Paard staakt met naar buiten gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FernandoO

Paard staakt met naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 20:57

Hoi,

Ik heb mijn Draver nu 5 maand en tot nu toe ging het echt heel erg goed. Hij had vertrouwen in mij, ik in hem, we waren echt een team.

Vorige week ben ik met hem op buitenrit geweest, samen met 2 stalgenootjes (1 onder t zadel en 1 aangespannen). Ging super goed, liep voor het eerst lekker kalm voorop, was echt heel blij met hoe het ging. Maar mijn stalgenootje dr paard hersteld nog van een blessure en mocht niet draven en/of ver weg. Dus klein staprondje (2 km ofzo). We hebben daarna dr paard naar stal gereden en zijn we samen (met de pony voor de kar) nog weer weg gegaan. Nu weet ik dat ik de fout ben in gegaan door terug naar stal te rijden en weer weg te rijden. Maar...

100/200 m nadat je het erf af bent, kom je op een zandpad terecht. Al wel tien keer over heen gereden, nooit geen problemen. Nu begon hij dus het tweede rondje daar ineens te staken (begin zandpad, de stal is dan uit het zicht). Ik kreeg hem niet vooruit, met belonen niet, met stem verheffen niet, met extreem veel been niet. Niks werkte (zweep had ik niet bij me, want gebruik daarvan werkt averechts bij hem) en op een gegeven moment kwam hij omhoog. Dit bleef hij doen, stilstaan, omdraaien, ik zet hem weer de goeie kant uit, omhoog komen. Uiteindelijk had ik genoeg en heb ik hem 2 meter zonder problemen vooruit gekregen en ben ik direct afgestapt met veel belonen. Ik ben veel te bang om achterover te vallen met hem.

Nu is het probleem dat ik hem met geen mogelijkheid sindsdien het erf af krijg. Hij blijft omhoog komen en hij heeft dondersgoed door dat ik dat doodeng vind en dat hij dat dus wint. In de bak is hij drammerig, heet en niet te rijden. Normaal gesproken is hij wel heet, het is immers een Draver, maar liet zich wel makkelijk rijden. Als ik hem aan een touw meeneem en hij ‘ziet iets’ (kabouters of zoiets), staakt hij en komt omhoog.

Ik ben er zo onderhand wel een beetje klaar mee, ik voel mij niet veilig om met hem weg te gaan (gelukkig een fijne binnenbak) en weet even niet zo goed wat te doen.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en heeft misschien tips voor mij? Ik weet dat jullie geen experts zijn, maar alles is beter dan niets. -O-

justkid

Re: Paard staakt met naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:08

Dit los je niet zo op, zoek hulp van een goede grondwerk instructeur. Je moet het vertrouwen terug krijgen, zowel jij als je paard. En goede instructeur heeft je zo weer op de rit maar zo vanaf een scherm is het wel heel moeilijk.
In ieder geval niet van het erf afgaan voor je weer vertrouwen hebt, en je paard in jou.

Ik heb een jong paardje gekocht, hartstikke lief en een tikkeltje dominant. Nou kan ik best wat, maar ik heb er meteen iemand bijgevraagd om me te helpen, het zijn maar kleine dingen en een goede timing die alles heel snel kunnen omdraaien.
In een les kon ze (weer) voetjes geven, stil staan, achteruit, uit mijn ruimte blijven. Om me heen cirkelen, schouders wegdraaien en vooral mij als betrouwbare leider zien.

Heel vervelend dit voor je en je paard maar het kan echt zo weer goed komen hoor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:30

5 Maanden is nog kort hoor. Dus na de eerste keer samen naar buiten was de tweede keer naar buiten alleen? Niet zo raar dat hij dan staakt. Je paard heeft nog onvoldoende vertrouwen. Voorlopig samen met een andere ruiter gaan, en ook gaan wandelen, of iemand met de fiets meenemen. Het moet een gewoonte worden en niet iets wat af en toe gebeurt. Of maanden niet, en dan weer wel. Het duurt soms een paar maanden voordat een paard alleen naar buiten wil. Kwestie van vertrouwen in de ruiter, training en tijd.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:31

wanneer je dit soort van probleem zélf op kunt lossen wordt je een betere "paardenvrouw".

Ik geef je eerst twee wijsheden uit de paardenwereld:

"Je moet niet denken wat zou moeten maar voelen wat zou kunnen."
Dat wil zeggen blijf bij je paard, voel wat hij je zegt en van daar uit ga je iets doen waarvan je voelt dat het kan.

