Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:MCE schreef:Sadira, wanneer adem ik uit??
1. Je energie verhogen (denk aan het hogere tempo dat je wil, adem in)
In mijn ervaring doen de meeste ruiters dat niet.Zelfs niet als ik ze er aan herinner dat ze dat ook moeten doen.
MCE schreef:Sadira, wanneer adem ik uit??
Sadira schreef:MCE schreef:Sadira, wanneer adem ik uit??
Gewoon op een natuurlijke manier, je houdt niet je adem vast ofzo.
Bij zowel longeren als rijden gebruik ik deze hulp altijd als indicator voordat ik daadwerkelijk begin met drijven met been/zweep/etc. Ik stel het mezelf voor als compleet ontspannen zitten chillen, versus in een staat van paraatheid komen om iets te doen. Paarden voelen dit verschil heel goed.
Als ik een overgang terug maak maak ik me zwaar, dieper in het zadel zitten, adem uit... Vaak is mijn paard dan al terug naar stap voordat ik ook maar aan de teugels hoef te komen.
Als ik een overgang omhoog maak doe ik dat andersom. Ik visualiseer de draf, ga rechterop zitten, adem in... en dan drijf ik pas.
studiozacht schreef:- Het is inderdaad een manegepaard, dus ik heb idd ook door dat deze paarden niet mega gevoelig moeten reageren op signalen. Dat ze getraind worden om ook veel juist te negeren wist ik niet, maar dat verklaart wel een hoop. Een aantal van de paarden zijn vooral gemotiveerd om bij elkaar te gaan klitten. Als het aandrijven dan al niet lukt en het sturen een mega opgave is merk ik dat me dat echt dubbel frustreert. Dan heb ik wellicht toch liever een paard wat iets gevoeliger reageert, want dan merk ik tenminste wel wat IK doe. Maar alles heeft voor- en nadelen uiteraard.
Blijheid schreef:Zijn de drie lessen die je gehad hebt allemaal 'los' in de bak geweest, of heb je ook les gehad aan de longeerlijn? Als je moeite hebt met alles tegelijk doen, drijven+sturen+balans houden etc, kan je vragen of je ook af en toe een les aan de longeerlijn mag volgen. Je hebt dan alle tijd om te letten op waar jij aandacht bij wilt hebben (bijvoorbeeld overgangen maken) en hoeft even niet te letten op het sturen of paarden die bij elkaar klitten.
Als je op die manier wat zekerder en handiger wordt gaat het daarna in een les ook weer makkelijkerEnne, dat is geen beginners tip! Elke ruiter heeft er baat bij geregeld een keer een zitles aan de longe te krijgen
Gini schreef:studiozacht schreef:- Het is inderdaad een manegepaard, dus ik heb idd ook door dat deze paarden niet mega gevoelig moeten reageren op signalen. Dat ze getraind worden om ook veel juist te negeren wist ik niet, maar dat verklaart wel een hoop. Een aantal van de paarden zijn vooral gemotiveerd om bij elkaar te gaan klitten. Als het aandrijven dan al niet lukt en het sturen een mega opgave is merk ik dat me dat echt dubbel frustreert. Dan heb ik wellicht toch liever een paard wat iets gevoeliger reageert, want dan merk ik tenminste wel wat IK doe. Maar alles heeft voor- en nadelen uiteraard.
Dat negeren wordt niet echt bewust getraind, maar is een gevolg van een leerpaard zijn voor beginners. Je krijgt mensen op je rug die nog niet onafhankelijk kunnen zitten, die sneller in onbalans komen, die de hulpen nog niet kunnen doseren, die al sneller gaan klemmen met de knieën wanneer iets onverwachts gebeurt, die al eens als neerploffen wanneer ze het ritme van de draf nog niet te pakken hebben etc etc. De meeste van die bewegingen doet de ruiter niet bewust en betekenen dus niks, het zijn de bewegingen van een ruiter die aan het leren is. Het paard leert dus dat die bewegingen geen hulpen zijn en gaat die bewegingen negeren. Hierdoor zullen de hulpen zelf echt duidelijker moeten verschillen van die onbewuste bewegingen.
