paard slaat met haar hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

paard slaat met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:36

Zoals de titel al zegt; mijn paard slaat met haar hoofd. Laatst met de les en gisteren met buiten rijden was ze op een gegeven moment wat boos, geïrriteerd en een hoog stress level ( vooral met de buitenrit). Tijdens de les vragen we niet van die hele lastige dingen omdat we nog met de basis bezig zijn. Maar zo op het eind gooit ze haar hoofd best heftig op en neer. Gisteren gingen we een nieuwe route rijden, er gebeurde wat spannende dingen en haar stresslevel werd best hoog. Dus ging ze heftig met haar hoofd gooien en werd ze geïrriteerd. Nu vroeg ik me af of een martingaal mij zal helpen ( en haar) zodat ze haar hoofd niet zo hoog omhoog kan gooien. Ook als ze haar spanning wil laten afvloeien, wil ze haar neus schuren aan haar voorbeen. Dit doet ze door zo stil te gaan staan, de teugels uit mijn handen trekken en even haar neus te schuren. Dit doet ze te pas en te onpas. Ik kan hier niet zo heel veel aan veranderen want ze trekt hard. Ik zie en voel dat ook niet altijd aankomen. Ze is in januari naar de tandarts geweest. Ik rij met een dubbelgebroken bitje. Ik heb 1x per 2 weken les.
Dus mijn vraag: helpt een martingaal hier bij?

yamsi0124

Re: paard slaat met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:39

Ik lees even mee. Mijn paard doet dit na langere tijd rijden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:40

Mijn merrie deed dit vroeger ook, en mijn instructrice zei dat ze het gewoon deed om vervelend te doen (15 jaar geleden waren mensen nog niet zo slim). Ze liet me toen verder rijden met een katrollensysteem, en op buitenrit met een martingaal.

Een schande!

Je paard wil je echt wel iets vertellen: iets zit niet goed. Blijf zoeken tot je het weet! Het kan ook je eigen rijden zijn.

Paard in kwestie heeft dit nooit meer gedaan, nadat ik haar een totaal ander leven heb geboden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:41

Ik denk dat de martingaal alleen maar symptoom bestrijding is en meer strijd en stress gaat leveren. Ga na waarom ze zo gaat schudden. Wat gebeurt er letterlijk op dat moment? Zijn het geen pollen?
Head shaking syndroom?
Focus op ontspanning en hoe jij ook jezelf kan ontspannen (want als jij een enige vorm van spanning hebt heeft dat weer aanslag op je paard.)
Wat is de spanningsboog van je paard? Hoe lang? Misschien wordt ze mentaal overvraagt?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:16

Je paard vertelt je dat hij pijn in de rug heeft.
Veroorzaakt door de manier van rijden, te rond, te diep of door een niet passend zadel.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:20

lichtheid schreef:
Veroorzaakt door de manier van rijden, te rond, te diep of door een niet passend zadel.

Dit vind ik knap vanachter je beeldscherm. Ja, schudden kán een uiting van pijn zijn, maar ook van pollen, last van de neusriem (te hoog, te laag, schurend); last van het bit, noem het maar op. Maar om nu zo te roepen dat het paard rugpijn heeft....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:23

Ik zou het niet in symthoom bestrijding (martingaal) zoeken maar op zoek naar de oorzaak.

Die van mij doet het uit ongeduldigheid soms ook, maar dan in vrijheid en niet onder het zadel.

Onder het zadel heeft die van mij last van pollen en sinds ik met een pollennetje rijdt en ze overdag met een masker staat is dit over.

Heeft die van jou het ook in de winter? Of begint dit nu het voorjaar wordt?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:26

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:30

Wdj schreef:
lichtheid schreef:

Dit vind ik knap vanachter je beeldscherm. Ja, schudden kán een uiting van pijn zijn, maar ook van pollen, last van de neusriem (te hoog, te laag, schurend); last van het bit, noem het maar op. Maar om nu zo te roepen dat het paard rugpijn heeft....

"Gisteren gingen we een nieuwe route rijden, er gebeurde wat spannende dingen en haar stresslevel werd best hoog. Dus ging ze heftig met haar hoofd gooien en werd ze geïrriteerd."

