Paard wil niet draven alleen galloperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mila2000

Paard wil niet draven alleen galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 02:30

Hoi, ik loop met mijn paard momenteel tegen een probleempje. Zodra ik aan haar vraag om aan te draven draaft ze een paar pasjes en dan gaat ze eigenlijk compleet in crossmodus en springt ze in galop aan en gaat ze daarna weer stappen.. Ik rij haar bitloos en ze is ook niet tegen te houden als ze wil galloperen, met bit is ze ook niet tegen te houden. Als iemand weet waardoor dit komt of tips dan hoor ik die graag! :)

Kuggur

Re: Paard wil niet draven alleen galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:39

Beetje weinig informatie.
Hoe oud is het paard?
Is ze net ingereden, en heeft ze dus nooit goed onder de man gedraafd, of is dit nieuw gedrag?
Ze is "niet tegen te houden" zeg je , hoe probeer je dat dan? Betekent dat dat je geen controle hebt over haar snelheid? Je lijkt te zeggen dat ze maar 2 versnellingen heeft, stap en galop. Kun je haar dan óók niet buigen? Etc.

Mila2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 02:43

Kuggur schreef:
Beetje weinig informatie.
Hoe oud is het paard?
Is ze net ingereden, en heeft ze dus nooit goed onder de man gedraafd, of is dit nieuw gedrag?
Ze is "niet tegen te houden" zeg je , hoe probeer je dat dan? Betekent dat dat je geen controle hebt over haar snelheid? Je lijkt te zeggen dat ze maar 2 versnellingen heeft, stap en galop. Kun je haar dan óók niet buigen? Etc.

Ze is 12 waarschijnlijk nooit gereden tot een jaar terug, het is nieuw gedrag. En niet tegen te houden gewoon als in als zij wil galloperen kan ik haar daar niet tegen houden om terug naar draf of stap te gaan.. Buigen gaat soms wat lastig maar kan meestal wel gewoon.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 02:51

Dus ze is een jaar geleden pas op 11 jarige leeftijd ingereden?
En je hebt al normaal op haar kunnen draven, tot ze recent besloot van stap zsm in galop te schakelen?
Hoe probeer je haar tegen te houden? Ga je aan beide teugels hangen? One rein stop (zal het paard vermoedelijk niet kennen.) Gezien je zegt dat ze moeilijk buigt zal op een volte brengen ook wel niet lukken.

Mila2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 02:56

Kuggur schreef:
En je hebt al normaal op haar kunnen draven, tot ze recent besloot van stap zsm in galop te schakelen?
Hoe probeer je haar tegen te houden? Ga je aan beide teugels hangen? One rein stop (zal het paard vermoedelijk niet kennen.) Gezien je zegt dat ze moeilijk buigt zal op een volte brengen ook wel niet lukken.

Nee ik ga niet hangen probeer eigenlijk kneepje en los maar dat werkt ook niet en als ze gaat rennen dan is ze eigenlijk ook onbestuurbaar dus volte gaat dan ook niet..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 03:05

Daar gaan geen bokt tips helpen.
Dit klinkt als een nogal groen paard, met als extra nadeel dat ze relatief oud is.
Als je zelf niet de competentie hebt dit paard opnieuw in te rijden (en ik zou met grondwerk beginnen), dan zou het verstandig zijn haar óf een periode te laten trainen door iemand die dat wel kan, óf een goede instructeur te vinden onder wiens leiding je het kan doen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 03:16

Mila2000 schreef:
Kuggur schreef:

Nee ik ga niet hangen probeer eigenlijk kneepje en los maar dat werkt ook niet en als ze gaat rennen dan is ze eigenlijk ook onbestuurbaar dus volte gaat dan ook niet..

Kneepje en los.. legt het paard de link tussen deze actie en "ik moet vertragen"?
"Blokkeer" de beweging van je paard door dieper te gaan zitten, dat is lichaamstaal dat je paard begrijpt.

IS het paard pas een jaar geleden ingereden? Wie heeft dit gedaan? Hoe lang is ze nu van/bij jou? Hoe lang rij je haar (al)? Hoeveel ervaring heb je? Neem je les? Gebeurt dit in de piste of op wandeling/buitenrit?

Mila2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 03:24

Ze is niet door mij ingereden, heb haar nu 6 maanden rij der al 8 maanden ongeveer. Heb rond 8 jaar ervaring, neem regelmatig les ze doet het voornamelijk in de piste op buitenrit kan ze wel sterk worden maar aan galloperen doet ze niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 06:14

Als het je zelf niet lukt en met les lukt het ook niet, dan is het enige advies weg brengen naar een goede trainer. Die heeft meer ervaring en kan ook inschatten of de oorzaak wellicht medisch gezocht moet worden.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 06:31

Hoe is het paard gehuisvest? Staat ze nu meer binnen dan ze eerder gewend is en heeft ze mogelijk te veel energie waarvan ze niet weet wat ze ermee moet?

Rijtechnisch zou ik er inderdaad iemand bij halen die met je mee kan kijken wat er precies gebeurt en hoe je het op kan lossen

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 07:46

Ga vooral op zoek maar een instructie, vanaf bokt is het zo lastig in te schatten waarom dit paard niet draaft..