De tweede is van Bill Dorrance:

"First you go with your horse, than the horse goes with you, than you go together."

Dat wil zeggen dat wanneer jij mentaal niet bij je paard blijft, je paard niet met jou mee zal gaan (paarden gaan altijd samen) zodat je nooit samen weg kan gaan. Wanneer je tegen deze waarheden zondigt komt er altijd een moment dat je de prijs betaalt.
Je paard heeft jou nodig, blijf bij hem, voel wat kan.
Stap uit je vooroordelen en aangenomen waarheden.
Wees vriendelijk, geduldig, help je paard.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 15:50

lichtheid schreef:
wanneer je dit soort van probleem zélf op kunt lossen wordt je een betere "paardenvrouw".

Ik geef je eerst twee wijsheden uit de paardenwereld:

"Je moet niet denken wat zou moeten maar voelen wat zou kunnen."
Dat wil zeggen blijf bij je paard, voel wat hij je zegt en van daar uit ga je iets doen waarvan je voelt dat het kan.

"First you go with your horse, than the horse goes with you, than you go together."

Dat wil zeggen dat wanneer jij mentaal niet bij je paard blijft, je paard niet met jou mee zal gaan (paarden gaan altijd samen) zodat je nooit samen weg kan gaan. Wanneer je tegen deze waarheden zondigt komt er altijd een moment dat je de prijs betaalt.

Bedankt voor je mooie woorden! Hele mooie wijsheden, waar echt een gevoel van waarheid bij komt.

Dit hele voorval is wel even een reality check geweest dat ik eigenlijk te veel en te snel van een relatief groen paard vraag en dat een stapje terug ook oké is. Maar het is wel heel lastig om te doen en is iets wat wij beiden nog moeten leren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:10

lichtheid schreef:

Inderdaad een prachtige uitspraak die klopt als een bus.
Het duurt echt een tijd voordat je op alle vlakken een echt team bent. Je paard op jou vertrouwt, en andersom ook.

Citaat:
Dit hele voorval is wel even een reality check geweest dat ik eigenlijk te veel en te snel van een relatief groen paard vraag en dat een stapje terug ook oké is. Maar het is wel heel lastig om te doen en is iets wat wij beiden nog moeten leren.

Met zo'n instelling komt het goed. Het zijn altijd stapjes vooruit en soms even wat stapjes terug. Maar een team wordt er sterker van. Zelf rijd ik altijd buiten (overal en vaak alleen; stad en land) en dat wordt door sommige mensen als zijnde 'leuk hoor' bestempeld.
Vaak wordt vergeten dat het echt wel iets meer is dan 'leuk' en een stevig vertrouwen in elkaar inhoudt, anders kom je nooit voorbij obstakels, bruggen, drukke wegen, etc etc.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 20:42

Lindsey_99 schreef:
5 Maanden is nog kort hoor. Dus na de eerste keer samen naar buiten was de tweede keer naar buiten alleen? Niet zo raar dat hij dan staakt. Je paard heeft nog onvoldoende vertrouwen. Voorlopig samen met een andere ruiter gaan, en ook gaan wandelen, of iemand met de fiets meenemen. Het moet een gewoonte worden en niet iets wat af en toe gebeurt. Of maanden niet, en dan weer wel. Het duurt soms een paar maanden voordat een paard alleen naar buiten wil. Kwestie van vertrouwen in de ruiter, training en tijd.

Ik snap waar je vandaan komt! Maar dit was niet de eerste keer dat ik met hem naar buiten ging, ik stap regelmatig uit in een klein rondje en dit ging altijd best wel goed. Ja, hij maakte wel een probleem om het erf af te komen, maar met een beetje aanmoediging lukte het altijd wel. Het vertrouwen is inderdaad een dingetje, dat is heel erg wisselend met hem. Het ene moment zijn we 2 handen op 1 buik en het andere moment mag die buik bij wijze van spreken niet aangeraakt worden.

En het is ook wat je in het vorige bericht zei, hierboven, dat buitenrijden wel even iets anders is dan bakwerk. En dat realiseerde ik mij niet. We gaan nu eerst weer vertrouwen terug opbouwen in de bak en dan samen met zijn vriendinnetje naar buiten als het vertrouwen helemaal in orde is.

Bedankt voor je reacties!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:53

Dravers geven hele mooie signalen voor wie dat wil zien... Als je die signalen niet ziet overvraag je ze en gaan ze ineens 'schreeuwen' om wat duidelijk te maken.

