Nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:40

Hallo beste bokkers
Ik stel deze vraag omdat ik er beter van wil worden, er van wil leren en weer plezier wil krijgen in het rijden.

Sinds 3 maanden les ik bij een nieuwe instructrice die mij heeft geleerd om mijn pony nageeflijk te rijden door middel van de buitenteugel begrenzen en met de binnenteugel hem naar beneden te vragen en hem los te maken. Mijn pony is in 3 maanden tijd zoveel bijgekomen in rugspieren. Nu komt het probleem, hij houd zijn hoofd in de lucht of ruim voor de loodlijn. Ik moet onwijs veel kracht gebruiken om hem naar beneden te vragen, op de lange zijdes loopt hij fijn nageeflijk en laat daar ook los maar zodra ik een volte in rij dan gaat zijn hoofd weer omhoog en ik merk dat ik niet genoeg kracht heb om hem dan te begrenzen. Pony is goed aan het been, een keer kuit en hij is weg. Ik wilde een nieuwe manier van trainen proberen door hem met de voorkant met rust te laten en veel figuren rijden, wijken, schouderbinnenwaarts, slangenvoltes te rijden om hem los te maken, door te schakelen in de gangen wil ik gaan proberen om het achterbeen er meer onder te rijden en dat hij op deze manier nageeflijk word. Alleen mijn instructrice vind dat geen goede aanpak want hij is al voor mijn been en we rijden al veel figuren.. Pony is 17 jaar en hij ontspant moeilijk. Ik heb hem al 8 jaar en ik heb geen ambitie om wedstrijd te gaan rijden. Hoe het rijden nu gaat heb ik er geen plezier meer in. Pony staat 24/7 buiten in een fijne kudde.

De tandarts is vorige week dinsdag geweest, mijn zadel ligt goed en in juli komt de osteopaat.

Ik hoop op tips en begrip.

Groetjes

Joliieeenn

Re: Nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:44

Je paard nageefelijk rijden doe je niet door aan je teugels te trekken. Je paard kan pas correct voorwaarts neerwaarts lopen als de motor aan de achterkant werkt. Als het goed is heb je dan geem kracht nodig om hem van voor naar beneden te krijgen. Enkel beenkracht misschien..

Mijn tip; Als de sodemieter een andere instructie zoeken! De osteopaat zal deze manier van rijden ook niet geweldig vinden en het voelen aan zijn rug ..

Jouw manier hoe je zelf wilt rijden vind ik overigens een betere manier!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:45

Jij verwoord het beter dan mij maar dat is precies de manier van hoe ik wil rijden. Alleen mijn pony is al wakker voor het been maar hoe laat ik de motor dan werken?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:51

Je paard wordt en blijft nageeflijk wanneer hij voldoende van achter naar voor, naar je hand toe loopt. Niet door het af te dwingen met je hand. Dan rij je eerder van voor naar achter..

Weet je zeker dat je pony goed aan je been hebt? Of schiet hij weg/naar voren wanneer je een keer been geeft? Zoals je het in de OP schrijft klinkt het alsof hij juist van je been af loopt/vlucht. Maar dat kan ik natuurlijk niet zien van achter een schermpje.

De manier waarop jij bezig wilt zijn met je pony klinkt goed. Ik ben het eens met Jolien, ga op zoek naar andere instructie wiens manier van trainen aansluit op jouw wensen en dan zul je merken dat jullie met sprongen vooruit gaan!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:52

Yenni schreef:
Jij verwoord het beter dan mij maar dat is precies de manier van hoe ik wil rijden. Alleen mijn pony is al wakker voor het been maar hoe laat ik de motor dan werken?

Goh dat vind ik heel lastig om op deze manier uit te leggen. Je houdt contact op je teugels (niet trekken) en houd gewoon je been licht tegen je paard. Als je in je oefeningen bijvoorbeeld een begrenzing (opnieuw niet trekken maar gewoon je hand sluiten) moet geven op je buitenteugel is het belangrijk dat je benen de motor actief houden. Alles wat je van voor begrenst moet je er vanachter weer bij rijden. Het is ook niet de bedoeling dat je paard wegschiet als je je been eraan legt.. Voel je je paard nageven ontspan je je hand weer. Dit is echt leren voelen en iemand naast je hebben staan die je kan zeggen wanneer je bijvoorbeeld te hard bent geweest, of te langzaam hebt nagegeven of te weinig been eraan had gaat jou helpen om zelf het gevoel te ontwikkelen. Je eigen houding is ook heel belangrijk hierin.

