Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Boompje1985 schreef:Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?
different1 schreef:Wat ingewikkeld allemaal!
Been=vooruit, zwaar/lang zitten is terug.
Natuurlijk met wat meer ondersteuning zolang t paard nodig heeft, maak het niet moeilijker dan het al is is mijn motto.
Marije_1997 schreef:Ik heb altijd geleerd om gewoon "recht" te blijven zitten en handen iets naar voren en knijpen met kuiten, bij een overgang naar stap/draf/galop. Om naar voren te gaan heeft een paard ook wat ruimte naar voren nodig. Dit hoeft trouwens maar een klein beetje te zijn. Heb wel les gehad van verschillende mensen, maar overal ongeveer het zelfde qua dit.
Avalanche81 schreef:Dat vooruit rijden met mijn zit doe ik ook, maar ik kantel daarbij mijn bekken zodat ik paard met mijn zitbeenknobbels vooruit duw. Het is niet de bedoeling dat je daarbij achterover gaan hangen, die beweging kun je gewoon met je onderrug/bekken maken. Dus rechtop blijven zitten en je bekken kantelen, alsof je je poes naar je navel trekt. Het is een lastige om onder de knie te krijgen, maar voor je paard duidelijker en logischer dan been geven.
Overgang terug: uitademen, lijf ontspannen, waardoor je idd langer wordt, maar je bewust lang maken is niet handig want dan span je je billen aan. Het uitademen, waardoor je met name bekken/heupen/billen ontspant is super belangrijk. Ik persoonlijk ben geen fan van blijven drijven, wel van je been eraan houden, zodat je een voorwaartse, actieve overgang hebt, en je paard niet in stap 'valt' maar de eerste pas al gelijke een mooie actieve pas is.
Wat betreft je been ertegenaan laten liggen: die snap ik, ook ik ben van mening dat een kloppende kuit een paard dood maakt voor het been, en je hulpen dus minder effectief worden. Het is niet handig sowieso om je been eraf te houden, want daardoor krijg je spanning in je bovenbenen, en idd een heel onrustig been, maar je zit ook minder in balans.
Ik snap heel goed wat je nieuwe instructrice bedoelt
koend schreef:Min of meer eens met de vorige tussenkomst.
Bekken kantelen voor vooruit, ( niet achteruit leunen) maar ik geef er even been bij en geef een beetje extra lucht met mijn handen.
Bekken beetje kantelen, samen met ietsje achteruit leunen en eventjes hand nemen, voor halve ophouding, met onmiddelijk erop been en hand geven. Dit dus voor verzamelen of een verzamelde overgang.
Totaal ontspannen voor een ontspannen neerwaartse overgang ( in de lagere gang laten vallen) met als nadeel dat hij dan langer wordt.
Been meestal eraf bij een eerder flegmatiek paard. Zodat de beenhulp dan duidelijk overkomt.
Been eerder blijven aansluiten bij een erg sensibel paard, zodat hij niet schrikt als je echt been geeft.
Kloppende, wapperende, flapperende benen passen niet bij paardrijden.
Knie sluiten, dat is mij nog niet zo duidelijk. Ik deed het met een van mijn vorige paarden voor een overgang terug. Het werkte wel. Tot een betere ruiter mij erop attent maakte dat ik zo de schouder blokkeerde. Sindsdien doe ik het niet meer, en ik kan ook wel nette overgangen rijden zonder.
About_Abbie schreef:Avalanche81 schreef:Dat vooruit rijden met mijn zit doe ik ook, maar ik kantel daarbij mijn bekken zodat ik paard met mijn zitbeenknobbels vooruit duw. Het is niet de bedoeling dat je daarbij achterover gaan hangen, die beweging kun je gewoon met je onderrug/bekken maken. Dus rechtop blijven zitten en je bekken kantelen, alsof je je poes naar je navel trekt. Het is een lastige om onder de knie te krijgen, maar voor je paard duidelijker en logischer dan been geven.