Eigenlijk zijn ze vaak zo enorm mensgericht en meewerkend dat je ze tegen hunzelf moet beschermen.

Jouw paard heeft meerdere signalen gegeven:
- al eerder lastig van het erf af willen
- In de bak is hij niet aan je hulpen
-In de bak is hij heet, dit is absoluut niet draver eigen. Dravers worden onwijs gefokt op meewerkend karakter en leren hun energie op het juiste moment te geven.
- staken/omhoog komen = in alle dravers die ik gereden en gezien heb echt een zeldzaamheid, echt een groot signaal is dit!

Je ' moet ' leren kijken naar wat hij aangeeft en terug naar de basis.

Is hij wel goed omgeschoold?

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:05

ruitje schreef:
Dravers geven hele mooie signalen voor wie dat wil zien... Als je die signalen niet ziet overvraag je ze en gaan ze ineens 'schreeuwen' om wat duidelijk te maken.

Eigenlijk zijn ze vaak zo enorm mensgericht en meewerkend dat je ze tegen hunzelf moet beschermen.

Jouw paard heeft meerdere signalen gegeven:
- al eerder lastig van het erf af willen
- In de bak is hij niet aan je hulpen
-In de bak is hij heet, dit is absoluut niet draver eigen. Dravers worden onwijs gefokt op meewerkend karakter en leren hun energie op het juiste moment te geven.
- staken/omhoog komen = in alle dravers die ik gereden en gezien heb echt een zeldzaamheid, echt een groot signaal is dit!

Je ' moet ' leren kijken naar wat hij aangeeft en terug naar de basis.

Is hij wel goed omgeschoold?

Daar ben ik dus ook achter gekomen :') Of hij goed is omgeschoold weet ik niet. Waar ik hem vandaan heb is hij altijd buiten gereden en/of op de drafbaan zelf. Ik weet wel dat toen hij hier kwam hij heel erg moest wennen aan het werk in de binnenbak. Vooral rustig aangepakt en eigenlijk ben ik de afgelopen maand pas fanatiek gaan rijden. Ik weet niet zo goed waar je hebt gelezen dat hij niet aan het been is, want dat is niet het geval, maar hij is wel vrij heet voor mijn ervaring. Nu is het wel zo dat ik hiervoor altijd alleen maar koudbloeden heb gereden en die zijn volgens mij toch wat koeler en minder vlug, dus het kan zijn dat ik gewoon niet door heb dat dit ‘normaal’ is voor een Draver.

Ik ben vandaag indd gewoon begonnen met de stap, rustig aan, als hij doet wat ik vraag belonen en dan gaan we volgende week verder kijken met hoe het gaat. De volgende keer naar buiten gaat sowieso met een ander paard, maar voorlopig nog even niet.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:06

Totaal geen tips voor je, wel veel herkenning.

Sinds 6 maanden hebben mijn dochter en ik een 15 jarige ruin (volbloed x oldb).
Toen we hem 2.5 maand hadden voor het eerst buitenrit genaakt, samen met 2 stalgenootjes. 1.5 uur gereden, soms een schrikmoment, niets bijzonders.
Daarna nog paar keer met dezelfde paarden naar buiten geweest.

2 maanden geleden met een andere ruiter/paard naar buiten en nog geen 100 m verder was t over, constant terugdraaien en richting stal willen. Dus opgegeven, na 10 min rondjes draaien maar terug. Sindsdien is t over met de pret....met andere nog geprobeerd, zelfde gedrag.
Instructrice is er een keer mee naar buiten gegaan en hij wilde t 1x doen en ze pakte hem er zo doorheen en geen problemen verder.
Dochter daarna erop, paar keer gemopperd, 1x omgedraaid en weer de goede richting opgekregen. Rondje van 20 min kunnen maken.
Keer daarna, ging opzicht goed, maar rustig stappen was er niet bij. T lukte alleen maar in standje draf.
Afgelopen zaterdag weer met de paarden waarmee hij de eerste keren naar buiten was en t ging 10 min goed en toen was t zo mis, hij kwam zelfs omhoog.
Voor dochter de lol eraf buiten, ik durf t niet eens meer.

In de bak is hij juist steeds relaxter en reageerd super goed.
Aan de hand stukje wandelen gaat wel goed.

Dus we gaan maar wandelen opbouwen, tot we een redelijk rondje kunnen lopen en dan maar weer het rijden erop langzaam opbouwen.

