Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caira schreef:Gewoon het makkelijk houden voor jezelf en opstappen MET een krukje. Als instructeur zie ik enorm veel combinaties en eigenlijk stapt iedereen tegenwoordig met een krukje op. Beter voor je lijf, beter voor je paard en buiten zijn er ook zat opstap punten.
pien_2010 schreef:Caira schreef:Gewoon het makkelijk houden voor jezelf en opstappen MET een krukje. Als instructeur zie ik enorm veel combinaties en eigenlijk stapt iedereen tegenwoordig met een krukje op. Beter voor je lijf, beter voor je paard en buiten zijn er ook zat opstap punten.
Zeker niet altijd en ik vind eigenlijk dat leerlingen beiden goed moeten kunnen. Dit jaar nog van onze Chic er af gevallen, in een huge wei. Gelukkig zat ik er zo weer op . Anders had ik naar huis moeten lopen, en is het opvoedkundig effect weg en was ik misschien bang geworden.
Wat TS betreft zou ik er ook niet zwaar aan tillen als het met krukje wel kan. Of je moet heel klein stevig paardje kopen (tinker, merens , hafflinger, fjell bv van rond 135-140)
Caira schreef:Het opvoedkundige effect? Wat bedoel je daarmee? Wil je jezelf opvoeden om er gelijk weer op te gaan? Ik vind het veel belangrijke dat paarden kunnen wachten en evt kunnen inparkeren bij een hek of opstapje dan dat mensen vanaf de grond aan 1 stijgbeugel gaan hangen om zichzelf erop te hijsen.
, moest ik erg om lachenCitaat:dan dat mensen vanaf de grond aan 1 stijgbeugel gaan hangen om zichzelf erop te hijsen.
Dreamybol schreef:Ik stap nooit op zonder krukje, heb ongeveer 40% beenkracht en een paard van 1,75. Bij ons in de manegelessen is het krukje ook verplicht. Godzijdank is de schande van met krukje opstappen al jaren voorbij. 25 Jaar geleden werd ik nog echt uitgelachen als ik met mijn 1,68 niet op een paard van 1,75 kwam. Nu is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om er zonder op te (laten) stappen. Welzijn voor het paard en voor mezelf en daarbij is het nog beter voor het tuig ook. Om het compleet te maken stapt man altijd rechts op en ik links, allebei met kruk. Ondanks dat man het ook zonder heus kan. Paard staat fijner stil en kijkt niet boos, dat lijken mij voldoende redenen om niet moeilijk te doen over een opstapkrukje.
Dreamybol schreef:Pien: Ik zou dan juist denken dat in het wilde Franse bos er wel ergens een dikke boomstronk oid te vinden is om paard naast te zetten. Tenminste, zo herinner ik me de Hongaarse bossen van vakanties vroegah wel.
Maar het is wel iets dat ik met een eventuele buitenrit altijd aangeef (of aangaf eigenlijk). Meestal mag ik toch niet al mee, want ik kan slecht lopen en dan willen bedrijven je niet op hun paarden hebben. Dus na een aantal teleurstellingen probeer ik het eigenlijk niet meer.