Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
novalol schreef:Ik heb hier al veel op getraind maar mijn pony is best wel sterk en laat niet snel los. Ik kan hem vaak wel nagevelijk rijden
midgie schreef:Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
.
Avalanche schreef:Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.
Buiging is in het hele lijf.
Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.
.
Suzanne F. schreef:midgie schreef:Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
.
Dit kan je zeker wel enorm helpen. Maar je moet wel weten wat je doet. En aan het bit longeren train je de onderlijn? Wat is dat nou voor onzin? Dat ligt eraan hoe je longeert en bijzet.
Ik kan een paard zo goed als compleet beleren aan de longe. Met stelling, buiging, schakelen en wijken erbij.
midgie schreef:Avalanche schreef:Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.
Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.
.
Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen
midgie schreef:longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen
novalol schreef:Hoi dankje iedereen,
Ik vroeg alleen om tips.. Ik weet hoe ik mijn pony Zorro correct nagevelijk kan rijden alleen lukt het nog niet altijd. Met “hij loopt vaak wel nagevelijk”. Boedel ik dat hij ontspant en de achterhand er goed ondertreed. Graag zie ik geen reacties meer onder dit topic en deze reactie en mag hij gesloten worden!!
Suzanne F. schreef:Hoezo heb ik die in mijn handen? Ik snap niet wat je bedoelt.
Eatshay schreef:midgie schreef:longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen
Ik zou niet weten waarom het zonder bit zou moeten en waarom je altijd verkeerde stelling zou krijgen. Kun je die eens uitleggen?
Ga je er dan standaard van uit dat je al longerend geen controle over de schouders en heupen van het paard kunt hebben ofzo? Iemand die dat nog niet beheerst, zal aan bv het kaptoom precies dezelfde fouten maken als aan het bit, lijkt me.
Ik snap ook je stelling dat als je aan het bit longeert, je de onderlijn van het paard traint, niet.
Avalanche schreef:Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.
.
knollentuin schreef:midgie schreef:Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen
Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ [url=m/jA5tnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .
midgie schreef:Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.
.
Citaat:Het hele verhaal over onderkaak en bit en schedel is erg afhankelijk van hoe de longe bevestigd wordt en wie de longe en zweep hanteert , bijna iedereen kan een paard een rondje laten lopen weinig kunnen longeren