Ik ben wel benieuwd, doet ze dit ook aan de longe?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:55

Ik verplaats je topic even naar RT-V, Rijtechnische Vragen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:14

Toch eens met je instructeur over praten. Kan het in de les niet opgelost, ga dan op zoek naar een andere methode. Doe je grondwerk? Werk je aan de dubbele longe of lange lijnen? Allemaal heel geschikt om er een goede basis in te trainen( zonder iets vast te zetten!!!) met stuur en rem. Van daaruit opbouwen naar rijden. Zoek een instructeur die je kan helpen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:25

Mijn pony begon dit gedrag te vertonen onder mijn springzadel. Direct vanuit stap aanspringen in galop en bij correctie naar draf boos zijn. Onder het dressuurzadel niks aan de hand. De zadelmaker is toen geweest om het springzadel aan te passen en indien nodig om te ruilen. Gelukkig heeft hij het kunnen aanpassen, vervolgens nog een beurt bij de osteopate en het probleem was weg.

Rinskecl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:35

Dit heeft mijn oude haflinger ook gedaan. Dit heeft die toen 3 dagen vol gehouden en daarna is die kreupel gaan lopen door een pees blessure. Die van mij ging dus zo rennen door pijn. Dat zou je ook nog kunnen onderzoeken

Mila2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 04:35

Lara_Silver schreef:
Mijn pony begon dit gedrag te vertonen onder mijn springzadel. Direct vanuit stap aanspringen in galop en bij correctie naar draf boos zijn. Onder het dressuurzadel niks aan de hand. De zadelmaker is toen geweest om het springzadel aan te passen en indien nodig om te ruilen. Gelukkig heeft hij het kunnen aanpassen, vervolgens nog een beurt bij de osteopate en het probleem was weg.

Osteopaat is geappt even hopen dat ze gauw een plekje heeft.. Zadelmaker komt ook na de lockdown :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:17

Dit kan een medisch probleem zijn, zeker als het plotseling gedrag is. Denk aan een been- of rugprobleem. Met name met beenblessures kan het paard er voor kiezen om direct in galop te vallen om een been te ontlasten.
Mijn paard vertoonde precies hetzelfde. Vanuit stap enkel in galop aan willen springen (alleen niet perse hard/crossen/ongecontroleerd) en moeilijk in draf te krijgen. Twee dagen. Daarna ben ik gestopt hem te rijden en niet veel later liep hij licht onregelmatig. Peesblessure aan het achterbeen.
Ik zie dat het hierboven ook al is genoemd.
Mocht er niet snel verbetering optreden dan zou ik zeker een dierenarts inschakelen, en niet osteopaat/zadelmaker afwachten :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:30

als ze voorheen wél draafde, en nu plots niet meer, dan is er lichamelijk iets veranderd.

Dit kan zijn dat het zadel niet netjes meer past (meer bespiering door gereden te worden), of dat ze zich ergens verstapt heeft.
Mijn oude merrie heeft artrose, en toen ze begon meer last te hebben ging ze ook standaard stappen of galopperen, draf is blijkbaar moeilijker, dus dit deed ze pas weer als ze goed los gegaloppeerd was. (Draf was ze sowieso al stijver in, dus dressuurmatig ging ik lang instappen, ze goed losmaken, en daarna in een los handgalopje en verlichte zit voorwaarts neerwaarts gaan ingalopperen, pas nadat ze daar goed los begon te komen, namen we het drafwerk erbij.)

Ik zou dus ook eens starten met een osteo, die kan vaak het zadel ook wel al eens bekijken en ev doorverwijzen naar een zadelmaker.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:54

Ik zou denken, dat paard is scheef. Ons paard was ook scheef, die deed dat op de rechterhand. Niet draven, maar als ik draf vroeg gelijk in galop gaan. Was voor hem gewoon makkelijker. Ik zou iemand zoeken die lesgeeft en zich vooral richt op rechtrichten. Ik denk dat je daar veel winst kan behalen. Daarnaast een fysieke check up, zadel, rug etc.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:03

eens met SusanH. Mijn paard deed dat destijds ook, raakte in paniek omdat ze niet genoeg balans had.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:58

Dus een goede instructeur in de hand nemen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:04

Tip: Ga opzoek naar een goede instructeur.

Mijn paard heeft dit ook gedaan een tijd na zijn behandeling op de kliniek. Mijn paard kent de oefeningen tot Z Zwaar dressuur.. Bij hem was het een balans probleem, moeten wennen aan zijn nieuwe lijf. Balans creeer je door goed te gymnastiseren, niet door te trekken aan de teugels. Kortom zoek een goede instructie die je daarbij kan helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:13

Eerst naar voren, dan recht maken en dan komt de aanleuning vanzelf als het goed is. Als die van mij in galop gaat is dat prima, ik neem hem niet terug. Maar laat hem actief door galopperen, en stel hem in galop recht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:44

niet iedereen kan een paard recht maken :)
Kwestie van de juiste instructeur vinden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:09

Is waarschijnlijk een balans probleem , het paard zal op de voorhand lopen en moet dus harder om in balans te blijven met jou erop, ik zou zeggen ga eerst eens wat grondwerk doen om je paard te leren dragen, erop hou het in stap , want je paard heeft duidelijk moeite om jou te dragen, controleer ook je zadel en vooral je eigen hulpen, het probleem ligt hoogst waarschijnlijk bij jou zelf.