Ik ben dus erg benieuwd hoe het bij jou zal verlopen.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:09

19wendy80 schreef:

Toen we hem 2.5 maand hadden voor het eerst buitenrit genaakt, samen met 2 stalgenootjes. 1.5 uur gereden, soms een schrikmoment, niets bijzonders.

2 maanden geleden met een andere ruiter/paard naar buiten en nog geen 100 m verder was t over, constant terugdraaien en richting stal willen. Dus opgegeven, na 10 min rondjes draaien maar terug. Sindsdien is t over met de pret....met andere nog geprobeerd, zelfde gedrag.
Instructrice is er een keer mee naar buiten gegaan en hij wilde t 1x doen en ze pakte hem er zo doorheen en geen problemen verder.
Dochter daarna erop, paar keer gemopperd, 1x omgedraaid en weer de goede richting opgekregen. Rondje van 20 min kunnen maken.
Keer daarna, ging opzicht goed, maar rustig stappen was er niet bij. T lukte alleen maar in standje draf.
Afgelopen zaterdag weer met de paarden waarmee hij de eerste keren naar buiten was en t ging 10 min goed en toen was t zo mis, hij kwam zelfs omhoog.

Dus we gaan maar wandelen opbouwen, tot we een redelijk rondje kunnen lopen en dan maar weer het rijden erop langzaam opbouwen.

Echt super herkenbaar. Hoe gaan jullie het nu aanpakken?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:13

Mijn paard deed dit vroeger ook, mij is geleerd dat dit een gebrek aan vertrouwen is en dat boos worden het dan ook erger kan maken.

Ik stapte altijd gewoon af, liep 50 meter aan de hand verder. (Laten zien dat ik de leider was en ze mij kon volgen = vertrouwen) en dan stapte ik weer op en probeerde het nog een keer.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:17

FernandoO schreef:
19wendy80 schreef:

Echt super herkenbaar. Hoe gaan jullie het nu aanpakken?

Te beginnen met gewoon stukjes wandelen, vorige week half uurtje bos in gewandeld. Beetje laten grazen hier en daar, punt waar hij normaal niet langs wilde, was nu niks aan de hand. Dit bracht ons dus op dit idee.
We beginnen gewoon zonder zadel etc, gewoon halster en longeerlijn. Stukje lopen en als dat goed blijft gaan met zadel en hoofdstel.
Terug naar stal is tijdens buitenrit geen probleem, dan wil hij wel blijven lopen. Dus dan weer op de terug weg er op een gegeven moment op gaan zitten en zo maar proberen uit te bereiden.
We doen dit dus wel met zn 2tjes, mijn dochter en ik. Dus als t misgaat, is er iemand bij.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:20

19wendy80 schreef:
Te beginnen met gewoon stukjes wandelen, vorige week half uurtje bos in gewandeld. Beetje laten grazen hier en daar, punt waar hij normaal niet langs wilde, was nu niks aan de hand. Dit bracht ons dus op dit idee.
We beginnen gewoon zonder zadel etc, gewoon halster en longeerlijn. Stukje lopen en als dat goed blijft gaan met zadel en hoofdstel.
Terug naar stal is tijdens buitenrit geen probleem, dan wil hij wel blijven lopen. Dus dan weer op de terug weg er op een gegeven moment op gaan zitten en zo maar proberen uit te bereiden.
We doen dit dus wel met zn 2tjes, mijn dochter en ik. Dus als t misgaat, is er iemand bij.

Goed idee! Het is iets wat ik zelf ook zeker zou kunnen uitproberen. Goeie tip!

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:40

Ik hoop dat je iets hebt aan de tips en je weer kunt genieten van de ritjes

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 21:41

19wendy80 schreef:
Ik hoop dat je iets hebt aan de tips en je weer kunt genieten van de ritjes

Dat hoop ik ook! En jullie natuurlijk ook :D

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 21:48

Grondwerk... geeft je zoveel mooie inzichten en wijze lessen én het is echt de beste manier om je paard te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. Volgens mij wil je veel te snel en ik zou echt een paar stappen terug doen, want dat levert je in de toekomst winst op. Zoek iemand die je les kan geven in grondwerk en ga daar even in investeren!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:04

Met aan de hulpen reageer ik op ' drammerig, heet en niet te rijden' in je OP. Dat is iets anders dan niet aan het been :) . Een paard wat je ervaart als drammerig is naar mijn idee niet goed aan de hulpen :)

Met een paard wat zo is in de bak, zou je in theorie nog niet naar buiten moeten gaan, want je hebt nog niet voldoende controle.

