Van foto's wordt vaak gezegd dat het maar een momentopname is. En dat is geheel juist. Maar ik zie een foto ook als een soort VAR momentje. In beweging zie je toch niet altijd wat er precies gebeurt.
Ik begin met een foto, maar jullie mogen zelf ook een foto inbrengen.
Ik wil beginnen met de draf:
Een draf is een tweetakt. Een draagmoment met twee benen aan de grond en een zweefmoment, waarbij alle benen van de grond zouden moeten zijn. Op een foto van het draagmoment kan je heel goed zien of het paard op de voorhand of op de achterhand loopt door te kijken naar het doorbuigen van de koten. Een paard dat in balans is en niet op de voorhand gaat zal het dragende voorbeen zo recht mogelijk onder het lichaam zetten en het dragende achterbeen zo dicht mogelijk bij het lichaam zetten. Als een paard niet draagt maar stuwt zal het dragende voorbeen tever onder het lichaam komen en het dragende achterbeen tever achter het lichaam gezet worden, zodat het paard op de voorhand wordt "geduwd".
Ook is het belangrijk voor het paard dat het voorbeen net zoveel heffing heeft als het diagonale achterbeen. Hierdoor kan het paard beter in balans blijven. Vaak zien we bij de hedendaagse sport dat het voorbeen meer lift dan het achterbeen, waardoor de balans verloren gaat en er teveel gewicht op het voorbeen komt.
Bij de zweeffase zouden alle benen van de grond moeten zijn. Hiervoor is wel voldoende impuls nodig. Bij de zweeffase zouden de benen drie gelijk driehoeken moeten maken, dit gebeurt alleen als het paard taktmatig en in balans beweegt. Daarnaast moet het achterbeen later de grond verlaten dan het voorbeen. Als dit niet gebeurt dan krijg je de zogenaamde "eenpoters" die een voorvoet als laatst aan de grond houden. Dit is een (grote) taktfout.