Juut schreef:Volgens de wet moet je op de rijbaan, maar met een 80 klm weg met veel vrachtverkeer ben ik toch maar voor fietspad en waar mogelijk berm gegaan. Ben wel eens politie tegen gekomen, maar nooit op aangesproken.
Mest op het fietspad schuif ik de berm in. Of al op de heenweg als ik er dan nog langs loop, en anders op de terug weg, tijdens aan de hand uitstappen. In het dorp is meestal niet verplicht, maar wordt wel sterk gewaardeerd

Het is een baan met veel bochten, en normaal mag je er maar 50km/uur rijden maar ze vlammen er vaak goed door en heb nog al schrik als ze me niet zullen zien in de bocht dat ze ons dan van de weg maaien
Maera schreef:hoi, ik rij altijd met een vrij lange dressuurzweep met aan het uiteinde een fluo geel lintje geknoopt. Helpt echt om auto's en fietsers beter afstand te laten houden. Vroeger droeg ik ook vaak een fluohesje, helpt vaak ook !
Normaal moet je in België op de weg rijden en niet op het fietspad, maar de plaatselijke politie heeft me zelf al naar het fietspad verwezen.
Het verkeersreglement zegt trouwens dat bestuurders van een voertuig moeten vertragen en indien nodig stoppen als een paard tekenen van onrust vertoont...
Als ik auto's te snel hoor naderen, ga ik ook niet te vroeg helemaal uiterst rechts of in de berm rijden, maar plaats mijn paard iets dwars over de rijweg. Vaak vertragen auto's dan wel. Zodra de auto nadert, ga ik wel netjes rechts of in de berm. Mest opscheppen heb ik nooit gedaan, vind ik buiten het dorp ook echt niet nodig. Voor opstappen overweeg ik zelf een opstapbeugel aan te schaffen, heb hetzelfde probleem.
bedankt voor de tips! een opstapbeugel heb ik nog nooit van gehoord
eens even kijken wat dat is
Lukasje schreef:Volgens mij mag je niet op het fietspad, moet je op de rijbaan. Maar, zelf houd ik me daar niet aan. Regel of niet, ik kies voor de veiligheid van mijn paard en mezelf.
Mest opruimen of niet hangt echt af van gemeente tot gemeente. Dat zou je best bij jouw specifieke woonplaats (of die waar je doorrijdt) navragen.
(Ik ben ook woonachtig in Belgie)
ik zou ook veel liever op het fietspad willen stappen op sommige stukken maar ik wil ook geen boete krijgen hiervoor
Ik dacht om eventueel een mail naar de politie te sturen voor meer duidelijkheid maar weet niet of dit zomaar kan
Ook wil ik een mail sturen naar mijn gemeente maar weet niet goed hoe ik het moet verwoorden
als ik een mail type met "moet ik de mest van mijn paard opruimen als ik op het fietspad wandel ?" Zullen ze eens goed lachen dan denk ik