Het lukt me niet om op te stappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Het lukt me niet om op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:01

Ja de titel zegt het wel zo'n beetje. Ik ben 5/6 jaar geleden aan mijn rug geopereerd. Ik had een vernauwing in mijn ruggenmerg en ze hebben een stuk bot verwijderd, ik ben enkele maanden voor die operatie gestopt met rijden en nu sinds een maandje zit ik weer op les. Echter lukt het mij gewoon niet om zonder krukje op te stappen, voet in de beugel lukt maar ik mis de kracht in mijn benen om mezelf voldoende af te zetten en in het zadel te kruipen. Zelfs op de pony's (kleine Tinker, kleine Fjord). En omdat ik een bodyprotector draag, word mijn bovenlijf ook in bepaalde mate belemmerd.

Ik vermoed dat mijn rug operatie hier mee te doen heeft, en ik moet hoogstwaarschijnlijk volgend jaar opnieuw onder het mes voor mijn rug omdat er nog steeds een zenuw aangetikt wordt.

Maar ik vroeg me af of er tips zijn om dit te verbeteren? Beugel langer maken werkt niet, heb ik geprobeerd.

Minoes

Re: Het lukt me niet om op te stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:02

Het is voor de rug van het paard ook véél fijner als je opstapt met een krukje, waarom zou je vanaf de grond op willen stappen?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:03

Ik stap ook het liefst met krukje op. Veel fijner voor het paard. Gewoon met krukje op blijven stappen :j
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 13-12-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:03

Gewoon het makkelijk houden voor jezelf en opstappen MET een krukje. Als instructeur zie ik enorm veel combinaties en eigenlijk stapt iedereen tegenwoordig met een krukje op. Beter voor je lijf, beter voor je paard en buiten zijn er ook zat opstap punten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:06

Caira schreef:
Gewoon het makkelijk houden voor jezelf en opstappen MET een krukje. Als instructeur zie ik enorm veel combinaties en eigenlijk stapt iedereen tegenwoordig met een krukje op. Beter voor je lijf, beter voor je paard en buiten zijn er ook zat opstap punten.

Zeker niet altijd en ik vind eigenlijk dat leerlingen beiden goed moeten kunnen. Dit jaar nog van onze Chic er af gevallen, in een huge wei. Gelukkig zat ik er zo weer op . Anders had ik naar huis moeten lopen, en is het opvoedkundig effect weg en was ik misschien bang geworden.

Wat TS betreft zou ik er ook niet zwaar aan tillen als het met krukje wel kan. Of je moet heel klein stevig paardje kopen (tinker, merens , hafflinger, fjell bv van rond 135-140) :P

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:06

Ik snap niet waarom je deze moeite doet? Een krukje of een ander blok is toch veel makkelijker? Voor jezelf en paard :))

Ik stapte altijd op met een krukje, bankje, betonblokken die bij ons voor de bak stonden. Picknickbankjes :))

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:08

pien_2010 schreef:
Caira schreef:

Zeker niet altijd en ik vind eigenlijk dat leerlingen beiden goed moeten kunnen. Dit jaar nog van onze Chic er af gevallen, in een huge wei. Gelukkig zat ik er zo weer op . Anders had ik naar huis moeten lopen, en is het opvoedkundig effect weg en was ik misschien bang geworden.

Wat TS betreft zou ik er ook niet zwaar aan tillen als het met krukje wel kan. Of je moet heel klein stevig paardje kopen (tinker, merens , hafflinger, fjell bv van rond 135-140) :P

Het opvoedkundige effect? Wat bedoel je daarmee? Wil je jezelf opvoeden om er gelijk weer op te gaan? Ik vind het veel belangrijke dat paarden kunnen wachten en evt kunnen inparkeren bij een hek of opstapje dan dat mensen vanaf de grond aan 1 stijgbeugel gaan hangen om zichzelf erop te hijsen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:10

Ik heb een paard van 178 en ben zelf net 170. Kom daar ook echt niet op zonder krukje hoor. Ik stap bij alle paarden due ik rijd gewoon lekker met krukje op. Voor paard ook veel fijner

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:16

Ik kan ook niet zonder krukje opstappen. Ik mis de kracht in mijn benen.

