Ik heb mijn Draver nu 5 maand en tot nu toe ging het echt heel erg goed. Hij had vertrouwen in mij, ik in hem, we waren echt een team.
Vorige week ben ik met hem op buitenrit geweest, samen met 2 stalgenootjes (1 onder t zadel en 1 aangespannen). Ging super goed, liep voor het eerst lekker kalm voorop, was echt heel blij met hoe het ging. Maar mijn stalgenootje dr paard hersteld nog van een blessure en mocht niet draven en/of ver weg. Dus klein staprondje (2 km ofzo). We hebben daarna dr paard naar stal gereden en zijn we samen (met de pony voor de kar) nog weer weg gegaan. Nu weet ik dat ik de fout ben in gegaan door terug naar stal te rijden en weer weg te rijden. Maar...
100/200 m nadat je het erf af bent, kom je op een zandpad terecht. Al wel tien keer over heen gereden, nooit geen problemen. Nu begon hij dus het tweede rondje daar ineens te staken (begin zandpad, de stal is dan uit het zicht). Ik kreeg hem niet vooruit, met belonen niet, met stem verheffen niet, met extreem veel been niet. Niks werkte (zweep had ik niet bij me, want gebruik daarvan werkt averechts bij hem) en op een gegeven moment kwam hij omhoog. Dit bleef hij doen, stilstaan, omdraaien, ik zet hem weer de goeie kant uit, omhoog komen. Uiteindelijk had ik genoeg en heb ik hem 2 meter zonder problemen vooruit gekregen en ben ik direct afgestapt met veel belonen. Ik ben veel te bang om achterover te vallen met hem.
Nu is het probleem dat ik hem met geen mogelijkheid sindsdien het erf af krijg. Hij blijft omhoog komen en hij heeft dondersgoed door dat ik dat doodeng vind en dat hij dat dus wint. In de bak is hij drammerig, heet en niet te rijden. Normaal gesproken is hij wel heet, het is immers een Draver, maar liet zich wel makkelijk rijden. Als ik hem aan een touw meeneem en hij ‘ziet iets’ (kabouters of zoiets), staakt hij en komt omhoog.
Ik ben er zo onderhand wel een beetje klaar mee, ik voel mij niet veilig om met hem weg te gaan (gelukkig een fijne binnenbak) en weet even niet zo goed wat te doen.
Heeft iemand dit ook meegemaakt en heeft misschien tips voor mij? Ik weet dat jullie geen experts zijn, maar alles is beter dan niets.