Rijden op/met gevoel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Rijden op/met gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:42

Hoi bokkers!

Ik heb mijn lieve paard ondertussen meer dan 10 jaar. We hebben al heel wat watertjes doorzwommen. Nu liet ik vanmiddag een jong meisje even met hem rijden, en man wat reed ze met zoveel gevoel... En toen dacht ik, ik was ook zo, waar is het fout gegaan?

Dus: hoe kan ik terug meer gaan rijden op gevoel? Zijn er mensen/tips/stromingen/... Die daarop inspelen en daarmee kunnen helpen?

Alvast bedankt voor de tips
:D

f4bjheu

Re: Rijden op/met gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:50

Wellicht alleen buiten rijden en dan echt aan het werk zetten?
Dan iig minder gefocussed op letters en evt. publiek etc

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:51

Waarom denk je dat jij niet meer met gevoel rijdt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:51

Ik zou zeggen, begin vanaf de grond :D Met heel simpel grondwerk heb je geen zadel en hoofdstel, maar communiceer jij met jouw lichaam. Wellicht wanneer jij communicatie op deze manier door krijgt, je dit ook toe kan passen ohz. Of is dit niet wat je bedoeld met het begrip gevoel?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:53

Met de ogen dicht rijden. Dan leer je echt voelen wat er onder je gebeurt.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:54

Heb je zelf een idee waar het 'mis' ging, en wat je nu dan doet? Hoe rij jij dan, volgens jou zelf?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:59

We rijden maar 1x in de week nu :)
Afhankelijk van het weer en de beschikbare tijd en drukte, gaan we ook wandelen :)
wedstrijden enzo hebben we al een tijdje opgeborgen. We zijn vorige week gestart met vrijheidsdressuur, wat hij leuk vindt en ook goed oppakt! Dus hier gaan we idd ook zeker mee verder, en ik geloof ook dat dit onze band nog zal versterken en verbeteren.

Ik heb het idee dat ik het gevoel verdrongen heb om in het plaatje te passen en volgens bepaalde manieren/wijzes te rijden... De ene lesgever al beter dan de andere. Zo zijn we elkaar ooit ook kwijt geraakt denk ik...
Nu wil ik terug naar het gevoel en de rest laten voor wat het is :)

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:10

Dan denk ik dat het slim is om eerst eens te bepalen waar jullie grootste gezamenlijke plezier ligt. En daar lekker mee aan de slag met maar 1 doel: genieten!

Laat stalgenoten, goeroes, bakrand--en moraalridders lekker hun ding doen, maar jou niet raken. Doe lekker je eigen ding. Al is dat alleen maar lekker poetsen en naar 'm kijken als hij in de wei loopt. En wat iedereen daar van vindt? Lekker belangrijk! GENIET, het leven is te kort om bezig te zijn met wat anderen misschien wel van je verwachten.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:12

Als je engels spreekt denk ik dat ik een leuke coach/instructeur voor je weet. Je mag me een pb sturen, dan geef ik zijn naam door!

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:16

Besje,

ik denk dat Eatshay alles wat je moet weten perfect voor jou heeft samengevat :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:23

Ik vind rijden op gevoel een beetje een wassen neus om eerlijk te zijn. Het klinkt leuk, maar als je niet weet wat je moet voelen, heeft het geen enkel nut.

Want soms kan iets heel fijn voelen, maar voel je ook of je paard in balans is, fijn nageeft of achter de teugel kruipt? Dan heb je namelijk ook een super licht contact. Voel je of je paard fijn door het lijf beweegt? Weet je hoe dat voelt?

Rijden op gevoel is leuk in theorie, maar in de praktijk is het zo simpel niet.

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:55

Ik neem aan dat je gewone engelse dressuur rijd? Ga eens kijken voor klassieke dressuur.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:05

oh ja da's ook wel een goede, er zijn stallen waar je op hoog opgeleide paarden kan rijden zodat je dat eens kan ervaren. Dan weet je ook hoe het moet voelen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:04

Ik denk dat je moet inzetten op wat er gebeurt in je eigen lichaam; jezelf toelaten te gaan voelen wat er gebeurt. Van daaruit kan je gaan kijken hoe je paard erop reageert en kan je je lichaam meer en meer gaan inzetten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:16

Muffin01 schreef:
Ik neem aan dat je gewone engelse dressuur rijd? Ga eens kijken voor klassieke dressuur.

Je bedoelt waarschijnlijk Duits of Frans? Engels is de term die western mensen gebruiken, is niet accuraat. Dressuur komt niet uit Engeland.
Wat klassiek is, kunnen we ook nog een boom over opzetten. 't Is niet omdat iets veel gedaan wordt dat het niet klassiek is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:30

Zoek eens op 'Centered Riding'; het klinkt alsof dat interessant voor je kan zijn. :)

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 09:58

Thx allemaal voor de tips!

We zijn ooit begonnen als springruiter maar nu zijn we aan het omscholen richting trail en showmanship.

Ik voel en weet goed wanneer hij zn lijf goed gebruikt en wanneer niet, we rijden ook nooit in de krum, eerder ontspannen met de neus over de grond. We houden geen van beide van veel druk vooraan.

