Moeite met paard opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pianiste

Moeite met paard opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 07:55

Ik ben 48 en na 30 jaar pas weer begonnen met paardrijden.
En ik heb een probleem
Ik heb grote moeite om mijn rechter been bij Het opstijgen over mijn paard te krijgen .
Dat gaat zo verrekte moeilijk en afstijgen gaat ook niet echt soepel regelmatig al op dr grond gelegen met afstijgen .
Ik schaam me rot en vind dit zo vervelend dat ik er al bijna weer mee zou willen stoppen.
Terwijl ik het paardrijden zo leuk vind!
Alleen ben echt geen 18 meer
Iemand tips wat ik kan doen om soepel op te stijgen en is dat ook iets wat iedere keer beter zal gaan?
Nu 3 x weer geweest
Alvast bedankt voor de tips!

KM_Ris

Re: Moeite met paard opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:56

Dat is erg vervelend, kun je niet met een krukje opstappen?

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 07:57

KM_Ris schreef:
Dat is erg vervelend, kun je niet met een krukje opstappen?

Ja dat doe ik ook al idd maar zelfs dan krijg ik mijn rechter been er heel moeilijk overheen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:01

Dat probleem had ik ook. Was inmiddels 58 en ging steeds moeilijker. Heb het opgelost door mijn linkerbeugel een stuk korter te maken met opstappen. Als ik dan zat maakte ik hem weer op maat. Met afstappen weer hetzelfde.
Toch zou ik eens naar een fysio gaan voor gerichte oefeningen. Bij mij bleek mijn heup versleten.

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 08:03

truus1957 schreef:
Dat probleem had ik ook. Was inmiddels 58 en ging steeds moeilijker. Heb het opgelost door mijn linkerbeugel een stuk korter te maken met opstappen. Als ik dan zat maakte ik hem weer op maat.

Hoe lang duurde het bij jou voordat het wat makkelijker ging?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:06

Je kunt het ook thuis oefenen. Ik heb een tijd niet kunnen rijden maar ik bleef wel regelmatig oefeningen doen zoals met 3 treden tegelijk de trap op of mijn been zijwaarts op het aanrecht leggen om te stretchen, oefeningen op de bal etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:14

Sizzle schreef:
Je kunt het ook thuis oefenen. Ik heb een tijd niet kunnen rijden maar ik bleef wel regelmatig oefeningen doen zoals met 3 treden tegelijk de trap op of mijn been zijwaarts op het aanrecht leggen om te stretchen, oefeningen op de bal etc.

Dit! Droog oefenen, zonder paard. Denk dat je zal zien dat het langzaamaan beter gaat worden dan. Niet stoppen hoor, zo zonde als je lol hebt in het paardrijden zelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:32

Oefeningen thuis idd! Ook squatten niet vergeten voor de kracht in je bovenbenen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:12

Iets hoger krukje of opstapje zoeken, en blijven oefenen. ;) Toen ik na x-jaar weer begon ging het ook minder soepeltjes. Mijn hoofd zei, hop erop, maar de praktijk was iets anders. Nu gaat het weer vlotjes, maar altijd met opstapje om de rug van ut peerd te sparen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:21

Pianiste schreef:
Ik ben 48 en na 30 jaar pas weer begonnen met paardrijden.
En ik heb een probleem
Ik heb grote moeite om mijn rechter been bij Het opstijgen over mijn paard te krijgen.

Paardrijden heeft een militaire erfenis, maar voor hen die zonder zwaard rijden :) is rechts opstijgen een goede optie.
(Linkshandige zwaardvechters deden dit trouwens ook ;) )

Het is dus vooral een kwestie van welk been je het makkelijkste opzij/ omhoog zwaait.

Let wel: idealiter zet je je dus enkel af met de voet op het krukje, de voet in de beugel doet niets. Welk been je afzetbeen voor een sprong is telt dus ook mee.
En zo snel mogelijk je gewicht op je voorste arm, die hetzij bovenop het zadel ligt, hetzij op de kniewrong aan de andere kant. (Links opstijgend je linkerarm, rechts opstijgend je rechterarm.)
Citaat:
Dat gaat zo verrekte moeilijk en afstijgen gaat ook niet echt soepel regelmatig al op dr grond gelegen met afstijgen

Ik stijg het liefste Brits af: twee voeten uit de beugels, op je buik liggen, 1 been overzwaaien, kleine pauze, naar beneden.
In de kleine pauze kun je eventueel balansverlies herstellen en grarieus naar de grond (landt op je tenen, veer in enkels, knieën en heupgewricht).

