paard gaat stilstaan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

paard gaat stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 18:26

...en weigert op elke manier voorwaarts te gaan.
Ik zit dus echt met mijn handen in het haar. Mijn paard Od is een bijna 16 jarige Negro x Obrecht ruin. Hij is nu bijna 9 jaar bij mij. Inmiddels heb ik een hele goede band met hem en ken zijn enorm dikke gebruiksaanwijzing wel. Hij is een paard wat zich op geen enkele manier laat dwingen en niet snel boos word, maar als hij boos word het wel serieus meent. Ik heb al de nodige hindernissen met hem overwonnen.
Anderhalve maand geleden ging hij, vanuit het niets stilstaan. Been reageerde hij niet op, stem reageerde hij niet op, eigenlijk nergens op. Nu weet ik dat een tik niet helpt, dus met wat geduld.... Na een paar minuten liep hij weer en heb nog heerlijk gereden. De volgende dag eerst maar aan de lijn gezet zodat hij al los was en ik sneller aan kon draven. Toen heeft hij het niet gedaan. De keer daarop, foute boel. Hij is inmiddels nagekeken en het is zeker weten geen pijn, (meer). Zadel is vandaag weer nagekeken en ligt weer tiptop. Ook zijn gebit is nog niet zo lang geleden nagekeken.
Vandaag, na het aanpassen van het zadel, had ik niet verwacht dat hij het zou doen. Maar het ging weer zoals de afgelopen anderhalve maand. Meneer stapt braaf voorwaarts, ik let expres goed op dat ik niks doe om te triggeren en vanuit het niets gaat hij stilstaan en volledig in de negeermodus. Hij gaat zelf ontspannen op rust staan.
Wat ik al heb geprobeerd: stelling links/rechts vragen, stil laten staan en achterwaarts laten gaan. Het gekke is dat als hij eenmaal weer gaat lopen echt heel fijn is en braaf zijn best doet. Vandaag heb ik hem achter het paard van een stalgenote gezet, (heb je je paard 9 jaar ga je weer terug naar manegeniveau :+ ) en na een kleine 10 minuten ging het knopje weer om en heb ik nog heerlijk gereden. Zelfs nog afgesloten met een sprongetje. Eigenlijk sluit ik elke keer wel positief af. Ik had er vandaag trouwens 2 weken niet op gezeten. Nu wil ik morgen weer gaan rijden en dan bij voorkeur niet dat hij weer stil gaat staan. Maar ik weet even meer hoe. Ik hoop deze week weer les af te kunnen spreken. Mijn instructeur heeft, gelukkig heel goed in de gaten dat dwingen niet gaat helpen bij Od.

Earth

Re: paard gaat stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:35

Hoe weet je zeker dat het geen pijn is? Ik vind dit wel een teken dat hij gewoon liever niet loopt omdat het hem zeer doet. Is zijn rug al op de foto gezet bijvoorbeeld? Kreupelheidsonderzoek gedaan?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 18:37

Hmmm je zegt dat hij vaak na tien minuten wel weer lekker loopt. Is dat iedere keer zo? En staakt hij vooral dus aan het begin wanneer je net bent gaan rijden? Er zijn een aantal mogelijkheden die na opwarmen beter gaan waaronder bijvoorbeeld artrose. Heb je er al een dierenarts bij gehad? Ik zou zijn communicatie serieus nemen, wat je ook lijkt te doen. Alle lof voor jou dat je zo gaat zoeken (gebit, zadel, nu dit topic). Er moet iets zijn, nu nog vinden wat.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 23:18

Hij heeft geen pijn. Vanwege het staken is hij pas nog behandelt door de osteopaat en daarna gemasseerd. Prins op de erwt geeft echt wel aan of hij op dat moment ergens pijn heeft. Als hij pijn heeft, gaat hij ook echt niet fijn lopen. Ook niet ontspannen stilstaan. Als hij pijn heeft en ik probeer hem daar doorheen te krijgen word hij meteen boos. Hij staat gewoon 10, 20 minuten stil, er gaat een knopje om en hij is weer braaf en loopt soepel, voorwaarts en ontspannen door. Hij loopt ook echt niet stijf en stram maar meteen als hij gaat lopen ook echt door zijn rug.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:26

