Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Texas02 schreef:Ik zou dit misschien ook eens met de dokter bespreken, want dat is niet normaal..
MyWishMax schreef:Het hoort inderdaad absoluut niet zoveel pijn te doen. Maar dit was ook geen handige manier om voor het eerst te galoperen. Het klinkt namelijk ook alsof je enorm verkrampte om te blijven zitten(wat niet werkt, je gaat er alleen maar slechter van zitten) en dat kan wel pijn gaan doen. Misschien idd icm hyperventilatie of paniek. Bij slecht zitten en aanspannen kan het wel zeer doen, maar dat is dus niet normaal. Het zal ook erger geworden zijn door het proberen vast te klampen aan het zadel, want daardoor krijg je nog meer spanning en ga je nog meer stuiteren en kom je in vicieuze cirkel. Gewoon in een normale les krijg je begeleiding en leer je dus hoe te zitten. En daar kunnen ze ingrijpen als het niet goed gaat.
Heb je wel aangegeven van te voren dat je een echte beginner bent? En dus maar heel weinig les hebt gehad en nog nooit gegalopeerd? Eerlijk gezegd is het heel onverantwoord om dan mee te mogen op zo'n rit.
De pijn de dagen erna kan ook heel simpel vreselijke spierpijn zijn. Dat zou echt niet raar zijn als ik lees hoe erg je je vast zette / verkrampte.
MyWishMax schreef:Bij zoiets heftigs?Maar dat is ook wel verkrampt icm spierpijn waardoor het een soort erger blijft worden ofzo. En dat klinkt niet gek als ik lees hoe erg Ts zich vast probeerde te zetten om te zitten. Of zoals jij zei, paniekaanvallen of hyperventilatie gaf vroeger bij mij daarna ook extreme pijn. Soort spierpijn x 100. Lastig uit te leggen, maar ik heb het dus wel aantal keer gehad. Echr dagenlang op bed gelegen...
Maar dat is alleen als er dus medisch niks aan de hand is.
Kookaburra schreef:Getsie. Wat een vervelende ervaring zeg!
Galop is (naast de stap) de fijnste gang om uit te zitten op de meeste paarden. Dus dit is niet een reactie die je normaal na de galop hebt. Anders was ik ook al lang gestopt met paardrijden.
Nu weet ik niet of jullie een gewone galop (wat we in de rijbaan ook doen) of een rengalop (zo snel mogelijk) hebben gemaakt. Weet je dat toevallig? Als je dat niet weet, geen punt. Maar weet dat de rengalop lastiger is om uit te zitten.
Er zijn twee mogelijkheden die ik kan bedenken:
- pijn komt omdat je verkeerd zat of al, bijvoorbeeld rugproblemen, hebt.
- pijn komt omdat je door de paniek verkrampte.
Mochten jullie een rengalop hebben gedaan en mocht de spierpijn komen door paniek... Grote kans dat je eerste galop in de rijbaan met een instructeur veel fijner zitGeef van tevoren wel aan wat er vorige week is gebeurd. Immers is de galop nu (heel logisch!) spannend.
anjali schreef:Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.
Amber_anne schreef:anjali schreef:Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.
Hoezo zou je op buitenrit niet door kunnen zitten in draf en in galop?
Amber_anne schreef:anjali schreef:Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.
Hoezo zou je op buitenrit niet door kunnen zitten in draf en in galop?