Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nico12 schreef:Helaas heb je geen ... Tevens schrijf je: behalve richting huis, dat is vragen om problemen. Ik had bijna geschreven elektrische sporen. Bedenk maar wat, Ik wil niet heel bokt over mij heen maar een vriendelijk verzoek aan je paard dat zal je niet verder helpen.
Sintara schreef:En gewoon wachten? Als ze wil omdraaien gewoon doordraaien en wachten. Losse teugel, geen druk gewoon wachten. Als ze een stapje in de goede richting doet belonen. En misschien niet meteen een uur wegblijven maar als ze het goed doet, iets laten eten of iets anders leuks doen en dan weer terug naar huis.
tijger22 schreef:Sintara schreef:En gewoon wachten? Als ze wil omdraaien gewoon doordraaien en wachten. Losse teugel, geen druk gewoon wachten. Als ze een stapje in de goede richting doet belonen. En misschien niet meteen een uur wegblijven maar als ze het goed doet, iets laten eten of iets anders leuks doen en dan weer terug naar huis.
Ben iedere keer max een halfuurtje weg, dus het is zeker geen ellenlange intensieve buitenrit waarvan ze denkt hé daar heb ik geen zin in. Is in haar verleden wel anders geweest helaas, wellicht dat ze het daar aan linkt. Die ruiter ging ermee de straat uit en in volle vaart het bos in
Nico12 schreef:Die ruiter dat is ook wel mijn stijl. Niet afwachten, overrompelen, uiteraard kan dat ook misgaan als paardje de rem er opzet zodat je als je pech hebt eraf gaat.
Zelfde verhaal, volgens diegene waar Ik voor rij, die zegt eerst effe in de bak en dan naar buitenrit. Normaal stap Ik op in de bak, voor die eerste buitenrit dus niet, zat er al op, poetsplaats en zeg kom maar met fiets achter mij aan, grote zweep meenemen, overrompelen en het ging super zonder problemen.
A_nouk schreef:Ik heb er ook zo eentje die weigert om soms vooruit te gaan. Het enige wat help is geduld hebben. Op je gemak blijven zitten. Zet hij weer een pasje naar voren uitbundig belonen. Staat ie weer stil hetzelfde riedeltje...
Boos worden heeft geen nut, ze worden dan toch overprikkeld vaak en je creeert dan meestal een gevaarlijke situatie. Mijn grote vriend wind zich dan zo enorm op dat hij half in passage het betreffende pad af vliegt of haaks om draait en de sloot in dreigt te lopen.
Geduld is de beste oplossing met zo’n karakter
tijger22 schreef:
Nico12 schreef:De buitenrit niet vanuit stal maar eerst op vreemd terrein, uiteraard in een omgeving die paard vriendelijk en zonder verkeer is.
Janneke2 schreef:Verder zijn vriendelijke verzoeken de enige weg. (Graag met enige duidelijkheid, consequentheid etc - maar 'van 500 kilo spieren win je niet'. Ga dus dat hele spelletje "ik wil/ moet winnen" niet spelen.)