Overvraag je hem mentaal niet?
Ik heb ook een stilsta-merrie gehad. Alles laten checken (DA/osteo/fysio/zadelmaker/tandarts, you name it). Kwam niets uit. Pas toen ik weer helemaal bij het begin begon en extreem duidelijk en consequent werd in mijn hulpen, kwam alles weer een beetje bij haar binnen waarna we verder uit zijn gaan bouwen.
Op de stal waar we stonden was in de winter de rek er gewoon een beetje uit mentaal. Inmiddels zijn we daar niet meer en loopt ze ook weer als van ouds :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:43

Inoterry schreef:
Hij heeft geen pijn. Vanwege het staken is hij pas nog behandelt door de osteopaat en daarna gemasseerd. Prins op de erwt geeft echt wel aan of hij op dat moment ergens pijn heeft. Als hij pijn heeft, gaat hij ook echt niet fijn lopen. Ook niet ontspannen stilstaan. Als hij pijn heeft en ik probeer hem daar doorheen te krijgen word hij meteen boos. Hij staat gewoon 10, 20 minuten stil, er gaat een knopje om en hij is weer braaf en loopt soepel, voorwaarts en ontspannen door. Hij loopt ook echt niet stijf en stram maar meteen als hij gaat lopen ook echt door zijn rug.

Ontspannen stilstaan kan hetzelfde ogen als compleet afsluiten voor alles om zich heen. Dus ik zou dat nog niet zo aannemen. En omdat hij af en toe al staakt, kan het ook een volgende stap zijn in staakgedrag. Dit keer vecht hij alleen niet, maar sluit hij zich af.
Ik zou dat echt nog niet zomaar overslaan.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 02:23

Hij sluit zich niet af voor alles om hem heen. Eigenlijk vind hij de hele wereld reuze interessant, behalve datgene wat ik van hem wil. Nadat hij het de 2de keer had gedaan heb ik hem meteen 1 week vrij gegeven. Alleen lekker poetsen, tutten, wandelen, meer niet. Toen hij het daarna weer deed ben ik pijn uit gaan sluiten. En ik ken hem lang genoeg om te weten dat hij gaat vechten als hij echt pijn heeft.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 03:36

Voordat ik mijn paard kochte reed ik haar bij en had ik ook vaak het probleem dat ze na 5 passen draven weer terug viel in stap en niet voorruit te branden was. Vaak was ik dan 30 minuten aan het stappen of soms stilstaan omdat ze niet vooruit te krijgen was. Het heeft mij een klap voor oog moeten kosten om de knop vooral bij mij om te zetten.

Ik was veelte lief voor haar en daar maakt ze dik misbruik van. Het is al een paard met de mentaliteit van als het niet moet dan doe ik het ook niet. Ik was ook nog een beetje een penny meisje en wat anti zweep :')

De knop ging bij mij om toen ze mij per ongeluk dus verwondde aan mijn oog. Ik ben toen een stuk strenger geworden en ja daar heeft mevrouw wel eens een tik voor gekregen. Zielig? Misschien, maar het leverde op den duur gevaarlijke situaties op dat het wel nodig was. Ik ging rijden met zweep en alleen al het zien van de zweep was genoeg gebruik hem eigenlijk verder niet zo maar ze had toen wel door dat ik de leider aan het worden was.

En het vertrouwen van een fjord win je ook door je als leider op te stellen. Het alleen willen stappen probleem is volledig opgelost.

