Paard draait 180 graden om. Hoe oplossen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fay1912

Paard draait 180 graden om. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 17:01

Vandaag lag ik weer naast m’n paard. Ik zit er natuurlijk liever bovenop :+

Ik kan dus 20 keer ergens langsaf rijden en de 21ste keer, schrikt mijn paard uit het niets. Hij is dan echt vliegensvlug en staat ineens met z’n snufferd de andere kant op. Omdat je het niet ziet aankomen is het moeilijk te blijven zitten (althans, dat vind ik :D )

Omstanders zeggen allemaal dat hij dan zo vlug is, dat het moeilijk is het uit te zitten.
Ik ben geneigd om vervolgens die plek wat te ontwijken. Maargoed, straks kan ik de bak helemaal niet meer rond. Dus opzoek naar een oplossing.

Heeft iemand tips? Als m’n instructrice erop zit, dan doet hij het in verminderde mate. Zij heeft hem een tijd gereden en dit gedrag wel redelijk afgewerkt. Ik ben zo’n afwachtend typ die er dus minder van gaat rijden :Y)

Tips?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:16

Fay1912 schreef:
Als m’n instructrice erop zit, dan doet hij het in verminderde mate. Zij heeft hem een tijd gereden en dit gedrag wel redelijk afgewerkt. Ik ben zo’n afwachtend typ die er dus minder van gaat rijden :Y)

Staat hier je antwoord niet al? Wat is het verschil precies tussen de manier van rijden van je instructrice en jou? Alleen het afwachtende? Ik denk dat zij veel meer leiding geeft?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:21

Het oplossen van dit soort problemen vraagt een verandering van je state of mind.
Paarden reageren niet rdelijk, maar instinctief en gebaseerd op ervaringen.

Hieronder een verhaal dat ik al een eerder plaatste, je kunt alles rondom je probleem er in terug vinden.

Over levensgevaarlijke hoeken heb ik een aardige anekdote, met daar in één van de belangrijkste opvoedingslessen voor paarden.

Er was een grote drukke manege met een stuk of 40 manegepaarden elk met hun gebruikelijke eigen problemen.
Eén van die paarden was een grote sterke basispaard ruin.
Het werk viel hem licht, altijd goed humeur, bravour.
Een heel waardevol paard voor een manege ware het niet dat hij één hoek niet inging.
Hélemaal niet, nooit, onder geen voorwaarde, met niemand.
Alle instructeurs, de manege eigenaar en vele tientallen manege klanten hebben zich al maanden met al hun kunsten en ideëen, klontjes en grof geweld op het probleem gestort.
3 Uur per dag werken, nooit door de hoek, een bocht van zeker 7 meter er langs.
Nope.
Dit paard kan zo niet langer in dit werk blijven.....

Ik deed toen troubleshooting en correctiewerk met paarden en ik werd gevraagd te proberen het op te lossen.

Observeren en nadenken.
Het paard had kennelijk ooit iets in die hoek iets gezien dat hem angst inboezemde, misschien zelfs wel aleen maar wel een ander paard angstig zien zijn.
Dat was het begin, het eerste moment dat hij uitweek omdat hij onzeker was over die hoek, op zich geen big deal.
De instructeur raadde zijn leerling aan om het paard naar binnen te laten kijken en hem er langs te drijven.
Zo doet men dat toch?
Het paard nu, is angstig, het wordt stevig in zijn mond getrokken, het moet namelijk naar binnen kijken maar wil naar de hoek kijken en wordt naar buiten toe getrokken waar het naar binnen wil wijken, het krijgt als extra een paar klappen met de zweep, het moet toch gehoorzamen?
Het langs deze hoek gaan is nu afgezien van het "gevaar" ook een onaangename gebeurtenis geworden.
Dit cumuleert, het wordt steeds erger, logisch want in die hoek krijg je op je sodemieter, meer en meer, steeds geweldadiger.
Het paard blijft steeds verder van de hoek vandaan.
Een groot, sterk, energiek, basispaard en iedereen gaat fysiek het gevecht met hem aan, hij wordt op deze manier ontzettend goed in winnen, mensen winnen het namelijk niet van 650kg spieren.

