Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jilldrost schreef:Thanks voor de reacties tot zover.
Ik heb het zowel geprobeerd met iemand als zonder iemand ernaast, dat is maakt geen verschil.
De eigenaresse krijgt haar ook niet zonder stijgeren verder dan tientallen meter, het is dat ik hiermee aan de slag wil haha maar zij had zich er eigenlijk al bij neer gelegd.
Kuggur schreef:Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.
kwii schreef:Om een opening te creëren kun je ook een stuk wandelen, omdraaien en dan opstappen en terugrijdenJe paard heeft vast meer zelf vertrouwen op de terugweg dan op de heenweg, daar kun je gebruik van maken.
Niet weken lang in het terugrijden blijven hangen dat is wel belangrijk. Als ze dat ontspannen doet even een mini lusje er aan etc, halverwege de heenweg opstappen op die manier uitbreiden. Ook niet te ver van huis gaan de eerste keren.
Bij die van mij heb ik een tijdje gehad dat ik de eerste 30m van het erf nog even moest wandelen en dan stapte ik op en had ik totaal geen problemen meer. Nu kan ik ook gewoon weer bij de stal zelf opstappen en wegrijden
Kuggur schreef:jilldrost schreef:Thanks voor de reacties tot zover.
Ik heb het zowel geprobeerd met iemand als zonder iemand ernaast, dat is maakt geen verschil.
De eigenaresse krijgt haar ook niet zonder stijgeren verder dan tientallen meter, het is dat ik hiermee aan de slag wil haha maar zij had zich er eigenlijk al bij neer gelegd.
Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
Langzaam zul je zien dat de afstand waar je stress begint te merken (en uiteraard moet je de signalen oppikken voor de voetjes in de lucht gaan) langer wordt. Het is een kwestie van veel tijd investeren, maar het werkt.
Sjaco schreef:Kuggur schreef:Dan niet verder gaan dan net onder de afstand waar gesteigerd wordt. Omkeren en terug. Eenmaal terug, omkeren tot weer net voor de plek waar gesteigerd wordt. Herhalen. Vaak herhalen.
@Kugger, oprechte vraag: wat is de "didactische logica" van deze manier?
Mijn ervaring is eigenlijk dat ze heel snel precies weten waar ze om mogen keren en ze dit ook vrij snel "oprekken" naar steeds eerder omdraaien.
Ik heb juist problemen met mijn paard gekregen nadat iemand anders met haar is omgekeerd toen ze niet verder wilde, terwijl dat voorheen geen probleem was.
Ellen schreef:En wat kan je dan doen met een paard die stopt, verstrakt en of omdraaid of achter uit gaat lopen?
Ene keer super braaf en andere keer blokkeert hij volledig als er ook maar een wandelaar aan komt.
Als hij achteruit gaat is er geen houden aan. Blijft achterwaarts gaan ongeacht wat er achter hem is. Auto's, hekken of slootjes worden compleet genegeerd.
Als hij in deze modus is en ik keer om dan gaat hij met zijn hoofd schudden en raakt compleet over de zeik. Stap ik af is hij rustig en niets meer aan de hand. Uiteraard kies ik nu voor afstappen maar ik zou het graag willen doorbreken en hem het vertrouwen geven dat een wandelaar hem echt niet op gaat eten.
kwii schreef:Om een opening te creëren kun je ook een stuk wandelen, omdraaien en dan opstappen en terugrijdenJe paard heeft vast meer zelf vertrouwen op de terugweg dan op de heenweg, daar kun je gebruik van maken.
Niet weken lang in het terugrijden blijven hangen dat is wel belangrijk. Als ze dat ontspannen doet even een mini lusje er aan etc, halverwege de heenweg opstappen op die manier uitbreiden. Ook niet te ver van huis gaan de eerste keren.
Bij die van mij heb ik een tijdje gehad dat ik de eerste 30m van het erf nog even moest wandelen en dan stapte ik op en had ik totaal geen problemen meer. Nu kan ik ook gewoon weer bij de stal zelf opstappen en wegrijden