Dus probeer vooral eerst ook naar jezelf te kijken. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen van het ligt aan het paard, maar het kan ook zijn dat je zelf ergens een blokkade hebt opgebouwd waar het paard op reageert.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 03:48

Heeft hij genoeg afwisseling in het rijden? En dan bedoel ik omgeving? Hoe vaak rijdt je? HOe vaak wat anders? Enz? Heeft hij meer mentale uitdaging nodig dat hij stopt? Is er geen spierverzuur? Is hij verder fris genoeg onder zadel? Is hij tijdens het rijden echt aan het werk? OF loopt hij met zeer rustige hartslag en lijkt het voor jou dat hij bezig is? Zit jij zelf wel lekker in je vel? Of zet je per ongeluk je voeten/bekken handen ineens anders net voor het gebeurd? Adem je zelf wel goed door of is het stil gevallen ingehouden. Let daar ook maar eens op. Heb je iets veranderd in de afgelopen maanden in routine of is het altijd hetzelfde? Ben je mentaal zelf bij je paard of was je in je hoofd afgedwaald met boodschappen doen. Of ben je eigenlijk te lang aan het rijden met eentonigheid erin van zelfde 10x vragen naar perfectie en hij denkt deed ik toch? Dan is het de manier van aanvragen veranderen. want dan kan een paard mentaal ook afsluiten van ja ja ik snap het nu wel.

Er zijn naast pijn gedrag/tanden/niet passende spullen/ mest hij goed als hij rijdt? zoveel reden waarom een paard stopt met lopen. Het kan saai zijn:) Zo heb ik ooit een stakend paard gehad in de winter omdat we niet anders konden dan in 1 binnenbak maar steeds hetzelfde doen. Hij vond dat maar saai en wilde de rijbak niet meer in en dat ging uiteindelijk van stijgeren, stilstaan en niet meer lopen op niets. los strekken uit handen. Het kan gewoon een patroon zijn waar ze in komen omdat ze het klaar zijn met het soort werk wat ze moeten doen voor de ruiter. Is er in de stal iets veranderd of daarbuiten waardoor hij er mee begon? Of een paard verhuisd of ander paard in stal naast hem. Zo simpel kan het zijn al. Is het niet willen scheiden van een ander paard/ Komt hij voldoende buiten met andere paardne om zich uitleven met eigen tijd. Is het voer wat hij krijgt genoeg afgestemt wat je van hem vraagt zodat hij niet in verzuur komt?

Kortom hij heeft je een puzzeltje gegeven om over na te denken met waarom hij doet wat hij doet.....en aan jou de uitdaging om het op te lossen! Zie het als een uitdaging en van een afstand..hoe frusterend en vervelend het gedrag ook is. Hang er geen hokje aan want dan kom je er niet uit. Ga eens focussen op je gevoel als hij dat doet en voel eens in wat er gebeurd bij hem? Hij sluit zich af voor jou dus er is misschien wel iets veranderd aan jou zelf? Wat hij niet waardeerd. Zijn je verwachtingen te hoog/laag van hem. En zoiets oplossen verwacht niet dat je dat in 3x doet als ze zo ver zijn gekomen dat ze stil staan. HEt is een flinke uitdaging om er weer uit te komen omdat er zoveel redenen zijn dat hij het doet.

Geloof dat Tristan Tucker laatst zn paard in zijn show had die ook niet liep. Daar zat een trauma achte rvan het verliezen van de vorige eigenaar die altijd met het paard gewerkt had.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 05:22

Het kan een van bovenstaande zaken zijn. Iets van ongemak, of een reactie op jouw.

Maar bij de woorden: 'gebruiksaanwijzing', 'laat zich niet dwingen' en 'prins op de erwt'. Zou het natuurlijk ook gewoon kunnen dat hij heeft ontdekt dat even stilstaan hem iets oplevert wat goed bevalt. En als jij ingrijpt en hij geeft even flink antwoord geeft stop je met doorvragen. Jij bent de storende factor voor zijn 'momentje'.

Ik denk dat het daarom ook goed is om even te kijken wie de leiding krijgt in jullie relatie.