De eerste dag.
Bij onze eerste ontmoeting heb ik hem rustig en kalm in zijn box geborsteld, gemasseerd en hem meegenomen aan een halster naar de rijbaan.
We zijn samen naar de hoek gaan kijken, op 10m afstand gaf hij aan dat niet te willen.
Stop, laten kijken, braaaaaaf, klontje, rondje stappen, 6 keer, gestopt waar hij dat wilde even kijken, braaaaaf, klontje, half pasje verder en terug op stal.

"Allways quit at the right moment"

Tweede dag.
Beetje gebrorsteld, gemasseerd, gezellig gekletst, zadel er op en naar de rijbaan.
Ik er op, beetje rondstappen, zonder hoek, gezellig kletsen.
Wij naar de hoek, hij kijkt naar de hoek en op 10m afstand stopt hij, braaaaaf, klontje, beetje rondstappen zonder hoek.
Terug naar de hoek, stoppen op 12m, braaaf, klontje, rondstappen.
Geen enkele druk, geen enkele dwang, de lichtst mogelijk hulpen, alles vragend.

Hij beslist wat hij aankan.

Terug naar de hoek, 10m, hij stopt, braaf, klontje twee stapjes verder, braaf, klaar voor vandaag.

Derde dag.
Alles idem, 10m, stop, twee pasje verder, braaf, klontje, twee pasje verder, braaf klontje, bijna de hoek in , braaf, klontje, stop.

Vierde dag.
Welke hoek?

Helaas was het probleem nu alleen bij mij opgelost, met alle andere ruiters ging hij de hoek niet in, hij keek wel mooi uit! Dan krijgt op zijn sodemieter.

Fay1912

Re: Paard draait 180 graden om. Hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 17:53

Leuk verhaal, Lichtheid. Maar dat is natuurlijk niet aan de orde. Mijn paard loopt er 20 keer langsaf en de 21ste keer schopt hij stennis. Nadat ik ernaast lag, ben ik weer opgestapt en ben er nog 10 keer langsaf gereden. Uiteraard probeerde hij rondje 1, 2 en 3 hetzelfde kunstje uit te halen, maar daarna was het afgelopen. Hij wordt niet afgestraft, ik pak er geen zweep bij. Maar je moet hem gewoon heel goed tussen twee benen en twee handen houden.
Ik ben gewoon een schijtluis en ga, doordat hij zo vlug is en je het niet aan ziet komen (hallo, we hebben hier al 20 rondjes langaf gereden?), ga ik zitten wachten.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 17:54

GDG schreef:
Fay1912 schreef:
Als m’n instructrice erop zit, dan doet hij het in verminderde mate. Zij heeft hem een tijd gereden en dit gedrag wel redelijk afgewerkt. Ik ben zo’n afwachtend typ die er dus minder van gaat rijden :Y)

Staat hier je antwoord niet al? Wat is het verschil precies tussen de manier van rijden van je instructrice en jou? Alleen het afwachtende? Ik denk dat zij veel meer leiding geeft?

Ja ik ben te afwachtend en zij neemt meer de leiding. Ze kan gewoon veel beter rijden. Ik moet denk ik meer kuit druk geven op dat soort momenten.
Hij maakt gewoon de kachel met me aan hoor. Het is een brutale vlegel die het gewoon probeert.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:58

De moment dat je paard reageert zou je al iets van spanning moeten voelen.
Dat voelt wss je instructrice aan en kan hem corrigeren voor hij weg is.
Draait hij altijd naar dezelfde kant? (naar de binnenkant?)

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:05

tessyke schreef:
De moment dat je paard reageert zou je al iets van spanning moeten voelen.
Dat voelt wss je instructrice aan en kan hem corrigeren voor hij weg is.
Draait hij altijd naar dezelfde kant? (naar de binnenkant?)

