Moeite met afstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Moeite met afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 19:35

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar tips want ik heb wat moeite met afstappen. Ik heb een keer gehad dat ik met afstappen de kont van een paard aan tikte als ik met mijn been over het paard heen wilde. Gelukkig had ik een braaf paard en bleef hij rustig staan, maar sindsdien heb ik moeite met afstappen. Zodra ik ga afstappen ontstaat er een soort kortsluiting in mijn hoofd en dan heb ik even mijn tijd nodig om af te stappen. Soms dan probeer ik het, maar dan krijg ik het idee dat ik mijn been er niet goed overheen kan zwaaien, en dan ga ik weer zitten. Het lukt mij wel aldoor om er toch af te komen, maar ik wil liever dat het wat sneller gaat. Als iemand ideeën heeft, dan hoor ik het graag!

DreamB

Re: Moeite met afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:48

ik heb hier ook wel eens last van. helaas geen oplossingen maar ik zet een stipje :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:51

Terug even oefenen op een braaf paard? Heb je het fysiek moeilijk met iets of het is echt het 'idee' om iets te raken? Beugels een gaatje korter en dan met 1 voet in de beugel blijven staan bij de eerste zwaai kan ook helpen (mijn zadelpasser vermoordt me hierom wel ivm kromtrekken zadel). En anders been langs voor erover zwaaien en dan zo afglijden of draaien? Hadden wij vroeger als gymnastiekoefening, maar zorg dan wel voor een rustig paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:51

Pilatus

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:54

Beide voeten uit de beugels, voorover leunen en je rechterbeen over het paard zwaaien. Door het voorover buigen maak je al ruimte voor je been. Hoe vloeiender je dat doet, hoe minder groot de kans dat je je paard raakt. Dus niet met haperingen, maar 1,2,3 naar voren & zwaaien.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:02

Poekkie schreef:
Terug even oefenen op een braaf paard? Heb je het fysiek moeilijk met iets of het is echt het 'idee' om iets te raken? Beugels een gaatje korter en dan met 1 voet in de beugel blijven staan bij de eerste zwaai kan ook helpen (mijn zadelpasser vermoordt me hierom wel ivm kromtrekken zadel). En anders been langs voor erover zwaaien en dan zo afglijden of draaien? Hadden wij vroeger als gymnastiekoefening, maar zorg dan wel voor een rustig paard.

Het paard dat ik rij is erg braaf, ik weet alleen nog niet hoe hij zou reageren als ik hem per ongeluk wel aantik. Ik heb verder geen lichamelijke problemen, ik denk dat het 't idee is dat ik hem misschien kan raken. Ik ga kijken of de beugels een gaatje korter doen werkt!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 20:05

Rex_Rolfo schreef:
Pilatus

Daar ben ik net sinds Maandag mee begonnen! Ik doe ook ballet (nog maar een jaartje), maar vanwege ballet ben ik begonnen met pilates. Ik had er nog niet bij stil gestaan dat pilates kan helpen!

xChanelx schreef:
Beide voeten uit de beugels, voorover leunen en je rechterbeen over het paard zwaaien. Door het voorover buigen maak je al ruimte voor je been. Hoe vloeiender je dat doet, hoe minder groot de kans dat je je paard raakt. Dus niet met haperingen, maar 1,2,3 naar voren & zwaaien.

Ik heb dat geprobeerd, ook zonder zadel, maar ik vind dat idee enger dan in de beugel steunen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:09

Wat xChanelx zegt doe ik ook. Is even wennen ja, maar je weet wel zeker dat je nooit in je beugel kan blijven hangen. Staat er op stal misschien een voltigebok? Dan zou je daar de beweging wat op kunnen oefenen tot het meer vertrouwd is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:10

Herkenbaar.

Het gebeurt mij ook regelmatig dat ik niet zo vloeiend afstap. Dat ligt bij mij aan het feit dat ik een bolletje op pootjes ben, een bodyprotector draag, een endurancezadel met voorboog heb en geen 20 meer ben.

Wat mij helpt? Op mijn tenen in de linkerbeugel gaan staan, zo rechtop mogelijk blijven en mijn rechterbeen uit de beugel achterlangs over mijn paard zwaaien en op tijd mijn linkervoet uit de beugel halen en vervolgens de zwaartekracht zijn werk te laten doen.
Het komt daarbij wel eens voor dat ik met mijn voet de kont van mijn paard raak. Die is mijn onhandigheid gewend en schrikt er niet van. Dat geeft mij een hoop rust.

