Ik heb een vreselijk lief bijrijdpaard, maar heel gevoelig. Naast mijn bijrijdpaard waar ik ook mee les, rijd ik ook nog manege lessen omdat ik wekelijks les ook heel belangrijk vind.
Afgelopen december had ik les op de manege. Ik rijd daar al zeker een jaar of 2/3 elke week op hetzelfde paard. Een lieve, eerlijke merrie, maar enorm groot, een van de grootste op stal, gaat denk ik richting de 1.70/1.75m, maar ook dit paard is erg gevoelig (voorbeeld; voor de corona periode was ik erg verkouden en benauwd. Veel hoesten en dan dus geen lucht krijgen. Zo eigenwijs als ik was ging ik lekker paardrijden en even vergeten hoe ellendig ik mij eigenlijk voelde. Toen ik ging aandraven kreeg ik zo'n heftige hoestaanval dat ik geen lucht kreeg en alleen maar met haar mee kon liften. Binnen een paar passen stond ze stil, uit zichzelf. Ze voelde zó goed aan wat ze moest doen! Zo lief, en eerlijk! Maar die gevoeligheid heeft dus ook een andere kant..). Met de daarbij behorende grote passen, dus het tempo ligt ook gewoon wat hoger. Het was ergens tussen kerst en oud en nieuw. Vuurwerk. De eerste keer dat ze daar die avond van schrok had ik controle. De 2e keer ontstond er blinde paniek. Gallopeerde er vandoor, iets wat ik door spanning en gebrek aan controle al heel lang niet meer gedaan had en echt net 3x daarvoor weer had opgepakt (wat overigens super ging!). Goed, blinde paniek dus, wat ik probeerde op te lossen doormiddel van sturen, voltes sturen, maar door die paniek was daar geen controle in, verloor ik beide beugels en uiteindelijk resulteerde dit uiteraard in een valpartij. Ik kwam perfect terecht, mijn instinct nam de overhand en ik rolde fijn af en had een zachte landing, greep naar mijn hoofd om mezelf te beschermen, maar in haar blinde paniek wist ze mij te ontwijken. Daarna stortte ik door mijn benen heen en kon niet staan. (Adrenaline) Paard heeft nog zo'n 5 minuten in paniek rond gegallopeerd in de bak.
Door de Corona maatregelen konden de manege lessen niet meer doorgaan daarna. Gelukkig kon ik nog wel naar mijn bijrijdpaard. Laat het nu zo zijn, dat ik daar begin januari ook vanaf donderde omdat ze schrok van mijn voet tegen het bakhek. Lelijk gevallen en minder geluk. Verrekte kniebanden, nogsteeds last van.
Inmiddels gaan de lessen op de manege alweer een paar maanden door. Mijn gevoel op haar (het aanvoelen van haar bewegingen) was ik de eerste lessen volledig kwijt. Daarna was het wachten op een goed moment om die galop weer mee te pakken. Ik moet het gevoel hebben van controle om daar klaar voor te zijn. 3 weken terug was het dan zover. Maar zodra ik al DENK aan galop, bouw ik spanning op. Dit voelt ze aan, waardoor ze gaat rennen. Daardoor verlies ik controle. Laat ik dat nu eng vinden. Doodsbang ben ik om de controle te verliezen. Sinds dien zit ik in een neerwaartse spiraal met haar. Zodra ik denk dat ze het bit vast pakt, haar pas versneld, of iets doet wat ik niet wil, slaat de knop om, span ik elke spier in mijn lichaam en ben ik niet meer eerlijk naar mijn paard.
Het is zó frustrerend! Zo frustrerend dat ik zo angstig wordt, terwijl het dingen zijn die we allang gedaan hebben. Ik heb zelfs gesprongen met haar! Angst is zo een lastig iets, en het is zo frustrerend dat ik er geen grip op kan krijgen..
Met mijn bijrijdpaard hadden we dit jaar mogen deelnemen aan de clinic 'Rijden zonder angst, spanning en onzekerheid' van Monya Spijkhoven op Horse Event. Dood eng vond ik het idee, maar ik had er ook zoveel zin in om het 'probleem' aan te gaan pakken, maar helaas gaat het ook dit jaar niet door. Nu mogen we wel deel gaan nemen als gastruiter bij haar opleiding voor haar leerlingen dus het is iig iets, en ik hoop ook dat het iets doet om er mee om te leren gaan.
Nu mijn vraag; herkennen iemand mijn probleem? Hoe ga je er mee om? Heb je hetzelfde gehad en hoe heb je het aangepakt?
Mijn instructrice kent mijn rijden door en door, dus die had vandaag allang gezien hoeveel spanning ik had, en wist daar ook precies op in te spelen waardoor ik uiteindelijk ook fijne stukjes had, maar ik denk echt aan opgeven op het moment dat het niet gaat en ik die spanning niet los kan laten. Ik heb vandaag gevraagd om een privé les om dit samen aan te pakken, maar de enige dag waarop ik kan is de dag waarop de paarden vaak losgaan, naar het land gaan en juist een rustiger dagje hebben, dus ze gaat wel kijken voor een plekje. Daarnaast geeft ze aan dat we hier gewoon samen aan gaan werken en ze daar wat extra aandacht aan gaat besteden. Ik ben blij dat ik het besproken heb, en ik moet er weer opnieuw mee om leren gaan, maar op dit moment denk ik; waar doe ik het voor als ik steeds verdrietig en gefrustreerd van dat paard af stap.. Ben gek op het paard, maar op dit moment vind ik haar maar stom

Met mijn bijrijdpaard heb ik 1x per maand les (voldoende voor nu) en zijn we al van zover gekomen, maar ook daar ervaar ik soms vreselijke spanning. En het gaat gewoon nergens over want ik kan lezen en schrijven met haar.
Iemand tips om mij te helpen de controle terug te krijgen, en van die stomme angst af te komen??