Ja, ik kan het idd niet voelen aankomen. Zij waarschijnlijk wel. Bij mij komt het zo onverwacht dat ik er op zo’n moment dus naast lig. Ik kijk met regelmaat naar beneden, omdat ik het wel zie aan z’n hoofd/hals. Maargoed, dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. En bovendien ga ik dan nog meer afwachtend rijden en corrigeren. Terwijl hij dan natuurlijk juist gaat reageren

Hij draait idd naar de binnenkant als ik er zo over nadenk.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:12

Ik heb ook zo'n paard. Nou ja, nu doet ze het niet zo meer. Ik denk niet dat ze het deed omdat er 'niks' was of om me echt uit te testen. Je paard kan namelijk altijd wel 'iets' zien op elke plek in de bak; dit kan een haag zijn, of een boom, een vlag, een kudde paarden/koeien in de buurt, etc. Nou ja, zolang al die dingen hetzelfde bleven, was er geen probleem. Maar als er toen een zuchtje wind passeerde waardoor 'iets' een beetje van plaats veranderde, bv een takje dat afbreekt, een koe die zich verplaatst, dan had ze dat gezien en dan kon ze er niet meer voorbij. Dan draaide ze zich inderdaad ook 180 graden om. Ik had meestal pas door wat er gebeurt was op het moment dat we - in identiek hetzelfde tempo als ervoor, trouwens - plots de andere richting opgingen, zo snel ging het. Ik kon het ook niet voelen aankomen, mijn instructrice kon het echter ook niet zien aankomen. Ze reageerde namelijk bijna altijd op 'iets' dat verandert was, maar dat wij niet opmerkten. Ik kon haar nadien echter vrij makkelijk weer omdraaien en geruststellen.
Mijn paard heeft het in zekere zin nog steeds; als ze 'iets' ziet dat er de vorige keer niet was, of dat anders was, dan is het eng. De eerste buitenrit nadat de mais geoogst is, is altijd zeer gezellig :))

Wat bij haar helpt is te eerste haar aandacht zoveel mogelijk op mij zetten, dus echt vragen om door te stappen, tempowisselingen vragen, vragen om van stelling te wisselen, etc. Als ze te veel tijd krijgt, gaat ze zelf dingen bedenken. Als ze toch echt gespannen wordt, dan helpt het om haar er naar te laten kijken, maar haar dan ineens in contrastelling en -buiging te rijden. Dus niet gewoon paardenhoofdje naar rechts en zelf blijven lichtrijden op het juiste been etc, nee, echt stelling naar rechts, buiging naar rechts, en dan zelf ook wisselen van been. In de hoeken 'kuitwijk' ik dan door de hoek, zodat ik mijn buiging en stelling naar buiten kan behouden. Op die manier kan ze naar het ding dat ze eng vindt kijken zonder dat ze echt gedwongen wordt (ze wilt er hoe dan ook naar kijken, want het is 'eng', als je dat niet wilt toestaan, ga je ene trekgevecht aan dat je toch niet kan winnen zoals Lichtheid vertelt), maar kan ik haar tegelijkertijd wel echt aan het werk houden. Na een rondje of 2 kan ik haar meestal weer gewoon rechtstellen of weer binnenstelling aannemen.
Als je paard niet draait omdat ie schrikt van iets, denk ik echter dat 'm aan t werk zetten de beste optie is.

overigens ga ik met mijn paard wel gewoon op buitenrit, ze is wel verkeersmak en ze is over het algemeen erg braaf. Vroeger schrok ze van alles, maar dat is ontzettend verbeterd (ze is er nu bijna 9, ik heb haar van toen ze 3,5 was). En dat terwijl ik nooit een echt 'harde' aanpak gebruikt heb.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:19

