Ik zit dus echt met mijn handen in het haar. Mijn paard Od is een bijna 16 jarige Negro x Obrecht ruin. Hij is nu bijna 9 jaar bij mij. Inmiddels heb ik een hele goede band met hem en ken zijn enorm dikke gebruiksaanwijzing wel. Hij is een paard wat zich op geen enkele manier laat dwingen en niet snel boos word, maar als hij boos word het wel serieus meent. Ik heb al de nodige hindernissen met hem overwonnen.
Anderhalve maand geleden ging hij, vanuit het niets stilstaan. Been reageerde hij niet op, stem reageerde hij niet op, eigenlijk nergens op. Nu weet ik dat een tik niet helpt, dus met wat geduld.... Na een paar minuten liep hij weer en heb nog heerlijk gereden. De volgende dag eerst maar aan de lijn gezet zodat hij al los was en ik sneller aan kon draven. Toen heeft hij het niet gedaan. De keer daarop, foute boel. Hij is inmiddels nagekeken en het is zeker weten geen pijn, (meer). Zadel is vandaag weer nagekeken en ligt weer tiptop. Ook zijn gebit is nog niet zo lang geleden nagekeken.
Vandaag, na het aanpassen van het zadel, had ik niet verwacht dat hij het zou doen. Maar het ging weer zoals de afgelopen anderhalve maand. Meneer stapt braaf voorwaarts, ik let expres goed op dat ik niks doe om te triggeren en vanuit het niets gaat hij stilstaan en volledig in de negeermodus. Hij gaat zelf ontspannen op rust staan.
Wat ik al heb geprobeerd: stelling links/rechts vragen, stil laten staan en achterwaarts laten gaan. Het gekke is dat als hij eenmaal weer gaat lopen echt heel fijn is en braaf zijn best doet. Vandaag heb ik hem achter het paard van een stalgenote gezet, (heb je je paard 9 jaar ga je weer terug naar manegeniveau