Ik kan hier uren typen als ik wil maar ik beloof je dat je het dan niet gaat leren. Zoek iemand die je naast je paard kan begeleiden, iemand die weet waar hij/zij het over heeft en dan gaat het je allemaal wel lukken!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 16:55

Dank jullie wel voor de fijne begeleidingde tips. Pony schiet inderdaad weg van mijn been.. Vroeger was hij lui aan het been.. Ik ga er mee aan de slag

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:58

Yenni schreef:
Dank jullie wel voor de fijne begeleidingde tips. Pony schiet inderdaad weg van mijn been.. Vroeger was hij lui aan het been.. Ik ga er mee aan de slag

Dan wil ik je graag als tip meegeven, vooral je been er aan houden. Ook wanneer hij weg schiet. Niet aandrukken maar wel je kuit er aan houden. Hij moet je been weer meer gaan accepteren. Probeer inderdaad veel wendingen en figuren te rijden en stukjes te wijken. Zo hou je hem bezig en moet je zelf echt je been er aan houden. En vooral belonen wanneer het goed voelt en je de gewenste reactie krijgt!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:10

Je paard moet je been accepteren, er op reageren, maar niet bang zijn voor je been. Een paard dat bang is, gaat immers niet ontspannen.

En naar beneden vragen op je binnenteugel? Dat is omgekeerde wereld. In principe zou je op beide teugels gelijke druk moeten hebben en door middel van je been de druk in je hand verhogen en ontspannen wanneer je paard ontspant (even heel simpel uitgelegd, is allemaal natuurlijk iets ingewikkelder). Over wat ik deze zin, zullen de meningen verschillen, maar als je paard zich opdrukt, kan in sommige gevallen het helpen om met je buitenteugel een ophouding te geven. Echter nooit je binnenteugel, dat werkt gewoon niet. Je wilt je paard met je binnenbeen naar je buitenhand rijden, en als hij vasthoud, dat je hem met de buitenteugel wat "loswerken". Van je binnenteugel afkrijgen, doe je echter met je binnenbeen.

Dus ik zou ook eens gaan kijken of je andere instructie kan vinden...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:22

Wat fijn dat je alles hebt na laten kijken.
De dames voor me hebben al goede tips gegeven.
Ik wil alleen maar zeggen dat jou denkwijze de correcte is, zoek daar een goede instructeur bij.
Die je nu hebt zou de naam instructie niet mogen dragen. Verschrikkelijk dat die er zijn. Die moeten op een fitnessschool les staan geven, daar doe je krachttraining niet op een paard.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:24

Hoi Yenni,
Wat super dat je zelf nadenkt over hetgeen je instructrice zegt! Echt top!
Veel dingen in de paardenwereld gebeuren op een traditiegetrouwe manier en het is altijd goed om jezelf af te vragen: waarom en waarom zo?

Nageeflijkheid ontstaat als alles klopt en is niet aan de voorkant af te dwingen.
Dan lijkt het plaatje misschien te kloppen, maar dat doet het niet en zal op termijn schade aan je paard opleveren.

Ben je bekend met rechtrichten? Als een paard niet in verticale balans gereden wordt (dus op eigen benen lopend met evenveel gewicht op beide schouders/voorbenen) wordt ontspannen sowieso lastig en nageven dus ook. Je schrijft dat het rechte stuk wel gaat, maar in de bochten en op de volte komt zijn hoofd omhoog. Dit doet hij uit onbalans. Waarschijnlijk valt hij op de volte op de binnenschouder of hij gaat juist over de schouder naar buiten. Het is belangrijk dat je eerst zorgt dat dat voor elkaar komt en dat je de hoofd/halshouding even laat voor wat het is.

