Paard gaat staan en komt niet meer van haar plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tijger22

Paard gaat staan en komt niet meer van haar plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 18:11

Hoi Bokkers,

Ik ben opzoek naar tips voor de volgende situatie..

Mijn paard is 100% verkeersmak, echter zodra we de straat uit zijn gaat ze stilstaan en is er geen beweging in te krijgen, behalve richting huis.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ander paard liep voorop en liep gewoon door, maar mijn paard bleef stokstijf staan.

Alvast bedankt!

Maureen95

Re: Paard gaat staan en komt niet meer van haar plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:18

Wat vervelend zeg! Ik heb dit een keer met een ijslander gehad. Ik keerde hem om en ben achteruit gaan lopen. Daarna weer omkeren en verder proberen te stappen.
En wat als je eraf gaat? Heeft je paard dit bij een bepaald punt buiten?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:21

Helaas heb je geen ... Tevens schrijf je: behalve richting huis, dat is vragen om problemen. Ik had bijna geschreven elektrische sporen. Bedenk maar wat, Ik wil niet heel bokt over mij heen maar een vriendelijk verzoek aan je paard dat zal je niet verder helpen.
De buitenrit niet vanuit stal maar eerst op vreemd terrein, uiteraard in een omgeving die paard vriendelijk en zonder verkeer is.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 01-07-20 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:23

Mijn paard heeft daar in onze beginperiode ook last van gehad. Bij aandringen ging hij kaarsrecht omhoog steigeren.

Hier is het opgelost geraakt met geduld. Stilstaan? OK prima, dan blijven we stilstaan, net zo lang tot hij het beu was en vanzelf terug rechtdoor ging. Links/rechts/achteruit is geen optie, enkel vooruit. In het begin stonden we er soms een halfuur te koekeloeren, maar na een tijd ging het steeds sneller en sneller en nu rijden we al jaren gewoon op het gemak met ons twee buiten zonder blokkeren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:24

Nico12 schreef:
Helaas heb je geen ... Tevens schrijf je: behalve richting huis, dat is vragen om problemen. Ik had bijna geschreven elektrische sporen. Bedenk maar wat, Ik wil niet heel bokt over mij heen maar een vriendelijk verzoek aan je paard dat zal je niet verder helpen.

Maar wat zou jij dan willen gebruiken Nico? Stel. Je hebt een kind en die vind iets spannend. Ga je hem dan ook gelijk een slaan of een electrische schok geven? :')

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:26

Bij mij heeft het toen geholpen dat er iemand de eerste paar keer is meegefietst/gelopen. Zweep of schoppen etc heeft bij dit gedrag vaak weinig effect.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:27

@Maureen,

Er is verschil tussen spannend / angst en geen zin /niet willen.

Streng zijn en eisen is niet in iedere situatie altijd maar slecht.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:29

Hoe vaak ga je buiten rijden? Regelmatig?
En met nog een ander paard erbij en jij in het midden?

Met geweld win je geen vertrouwen... :roll: Duidelijkheid en aansporen mag best. Maar niet als mishandeling (als reactie op wat hierboven staat van Nico...)
Soms is het toch onzekerheid bij jezelf; dan zal je paard ook geen enthousiasme krijgen.
Soms helpt het om eerst een stuk te wandelen, en dan na een kilometer een paaltje te zoeken en op te stappen. Wel samen met iemand anders erbij natuurlijk. En niet te ver ineens, rustig opbouwen.
Doe je ook aan grondwerk met je paard?
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 01-07-20 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:43

Doorpakken staat wat mij betreft niet gelijk aan mishandeling.

Ook onduidelijkheid kan in zekere zin heel sneu zijn voor een paard.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 18:47

Ik ben al enkele keren een hele ronde met haar aan de hand gelopen, ook langs het zelfde punt waar we vast lopen. Hierbij is er niks aan de hand. Ben enkele passen met haar terug gelopen en omgedraaid en zodra ik haar omdraai blijft ze weer staan. Paarden mogen bij mij best eens een tik hebben wanneer ze uit proberen, en dat hoort er soms ook bij maar dat gaat bij dit paard niet werken. Ik kan het wel eens proberen als er iemand naast loopt, wellicht gaat dat beter :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:52

En gewoon wachten? Als ze wil omdraaien gewoon doordraaien en wachten. Losse teugel, geen druk gewoon wachten. Als ze een stapje in de goede richting doet belonen. En misschien niet meteen een uur wegblijven maar als ze het goed doet, iets laten eten of iets anders leuks doen en dan weer terug naar huis.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 18:54

Sintara schreef:
En gewoon wachten? Als ze wil omdraaien gewoon doordraaien en wachten. Losse teugel, geen druk gewoon wachten. Als ze een stapje in de goede richting doet belonen. En misschien niet meteen een uur wegblijven maar als ze het goed doet, iets laten eten of iets anders leuks doen en dan weer terug naar huis.