En Google eens naar 'ruiterfitheid', er zijn goede oefeningen voor, maar de meeste instructrices weten die niet.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:25

Thuis oefenen met stretchen! En op de manege waar ik reed hadden we van die kleine huishoud laddertjes. Wel iets verstevigd met extra latjes, maar dat was een stuk makkelijker opstappen dan een klein krukje. Al moet het paard dat ook prima vinden natuurlijk.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:51

Ik zou wat rek en strek oefeningen gaan doen iedere dag om soepel te blijven.
Moet ik ook met mijn 52 jaar, iedere dag, anders wordt mijn onderrug te stijf.

Alle spiergroepen doen, romp, armen, benen, rekken strekken en ontspannen bingelen met de ledematen.
Niet te ver oprekken, we hoeven geen spagaat meer te doen maar wel soepel houden.

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 10:20

Rakkie123 schreef:

Alle spiergroepen doen, romp, armen, benen, rekken strekken en ontspannen bingelen met de ledematen.
Niet te ver oprekken, we hoeven geen spagaat meer te doen maar wel soepel houden.

Ja dat is wel een goed idee !
Gisteren met afstijgen bleef mijn linker voet in de beugel hangen en daar lag ik weer op de grond en nu zo'n pijn in mijn stuitje
Ben nu wel zo gefrustreerd dat ik denk mss moet ik er maar mee stoppen :(

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:26

Met afstijgen is het sowieso een goed idee, als je je balans niet altijd hebt, om éérst je voeten uit de beugels te doen. Dan kan je er ook niet in blijven haken.

Wij kregen van onze instructeur ook altijd huiswerk oefeningen mee, om je spieren op te rekken. Beetje ouderwetse man, die het onzin vond om met krukje op te stijgen als je zo jong was als wij waren. Maar, lenig werden we er wel van.

Probeer eerst die rek en strek oefeningen eens, en doe het dan écht regelmatig. Van 1x per week paardrijden wordt je niet lenig. Dat moet je oefenen, oefenen, oefenen. Helaas is het zo, als je ouder wordt, dan wordt je vaak niet leniger.
Sinds ik ooit heb gezien hoe een man van 80+ verder kwam met rekoefeningen dan ik als jonkie (toen een jaar of 15) heb ik besloten om te blijven oefenen. Ga bvb vaker in verschillende houdingen zitten (kleermakerszit, op je hurken, dan weer staan), om je spieren afwisseling te geven als je een zittend beroep hebt. En er zijn hier ook al zat oefeningen gegeven

Geef niet op! Ook jij kan er komen!
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 15-05-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:27

Ik ben dan nog maar "35" maar met afstappen laat ik mij altijd naar beneden glijden.
Alle bij de voeten uit de beugels en dan glij ik langs mij zij eraf.

Misschien is Yoga ook een idee, houd je soepel en met de oefeningen rek je je spieren op.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:27

Pianiste schreef:
Rakkie123 schreef:

Gisteren met afstijgen bleef mijn linker voet in de beugel hangen en daar lag ik weer op de grond en nu zo'n pijn in mijn stuitje

Ik heb vroeger al geleerd, 2 voeten uit de beugels met afstijgen.
Ik weet dat veel het anders doen.
Maar dit heb ik geleerd om inderdaad niet te blijven hangen.

Beterschap met je stuitje, nare plek. Kan wel even duren.

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 10:31

Super bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga flink aan de slag net de rek en strek oefeningen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:54

Oh, dat zou ik jammer vinden als dat een reden is om weer te stoppen. Naast de rek- en strekoefeningen is het denk ik ook een kwestie van balans: je kunt je been makkelijker zwaaien als je je bovenlichaam wat naar voren buigt, en dat lukt weer makkelijker als je dan niet het gevoel hebt dat je omvalt. Ook daarom denk ik dat het makkelijker wordt als je het vaker doet: dan krijg je ook wat meer balans en durf je dat wat meer. (En ook balans kun je oefenen. Daar is vast wel wat over te vinden.)

Voor het opstappen is er verder altijd nog de optie van een hogere opstap (picknicktafels bv) waarbij je niet eerst via de beugels omhoog hoeft maar direct je been over het paard doet vanaf het blok. (Zachtjes gaan zitten.)

Voor het afstijgen in elk geval voor je daadwerkelijk afstijgt bedenken hoe je het gaat doen.