Overgang terug: uitademen, lijf ontspannen, waardoor je idd langer wordt, maar je bewust lang maken is niet handig want dan span je je billen aan. Het uitademen, waardoor je met name bekken/heupen/billen ontspant is super belangrijk. Ik persoonlijk ben geen fan van blijven drijven, wel van je been eraan houden, zodat je een voorwaartse, actieve overgang hebt, en je paard niet in stap 'valt' maar de eerste pas al gelijke een mooie actieve pas is.
Wat betreft je been ertegenaan laten liggen: die snap ik, ook ik ben van mening dat een kloppende kuit een paard dood maakt voor het been, en je hulpen dus minder effectief worden. Het is niet handig sowieso om je been eraf te houden, want daardoor krijg je spanning in je bovenbenen, en idd een heel onrustig been, maar je zit ook minder in balans.
Ik snap heel goed wat je nieuwe instructrice bedoelt
Klinkt echt heel logisch voor mij allemaal. Bekken kantelen bij vooruit gaan, maar niet gaan hangen bijvoorbeeld. En wel goed om te weten dat been er aan houden zorgt voor een stabielere zit en kloppende benen tegengaat, maar dat jij ook geen voorstander bent van blijven drijven in overgang terug.
Ik ben wel bang dat mijn manier te veel afwijkt van de hare. Ik kan nog wel een 2e les nemen, maar eigenlijk weet ik al dat dit voor mij niet helemaal de manier is en ik nog even verder zoek.
Vind dat alleen altijd zo lastig om te brengen op een goede manier zonder dat iemand denkt dat ik het beter weet of zo.
About_Abbie schreef:Met knieen knijpen veroorzaak je het blokkeren van de schouders.. Oeps..
Citaat:Klinkt echt heel logisch voor mij allemaal. Bekken kantelen bij vooruit gaan, maar niet gaan hangen bijvoorbeeld. En wel goed om te weten dat been er aan houden zorgt voor een stabielere zit en kloppende benen tegengaat, maar dat jij ook geen voorstander bent van blijven drijven in overgang terug.
Ik ben wel bang dat mijn manier te veel afwijkt van de hare. Ik kan nog wel een 2e les nemen, maar eigenlijk weet ik al dat dit voor mij niet helemaal de manier is en ik nog even verder zoek.
Vind dat alleen altijd zo lastig om te brengen op een goede manier zonder dat iemand denkt dat ik het beter weet of zo.
Citaat:Ik zou echt een stuk of 10 lessen nemen.
Ik zal ook uitleggen waarom. Sinds ik zo heb leren rijden, zit ik stukken stabieler, paard is veel meer aan de hulpen, is recht en los en vindt rijden echt ontzettend leuk, zo nageeflijk als iets, en omdat ik mijn benen niet nodig heb om te drijven zijn zijgangen ineens veel makkelijker geworden, en als je je handen niet nodig hebt om te sturen is bv een schouder binnenwaarts of voltes met contrastelling ook ineens heel makkelijk geworden. Het begin is alleen lastig om goed aan te leren, omdat je jezelf nu moet corrigeren. Bij iemand die voor het eerst leert rijden, zou ik het zo aanleren.
Boompje1985 schreef:Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?
Maylene0910 schreef:Boompje1985 schreef:Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?
wat betekend dat? ( heb ik zwart gedrukt gemaakt )
edit: en hoe doe je dat meedrijven? dat snap ik nog niet helemaal. ( ik begin binnenkort met paardrijden dus ik wil er zoveel mogelijk over leren.
en sorry voor offtopic
xmarliez schreef:Heb je het al met je nieuwe instructie gehad over deze verschillen? Als zij namelijk haar manier aan jou uitlegt plus jou laat voelen dat het werkt dan neem ik aan dat je op deze manier verder wilt trainen. Als je het niet begrijpt of het niet goed voelt dan kun je misschien beter op zoek gaan naar iemand die traint op een manier die voor jou beter begrijpbaar is?
Het geven van hulpen kun je op heel veel manieren doen en waar het eigenlijk op neer komt is ons paard conditioneren op deze hulpen. Dus als jij je paard bij een overgang terug graag aan zijn oor wil trekken en jij doet dat heel consequent dan gaat jouw paard dat koppelen en dus daar gewenst op reageren.
Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en als jouw huidige instructie het een fijne hulp vindt om achterover te gaan leunen bij een overgang naar voren en ze heeft haar paarden daar consequent in getraind dan is dat iets wat voor haar werkt en wat ongetwijfeld voor jou ook kan gaan werken. Alleen moet jij jezelf afvragen of dit voor jou een logische hulp is die je dus consequent kunt gaan geven.
Over het algemeen is het natuurlijk wel zo dat je voor een paard logischer is om in een overgang naar voren iets 'mee naar voren' te zitten en in een overgang terug iets 'terug' te gaan zitten. Maar ook daarin valt weer veel te varieren. Zo ga ik in een overgang terug ook iets mee naar voren zodat het paard mooi in de overgang kan 'rollen'. Maar met mijn zit (kruis aantrekken) geef ik aan dat ik terug wil. En in een overgang naar voren zit ook wat meer naar voren en is mijn zit ook meer geopend dan wanneer ik terug ga in een overgang.
xmarliez schreef:Het geven van hulpen kun je op heel veel manieren doen en waar het eigenlijk op neer komt is ons paard conditioneren op deze hulpen.
xmarliez schreef:Alleen moet jij jezelf afvragen of dit voor jou een logische hulp is die je dus consequent kunt gaan geven.
About_Abbie schreef:Ja, jouw manier klinkt wel echt goed
Maar wijkt toch echt af van de hare..want zij leunt achterover en geeft dus wel beenhulp in de overgangen terug.
Maylene0910 schreef:Boompje1985 schreef:Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?
wat betekend dat? ( heb ik zwart gedrukt gemaakt )
edit: en hoe doe je dat meedrijven? dat snap ik nog niet helemaal. ( ik begin binnenkort met paardrijden dus ik wil er zoveel mogelijk over leren.
en sorry voor offtopic
Avalanche81 schreef:Toch is dat niet helemaal waar. Er is ook nog zoiets als biomechanica, en reflexen. Als iemand op de rug stuitert, drukt het paard de rug weg, ook als je hem leert daarop de buikspieren aan te spannen. De reflex komt namelijk altijd voor de aangeleerde hulp.
Je kan een paard leren af te buigen door gewoon druk te zetten (en als we het iets minder ruiter-vriendelijk uitdrukken, in de mond te trekken) maar daarmee krijg je nooit een paard wat vanuit een eigen voorwaartse drang, de hand van de ruiter zoekt, de onderkaak tegen het bit legt, en de hand mee naar voren en mee naar beneden wil nemen. Daarmee creëer je een paard dat wijkt voor druk, niet een nageeflijk paard.
Avalanche81 schreef:Maar het is niet omdat de hulp voor de ruiter logisch is en makkelijk te geven, dat het ook slim is, of helpt. Een logische hulp voor de ruiter is naar links trekken als je naar links wil en flink knijpen met de benen. Het effect ervan (als het paard al naar links wil) is dat door overmatig gebruik van de binnenhand, het binnenachterbeen geblokkeerd wordt, en dus de drang van achter naar voor, de knie blokkeert de schouder, en dus krijg je een paard dat plat door de bocht gaat, of over de buitenschouder wegloopt. Beide zijn niet wenselijk en rijtechnisch niet correct.
En hoe wil je met zulke hulpen ooit wijken, een SB uitvoeren, je paard verzamelen, een volte rijden met correcte buiging en contrastelling? Om het nog maar niet te hebben over appuyementen, renvers of travers.
Ik rijd een SB door mijn paard op de volte te zetten, en dus vraag ik de buiging en stelling die daarbij hoort, met een open binnenhand, en met mijn lijf, door mijn navel recht naar voren te wijzen, geef ik aan dat ik wel rechtdoor wil. En ieder paard wat ik tot nu toe gereden heb, vond dat volkomen logisch en voerde de SB correct uit. Geen binnenhand nodig, en ook binnenbeen er niet ingedrukt.