De vrijdheidsdressuur vinden we beide leuk, zijn op de grond ook goed op elkaar afgestemd :) dat gevoel zijn we in die 10 jaar onder het zadel een beetje verloren en dat zoek ik nu terug :)
Verder vinden we de trail en showmanship ook erg leuk, daar zijn we dus rustig aan ook mee bezig.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken! Ik ga er nu idd voornamelijk naartoe om er van te genieten, dus die mindset zit gelukkig al goed :)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:13

Wat ook een leuke oefening is, als je een braaf paard hebt,
je teugels onder de hals door kruisen, en dan gaan rijden.
Als je dan linksaf wilt, moet je dat dus met je rechterhand aangeven. Zo word je echt gedwongen om je gedachten uit te zetten, en te gaan voelen, anders sta je in het hekwerk geparkeerd :+

Leuk om zo eens een paar keer tussendoor mee te nemen, en daar in het gewone rijden weer op verder te borduren.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:13

Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met ‘rijden op gevoel’? In je OP schrijf je dat het jonge meisje met zoveel gevoel reed. Nu ben ik zeker geen ervaren amazone, zat er nog eens over na te denken, maar snap eigenlijk niet wat je bedoelt, hoe rijd je op gevoel en hoe zie je dat iemand dat doet ?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:22

truus1957 schreef:
Kan je misschien uitleggen wat je bedoelt met ‘rijden op gevoel’? In je OP schrijf je dat het jonge meisje met zoveel gevoel reed. Nu ben ik zeker geen ervaren amazone, zat er nog eens over na te denken, maar snap eigenlijk niet wat je bedoelt, hoe rijd je op gevoel en hoe zie je dat iemand dat doet ?

Moeilijk uit te leggen ja. Ik wil niet bezig zijn met het plaatje van hoe het er uit zou moeten zien. Je volgt je gevoel ipv de "regels" als je iets doet op je paard. Het moet ongedwongen zijn, meer in harmonie...

Het meisje bvb deed niets bijzonders, en toch liep mn paard relax, met correct ruggebruik, neusje er een beetje uit. Het beeld waar wij somszo naartoe "werken" komt bij haar vanzelf.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:42

Met gevoel rijden betekent voor mij dat je alles voelt wat er onder je gebeurt en daar op een fijne manier op kunt inspelen en je kunnen aanpassen aan wat het paard nodig heeft. In mijn ogen is dat een stukje natuurlijke aanleg die je hebt, maar ook een kwestie van veel verschillende paarden rijden; veel ervaring op doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:43

Besje schreef:
Ik voel en weet goed wanneer hij zn lijf goed gebruikt en wanneer niet, we rijden ook nooit in de krum, eerder ontspannen met de neus over de grond. We houden geen van beide van veel druk vooraan.

Maar ook daarin kan het de moeite lonen om de grens op te zoeken van wat kan, en dat voelt soms even niet goed, maar als je die grenzen niet verlegt, kom je nooit verder.
Ik ben een voorstander van het LDR systeem, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken, rijd ik nooit met veel druk. Wel ben ik er niet vies van om soms even door te vragen, omdat dat uiteindelijk een losser paard oplevert, maar als je veel druk nodig hebt om je paard nageeflijk te rijden, doe je iets niet goed.

Ik wil mijn paard in mijn handen voelen (en ja, in die zin rijd ik met gevoel) maar op de manier dat ik voel dat ze mijn handen mee naar voren en naar beneden wil nemen, en ondanks dat ik ze dan wat dieper vraag, of wat ronder moet die drang naar voren er altijd blijven, je moet altijd een dynamische verbinding hebben, zonder trekken, maar wel met contact, en dat contact zo licht en zacht mogelijk willen houden.

Maar het kan zijn dat dat contact wat zwaarder wordt als je meer vraagt, tot het paard losser is en sterker, en dan wordt ook het contact weer lichter.

Ik vind de link die je hier legt, vreemd en onlogisch. Druk en krul gaan niet per definitie samen en als dat wel zo is, gaat er iets niet goed.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:53

Ik rijd nog steeds met veel gevoel maar het puur onbevangen zijn zoals ik als kind was dat komt echt nooit meer terug.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:11

Avalanche
Ik wil enkel zeggen dat ik hem niet in de krul wil trekken, hij is altijd met minimale druk gereden. En ja ook ik durf inderdaad wel eens doorvragen om dan uiteindelijk een losser paard te hebben. Daar is niets mis mee, in tegendeel!
Het was mss idd wat kort door de bocht gesteld, sorry daarvoor :-)

Crow
Inderdaad de simpliciteit waarmee een kind het soms kan is mss wel wat ik mis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:42

Uit je beschrijving krijg is vooral het idee dat jouw paard gewoon een super basis heeft en daarom makkelijk na te rijden is. Dat meisje was wellicht gewoon aan het meeliften. Dat ziet er dan heel makkelijk en harmonieus uit totdat het paard na verloop van tijd merkt dat er vrij veel spreekwoordelijke deuren op een kier staan.