Voor het opbouwen van kracht in je (boven)benen kun je diverse oefeningen doen. Maar aangezien je een operatie hebt gehad, durf ik niet te zeggen welke oefeningen voor jou geschikt kunnen zijn. Wellicht eens bellen met een professional zoals een fysiotherapeut?

Ik gebruik altijd een krukje, medemens (voetje) of vast obstakel. Onder het mom: 'als ik val en ik kan niet meer lopen, kan ik ook niet paardrijden' is er lopend altijd wel een opstapplek te bereiken. Controleer wel altijd even of het obstakel (gezaagde boom, bankje etc) vast staat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:38

Ik kan makkelijk op mijn haflinger zonder krukje opstappen maar ik neem altijd een krukje beter voor zijn rug.
Niets om voor te schamen hoor.
Zelfs in het bos met het openen van hekken zoek ik een verhoging op.
Is dat er echt niet dan stap ik zo op maar altijd met krukje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:51

Caira schreef:
Het opvoedkundige effect? Wat bedoel je daarmee? Wil je jezelf opvoeden om er gelijk weer op te gaan? Ik vind het veel belangrijke dat paarden kunnen wachten en evt kunnen inparkeren bij een hek of opstapje dan dat mensen vanaf de grond aan 1 stijgbeugel gaan hangen om zichzelf erop te hijsen.

Daarmee bedoel ik dat voorbeeld waarin ik er af gevallen was, dat paardlief enorm geschrokken was. Dat was dus duidelijk niet zijn bedoeling. Dus gelukkig kon ik er gelijk weer op. Heb eventjes de oefening afgemaakt in stap en gelijk hem op een buitenrit gestuurd, waar we eens flink gegaloppeerd hebben en gedraafd zodat hij zijn ei kwijt kon. Hij was te verschoten en ook bij hem was het daardoor gelijk over en werd het geen dingetje.
Voor mij is het ook heel erg goed om gelijk erop te klimmen zodat ik geen tijd heb om bang te worden.

Jouw zin,
Citaat:
dan dat mensen vanaf de grond aan 1 stijgbeugel gaan hangen om zichzelf erop te hijsen.
, moest ik erg om lachen :)) . Die mensen zullen er zeker zijn. Gelukkig kunnen de meeste mensen vlotjes op een 1,48 m hoog paardje klimmen, zonder te hangen aan de stijgbeugel. En ik kan het ook bij een paard van 1.55 m die ik nu af en toe mag rijden.
Krukje is voor mij juist erg moeilijk en toen de eigenares zag hoe soepel ik op haar paard klom (en eraf) hoefde ik dat krukje niet meer te gebruiken, want het verschil was te groot :P . Het is gewoon hup, hup hup en been erover en erop zitten. Het is een zwaai beweging en gaat voor mij gemakkelijker en voor het paard is het geen probleem.

Ik begrijp goed dat mensen het tegenwoordig niet meer beheersen want krukje is na mijn tijd gekomen en niets mis mee. Al mijn bijrijders indertijd heb ik geleerd om been erover te zwaaien zonder krukje, zodat ze ook in het bos, zonder enige vorm van hulp als ze alleen zijn er weer op kunnen, want meestal val je er niet af, maar stap je er af om of een moeilijk iets samen met je paard te oefenen, of bomen wat opzij te schuiven met hulp van paardlief om dan er weer vlotjes erop te springen. (vlotjes afstappen vind ik ook heel erg belangrijk, dat mijn bijrijders dat snel en goed konden→ beide benen achter het zadel zwaaien terwijl jijzelf naar voren buigt en dan hoppakee, keurig landen naast je paard). Alle paarden vinden dat een heerlijke manier van afstappen want dan hang je ook niet of doe je een potje moeilijk.
En ja, ook ik klim met een krukje op die grote reuzen (1,60++). Want hangen is not done.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:00

Ik stap nooit op zonder krukje, heb ongeveer 40% beenkracht en een paard van 1,75. Bij ons in de manegelessen is het krukje ook verplicht. Godzijdank is de schande van met krukje opstappen al jaren voorbij. 25 Jaar geleden werd ik nog echt uitgelachen als ik met mijn 1,68 niet op een paard van 1,75 kwam. Nu is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om er zonder op te (laten) stappen. Welzijn voor het paard en voor mezelf en daarbij is het nog beter voor het tuig ook. Om het compleet te maken stapt man altijd rechts op en ik links, allebei met kruk. Ondanks dat man het ook zonder heus kan. Paard staat fijner stil en kijkt niet boos, dat lijken mij voldoende redenen om niet moeilijk te doen over een opstapkrukje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:04