Oprecht, er is niets dat anders is. Ik weet eigenlijk zeker dat hij niet echt bang is, maar dat hij gewoon misbruik maakt van mijn afwachtende houding. Immers, hetzelfde rondje heb ik al 10 keer gereden. In de tussentijd is er niets veranderd. Geen wind, niks. Ik zou gewoon brutaler moet zijn, en hem wellicht meer aan het werk moeten zetten. Maargoed, zelfs al ben je al een uur aan het rijden, en hij is moe, of stel is het bijna 30 graden, dat maakt hem allemaal niks uit Hij maakt gewoon een beetje misbruik van mijn wattigheid ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:20

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:32

Het feit dat jij het niet ziet, wilt niet zeggen dat er niks veranderd is... Mijn paard heeft zo onlangs een drama gemaakt van een plek op het pad waar echt niks anders was dan anders... Tot ik toevallig door een opening in de struiken/takken kon kijken en bleek dat er achter de takken steengruis lag. Blijkbaar had mijn paard het al gezien :+ . Ik zie heel vaak ook niet wat mijn paard 'zag', nu zie ik het de helft van de keren maar vroeger had ik maar zelden een idee.
Een paard kan inderdaad ook gewoon heel langzaam spanning opbouwen en dan 'ineens' afgaan, zonder dat jij het als ruiter/handler beseft.

Maar als je er zeker van bent dat het is omdat jij te afwachtend rijdt, zou ik zeggen, zet 'm gewoon aan het werk. Dus geen hoefslag volgen, maar oefeningen, voltes, slangenvoltes, wijken, whatever, en maak het onvoorspelbaar genoeg zodat hij zijn aandacht erbij moet houden. Als je 3x na elkaar identiek hetzelfde rondje rijdt, beseft hij dat ook wel en dan heeft hij veel meer tijd om te klooien. Hij weet immers toch al hoe je gaat rijden dus dan moet hij niet meer opletten.
Als je inspiratieloos bent, helpt het vaak om voordat je gaat rijden een soort 'plan' te bedenken met alle oefeningen die je al zeker wilt doen, dan heb je een soort houvast.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:50

Ik geloof er echt niet in. Als mijn instructrice hem rijdt, zal hij misschien opkijken, maar zeker niet 180 graden de andere kant opdraaien. Dus oke, misschien is het iets (ik denk van niet, maar laten we er even vanuit gaat dat het wel zo is), dan nog vind ik dat hij op mij moet letten. Al die grandprix paarden in de baan zien van alles. Die springen ook niet iedere keer 180 graden de andere kant op. Hij moet bij mij blijven toch :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:04

Fay1912 schreef:
Oprecht, er is niets dat anders is. Ik weet eigenlijk zeker dat hij niet echt bang is, maar dat hij gewoon misbruik maakt van mijn afwachtende houding. Immers, hetzelfde rondje heb ik al 10 keer gereden. In de tussentijd is er niets veranderd. Geen wind, niks. Ik zou gewoon brutaler moet zijn, en hem wellicht meer aan het werk moeten zetten. Maargoed, zelfs al ben je al een uur aan het rijden, en hij is moe, of stel is het bijna 30 graden, dat maakt hem allemaal niks uit Hij maakt gewoon een beetje misbruik van mijn wattigheid ;)

Veel creatiever zijn. Waarom elke keer langs datzelfde hoekje gaan?
Verras je paard door op de tweede hoefslag te gaan, maak regelmatig een wending kort voor die hoek, maak er een volte, wend af, ga halthouden, paar stapjes terug, wees creatief en niet meer voorspelbaar. Leg er ook eens een balkje neer, voor en na de hoek. Zo zet je je paard aan het werk.
Als je paard niet meer verwacht dat hij voor de 21 ste keer (en nu ga ik lekker schrikken -> zo denkt een paar niet (!) maar je ligt er wel naast omdat ze een onverwachte beweging maakt) erlangs gaat, neemt het vanzelf af. Want je paard weet niet wat jij gaat vragen/doen, en gaat beter op jou letten.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:07