Kijk anders eens op de site van https://www.stalmireille.nl
Staan veel interessante verhalen op over dit onderwerp.
Ze geeft ook regelmatig gratis (online) workshops over dit onderwerp.

Heel veel succes met je paardje. Weet zeker dat bij correct trainen het plezier echt wel weer terug komt.
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 25-05-20 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:26

je kunt gaan prutsen met ophoudingen, maar als je paard bijvoorbeeld scheef is, dan mis je nog een heel stuk in de africhting. Dus...zoek een instructeur die het hele plaatje beheerst, die aangeeft dat 'aan de teugel' geen trucje is maar een gevolg van op de juiste manier rijden en een recht en soepel paard hebben

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 17:43

Dank jullie wel voor de fijne, vriendelijke en helpende reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:49

Nagefelijkheid bereik je niet met kracht. Ik rijd er momenteel een die gevoelig in de mond is. Bij haar werkt het om veel figuren te rijden, kleine voltes, veel 8-tjes rijden, slangenvoltes. Uiteindelijk komt zij vanzelf met haar hoofdje naar beneden. Zodra je druk gaat toepassen bij haar kun je het vergeten en begint ze wat te springen. Rijd je zonder druk (wel netjes contact) dan kun je heerlijk ontspannen rijden.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:56

Vind het toch altijd weer frapant dat heel bokt altijd meteen zegt zoek een andere instructie :roll:
Wij zijn er niet bij wanneer TS les krijgt en weten dus niet hoe er les gegeven word. Op een paar zinnen oordelen vind ik dat not done.
Ik zou met het probleem naar je instructie gaan, misschien kan ze het meer toelichten en breder uitleggen dan een paar zinnen.
En ook als jij over dingen anders denkt kan je dit aangeven bij je instructie toch? Wellicht hebben jullie een miscommunicatie?
Mocht het dan niet werken tussen jullie en er geen klik zijn kan je altijd nog opzoek naar een andere instructie , maar ik zou het eerst gewoon met je huidige instructie bespreken ipv meteen een nieuwe zoeken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:00

Ga in gesprek met je instructrice, misschien is het een nuance verschil? Veel figuren rijden is altijd goed om een paard recht te richten, volte vergroten en verkleinen, veel overgangen. In principe streef je altijd naar een gelijke druk op beide teugels

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:25

Kirrietje schreef:
Vind het toch altijd weer frapant dat heel bokt altijd meteen zegt zoek een andere instructie :roll:
Wij zijn er niet bij wanneer TS les krijgt en weten dus niet hoe er les gegeven word. Op een paar zinnen oordelen vind ik dat not done.
Ik zou met het probleem naar je instructie gaan, misschien kan ze het meer toelichten en breder uitleggen dan een paar zinnen.
En ook als jij over dingen anders denkt kan je dit aangeven bij je instructie toch? Wellicht hebben jullie een miscommunicatie?
Mocht het dan niet werken tussen jullie en er geen klik zijn kan je altijd nog opzoek naar een andere instructie , maar ik zou het eerst gewoon met je huidige instructie bespreken ipv meteen een nieuwe zoeken.

Kracht, ja als je paard met vol galop een kruising afrent. Als dat al iets helpt, maar oke.
Voor de rest helemaal nooit!
Dus je hoeft op geen enkele manier de instructie te kennen, haar methode te weten. Geen bredere uitleg te geven.
Met kracht rijden is fout.
Met kracht krijg je een paard nooit nageeflijk, nooit.
In een valse knik krijg je hem, in de krul, hoe je het ook maar noemen wilt, maar nooit nageeflijk.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:34

_Penotti schreef:
Kirrietje schreef:

Kracht, ja als je paard met vol galop een kruising afrent. Als dat al iets helpt, maar oke.
Voor de rest helemaal nooit!
Dus je hoeft op geen enkele manier de instructie te kennen, haar methode te weten. Geen bredere uitleg te geven.
Met kracht rijden is fout.
Met kracht krijg je een paard nooit nageeflijk, nooit.
In een valse knik krijg je hem, in de krul, hoe je het ook maar noemen wilt, maar nooit nageeflijk.

