Achterover leunen bij overgang vooruit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

About_Abbie

Achterover leunen bij overgang vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:27

Hallo allemaal,

Ik heb les gehad van een nieuwe instructrice en het valt me op dat er meteen dingen anders zijn. Dit maakt mij een beetje onzeker, want bij mijn vorige instructrice had ik het weer anders geleerd.

Een voorbeeld is dat ik bij mijn vorige instructrice had geleerd bij de overgang stap-draf mijn kuiten voor langere tijd er aan de houden, net zolang tot het paard in draf ging. Dus geen tikjes met je kuiten geven, maar langere druk.
Bij deze instructrice moet je achterover leunen met je rug/zit en dat het paard daarop naar draf gaat. Je gebruikt bij deze manier niet je benen. Wel wil ze dat je je benen rondom het paard aaneengesloten houdt. Zij zegt dat haar paard al voorwaarts gaat, wanneer zij achterover leunt. Zelf vind ik dit dus het moeilijkste punt. Want achterover hangen is toch nooit goed voor de balans op je paard? Maar wel fijn voor het paard dat je misschien geen beenhulp gebruikt. Ik heb er in elk geval nog niet eerder van gehoord en hoor graag jullie mening.

Bij de overgangen terug, zegt mijn nieuwe instructrice dat dit ook op je zit gaat door je lang te maken en ook door te blijven drijven met de aaneengesloten onderbenen. Dit komt ongeveer wel overeen met mijn vorige instructrice, maar die gebruikte ook de teugels erbij.

Wat ook nieuw was dat ik mijn onderbenen aaneengesloten moest houden tijdens de galop. Ik ben meer gewend om mijn benen gewoon los te laten hangen naar beneden, maar niet dat ze continu mijn kuiten zeg maar aan de buik 'vastzitten'. In draf dus ook niet gewend met mijn oude instructrice. Die zei juist dat je benen in draf meebewegen tegen de buik met het ritme van de draf, en dat je daarmee dus automatisch ook drijft.

En dan nog verschil in het halthouden. Mijn vorige instructrice deed dat door het klemmen met je knieën en ondertussen drijven en daarbij ook vragen met je hand. De nieuwe doet dat dus weer door het lang maken met de zit, drijven en zo min mogelijk hand.

Hoop dat jullie me kunnen helpen wat verheldering te brengen!

Alvast super bedankt.

Misschien goed om te weten. De oude instructrice rijdt Intermediaire 1 gereden en de huidige rijdt z2. Niet dat natuurlijk altijd veel zegt over iemands rijkunde. Zelf rijdt ik L- niveau.
Laatst bijgewerkt door About_Abbie op 04-03-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Re: Achterover leunen bij overgang vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:45

Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:45

Wat ingewikkeld allemaal!

Been=vooruit, zwaar/lang zitten is terug.
Natuurlijk met wat meer ondersteuning zolang t paard nodig heeft, maak het niet moeilijker dan het al is is mijn motto.

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:16

Boompje1985 schreef:
Ik heb geleerd dat een kloppende kuit (het meedrijven in draf) een paard dood voor het been maakt. Een beenhulp is duidelijk en niet constant tenzij je zijgangen en dergelijke gaat rijden. Dan moet je paard wijken voor de druk van je been. Daarnaast een paard wat in een tempo loopt moet dat gewoon blijven doen zonder ondersteuning van je been. Het naar achteren zitten ken ik alleen bij het aanspringen in galop want dan komen ze van voren omhoog. Maar mijn kennis is al wat gedateerd wellicht dat het tegenwoordig anders aangeleerd wordt?

Ja, helemaal mee eens.

Ja, ik ken het achterover zitten dus ook alleen van het aanspringen in galop inderdaad. Maar niet om van stap of stilstand naar draf te gaan bijvoorbeeld. We gingen ook overgangen oefenen en mijn paard begreep in begin mijn nieuwe zithulpen dus ook niet.

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:19

different1 schreef:
Wat ingewikkeld allemaal!

Been=vooruit, zwaar/lang zitten is terug.
Natuurlijk met wat meer ondersteuning zolang t paard nodig heeft, maak het niet moeilijker dan het al is is mijn motto.

Ja, het is inderdaad al zo moeilijk.
En nu ineens allemaal nieuwe dingen. Zij was het niet gewend om een te zien dat een paard niet direct ging stappen toen ik achterover ging zitten. Haar paard doet dat namelijk dan wel. Dus toen dacht ik: ben ik nou zo gek of zo? Haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:53

Dat vooruit rijden met mijn zit doe ik ook, maar ik kantel daarbij mijn bekken zodat ik paard met mijn zitbeenknobbels vooruit duw. Het is niet de bedoeling dat je daarbij achterover gaan hangen, die beweging kun je gewoon met je onderrug/bekken maken. Dus rechtop blijven zitten en je bekken kantelen, alsof je je poes naar je navel trekt. Het is een lastige om onder de knie te krijgen, maar voor je paard duidelijker en logischer dan been geven.

