar' werk is voor een paard. Wat bedoel jij er precies mee, K_nolan?
Hoewel er heus verschillen zullen zijn per paard zijn er vast ook wel gemene delers te vinden.
swartbeessie schreef:Dag allemaal,
In navolging van andere topics en posts kwam de volgende vraag bij me naar boven:
Welk opbouwschema (conditie) houden jullie aan met jullie jonge paarden ?
Daarmee bedoel ik niet (alleen) hoe vaak je rijdt/longeert, maar wat je precies doet. Hoeveel minuten stappen, draven? Rechtdoor, of juist oefeningen doen?
Het is een zoeken tussen conditie, balans en pezen/spier belasting merk ik. Je probeert het aan te voelen, zal per paard verschillen, maar wellicht kunnen we elkaar inspireren .
Ik rij zelf sinds een zo'n 6 weken op mijn 5,5 jarige. Dat doe ik 3-5 keer per week, met tussendoor wandelen of longeren.
Onder zadel stappen we veel rechtdoor, buiten. Kleine stukken draf zijn we aan het opbouwen. Vanwege de luxe van flinke heuvels (voor Nederland dan) is dit soms al best pittig merk ik. Aan haar houding doe ik nog weinig, focus ligt voor nu op lengtebuiging, en vooral: Met energie ontspannen lopen en plezier maken.
Ik ben benieuwd wat anderen doen!
swartbeessie schreef:Ik heb er inderdaad voor gekozen te wachten met beleren tot ze 5,5 was. Twee maanden geleden zat ik er voor het eerst op, het rijden zijn we gaan uitbouwen sinds 6 weken.
Elisa2 schreef:Meer nog dan bij een 3-jarige zelfs, want alle weefsels zijn veel minder 'veerkrachtig' dan bij een jong dier.swartbeessie schreef:Ik heb er inderdaad voor gekozen te wachten met beleren tot ze 5,5 was. Twee maanden geleden zat ik er voor het eerst op, het rijden zijn we gaan uitbouwen sinds 6 weken.
Ja dan zou ik vooral adviseren om niet te snel te gaan, 5 jaar dan lijkt het alsof ze al heel wat werk aan kunnen maar als er daar voor weinig mee gedaan is dan zullen alle banden, pezen en spieren toch echt gewoon heel rustig opgebouwd moeten worden. Net als bij een 3 jarige zeg maar.
Zelf vind ik max 3/4 keer rijden voldoende voor zo'n jong dier en dan vooral leren op eigen benen te laten lopen. Aan het been maken, van achter naar voren rijden over de rug zodat het nageeflijk wordt en er aanleuning ontstaat en dan wat spelen met de horizontale en verticale balans. Leren opzij gaan voor de enkelzijdige kuitdruk. Voorwaarts-neerwaarts leren lopen.
Afwisseling kan zijn, lekker mee het bos in..rechte stukken..recht uit galloperen etc.
Hutcherson schreef:Hier ook hoor.Mijn hemel. Ik ben echt een noob. Ik pak m 1x per week ohz kort. Voor de rest is het te warm, te winderig, te droog (zware bak), te moe... Etc.
Ik hanteer totaal geen trainingsschema. Dat is niet wat in mijn leven past. Ooit hoop ik weer lekker te gaan lessen, bosritten etc.
Elisa2 schreef:swartbeessie schreef:Ik heb er inderdaad voor gekozen te wachten met beleren tot ze 5,5 was. Twee maanden geleden zat ik er voor het eerst op, het rijden zijn we gaan uitbouwen sinds 6 weken.
Ja dan zou ik vooral adviseren om niet te snel te gaan, 5 jaar dan lijkt het alsof ze al heel wat werk aan kunnen maar als er daar voor weinig mee gedaan is dan zullen alle banden, pezen en spieren toch echt gewoon heel rustig opgebouwd moeten worden. Net als bij een 3 jarige zeg maar.
Zelf vind ik max 3/4 keer rijden voldoende voor zo'n jong dier en dan vooral leren op eigen benen te laten lopen. Aan het been maken, van achter naar voren rijden over de rug zodat het nageeflijk wordt en er aanleuning ontstaat en dan wat spelen met de horizontale en verticale balans. Leren opzij gaan voor de enkelzijdige kuitdruk. Voorwaarts-neerwaarts leren lopen.
Afwisseling kan zijn, lekker mee het bos in..rechte stukken..recht uit galloperen etc.
Ibbel schreef:Ik zou even kijken naar een endurance-opbouwschema voor net-onder-het-zadel paarden, swartbeessie.
Dat komt denk ik meer in de buurt van wat je zoekt dan adviezen die meer gericht zijn op 'dit is een serieus/wedstrijd- dressuurpaard in de maak'. Er staan er wel een paar op het END subforum.