Ben iedere keer max een halfuurtje weg, dus het is zeker geen ellenlange intensieve buitenrit waarvan ze denkt hé daar heb ik geen zin in. Is in haar verleden wel anders geweest helaas, wellicht dat ze het daar aan linkt. Die ruiter ging ermee de straat uit en in volle vaart het bos in :(

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:01

Dan plan je een buitenrit, doet de helft wandelend, stapt op en gaat rustig weer terug. Doe dat een paar keer, en stap steeds een stukje eerder op en vervolg de geplande route. Als dat goed gaat dan kom je steeds dichter bij het vertrekpunt uit en kun je ook de route na het beginstuk gaan varieren. Zo leert het paard dat het steeds weer thuiskomt en zet gelijk de omgeving in z'n Tomtom.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:05

Volharding is het enige wat een paard altijd zal verliezen.
"Het kan me niet schelen wat je ervan vindt, we gaan die kant uit, al duurt het tien jaar, punt, uit, discussie gesloten!"

En dan wacht je net zo lang totdat ie die kant uit gaat; al groeit er gras over hem (naar Astrid Lindgren; samen op het eiland zeekraai)

Ik had een Quarter en die kon een bui hebben zich niet te laten pakken. De vorige eigenaar gaf het dan op. Ik ben op enige zaterdagochtend naar hem toe gegaan; hij liet zich niet pakken; ik ben net zo lang achter hem aan gelopen totdat ie zich liet pakken. Ja, dat was de eerste keer een uur lopen maar hij heeft het maar twee weken volgehouden. Probleem opgelost.

Maar maak die eerste rit daarna zo kort als mogelijk.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:10

tijger22 schreef:
Sintara schreef:

Ben iedere keer max een halfuurtje weg, dus het is zeker geen ellenlange intensieve buitenrit waarvan ze denkt hé daar heb ik geen zin in. Is in haar verleden wel anders geweest helaas, wellicht dat ze het daar aan linkt. Die ruiter ging ermee de straat uit en in volle vaart het bos in :(

Die ruiter dat is ook wel mijn stijl. Niet afwachten, overrompelen, uiteraard kan dat ook misgaan als paardje de rem er opzet zodat je als je pech hebt eraf gaat.
Zelfde verhaal, volgens diegene waar Ik voor rij, die zegt eerst effe in de bak en dan naar buitenrit. Normaal stap Ik op in de bak, voor die eerste buitenrit dus niet, zat er al op, poetsplaats en zeg kom maar met fiets achter mij aan, grote zweep meenemen, overrompelen en het ging super zonder problemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:18

Wat bij een paard op stal heeft geholpen, is net voor het punt dat die gaat stilstaan zelf het initiatief te nemen om terug te keren. Uren (verspreid over meerdere dagen) heeft dat paard de oprijlaan op en af gelopen. Echt petje af voor de ruiter om zoveel geduld te hebben. Zelfs op het laatst wanneer het paard wel achteloos voorbij het eerdere punt van weigeren liep, hield de ruiter vol en stuurde die hem weer terug naar stal. Iedere dag een beetje verder, maar iedere keer ook weer helemaal de laan terug naar stal. Zonder dwang wel, zonder getrek of emotie van 'ik zal je wel eens leren'. Maar gewoon met een mentaliteit alsof het je bedoeling is om maar een rit van 100 meter te maken. Op het eind was het paard maar wat blij om eindelijk echt op buitenrit te gaan in plaats van continu de oprit heen en weer te stappen. :')

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 19:27

[/quote]

Die ruiter dat is ook wel mijn stijl. Niet afwachten, overrompelen, uiteraard kan dat ook misgaan als paardje de rem er opzet zodat je als je pech hebt eraf gaat.
Zelfde verhaal, volgens diegene waar Ik voor rij, die zegt eerst effe in de bak en dan naar buitenrit. Normaal stap Ik op in de bak, voor die eerste buitenrit dus niet, zat er al op, poetsplaats en zeg kom maar met fiets achter mij aan, grote zweep meenemen, overrompelen en het ging super zonder problemen.[/quote]

Die aanpak was zo goed voor haar, dat ze nu niks meer wil :roll: Dus nee bij mij gaat dat niet gebeuren

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:30

Nico12 schreef:
Zelfde verhaal, volgens diegene waar Ik voor rij, die zegt eerst effe in de bak en dan naar buitenrit. Normaal stap Ik op in de bak, voor die eerste buitenrit dus niet, zat er al op, poetsplaats en zeg kom maar met fiets achter mij aan, grote zweep meenemen, overrompelen en het ging super zonder problemen.