Als hij gewoon met je aan het klooien is, kan je hem, zoals ik ook zei, gerust aan het werk zetten :P Daarover ging het tweede deel van m'n vorige post.^^

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:29

goldyc schreef:
Als hij gewoon met je aan het klooien is, kan je hem, zoals ik ook zei, gerust aan het werk zetten :P Daarover ging het tweede deel van m'n vorige post.^^

Een paard kan niet klooien.
Een paard denkt binair, =goed/slecht, aangenaam/onaangenaam, lekker/vies, enz.
Het reageert.
Het reageert op dat wat IS.
Zijn reactie komt voort vanuit zijn instinct én zijn ervaringen.

Ieder specifiek geval is verschillend omdat de variabelen verschillend zijn, maar het paard heeft altijd gelijk, hij kan niet anders dan doen wat hij doet.
Het heeft geen dubbele bodem.

In het geval van dit topic heeft het mogelijk geleerd dat wanneer het ergens van schrikt, de amazone de druk even weg neemt.
Dit is een ervaring, een ervaring van het paard niet van de amazone, het paard heeft gelijk.
Stop met willen, doen, denken, neem de druk weg.
Ga met je paard mee, voel aan wat er gebeurt op elk moment en weet dat hij altijd gelijk heeft.
Leer hem vriendelijk, rustig en met geduld dat het ook anders kan.
Leg dat uit.
Leer hem je te vertrouwen, als je dit goed opbouwt dan gaat hij door het vuur voor je.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:00

Ja, jullie hebben wel gelijk. Ik moet hem meer aan het werk zetten en creatiever zijn. Ik ben alleen maar met de basis bezig en focus me veel op hoofd/hals houding. Ik wil graag dat die goed is, maar weet ook dat die niet goed is ;) Ik werk teveel terug, zit teveel naar beneden te koekeloeren en heel eerlijk: ik vertrouw m’n eigen paard gewoon niet. En daar ga je niet beter van rijden.

Hij zal idd wel hebben geleerd dat omdraaien betekent, geen druk. Ik zou hem eigenlijk meer vertrouwen moeten geven en meer moeten loslaten van voren, dan heb ik dat probleem niet natuurlijk. Maarja. Hoe doe je dat, als hij mij ook het vertrouwen niet geeft, dat hij daarmee goed kan omgaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:06

Fay1912 schreef:
Ik geloof er echt niet in. Als mijn instructrice hem rijdt, zal hij misschien opkijken, maar zeker niet 180 graden de andere kant opdraaien. Dus oke, misschien is het iets (ik denk van niet, maar laten we er even vanuit gaat dat het wel zo is), dan nog vind ik dat hij op mij moet letten. Al die grandprix paarden in de baan zien van alles. Die springen ook niet iedere keer 180 graden de andere kant op. Hij moet bij mij blijven toch :)

Dan moet je zorgen dat ie bij jou blijft met de aandacht. Constant figuren rijden, tempowisselingen, overgangen etc, ipv afwachtend erop zitten tot ie weer omdraait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:09

Fay1912 schreef:

Zo kan een paard niet denken dat is onmogelijk. Een paard heeft niet de capaciteit om te kunnen denken van oh kijk ze rijdt er niet aan nu ga ik lekker 180 graden omdraaien.

Jij geeft je paard waarschijnlijk geen vetrouwen en daar wordt die onzeker van en geeft jou ook geen vertrouwen meer. Als hij dus 20 x er langs loopt en de 21e keer hoort die toch in de verte iets dat jij niet hoort zal het reden genoeg zijn om te draaien.

Ik herken ik heb er ook zo één :) en ja dat is heel lastig! Je zegt je steeds naar beneden kijkt. Stop daar eens mee ga netjes zitten laat los!!! En let op het orenspel. Je wil een oortje op jou gericht. Te lang 2 oren strak ergens naar toe gericht betekend aandacht is weg en kans op zo'n reactie groter.

