Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lichtheid schreef:Je paard vertelt je dat hij pijn in de rug heeft.
Veroorzaakt door de manier van rijden, te rond, te diep of door een niet passend zadel.
Wdj schreef:lichtheid schreef:Je paard vertelt je dat hij pijn in de rug heeft.
Veroorzaakt door de manier van rijden, te rond, te diep of door een niet passend zadel.
Dit vind ik knap vanachter je beeldscherm. Ja, schudden kán een uiting van pijn zijn, maar ook van pollen, last van de neusriem (te hoog, te laag, schurend); last van het bit, noem het maar op. Maar om nu zo te roepen dat het paard rugpijn heeft....
Je paard vertelt je dat hij pijn in de rug heeft.Citaat:Ik denk dat de martingaal alleen maar symptoom bestrijding is en meer strijd en stress gaat leveren. Ga na waarom ze zo gaat schudden. Wat gebeurt er letterlijk op dat moment? Zijn het geen pollen?
Head shaking syndroom?
Focus op ontspanning en hoe jij ook jezelf kan ontspannen (want als jij een enige vorm van spanning hebt heeft dat weer aanslag op je paard.)
Wat is de spanningsboog van je paard? Hoe lang? Misschien wordt ze mentaal overvraagt?Citaat:
Mijn vermoeden was ook een beetje dat het misschien pollen zijn. En bij de buitenrit kwam er idd erg veel spanning bij kijken, dus ja, dan is haar emmertje vol. Ik snap/zie in dat de martingaal idd symptoom
bestrijding is.Zo nu en dan tijdens de les komt het ook voor dat het emmertje langzaam volloopt. Dat lossen we dan op door even terug te gaan nar de basis: rustig ontspannen stappen, niks moeilijks vragen. En ja, zaterdag buiten was er bij mij ook enige spanning, want op een korte afstand gebeurde er even teveel tegelijk. De andere 2 paarden waren ook wat over de zeik en drammerig. En toen werd zij ook drammerig.
Citaat:Je paard wil je echt wel iets vertellen: iets zit niet goed. Blijf zoeken tot je het weet! Het kan ook je eigen rijden zijn.
Citaat:Die van mij doet het uit ongeduldigheid soms ook,Onder het zadel heeft die van mij last van pollen en sinds ik met een pollennetje rijdt en ze overdag met een masker staat is dit over.
Heeft die van jou het ook in de winter? Of begint dit nu het voorjaar wordt?
Citaat:Vaak is schudden met het hoofd, en dan ook de lip vooral een teken van het afvloeien van stress. Weet niet of dat zou kunnen?
Misty12 schreef:Citaat:Is ze wel voldoende voorwaarts en aan het been?
Ha ha dat is het probleem niet. Ze is voorwaarts genoeg. Ze heeft een behoorlijk hoog basistempo van zichzelf. Het is bij haar ook wel eens een teken van geïrriteerd zijn. Als het haar niet snel genoeg gaat.