Een koudbloed is wel anders ja, goed dat je een stap terug neemt :)

Ik wil je wel meegeven, dat je als je je paard goed aanvoelt, kan voelen wat het is. Ik help de mijne wel eens ergens doorheen, laatst wilde hij ergens absoluut niet langs terwijl hij er 10 keer langs was geweest.

Onze basis is goed, ik weet dat hij het kan, maar die dag wilde hij het niet.

Dan kun je alsnog je paard ergens ' doorheenduwen' ( in mijn geval veel been geven en stem gebruiken) .

Het is dus niet zo dat je ' altijd maar een stap terug moet doen' , je moet leren aanvoelen of je een stap kunt nemen, zodat je eigenlijk nooit een stap terug hoeft te doen.

Want dat betekend dat je te ver bent gegaan :)

Dit kan echter alleen als het vertrouwen er is, de basis in orde is en jij kan voelen of je hem als je hem een stukje doorduwt juist helpt ( ' oke, als jij zegt dat het te vertrouwen is : dan kan ik dit! '= succeservaring) of juist tegenwerkt.

Dat zou iemand jou op de grond moeten leren :) . Eigenlijk leren je paard te lezen zeg maar :) .

Is super leuk, dat proces!

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 22:13

ruitje schreef:
Met aan de hulpen reageer ik op ' drammerig, heet en niet te rijden' in je OP. Dat is iets anders dan niet aan het been :) . Een paard wat je ervaart als drammerig is naar mijn idee niet goed aan de hulpen :)

Met een paard wat zo is in de bak, zou je in theorie nog niet naar buiten moeten gaan, want je hebt nog niet voldoende controle.

Een koudbloed is wel anders ja, goed dat je een stap terug neemt :)

Ik wil je wel meegeven, dat je als je je paard goed aanvoelt, kan voelen wat het is. Ik help de mijne wel eens ergens doorheen, laatst wilde hij ergens absoluut niet langs terwijl hij er 10 keer langs was geweest.

Onze basis is goed, ik weet dat hij het kan, maar die dag wilde hij het niet.

Dan kun je alsnog je paard ergens ' doorheenduwen' ( in mijn geval veel been geven en stem gebruiken) .

Het is dus niet zo dat je ' altijd maar een stap terug moet doen' , je moet leren aanvoelen of je een stap kunt nemen, zodat je eigenlijk nooit een stap terug hoeft te doen.

Want dat betekend dat je te ver bent gegaan :)

Dit kan echter alleen als het vertrouwen er is, de basis in orde is en jij kan voelen of je hem als je hem een stukje doorduwt juist helpt ( ' oke, als jij zegt dat het te vertrouwen is : dan kan ik dit! '= succeservaring) of juist tegenwerkt.

Dat zou iemand jou op de grond moeten leren :) . Eigenlijk leren je paard te lezen zeg maar :) .

Is super leuk, dat proces!

Dat is indd nog wel een dingetje: begrijpen wat hij bedoelt. Dat vind ik super lastig, want is (logisch) geen 2x hetzelfde en dan kan ik niet echt begrijpen wat hij wilt.

Ook grondwerk is een dingetje. Ik zou het oprecht heel graag willen leren, maar op stal mag ik geen instructeurs van buitenaf vragen en de mensen zelf op stal ‘geloven’ niet in grondwerk... Hoe zou ik dit dan aan kunnen pakken?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:20

Een andere stal zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:27

DreamGuide schreef:
Mijn paard deed dit vroeger ook, mij is geleerd dat dit een gebrek aan vertrouwen is en dat boos worden het dan ook erger kan maken.

Ik stapte altijd gewoon af, liep 50 meter aan de hand verder. (Laten zien dat ik de leider was en ze mij kon volgen = vertrouwen) en dan stapte ik weer op en probeerde het nog een keer.

Dit zou ik doen. Niet je geduld verliezen. Maar wel consequent zijn. Niet te veel nadenken, gewoon dat rondje buiten doen, de ene keer met 'n braaf leidpaard en anders aan de hand. Ik denk dat je gewoon veel kmters moet maken met je paardje. Lekker gaan rijden, niet te veel moeilijke constructies gaan bedenken met grondwerk (tuurlijk is de basis belangrijk, maar ik denk dat het hier aan kmters ontbreekt) , hele dure instructeurs, zweverige tips etc. Lekker naar elkaar toegroeien.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:21

Je paard staat nog niet zo lang op zijn huidige plek. Maar die plek begint nu net als veilig aan te voelen, daar is hij vertrouwd. Veilig zijn is het belangrijkste goed voor een paard, dus daar klampt hij zich aan vast. Nu probeer jij hem daar vandaan mee te nemen. Hij zegt eigenlijk: ik heb niet genoeg vertrouwen in jou, om jou te durven volgen bij mijn veilige plek vandaan.
Dus hij gaat niet.