Dat zie je bij grand prix paarden ook die zijn op de ruiter gericht niet op de omgeving.

Wat je kunt proberen is om heel veel te doen. Als je 2x een volte of oefening doet die goed gaat wat anders indraaien anders wordt het saai en kunnen ze de concentratie verliezen, veel tempowisselingen, overgangen figuren , oefeningen steeds weer af wisselen zodat hij zijn aandacht bij jou houdt en zich af gaat vragen wat die voor je moet doen ipv waar een iets engs kan zitten.

Belangrijk is wel dat jij niet vasthoudt maar loslaat anders ga je dit nooit oplossen. En je zult niet kunnen voorkomen dat die nooit meer schrikt het blijven paarden die kunnen wegspringen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:17

@lichtheid, ik ben het volledig met je eens. Een paard doet alles wat hij doet gewoonweg omdat die actie voor hem op dat moment perfect logisch is. Met 'klooien' bedoelde ik hier dus eigenlijk voor ons ongewenste acties die niet uit angst/pijn voorkwamen, maar dat woord was misschien wat ongelukkig gekozen.

TS, waarom focus je op hoofd-hals houding? Loopt hij tegen de hand of kruipt hij net achter de teugel? Hoe probeer je een betere hoofd-hals houding te creëren? Mij is altijd geleerd om altijd eerst al de rest voor elkaar te krijgen. Als jetempo niet correct is of je paard te gespannen is, gaat de hoofd-hals houding ook nooit goed zijn.
Als je buiging niet correct is of je paard houdt zich vast op 1 kant, zal je hoofd-halshouding ook niet goed zijn. Het is minder erg om een kwartier met een giraf rond te rijden terwijl je je focust op alle andere zaken - stelling, buiging, tempo, richting - waarna je paard vaak al als vanzelf aan de teugel komt, dan om een uur te lopen prutsen in zijn mond omdat ie nét niet loopt waar hij moet zijn, zeg maar.

Het helpt natuurlijk niet dat e je paard niet vertrouwt. Komt dat door zijn plotse draai-acties?
Nu is het in elk geval zo dat je paard jou niet kan vertrouwen als jij hem niet vertrouwt. In elk geval is het wel zo dat je paard jou op zich niks aan wilt doen, hij doet gewoon wat hij doet omdat dat voor hem de enige optie is, zoals lichtheid zei.

Als je instructrice eraan rijdt, krijgt je paard voortdurend aanwizingen van haar. Op die manier weet hij ook wat hij moet doen. Sommige paarden worden onzeker als ze geen duidelijke richtlijnen krijgen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:32

Fay1912 schreef:
Ja, jullie hebben wel gelijk. Ik moet hem meer aan het werk zetten en creatiever zijn. Ik ben alleen maar met de basis bezig en focus me veel op hoofd/hals houding. Ik wil graag dat die goed is, maar weet ook dat die niet goed is ;) Ik werk teveel terug, zit teveel naar beneden te koekeloeren en heel eerlijk: ik vertrouw m’n eigen paard gewoon niet. En daar ga je niet beter van rijden.

Hij zal idd wel hebben geleerd dat omdraaien betekent, geen druk. Ik zou hem eigenlijk meer vertrouwen moeten geven en meer moeten loslaten van voren, dan heb ik dat probleem niet natuurlijk. Maarja. Hoe doe je dat, als hij mij ook het vertrouwen niet geeft, dat hij daarmee goed kan omgaan?

Die hoofd halshouding kun je niet afdwingen, die is het gevolg van een ontspannen paard wat aanleuning geeft. Nemen kan niet, zo werkt het niet. Zodra je daarop gaat focussen vergeet je waar rijden om draait; teamvorming, ontspanning en plezier voor twee, al dan niet met een bepaald doel voor ogen.