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 16:03

Citaat:
Ik denk dat de martingaal alleen maar symptoom bestrijding is en meer strijd en stress gaat leveren. Ga na waarom ze zo gaat schudden. Wat gebeurt er letterlijk op dat moment? Zijn het geen pollen?
Head shaking syndroom?
Focus op ontspanning en hoe jij ook jezelf kan ontspannen (want als jij een enige vorm van spanning hebt heeft dat weer aanslag op je paard.)
Wat is de spanningsboog van je paard? Hoe lang? Misschien wordt ze mentaal overvraagt?
Citaat:

Mijn vermoeden was ook een beetje dat het misschien pollen zijn. En bij de buitenrit kwam er idd erg veel spanning bij kijken, dus ja, dan is haar emmertje vol. Ik snap/zie in dat de martingaal idd symptoom
bestrijding is. :o Zo nu en dan tijdens de les komt het ook voor dat het emmertje langzaam volloopt. Dat lossen we dan op door even terug te gaan nar de basis: rustig ontspannen stappen, niks moeilijks vragen. En ja, zaterdag buiten was er bij mij ook enige spanning, want op een korte afstand gebeurde er even teveel tegelijk. De andere 2 paarden waren ook wat over de zeik en drammerig. En toen werd zij ook drammerig.

Veroorzaakt door de manier van rijden, te rond, te diep of door een niet passend zadel.[/quote]

Knap dat je dat zo ziet. Als ik jou was ging ik hier mijn geld mee verdienen.

Citaat:
Je paard wil je echt wel iets vertellen: iets zit niet goed. Blijf zoeken tot je het weet! Het kan ook je eigen rijden zijn.

Dank je wel. Ik ben ook al best een tijdje aan het nadenken hierover. En of een martingaal de oplossing zou kunnen zijn. Na het lezen van jullie antwoorden, denk ik ook van niet.

Citaat:
Die van mij doet het uit ongeduldigheid soms ook,Onder het zadel heeft die van mij last van pollen en sinds ik met een pollennetje rijdt en ze overdag met een masker staat is dit over.

Heeft die van jou het ook in de winter? Of begint dit nu het voorjaar wordt?

Ja dat is het soms ook. Mevrouw kan best ongeduldig zijn. Wachten is soms een moeilijke oefening. Het slaan/schudden is sinds een paar weken wel erger geworden ja. Dat viel mijn instructrice wel op, afgelopen donderdag tijdens de les.

Het is een dame met best wat pit. Ik heb haar ook nog niet zo lang. Sinds augustus. Ik vind het in ieder geval nog niet zo lang. We zijn nog steeds druk bezig om elkaar te leren kennen. Ik vind het best lastig als ze zo met haar hoofd slaat want dan heb ik niet meer zoveel te vertellen.
Ik ben in ieder geval al blij met jullie antwoorden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:08

Mijn ruin was ook vreselijk onrustig met zijn hoofd, vooral buiten. Hij heeft heel veel baat gehad bij een neusnetje.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:11

Neusnetje zou te proberen zijn natuurlijk, kost weinig en heeft als het een pollen allergie is wel direct effect, wil niet zeggen dat alles weg te halen is, maar het zal minder reactie geven.

Zadel/rug ed wel goed en nagekeken? Want ook het lichamelijke kan dit veroorzaken natuurlijk.

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:37

Vaak is schudden met het hoofd, en dan ook de lip vooral een teken van het afvloeien van stress. Weet niet of dat zou kunnen?
Laatst bijgewerkt door OlleBolle op 09-03-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:37

@Mysty12, je slaat de spijker op zijn kop!
Dat heb ik jaren gedaan, ik ben nu met 73jr met pensioen.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 14:26

Citaat:
Vaak is schudden met het hoofd, en dan ook de lip vooral een teken van het afvloeien van stress. Weet niet of dat zou kunnen?

Oh ja zeker! Aan de ene kant is het een hele stoere pittige dame, maar aan de andere kant ook onzeker. Dan komt gauw de stress om de hoek kijken.
Aan de ene kant heeft ze de verhuizing super doorstaan en haar nieuwe leven bij mij heel goed opgepakt. Maar aan de andere kant vindt ze de nieuwe dingen soms best lastig.