Dreamybol schreef:
Ik stap nooit op zonder krukje, heb ongeveer 40% beenkracht en een paard van 1,75. Bij ons in de manegelessen is het krukje ook verplicht. Godzijdank is de schande van met krukje opstappen al jaren voorbij. 25 Jaar geleden werd ik nog echt uitgelachen als ik met mijn 1,68 niet op een paard van 1,75 kwam. Nu is er geen haar op mijn hoofd die erover denkt om er zonder op te (laten) stappen. Welzijn voor het paard en voor mezelf en daarbij is het nog beter voor het tuig ook. Om het compleet te maken stapt man altijd rechts op en ik links, allebei met kruk. Ondanks dat man het ook zonder heus kan. Paard staat fijner stil en kijkt niet boos, dat lijken mij voldoende redenen om niet moeilijk te doen over een opstapkrukje.

Er is ook niets mis mee om met krukje op te stappen. Integendeel. Jij geeft een goed voorbeeld er van.

Ik geef alleen ook het nadeel aan dat je vooral ervaart als je altijd alleen bent met de paarden, altijd buiten rijdt waar geen mooie ruiterpaden waren in Nederland maar het allemaal wat wilder en ruiger is hier in Frankrijk en je er gewoon regelmatig af moet (bv ook als de boer met de koeien is langs geweest, dan hangen overal de draden er dicht voor). Dus mensen die hier mijn paarden wilden rijden, moesten echt wel zonder krukje op kunnen stappen, want anders is het risico te groot dat je er niet meer op komt als je er af moet.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:08

Ik denk dat je het jezelf niet moeilijker moet maken. Opstappen met krukje is prima. Misschien dat je eens aan de arts kunt vragen of het door je operatie komt, of door de zenuw die nog steeds aangetikt wordt, waar je het over hebt, dat dat de oorzaak kan zijn van de mindere kracht in je benen. Als dat zo is, dan denk ik dat je moet accepteren dat je met een krukje moet opstappen en dat is helemaal niet zo gek ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:09

Pien: Ik zou dan juist denken dat in het wilde Franse bos er wel ergens een dikke boomstronk oid te vinden is om paard naast te zetten. Tenminste, zo herinner ik me de Hongaarse bossen van vakanties vroegah wel. :)
Maar het is wel iets dat ik met een eventuele buitenrit altijd aangeef (of aangaf eigenlijk). Meestal mag ik toch niet al mee, want ik kan slecht lopen en dan willen bedrijven je niet op hun paarden hebben. Dus na een aantal teleurstellingen probeer ik het eigenlijk niet meer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:11

In dit topic staan veel tips over een goede opstap techniek.
Daar kun je vast wat mee.
Met een krukje opstappen is beter maar het is toch handig dat je het ook zonder kan.
Maar als het lichamelijk niet meer gaat is het geen ramp, je wordt vanzelf handig opstapjes te vinden.

[HAR] Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:27

Dreamybol schreef:
Pien: Ik zou dan juist denken dat in het wilde Franse bos er wel ergens een dikke boomstronk oid te vinden is om paard naast te zetten. Tenminste, zo herinner ik me de Hongaarse bossen van vakanties vroegah wel. :)
Maar het is wel iets dat ik met een eventuele buitenrit altijd aangeef (of aangaf eigenlijk). Meestal mag ik toch niet al mee, want ik kan slecht lopen en dan willen bedrijven je niet op hun paarden hebben. Dus na een aantal teleurstellingen probeer ik het eigenlijk niet meer.