Laat die voorkant voorlopig maar achterwege, en focus op je eigen zit, hulpen, rust, ademhaling en ontspanning. Je paard voelt feilloos aan of je zelf gespannen bent, of onzeker. Dat is een instinct wat ze hebben, zo zijn ze geprogrammeerd. Zodra je paard jou vertrouwt, omdat je ontspannen bent, ga jij je paard vertrouwen, en versterkt dat elkaar wederzijds. Andersom dus ook, ga je denken..."oh jee, daar komt zo die hoek weer".... }>
Er zijn instructeurs/trices die specifiek op zit, been, communicatie, en vertrouwen lesgeven.
De 'gewone' instructeurs zouden dat ook moeten kunnen maar de focus of interesse ligt er wellicht wat minder. Zodra het vertrouwen er is, je bent een team met je paard, dan is het niet alleen maar "technisch rijden" en kun je verder ontwikkelen.
Misschien dat iemand uit de groep van TAOR je daarmee goed op weg kan helpen.

Dat iemand anders wel op je paard kan rijden zonder dat ie gek doet daar heb jij niets aan. Je moet het zelf leren.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:00

Bedankt allen. Heel bruikbaar.

Ik wil de hoofd-hals houding niet afdwingen hoor. Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord. Ik kijk vooral naar beneden om zijn oren goed te zien en daarmee te bekijken of hij schrikt. Slaat nergens op natuurlijk, want je moet gewoon voelen.

Doordat hij toch wel vaak schrikt, heb ik mezelf aangeleerd teveel teugel erbij te pakken. Hierdoor duikt hij idd iets. Ik zit daarbij te gespannen en kijk ook nog eens naar beneden. M’n benen steek ik toch wel wat af vrees ik ook Omdat ik zo met mijn eigen houding bezig ben en met wat hij eng kan vinden etc, rij ik eigenlijk maar weinig figuren idd. Ik rij veel voltes Maargoed daarvoor hoeft hij niet uitermate z’n best te doen ;) Ik moet dus meer aan de bak.

Kortom, ik bak er niks van.

Mijn instructrice focust ook op vertrouwen hoor! Ze is heel erg van het loslaten aan de voorkant en met je benen rijden. Maar het is natuurlijk heel moeilijk dat voor elkaar te krijgen als de basis van vertrouwen niet goed zit en je bang bent geworden.

Ik vrees ook dat ik ben vergeten waar rijden om draait. Maar het is wel moeilijk dit terug te vinden merk ik. Omdat ik hem niet vertrouw, en hij mij waarschijnlijk ook niet omdat ik hem dat vertrouwen niet geef.
Hoe krijgen we vertrouwen

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:11

Hij is dus echt wel heel snel als hij omdraait. Was een professionele springruiter bij me in de bak aan het rijden die alleen maar zadelmak maakt en jonkies rijdt. Die vond hem echt bijzonder vlug.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:56

Ik zou graag willen toevoegen dat je misschien ook bewuster moet worden van spanning bij je paard. Het gaat 20x goed en de 21e keer draait hij om, zeg je. Dat vertelt mij dat hij alle 20 keer op die plek iets gezien heeft en daar steeds een beetje onzekerder over werd, totdat hij het zo eng vond dat hij er niet meer langs wilde. Als jij het voor kan zijn dat hij te veel spanning opbouwt op een bepaalde plek, dan heb je het hele omdraaien in 1x opgelost.

Fay1912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 00:01

Hoe kan ik dat doen?

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:16

Oplossen door rijden!! Snel voor je been uit maken... vlug opzij kunnen voor je been... en heel snel kunnen omstellen... Als het gebeurd druk je jou paard terug voor je binnenbeen en binnen teugel [als hij naar binnen omdraaid].... zodra je weer rechtuit gaat naschoppen... ronder maken... en opzij voor je binnenbeen in schouderbinnenwaarts met veel stelling... meter of 10! En dan weer rechtuit alsof er niets is gebeurt!! dit gedrag is vrijwel altijd omdat je als ruiter te langzaam bent en niet actief corrigeerd als jou paard ongehoorzaam is...