Om effectiever te leren buitenrijden, zul je moeten investeren in jullie onderlinge band. Zorgen dat hij weet dat hij jou kan volgen, en zelfs dat als hij jou volgt vanaf het terrein, dat hij daar nog veilig is en hij ook gewoon weer thuiskomt.

Een grondwerkinstructeur zou je daar goed bij kunnen helpen. Waar kom je vandaan?

Verder: wandel je ook veel aan de hand? Of ga je alleen maar onder het zadel naar buiten?

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:45

Misschien kan er iemand meelopen en/of fietsen? Een persoon die hij ook vertrouwt en laat zien dat het niet "eng" is om naar buiten te gaan maar hem vertrouwen geeft? Dit helpt altijd bij mij enorm met de jonge paarden.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:14

Voor je naar buiten gaat moet het in de bak inderdaad wel goed duidelijk zijn voor jouw paard wat je eigenlijk precies wilt. Een consequent optreden is het duidelijkst. Helaas is er nu iets misgegaan. Kan gebeuren, maar feitelijk heeft jouw paard nu gekregen wat hij wou.... terug naar huis. Begrijpelijk dat je dat soort (steiger)fratsen eng vindt op straat, maar ook dat heeft jouw paard in de gaten.
Ik zou een doortastende ruiter het paard mee naar buiten laten nemen, iemand die zich totaal niet laat intimideren en even de eigen, menselijke zin doorzet. Hij/zij kan jou dan de komende tijd tips geven (op de fiets misschien?) terwijl je paard mee naar buiten neemt.

Dat je je paard 'pas' 5 maanden hebt doet niet ter zake, je zou bij wijze van spreken al na 5 minuten naar buiten moeten kunnen gaan, (stel je voor dat je bv. ergens op vakantie bent om buiten te rijden, dan moet jouw paard daar gewoon aan gehoorzamen.) Heel veel succes en natuurlijk plezier met je paard!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:23

IsabelleN schreef:
Voor je naar buiten gaat moet het in de bak inderdaad wel goed duidelijk zijn voor jouw paard wat je eigenlijk precies wilt. Een consequent optreden is het duidelijkst. Helaas is er nu iets misgegaan. Kan gebeuren, maar feitelijk heeft jouw paard nu gekregen wat hij wou.... terug naar huis. Begrijpelijk dat je dat soort (steiger)fratsen eng vindt op straat, maar ook dat heeft jouw paard in de gaten.
Ik zou een doortastende ruiter het paard mee naar buiten laten nemen, iemand die zich totaal niet laat intimideren en even de eigen, menselijke zin doorzet. Hij/zij kan jou dan de komende tijd tips geven (op de fiets misschien?) terwijl je paard mee naar buiten neemt.

Dat je je paard 'pas' 5 maanden hebt doet niet ter zake, je zou bij wijze van spreken al na 5 minuten naar buiten moeten kunnen gaan, (stel je voor dat je bv. ergens op vakantie bent om buiten te rijden, dan moet jouw paard daar gewoon aan gehoorzamen.) Heel veel succes en natuurlijk plezier met je paard!

Ben het zeker met je eens, dat een paard de ruiter, ook in vreemde omstandigheden, heeft te gehoorzamen.

Maar niet als paard en ruiter elkaar nog niet kennen en vertrouwen. Natuurlijk lukt dat prima met heel veel kennis, kunde en vaardigheid van bepaalde ruiters. Maar ik denk toch dat het grootste deel van de ruiters eerst een combi moeten vormen met hun paard op zekere hoogte, om het vertrouwen te hebben en de gehoorzaamheid er uit te kunnen rijden.

Die van mij hoeft maar een snorhaar te bewegen, en ik weet wat ik kan verwachten. Dat is fijn, dan kan ik haar begeleiden voordat de spanning omslaat in erger (in dit geval steigeren). Maar als je je paard nog niet zo goed kent en niet een dikke topruiter bent, dan is het veiliger om eerst je paard goed te leren kennen.

TS, kan je met iemand mee die jou vertrouwen geeft, en een paard heeft waar je paard aan kan klampen?