Ik heb eens diep zitten nadenken ( op de fiets, moet best een stuk fietsen) en dat het eerste jaar (misschien zelfs de eerste 2 jaar) met mijn eerste paard ook niet altijd even soepel ging. Ik geloof dat we haar ruim een half jaar hadden, voor ik voor het eerst met haar naar buiten ging. Nu ging ik na een week al een rondje door het bos. :)
Ik ga van de week zo'n pollennetje kopen en kijken of dat helpt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:45

Ander soort bitje?

Mijn merrie deed dit ook, voor mij was een gel bitje de oplossing.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:02

Is ze wel voldoende voorwaarts en aan het been? Dat kan ook een reden van het hoofdschudden zijn, als ze niet voldoende aan het been is.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 15:18

Citaat:
Is ze wel voldoende voorwaarts en aan het been?

Ha ha dat is het probleem niet. Ze is voorwaarts genoeg. Ze heeft een behoorlijk hoog basistempo van zichzelf. Het is bij haar ook wel eens een teken van geïrriteerd zijn. Als het haar niet snel genoeg gaat.

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:02

Mijn merrie doet dit ook. Instructrice zegt dat ze geïrriteerd is doordat ze iets moeilijk vindt, en dat klopt. Of wanneer ze wil drammen en ze niet mag...

Ook ga ik op aanraden van haar nu met een ander bit eens proberen, misschien valt daar nog iets te winnen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:56

Misty12 schreef:
Citaat:
Is ze wel voldoende voorwaarts en aan het been?

Ha ha dat is het probleem niet. Ze is voorwaarts genoeg. Ze heeft een behoorlijk hoog basistempo van zichzelf. Het is bij haar ook wel eens een teken van geïrriteerd zijn. Als het haar niet snel genoeg gaat.

Maar 't is niet omdat ze een hoog basistempo heeft dat ze ook voorwaarts is. Met voorwaarts bedoel ik vooral direct reageren op de beenhulp. Probeer haar vooral aan de buitenteugel te houden, dus binnenhand opzij en naar voren in de wendingen, dan blijft ze beter in balans.

Verder als het stress is...... stoppen voordat ze zo gestrest is? Ze zal vanzelf meer kunnen hebben, en op termijn kun je dan langer doorgaan :) Wel idd even lichamelijke oorzaken uitsluiten idd :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:26

Wat Avalanche zegt, dat ze snel loopt wil niet zeggen dat ze voorwaarts is, actief en aan het been en daardoor dus van achter uit fijn de hand aanneemt. Dat doet ze niet, want ze slaat met haar hoofd. Ergens gaat in die verbinding dus iets mis. Is been ook naar voren? En opzij? Is ze netjes recht? Werk jij niet (onbewust) teveel terug met je hand? Hoe is je houding? Wat zegt je juf?

wennydam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:21

Mijn verzorgpaard deed dit ook. Bij haar was dit geen stress. Wij hebben haar laten na kijken door een osteopaat en ben lessen begonnen te nemen bij een andere instructeur. Nu doet ze het heel enkel nog.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 19:03

Ja ze is echt aan het been. Been is echt voorwaarts. Opzij wordt al lastiger. Ik probeer echt mijn handen gelijk en ontspannen te houden. En niet met mijn buitenhand terug te werken. Daar let de juf echt op. Binnenkort maar eens een afspraak maken met een fysio/osteo o.i.d.

Ik heb inmiddels een neus netje (pollen netje) gekocht. Vanmorgen een buitenritje gemaakt en ze was volgens mij wel wat rustiger met haar hoofd.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:34

Past je hoofdstel goed? Een kopstuk wat knelt of nog ouderwets van vorm is, een frontriem die te strak zit of gespen die te hoog zitten (wat ik tijdens pasconsulten vrij veel zie) kunnen irritatie geven wat ook hoofdschudden kan veroorzaken.

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 15:33

@Kitty: bedankt voor je tip. Ik zal er eens goed naar kijken. Het is een nieuw hoofdstel met een anatomisch gevormd kopstuk.