Een paard mag best aangegeven dat hij ergens last van heeft. En aan jou de taak om hem goed te lezen en er iets mee/aan te doen! Maar dat betekent niet dat hij niet aan de hulpen mag zijn.

Stel hij doet dit midden op een kruispunt waar je net ging oversteken. In feite is het gevaarlijk als je paard je mag negeren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 05:42

Inoterry schreef:

De osteopaat is geen DA.

Als dit iets nieuws is zou ik hem toch echt eerst door een DA laten checken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:27

Toch handig, bokt :D . Ik heb weer nieuwe dingen om over na te denken. Ik moet helaas wel bekennen dat ik meer dan me lief is in een binnenbaan rij. De 2 20/60 buitenbanen met goeie bodem die bijna altijd goed zijn hebben geen omheining. En dan durft meneer paard wel eens spontaan zijn gas in te trappen. Daar durf ik niet meer te rijden omdat je het ook echt niet aan voelt of ziet komen. De omheinde buitenbaan is de bodem niet zo heel best dus daar kan je ook bijna niet rijden. En nu ik er over nadenk, het staken is erger in de 20/40 binnenbaan dan in de 20/60. Alleen rij ik liever in de 20/40 omdat die rustiger is. Verder heeft hij het op de stal waar hij staat prima naar zijn zin. Ik ga vandaag maar eens op de renbaan rijden. Dan moet ik in de hoeken wel terug in stap omdat die ook nat is, maar gewoon eens kijken of hij dan ook gaat staken. Dan ben ik meteen weer een klap wijzer.
Hij word trouwens prins op de erwt genoemd door de osteopaat omdat hij zo duidelijk aangeeft waar hij auwies en booboos heeft en hij net zo duidelijk laat merken wat hij wel fijn vind. Dat gezicht van hem spreekt altijd boekdelen :D

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:47

Kelly_ann schreef:
Het kan een van bovenstaande zaken zijn. Iets van ongemak, of een reactie op jouw.

Maar bij de woorden: 'gebruiksaanwijzing', 'laat zich niet dwingen' en 'prins op de erwt'. Zou het natuurlijk ook gewoon kunnen dat hij heeft ontdekt dat even stilstaan hem iets oplevert wat goed bevalt. En als jij ingrijpt en hij geeft even flink antwoord geeft stop je met doorvragen. Jij bent de storende factor voor zijn 'momentje'.

Ik denk dat het daarom ook goed is om even te kijken wie de leiding krijgt in jullie relatie.

Een paard mag best aangegeven dat hij ergens last van heeft. En aan jou de taak om hem goed te lezen en er iets mee/aan te doen! Maar dat betekent niet dat hij niet aan de hulpen mag zijn.

Stel hij doet dit midden op een kruispunt waar je net ging oversteken. In feite is het gevaarlijk als je paard je mag negeren.

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb er ook eentje waar ik te lief voor was waar door hij soms echt een loopje met mij nam en gewoon ze eigen plan trok. Sinds ik strenger ben is het rijden ook met sprongen voor uit gegaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:58

Aangezien hij het niet doet aan de lijn, eerst even 10 minuten longeren? En als hij het dan toch doet meteen aan de longe om te doorbreken?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 13:05