Er vooral geen issue van maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:16

Been naar voren doen in plaats van naar achteren. Dus, rechterbeen over de hals van je paard, in amazone zit gaan zitten, even iets doordraaien en dan afspringen.
Eerste paar keer even je paard door iemand laten vasthouden, ze moeten even wennen aan een been zwaai boven hun hals.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:43

rien10 schreef:
Been naar voren doen in plaats van naar achteren.

Sttt, niet hardop zeggen. Mijn instructrice krijgt een rolberoerte als ze ziet dat ik dat gerust bij mijn bloederige KWPN-er doe :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:57

Ik doe mijn been over de hals. Alleen zonder zadel of met bbp kan ik mijn been over zijn kont krijgen na het rijden. Mijn heupen vinden rijden niet zo leuk. In de zomer gaat het wel, maar met de nattigheid en kou. Dit jaar heb ik de herfst en winter ook maar niet gereden. Ook vanwegen paardlief, dus ben benieuwd wat ik volgend herfst/winter ga doen kwa rijden. :=

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:03

Door problemen aan mijn knieën kan ik helaas niet anders....

Heb godzijdank een pony die alles toelaat.... Als ik af en toe mijn voet laat rusten op zijn achterhand, hij geeft er helemaal niets om.

Afstappen is altijd een ellende voor mij....

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 21:12

Bedankt voor de adviezen! Het is in ieder geval fijn om te weten dat ik niet de enige ben die moeite heeft. Misschien is het ook wel de winter en gaat het tijdens de zomer weer wat beter. Been naar voren lijkt me op de een of andere manier niet zo'n goed idee. Ik moet dan de teugels los laten en dat doe ik liever niet.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:28

Het lijkt mij ook dat het been over de nek zwaaien een grotere zwaai is dan achterlangs, dus niet perse minder moeilijk/eng ?

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:29

Ik herken het. Verleden jaar heb ik een frozen schoulder gehad. Nooit is afstijgen een probleem geweest, dacht er zelfs niet over na. Toen mijn schouder nog niet helemaal over was ben ik weer gaan rijden, dat ging goed maar het afstijgen was voor mijn schouder een slecht idee. Nu zit ik soms minuten op mijn paard na te denken hoe ik eraf moet. Zelfs met een braaf paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:30

Paard leren dat er af en toe wat op de kont komt. En leren met losse teugel af te stappen. Staan is staan, afstappen en brokje erin. Hebben ze snel door. Of leer je paard naast het krukje te parkeren, dan kun je makkelijker afstappen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:38

xsiroccox schreef:
Het lijkt mij ook dat het been over de nek zwaaien een grotere zwaai is dan achterlangs, dus niet perse minder moeilijk/eng ?

De zwaai is misschien groter, maar been naar voren gaat soms makkelijker dan naar achteren. Mijn lijf protesteert vaak ook bij het afstappen. Voorlangs gaat dan veel makkelijker dan achterlangs. Op mijn 'vaste' manegepaard is dat geen probleem. Een ander paard laat ik even vasthouden als het niet lukt.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:57

Of andere kant eens proberen? Is soms gek genoeg ook een idee.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 22:09

Hof_Arcadia schreef:
Ik herken het. Verleden jaar heb ik een frozen schoulder gehad. Nooit is afstijgen een probleem geweest, dacht er zelfs niet over na. Toen mijn schouder nog niet helemaal over was ben ik weer gaan rijden, dat ging goed maar het afstijgen was voor mijn schouder een slecht idee. Nu zit ik soms minuten op mijn paard na te denken hoe ik eraf moet. Zelfs met een braaf paard.

Dat probleem heb ik dus ook, eerst was afstappen zo simpel als ademen. Sinds die ene keer sta ik er echt bij stil en ga ik er over nadenken... en ik denk dat nadenken over de situatie de grootste valkuil is.

Ik rij niet op de manege en de kans dat ik iemand kan vragen om vast te houden is ook erg klein. Meestal is degene die mee is ook aan het rijden.