Een gevoeliger paard zal sneller reageren, maar zal dus ook sneller reageren op jouw onbewuste bewegingen. En dat kan uiteindelijk leiden tot onbegrip. Ik weet dat een gevoeliger paard voor jou als muziek in de oren klinkt, maar als beginner wil je echt liever zo een vergevingsgezinde, "ik heb het allemaal al wel eens meegemaakt"-leerpaard. En op zich is het ook zo slecht niet voor jezelf om de hulpen echt overdreven groot aan te leren en toe te passen. Verfijning komt zowel bij paard als bij ruiter later wel.
Sadira schreef:Paarden maken eigenlijk niet zo snel misbruik van mensen, ze maken wel gebruik van ruimte die ze krijgen, maar even vaak weten ze ook gewoon niet zo goed hoe ze met spanning van mensen om moeten gaan.
Paarden kunnen heel goed aanvoelen hoe mensen zich voelen. Paarden zijn kuddedieren en zijn dus heel erg in tune met dieren om hun heen, en kijken voor hoe ze zich moeten gedragen vooral naar het gedrag van de kuddeleider. In het werken met het paard neem jij als het ware die rol op je, van leider. Alleen als een leider zelf stress heeft, bang is of onzeker is, voelt het paard dat, en die voelt zich niet zo veilig als zijn leider hem geen leiding kan geven.
Het gevolg is vaak dat paarden ofwel zelf het heft in eigen hand nemen: "Dan neem ik de leiding zelf wel", of zelf ook onzeker worden en schrikachtig worden op de omgeving.
Paardrijden is dus even zeer je lijf onder controle krijgen, als ook je emoties en mentale staat "onder controle krijgen".
Ik vind het tof om te zien dat je zo aan het zoeken bent naar informatie om van te leren, TS!
studiozacht schreef:Ik zit in het zadel, mijn knieen zijn licht gebogen maar omdat mijn benen erg lang zijn heb ik steeds de twijfel of de beugels niet nog langer zouden moeten zodat ik minder ver omhoog kom met licht rijden. Vorige keer heb ik de test gedaan om de beugel met gestrekte arm tot in mijn oksel te doen en zo de lengte te bepalen. Dit kwam op hetzelfde neer als voorheen maar toch heb ik die twijfel nog. Wellicht kan iemand die wegnemen? Wanneer is je beugel echt te lang en wanneer eigenlijk te kort?
Citaat:Als ik been wil geven druk ik zachtjes mijn onderbeen tegen het paard aan. Met beginnen en dan gaan stappen gaat dat prima. Als ik naar draf wil doe ik dit weer, maar dan wat vaker, wat dringender. Eventueel een tikje met zweep op hals of kont, maar niet te hard.
Citaat:Dan krijg ik dus steeds te horen: je bent niet duidelijk. Het paard luistert niet, ik begin te lachen (want dat doe ik als ik me ongemakkelijk voel) en het wordt een bende. Lachen gaat over in frustratie en dat gaat ten koste van plezier.
Citaat:In mijn hoofd ben ik dan veel bezig met het feit dat een paard wel heel gevoelig is. Als ze een vliegje al voelen zitten, waarom zou ik 'm dan een harde trap moeten geven? Ik wil wel de leiding leren nemen en duidelijk zijn, maar ik wil dat niet met een pijnprikkel doen. Ook de zweep, ik heb wel gemerkt dat het een manier is om duidelijker te zijn maar ik vind t effect op de paarden eigenlijk niet oke. Als de juf met lange zweep rondloopt zie je ieder paard reageren op die zweep en wie erop zit heeft op dat moment geen connectie meer met het paard want ze zijn alleen maar bezig met die zweep.
Citaat:Mijn favorietje heeft dat vooral, ik heb intussen vernomen dat hij in het verleden zo zwaar aangepakt is dat hij daar een trauma aan over heeft gehouden. Daardoor heb ik de helft vd hoefslag geen contact meer met hem omdat hij dan alleen nog maar bezig is met Die Zweep. Zo zielig vind ik dat..
Citaat:Enorm lastig dus, want als je nog maar net begint en alles nog moet leren (en het is zo veel!) dan weet je ook niet wat de alternatieven zijn (want dat is nog meer....).