Methode 1: Rechtervoet uit de beugel, linkervoet niet, been over het zadel zwaaien (ook hier je bovenlijf gebruiken), met je buik tegen het zadel leunen, linkervoet uit de beugel doen, en je langzaam laten zakken en op 2 voeten tegelijk neerkomen. Hier kun je gecontroleerd mee landen.
(Hier valt zelfs nog een tussenstap in te maken, waarbij je je rechtervoet halverwege op de kont van het paard legt, en dan pas het tweede deel doet. Dit is iets waarbij je wel even moet weten of je paard er niet op reageert natuurlijk, normaal gesproken wil je het juist vermijden. En dit doen bij een gevoelig paard zonder dat 'ie weet dat het komt is niet handig!
Maar wij hebben paarden waar wel meer mee gedaan wordt, en als je het dan rustig doet is het prima en diervriendelijk te doen, en geen enkele reden tot paniek.)

Methode 2: allebei je voeten uit de beugel, met 1 grote zwaai je been over het zadel gooien en afspringen. Deze zwaai is makkelijker omdat je wat meer vaart kunt maken, maar je maakt een grotere sprong en komt harder op de grond (wel ook weer met 2 voeten tegelijk.)

Methode 3: allebei je voeten uit de beugel, je rechterbeen voorlangs over de hals, met je handen de voorkant van het zadel en de manenkam pakken en je af laten glijden.

Er zijn dus zeker mogelijkheden, en als jij het verder leuk vind hoop ik dat je de schaamte los kunt laten. Als het soepeler wordt en vertrouwder: super! En je bent ermee bezig en je bent aan het sporten dus wat dat betreft al heel goed.
Maar zelfs als het niet zo zijn... vooral je plezier in het paardrijden houden bij hoe het voor jou is en hoe het voelt. Hoe het eruit ziet of wat anderen daarvan vinden... da's toch minder belangrijk.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:58

methode 4
Beide benen uit de beugels.
Je rechterbeen er over zwaaien maar als het ware op je buik blijven hangen
En je dan langzaam naar beneden laten glijden.
Is fijner voor je enkels :)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:25

Pianiste schreef:
Rakkie123 schreef:

Nee joh, niet stoppen.
Veels te leuk om te doen.

Ben beetje lief voor jezelf en geef jezelf de tijd om weer er in te groeien.

Ook zachtjes aan met rekken en strekken, ben lief voor jezelf, iedere dag een ienieminimillimeter kom je er ook.
Ben zachtjes, lief en probeer soepel te worden en te denken.

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 16:28

Ben nu wel zo gefrustreerd dat ik denk mss moet ik er maar mee stoppen :([/quote]

Nee joh, niet stoppen.
Veels te leuk om te doen.

Ben beetje lief voor jezelf en geef jezelf de tijd om weer er in te groeien.

Ook zachtjes aan met rekken en strekken, ben lief voor jezelf, iedere dag een ienieminimillimeter kom je er ook.[/quote]

Dank je wel! <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:37

Ik denk dat je jezelf even moet laten filmen en kijken wat je doet.
Want een goede techniek is het halve werk.
Kijk zelf op YouTube een wat opstapfilmpjes en kijk dan hoe je het zelf doet.
Vooral belangrijk hoe je je bovenlichaam gebruikt, als je nl je lichaam plat maakt hoeft je been niet zover omhoog.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 16:41

Ik (als "jonkie") ben ook niet zo'n getalenteerde opstapper en stap altijd via het bakhek op. Het bakhek is hoger dan mijn krukje. Ik raak de beugels dan niet eens aan, doe vanaf het hek mijn been over het paard en doe mijn voeten pas in de beugels als ik al in het zadel zit. Het is zo nog beter voor de rug ook.

Afstappen inderdaad altijd eerste de voeten uit de beugels en daarna pas je been over het paard halen. Mocht je paard er vandoor gaan tijdens het afstappen, lig je ernaast, maar zal je nooit meegesleurd worden. Wel zo prettig.

Er zijn ook mensen die fysio zijn en zitlessen enzo geven. Zij kunnen je hier vast extra meehelpen.

Hoop dat je snel je plezier weer terug hebt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 17:46

Gewoon via een opstap opstappen, is altijd beter voor het paard , schaam je vooral niet dat het via een opstap moet, de mensen die vanaf de grond op stappen zouden zich moeten schamen.
Zelf kan ik ook niet vanaf de grond opstappen ivm mijn knieën, maar toen ik het nog wel kon was het ook altijd met opstap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:03

midgie schreef:
Gewoon via een opstap opstappen, is altijd beter voor het paard , schaam je vooral niet dat het via een opstap moet, de mensen die vanaf de grond op stappen zouden zich moeten schamen.
Zelf kan ik ook niet vanaf de grond opstappen ivm mijn knieën, maar toen ik het nog wel kon was het ook altijd met opstap.

TS geeft aan dat al te doen, maar heeft dan alsnog moeite om haar rechter been over het paard te krijgen.