Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nessinator schreef:Nee, je hoeft als ruiter niet bovengemiddeld intelligent te zijn om Z of hoger te halen. Dat getalletje dat wij IQ noemen, zegt helemaal niks over het vermogen om je lijf op precies de goede manier aan te spannen, over inzicht op welke momenten je welke hulpen moet geven.
Het zegt iets over het vermogen informatie te verwerken. Dus iemand met een hoger IQ heeft de theoretische mogelijkheid sneller te leren, sneller te begrijpen waarom zhij wat doet en op welk moment, maar als diegene een ongecoördineerde hork is (en daar niet aan werkt) dan zal zhij met moeite door het L komen.
En ook iemand met een laag IQ kan zeker hartstikke goed intuïtief aanvoelen wanneer welke hulp gegeven moet worden, en daarmee prima Grand Prix halen.
Elisa2 schreef:Nee, heel simpel..je hebt "ruiters" die alles doen wat hun instructeur hun vertelt en daarmee een hoger niveau bereiken. Dit zijn vaak ook de ruiters die maar 1 manier van rijden kennen...kunnen vaak ook maar met 1 bepaald type paard overweg.
En je hebt trainers die het beste uit ieder paard weten te halen, deze laatsten hebben in ieder geval wel een bepaalde intelligentie en probleem oplossend vermogen nodig.
Dit is uiteraard heel zwart/ wit en gechargeerd gezegd..er zullen ook nog wel nuances in zijn. Afhankelijk van de intelligentie natuurlijk.![]()
SusanH schreef:Te intelligent zijn kan ook tegen je werken, als je teveel in je hoofd zit werkt dat niet in je voordeel. Ik zou dus zeggen dat je beter iets minder intelligent kan zijn. Dat is even kort door de bocht hoe ik er over denk.
Blijheid schreef:nessinator schreef:Nee, je hoeft als ruiter niet bovengemiddeld intelligent te zijn om Z of hoger te halen. Dat getalletje dat wij IQ noemen, zegt helemaal niks over het vermogen om je lijf op precies de goede manier aan te spannen, over inzicht op welke momenten je welke hulpen moet geven.
Het zegt iets over het vermogen informatie te verwerken. Dus iemand met een hoger IQ heeft de theoretische mogelijkheid sneller te leren, sneller te begrijpen waarom zhij wat doet en op welk moment, maar als diegene een ongecoördineerde hork is (en daar niet aan werkt) dan zal zhij met moeite door het L komen.
En ook iemand met een laag IQ kan zeker hartstikke goed intuïtief aanvoelen wanneer welke hulp gegeven moet worden, en daarmee prima Grand Prix halen.
Maar, even puur praktisch gedacht, het lijkt me voor iemand met een laag IQ niet haalbaar om een Grand-Prix proef uit het hoofd te leren en dat is wel verplicht. Dus zelfs áls je er zonder theoretische basis in slaagt de juiste hulpen op het juiste moment te geven (waarvan ik me afvraag hoe het kan) dan nog komt er meer kijken bij wedstrijden rijden op Z+ niveau dan de juiste hulpen geven.
edit; Niet dat ik denk dat je een hoog IQ nodig hebt, maar wel dat er een ergens een grens zal liggen.
Blijheid schreef:Maar, even puur praktisch gedacht, het lijkt me voor iemand met een laag IQ niet haalbaar om een Grand-Prix proef uit het hoofd te leren en dat is wel verplicht. Dus zelfs áls je er zonder theoretische basis in slaagt de juiste hulpen op het juiste moment te geven (waarvan ik me afvraag hoe het kan) dan nog komt er meer kijken bij wedstrijden rijden op Z+ niveau dan de juiste hulpen geven.
edit; Niet dat ik denk dat je een hoog IQ nodig hebt, maar wel dat er een ergens een grens zal liggen.
Gizeppie schreef:SusanH schreef:Te intelligent zijn kan ook tegen je werken, als je teveel in je hoofd zit werkt dat niet in je voordeel. Ik zou dus zeggen dat je beter iets minder intelligent kan zijn. Dat is even kort door de bocht hoe ik er over denk.
Hier zit ook zeker iets in! Mensen kunnen idd ook over analyseren.