Hopelijk helpt pilates mij met mijn lenigheid en het sterker worden van mijn lichaam, ik denk dat pilates mij ook wel gaat helpen met mijn zelfvertrouwen als het bewegen allemaal wat makkelijker maakt. Ondertussen probeer ik mijn beugels een gaatje korter te doen.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:24

Ik lees dat je het eng vindt, maar ik kan je van harte aanraden om je voeten uit de beugels te doen, en in een wipbeweging naar voren met je bovenlichaam en je been erover. Je gewicht goed naar voren blijven houden, en dan lig je dwars over je paard en dan kan je je rustig laten zakken. Ik heb een spierziekte dus weinig kracht, en ik kom al jaren zo zeer charmant van mijn paard af. :P

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:17

Ik heb een rechterheup die ernstig beperkt is. Ik kan dus ook moeilijk afstappen. Wat bij mij goed werkt is niet recht naar voren bukken, maar rechts naast de hals. Daardoor gaat het een stuk makkelijk en blijft mijn been ongeveer recht zelfs. Ik doe beide voeten uit de beugels leun voorover aan de rechterkant van de hals, been erover en rustig naar beneden. Heeeeeeel zelden raak ik haar aan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 23:34

Ik stap anders af dan wat normaal is. Doe ik al jaren. Ik heb een navelpiercing, en ben altijd als de dood dat ik daarmee ergens blijf achter hangen :+

Ik haal mijn voeten uit de beugels, en dan zwaai mijn rechterbeen naar voor, over de nek van het paard heen. En dan stap ik met mijn rug naar het paard van het paard af. Ik laat me eigenlijk gewoon naar beneden glijden terwijl ik de teugels in mijn rechterhand houdt.
Dit doe ik nu zo'n 17 jaar. Zowel met mijn eigen paard die dit gewend is sinds ze van mij is (daarvoor stapten mensen normaal van haar af), als de jaren daarvoor met mijn vorige paard van +1.80m als met manege- en bijrijdpaarden, en ook nu nog met andere paarden die ik af en toe rij. Deze paarden zijn deze manier van afstappen dus niet gewend zoals mijn eigen paard maar ik ben nog nooit een paard tegen gekomen dat hier van schrok of er op reageerde. Wel 1x mijn linkervoet uit de beugel vergeten halen waardoor ik naar voor kukelde toen ik me naar beneden liet glijden, gelukkig was die pony vrij klein want dat had anders wel eens pijnlijk kunnen worden voor mij :+

Ik ben ook zo iemand die regelmatig eens langs rechts opstapt met mijn eigen paard. Kwestie van "stel dat ik op buitenrit val en mijn linkervoet stuk gaat, dan moét ik rechts opstappen en moet mijn paard dit normaal vinden". Mijn eigen paard laat zo'n dingen allemaal rustig toe. Qua afstappen, ik ben het zelf zooo gewend dat ik er niet eens meer over nadenk hoe een ander paard dit voor de eerste keer ervaart, maar ik heb dus nog nooit een reactie van een paard gehad. Wel van andere mensen haha, die vinden het maar raar :+ Maar de paarden reageren er totaal niet op :)

Als het paard in kwestie de hals naar beneden doet is dit misschien een optie voor je. Want je wilt ze natuurlijk ook geen schop tegen hun hoofd geven :+

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 00:57

Movement schreef:
Poekkie schreef:

Het paard dat ik rij is erg braaf, ik weet alleen nog niet hoe hij zou reageren als ik hem per ongeluk wel aantik. Ik heb verder geen lichamelijke problemen, ik denk dat het 't idee is dat ik hem misschien kan raken. Ik ga kijken of de beugels een gaatje korter doen

Waarom leer je je paard dan niet aan dat het niet eng is om aangeraakt te worden, als dat je angst is?

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:02

Heb je al gedacht aan een vastzittend si gewricht?
Ik had enkele jaren geleden vergelijkbare klachten. In het dagelijkse leven had ik hier geen pijnklachten van en hinderde het me niet. Ik het besproken met een fysiotherapeut die ook paardrijdt. Ze herkende mijn omschrijving en na behandeling zwaaide ik mijn been weer over de rug.
Momenteel ben ik actief in de sportschool met als doel mijn eigen lichaam wat rechter te krijgen. Daarbij doe ik aan krachttraining, Pilates en Nia. Mijn souplesse is hierdoor met sprongen vooruitgegaan.