En dat is nu het lastige met Od. De eerste paar jaar mocht hij geen "nee" zeggen van me. Van elke nee probeerde ik een ja te maken. Dat resulteerde in een paard wat om de gekste dingen "nee" zij en dan zo in verzet gingen dat mensen die het zagen er echt van schrokken wat hij doet. Ik heb er de eerste paar jaar heel vaak met knikkende knieën op gezeten in elk geval. Toen ik het een keer bij iemand anders heb gezien ben ik er meer dan 1 week niet meer op gegaan van schrik. Toen ik hij het weer deed, 1 week nadat ik weer begonnen was en eigenlijk nog niks vroeg, heb ik het opgegeven. Dan zeg je maar "nee". Verrassend genoeg ging hij, toen ik het zelf mentaal opgaf, meteen weer braaf zijn best doen en zegt hij sindsdien veel minder vaan "nee" en als hij het wel doet is het aanzienlijk minder heftig. Vandaar ook mijn omschrijving van "gebruiksaanwijzing". 4 Benen de lucht in, in de lucht omdraaien en bij het landen doordraaien heeft hij sindsdien in elk geval niet meer gedaan :+ . Daarom maakt ik me de eerste keer dat hij ging stilstaan er ook echt niet druk om, hij zegt doorgaans eens 1 keer "nee" ergens op en blijft daarna weer weken aan een stuk braaf. daarom hebben veel mensen op deze stal heel lang geloofd dat hij enorm braaf is met rijden :P . Totdat meneer een volledige rodeo show weg zette met mijn instructrice en er een paar maanden geleden een stalgenoot, die echt netjes rijd en lijm aan zijn reet heeft, er binnen 10 seconden had afgegooid.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:22

Een osteopaat, tandarts of zadelpasser hebben geen röntgenogen.

Dit klinkt heel herkenbaar, heb ook een mafketel met de vreemdste gebruiksaanwijzing. Heel veel dingen die je noemt deed de mijne ook. De mijne begon ook met staken op den duur. Liet zich hier de ene keer beter doorheen rijden dan de andere keer. Soms deed ie t niet en andere keren stond ie meer stil dan dat ie liep. Ging ‘gewoon’ stil staan, reageerde nergens meer op en loerde liever de omgeving in. Aan de longe niks aan de hand. Foto’s laten maken en wat bleek? Foute boel. Mijn osteo (en die is echt kundig) heeft ook nooit lichamelijk iets heel alarmerends opgemerkt. Sluit eerst écht uit of er iets lichamelijks is bij de dierenarts voor je door zo’n duidelijk (pijn)signaal heen gaat trainen.
Zou zonde zijn als je je paard kapot rijd door nu niet te checken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 20:34

Pijn geeft hij op een andere manier aan. De oortjes gaan echt wel een keer helemaal plat en hij spant ook altijd wel ergens spieren aan om pijn aan te geven. Hij gaat dan echt niet ontspannen stilstaan en de omgeving bestuderen. Maar ik heb vandaag een paar voorzichtige rondjes renbaan gereden. Het was een beetje erg glad :+ . Hij deed het op de renbaan ook, maar was er na een hele korte discussie alweer van overtuigd dat gewoon doordraven ook leuk kon zijn :P Als hij het uit pijn zou doen zou ik hem ook op de renbaan niet aan de gang kunnen krijgen. Ik ga, als het daar morgen droger is dan vandaag, maar weer doen.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:42

Inoterry schreef:
Pijn geeft hij op een andere manier aan. De oortjes gaan echt wel een keer helemaal plat en hij spant ook altijd wel ergens spieren aan om pijn aan te geven. Hij gaat dan echt niet ontspannen stilstaan en de omgeving bestuderen. Maar ik heb vandaag een paar voorzichtige rondjes renbaan gereden. Het was een beetje erg glad :+ . Hij deed het op de renbaan ook, maar was er na een hele korte discussie alweer van overtuigd dat gewoon doordraven ook leuk kon zijn :P Als hij het uit pijn zou doen zou ik hem ook op de renbaan niet aan de gang kunnen krijgen. Ik ga, als het daar morgen droger is dan vandaag, maar weer doen.