Dat heeft echt niks meer met paarden trainen te maken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:39

Ik heb er ook zo eentje die weigert om soms vooruit te gaan. Het enige wat help is geduld hebben. Op je gemak blijven zitten. Zet hij weer een pasje naar voren uitbundig belonen. Staat ie weer stil hetzelfde riedeltje...

Boos worden heeft geen nut, ze worden dan toch overprikkeld vaak en je creeert dan meestal een gevaarlijke situatie. Mijn grote vriend wind zich dan zo enorm op dat hij half in passage het betreffende pad af vliegt of haaks om draait en de sloot in dreigt te lopen.

Geduld is de beste oplossing met zo’n karakter :j

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 19:40

eens Gini...... wat een bizarre gedachten komen hier voorbij. Het is maar wat je leuk vindt.....

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 19:58

zazaza schreef:
eens Gini...... wat een bizarre gedachten komen hier voorbij. Het is maar wat je leuk vindt.....

Nou inderdaad he, gaat bij mijn paard niet gebeuren! Dat is precies de reden waarom mijn paard niks meer wil waarschijnlijk.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 19:59

A_nouk schreef:
Ik heb er ook zo eentje die weigert om soms vooruit te gaan. Het enige wat help is geduld hebben. Op je gemak blijven zitten. Zet hij weer een pasje naar voren uitbundig belonen. Staat ie weer stil hetzelfde riedeltje...

Boos worden heeft geen nut, ze worden dan toch overprikkeld vaak en je creeert dan meestal een gevaarlijke situatie. Mijn grote vriend wind zich dan zo enorm op dat hij half in passage het betreffende pad af vliegt of haaks om draait en de sloot in dreigt te lopen.

Geduld is de beste oplossing met zo’n karakter :j

Dank voor de tip!

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:25

tijger22 schreef:

Zelfde verhaal, volgens diegene waar Ik voor rij, die zegt eerst effe in de bak en dan naar buitenrit. Normaal stap Ik op in de bak, voor die eerste buitenrit dus niet, zat er al op, poetsplaats en zeg kom maar met fiets achter mij aan, grote zweep meenemen, overrompelen en het ging super zonder problemen.[/quote]

Die aanpak was zo goed voor haar, dat ze nu niks meer wil :roll: Dus nee bij mij gaat dat niet gebeuren[/quote]

Het komt inderdaad veelvuldig voor, dat ze nu niks meer wil. Oorzaak andere ruiter/ amazone.
Paard wat Ik in bruikleen had ging altijd braaf en foutloos round in de klasse L springen. Ook op buitenrit super braaf. Toen ie 16 winstpunten met mij had in de L springen ging ie terug naar de eigenaar. Daarna met andere ruiter, paard verviel weer in zijn oude ritme, staken op buitenrit en staken op wedstrijd.
Durf te wedden dat ik, ben 70 jaar, na training weer foutloos in de L springen met dit paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:10

Nico12 schreef:
De buitenrit niet vanuit stal maar eerst op vreemd terrein, uiteraard in een omgeving die paard vriendelijk en zonder verkeer is.

.... als wij onszelf 'homo sapiens' noemen, moeten we slimmer zijn.
Dit valt uit te proberen.

Verder zijn vriendelijke verzoeken de enige weg. (Graag met enige duidelijkheid, consequentheid etc - maar 'van 500 kilo spieren win je niet'. Ga dus dat hele spelletje "ik wil/ moet winnen" niet spelen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:38

Janneke2 schreef:
Verder zijn vriendelijke verzoeken de enige weg. (Graag met enige duidelijkheid, consequentheid etc - maar 'van 500 kilo spieren win je niet'. Ga dus dat hele spelletje "ik wil/ moet winnen" niet spelen.)

Het punt is dan niet of je wel of niet wint van 500kg spieren (ik win altijd!) maar of je de brute kracht die daarvoor nodig is wel in wil zetten.

Ik heb een 200-tonse mobiele kraan ingezet om vast te stellen dat een buisje een diameter 76mm had. Ik schrik nergens voor terug.

Maar daarom moet je slimmer zijn. Niet omdat het niet anders kan maar omdat je dat niet moet willen.

@Nico12: Ja, ik weet dat het zo kan werken maar ik heb ze ook op stal die door deze aanpak voor de rest van hun leven onbruikbaar zijn geworden. De uwen worden bedankt, zogezegd.