Niet altijd, ooit met Hercule zonder zadel ronde gaan stappen en toen moest ik verdorie vanaf. Toen heb ik toch wel even moeten zoeken naar iets en mijn manneke was echt niet vervelend en stond doodstil.
Jammer Dreamybol dat je daardoor niet mee mocht want als je onder begeleiding mee naar buiten gaat kun je iemand heel gemakkelijk eventjes een zetje geven en dan zelf er ook weer opklimmen. Mijn man kan ook slecht lopen (reuma) en hij stapt dus altijd op via een krukje en dus heb ik hem paardrijden op onze Cuul geleerd. Nu komt hij ook veel minder buiten nu Hercule dood is.
Ik geloof dat het zelfs bij bepaalde wedstrijden met obstakels bij merens verplicht is. Dus verplicht is dat je vanaf het paard een hek weet open te maken zonder af te stappen en er dan door heen gaat. En bij een ander hek is het verplicht dat je afstapt, er door heen gaat en er weer opklimt.
Kijk als je niet zonder krukje kunt opstappen geeft dat niets, maar kun je (denk ik) beter niet alleen naar buiten gaan, maar altijd met zijn tweeën. Want er zijn echt wel stieve bukkums hoor en dat geeft niet <3 . Ik stap altijd af en op als ik met meerdere ben buiten.

Interessant dat filmpje met de opstaphulp. Ik heb er geen oordeel over, had het nog nooit gezien. De fjord lijkt er weinig last van te hebben. Dus het geeft wel leuke ideeën.
Je kunt ook je mederuiter even een kontje vragen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-12-20 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:28

Krukje? Ik pak de ladder :') . Die staat toch bij stal.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 18:29

Ik zou graag zonder krukje kunnen opstappen voor als je inderdaad op buitenrit bent, de vereniging waar ik nu rijd organiseert regelmatig lange ritten en onderweg stappen we vaak af voor lunch. Ik moet dan meestal in het zadel blijven omdat ik er gewoon niet meer op kom als ik er af stap. Lijkt me voor het paard prettiger als hij ook even een momentje zonder ruiter heeft tijdens die pauzes, of voor mezelf om even mn benen te kunnen strekken. Helaas stoppen we vaak op plekken waar er geen objecten in de omgeving zijn om er weer op te stappen. (midden in de polder bijvoorbeeld)

Overigens is de instructrice zo dat ze wel wil hangen aan het zadel, tegen het schuiven dus, maar ze geeft geen voetjes. Mede door een schouderblessure bij haarzelf.
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 13-12-20 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:30

Kijk dan eens of die opstaphulp rondom het been van je paard iets zou kunnen zijn? En kan niet iemand je op het paard zetten en er af halen? Een sterke man of zo? Want is veels te leuk om mee te doen. Of je paard, heb ik ooit een oude man zien doen, in het slootje zetten. Vond ik hilarisch.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:33

Dan zit er niks anders op dan een stukje trainen tot je het kan. En dan zou ik niet trainen met een paard maar op een andere manier.

Ik ben zelf voorstander van het opstappen met krukje. Ik kan wel zonder krukje redelijk makkelijk opstappen.

Verder kun je ook vast wel een opklapbaar ding ofzo meenemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:36

Je beugel wat langer maken kan helpen. Ik moet zeggen dat ik met een paard van 1.84 het echt niet in mijn hoofd haal om vanaf de grond op te willen stappen, nooit gedaan ook. Je wordt bijzonder creatief in dingen die je ook onderweg kunt gebruiken om mee op te stappen om een halve meter mee te overbruggen.

Mijn nieuwe paard is maar 1.55 maar het eerste wat ik die geleerd heb, is toch echt stil staan waar ik op wil stappen en of dat nou vanaf de grond is of vanaf iets anders, maakt niet uit.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 18:55

Ik kan niet eens opstappen zonder krukje, heb een reus van 1.78 en ben zelf 1.68 met korte benen. Mocht ik er ooit afvallen buiten, dan heb ik dus een boomstronk of bankje nodig :o

Kan je niet zo'n inklapbaar krukje kopen ts en die meegeven aan de organisatoren van je vereniging? Of komen ze de lunch niet brengen en nemen jullie die te paard mee?

Deze heb ik voor op concours

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:05

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 19:13

In plaats van een voetje geven, kan iemand je ook een knietje geven (dat klinkt een beetje raar :D). Als diegene naast je pony op één knie gaat (alsof diegene je ten huwelijk gaat vragen), kun jij je voet op het bovenbeen van de helper zetten (beetje boven de knie) en als krukje gebruiken. De helper moet wel dat been stabiel kunnen houden, anders doet het zeer :+