Dat dacht ik ook bij de mijne... Hij staakte de ene keer ook meer dan de andere keer of soms alleen in de warming up of helemaal niet. Niemand dacht ook dat mijn paard ergens pijn had en verklaarde me voor gek dat ik foto’s ging laten maken. Bleek toch anders te zijn. Ik zou je willen meegeven; kijk t even aan en mocht je t niet rijtechnisch kunnen oplossen hou dit dan in je achterhoofd. Ik hoop dat je snel de oplossing vindt en het alleen rijtechnisch is. Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:13

Wat doet hij met longeren?
Of wat doet hij als je zonder zadel rijd?
Hij geeft duidelijk ongemak aan, zeker als hij het nooit eerder heeft gedaan zou ik hem toch echt serieus nemen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 09:50

Het hoeft ook niet per sé pijn te zijn, het kan ook "gewoon" even een mechanische storing zijn waardoor het niet lukt. Stilstaan, op rust staan, niet verder willen. En na enige tijd geen probleem meer. Ik zit te denken aan bijv. een knie die op slot slaat. Of misschien iets bij het spronggewricht.

En als de blokkade dan weer weg is, dan is het ook weer gewoon goed. Lastig verhaal, ik zou in elk geval even goed een dierenarts er naar laten kijken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 11:58

Ik heb hem een tijd moeten rijden terwijl hij pijn had. Hij had snel last van overvulde hoefgewrichten. Stond al op speciaal beslag, begeleiding van de DA en stond 24/7 buiten. Alleen als ik 2 dagen niet had gereden werd hij duidelijk stijver en gevoeliger dus er toch maar op. Van te vaak longeren word hij ook echt niet vrolijk. Ik weet dus wat hij doet als hij pijn heeft.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:12

Inoterry schreef:
Ik heb hem een tijd moeten rijden terwijl hij pijn had. Hij had snel last van overvulde hoefgewrichten. Stond al op speciaal beslag, begeleiding van de DA en stond 24/7 buiten. Alleen als ik 2 dagen niet had gereden werd hij duidelijk stijver en gevoeliger dus er toch maar op. Van te vaak longeren word hij ook echt niet vrolijk. Ik weet dus wat hij doet als hij pijn heeft.

Hoe kwam hij aan overvulde hoefgewrichten? En daar moest je verplicht mee rijden? Van wie? Kan dat niet weer het geval zijn omdat je nu alleen een osteopaat er naar laat kijken die je ( verbaast me erg) niet doorstuurt naar een dierenarts om het paard eens goed na te laten kijken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:21

Mss speel ik nu advocaat van de duivel, maar is het nu echt zo raar om je paard niet helemaal rond op de foto te zetten bij een kliniek omdat hij in het werk wil stilstaan zonder andere klachten?

Ik persoonlijk zou dat eerst rijtechnisch proberen op te lossen, ken er genoeg die gewoon weten hoe/waar ze kunnen profiteren. De mijne incl. trouwens, toen die ooit doorkreeg dat hij stil mocht staan om te mesten, ging die ook een periode overal te pas en ten onpas stil staan. Was helemaal niets mis mee.

Kan je instructeer niet eens even achterkomen met een longeerzweep als hij stopt? Niet verrot slaan, maar net even dat Duwtje zoals ze staakproblemen bij wandelingen oplossen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 13:06

Rizette schreef:
Inoterry schreef:

Hoe kwam hij aan overvulde hoefgewrichten? En daar moest je verplicht mee rijden? Van wie? Kan dat niet weer het geval zijn omdat je nu alleen een osteopaat er naar laat kijken die je ( verbaast me erg) niet doorstuurt naar een dierenarts om het paard eens goed na te laten kijken.

Ik moest er mee doorrijden van de DA omdat hij met stilstaan alleen maar meer en meer pijn kreeg. De oorzaak komt waarschijnlijk van een verkeerde hoefstand van mijn vorige smid. Niet dat dat er voor dit verhaal toe doet, dit is al jaren geleden.

Ik ga nu proberen om meer afwisseling te gaan bieden en toch wat vaker in de buitenbaan rijden ook al kan hij daar nogal eens te vrolijk worden en er tussenuit piepen :+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:03

Gewrichtsovervulling is vaak een gevolg van een chip in het gewricht. Ik ken het niet van een verkeerde hoefstand. Kraakbeen is daar niet beschadigd door de chip en dat dat nu problemen gaat geven? Speciaal beslag is toch ook om met een probleem om te gaan?