Maar zoals ik al zei wij zijn niet bij die les toch? We moeten het doen met wat TS zegt. Misschien interpreteert TS het anders dan dat de instructie bedoeld. Er word hier ook gesproken over kracht, maar heeft de instructie het over druk? Vandaar ga eerst gewoon met je instructie praten misschien is er wel een miscommunicatie? Mocht er nog een meningsverschil en geen klik zijn en dan kan je altijd nog opzoek naar iemand anders.
Vind het gewoon niet fair om met zn alle te roepen zoek meteen iemand anders! terwijl wij er niet bij zijn als ze les krijgt. Zou het ook niet netjes vinden dat TS nu van dit advies uitgaat en zonder pardon haar instructie aan de kant zet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:36

Op moment dat druk als kracht voelt is het toch al niet meer goed?
Als ik dat gevoel krijg, misscommunicatie of niet, was het 1 les en nooit meer.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:40

_Penotti schreef:
Op moment dat druk als kracht voelt is het toch al niet meer goed?
Als ik dat gevoel krijg, misscommunicatie of niet, was het 1 les en nooit meer.

Maar als ts dat niet aangeeft kan de instructie daar toch niet op schakelen?
Communicatie is de sleutel.
En ook iemand die les geeft heeft feedback nodig, daar word je alleen maar beter van. Als iemand telkens aan de kant gezet word zonder feedback leert diegene dus ook niet zich verder te ontwikkelen.
Volgens mij is het ook gewoon een stukje fatsoen om daar netjes en eerlijk over te zijn tegen je instructie, of die nou goed is of niet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 18:47

Mijn instructrice bedoeld en zegt druk zetten. Alleen tijdens het rijden merk ik dat ik geen kracht meer heb in mijn armen. Pony loopt lang en laag wel makkelijk trouwens maar als ik hem oppak zet hij zijn rug vast lijkt het wel

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:53

Tijd voor een andere instructeur.

Hoewel we super veel tips gevel, missen we nu het beeld en eventueel het voelen en ervaren wat jij en je pony doen!

Zoek een instructeur die eerst werkt aan jouw lichaam, zit, hulpen en houding, voor je ook maar met iets gaat doen als nageeflijk rijden.

Want als je dat eerst geschrevene compleet hebt, hoef je niet zo veel meer te doen!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:13

Nageeflijkheid krijg je vanzelf als de verticale balans in orde is, dan kan je ook pas aan de horizontale balans werken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:41

Yenni schreef:
Mijn instructrice bedoeld en zegt druk zetten. Alleen tijdens het rijden merk ik dat ik geen kracht meer heb in mijn armen. Pony loopt lang en laag wel makkelijk trouwens maar als ik hem oppak zet hij zijn rug vast lijkt het wel

Stap 1: loslaten.
Als je gaat trekken of hangen, gaat jouw paard dat ook doen. Als jij los laat, heeft je paard niets om aan te trekken of hangen.

Hoe pak je hem op? En overvraag je hem daarin niet, misschien is hij daar nog niet aan toe?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:55

Buitenteugel eraan houden en met binnenteugel vragen is op zich geen ongebruikelijke methode, of het werkt is wat anders.
Het moet in ieder geval nooit op kracht gaan! Als je last krijgt van je armen dan zet je echt veel te veel druk. Bedenk je dat al die druk dus op het bit komt die in de paardenmond ligt!
Daarbij is het helemaal niet leuk om zo te rijden, dus ik snap best dat het plezier in rijden je vergaat.

Of je een andere instructrice nodig hebt weet ik niet, daardoor weet ik te weinig van hoe ze het vertelt, maar dat het tijd is voor een andere manier, lijkt me wel duidelijk. Je kan het beste het gesprek met haar aan gaan. Komt er geen verbetering, dan is een proefles bij iemand anders wel een goed idee!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 22:28

Dank jullie wel, allemaal tips en stof om over na te denken. De klik met mijn instructrice is wel heel fijn alleen deze manier van rijden werkt voor mijn pony niet maar wel voor haar paarden.