Overgang terug: uitademen, lijf ontspannen, waardoor je idd langer wordt, maar je bewust lang maken is niet handig want dan span je je billen aan. Het uitademen, waardoor je met name bekken/heupen/billen ontspant is super belangrijk. Ik persoonlijk ben geen fan van blijven drijven, wel van je been eraan houden, zodat je een voorwaartse, actieve overgang hebt, en je paard niet in stap 'valt' maar de eerste pas al gelijke een mooie actieve pas is.

Wat betreft je been ertegenaan laten liggen: die snap ik, ook ik ben van mening dat een kloppende kuit een paard dood maakt voor het been, en je hulpen dus minder effectief worden. Het is niet handig sowieso om je been eraf te houden, want daardoor krijg je spanning in je bovenbenen, en idd een heel onrustig been, maar je zit ook minder in balans.

Ik snap heel goed wat je nieuwe instructrice bedoelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:57

Ik heb altijd geleerd om gewoon "recht" te blijven zitten en handen iets naar voren en knijpen met kuiten, bij een overgang naar stap/draf/galop. Om naar voren te gaan heeft een paard ook wat ruimte naar voren nodig. Dit hoeft trouwens maar een klein beetje te zijn. Heb wel les gehad van verschillende mensen, maar overal ongeveer het zelfde qua dit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:13

Marije_1997 schreef:
Ik heb altijd geleerd om gewoon "recht" te blijven zitten en handen iets naar voren en knijpen met kuiten, bij een overgang naar stap/draf/galop. Om naar voren te gaan heeft een paard ook wat ruimte naar voren nodig. Dit hoeft trouwens maar een klein beetje te zijn. Heb wel les gehad van verschillende mensen, maar overal ongeveer het zelfde qua dit.

Ja, het punt is hier zeg maar dat je dat niet doet. Je kunt je paard veel effectiever vooruit rijden, door je bekken te kantelen, door die hulp kantelt paard makkelijker het bekken en spant de buikspieren aan, iets wat lastiger wordt als je knijpt met je kuiten.
De bedoeling is sowieso wel om idd rechtop te blijven zitten en alleen je bekken te kantelen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:20

Min of meer eens met de vorige tussenkomst.
Bekken kantelen voor vooruit, ( niet achteruit leunen) maar ik geef er even been bij en geef een beetje extra lucht met mijn handen.
Bekken beetje kantelen, samen met ietsje achteruit leunen en eventjes hand nemen, voor halve ophouding, met onmiddelijk erop been en hand geven. Dit dus voor verzamelen of een verzamelde overgang.
Totaal ontspannen voor een ontspannen neerwaartse overgang ( in de lagere gang laten vallen) met als nadeel dat hij dan langer wordt.

Been meestal eraf bij een eerder flegmatiek paard. Zodat de beenhulp dan duidelijk overkomt.
Been eerder blijven aansluiten bij een erg sensibel paard, zodat hij niet schrikt als je echt been geeft.
Kloppende, wapperende, flapperende benen passen niet bij paardrijden.

Knie sluiten, dat is mij nog niet zo duidelijk. Ik deed het met een van mijn vorige paarden voor een overgang terug. Het werkte wel. Tot een betere ruiter mij erop attent maakte dat ik zo de schouder blokkeerde. Sindsdien doe ik het niet meer, en ik kan ook wel nette overgangen rijden zonder.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:23

Ik sluit de knie ook niet meer idd. Merrie van mij gaat dan de bocht niet meer om of valt over de buitenschouder weg :) omdat je die idd blokkeert

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:26

Avalanche81 schreef:
Dat vooruit rijden met mijn zit doe ik ook, maar ik kantel daarbij mijn bekken zodat ik paard met mijn zitbeenknobbels vooruit duw. Het is niet de bedoeling dat je daarbij achterover gaan hangen, die beweging kun je gewoon met je onderrug/bekken maken. Dus rechtop blijven zitten en je bekken kantelen, alsof je je poes naar je navel trekt. Het is een lastige om onder de knie te krijgen, maar voor je paard duidelijker en logischer dan been geven.

Overgang terug: uitademen, lijf ontspannen, waardoor je idd langer wordt, maar je bewust lang maken is niet handig want dan span je je billen aan. Het uitademen, waardoor je met name bekken/heupen/billen ontspant is super belangrijk. Ik persoonlijk ben geen fan van blijven drijven, wel van je been eraan houden, zodat je een voorwaartse, actieve overgang hebt, en je paard niet in stap 'valt' maar de eerste pas al gelijke een mooie actieve pas is.

Wat betreft je been ertegenaan laten liggen: die snap ik, ook ik ben van mening dat een kloppende kuit een paard dood maakt voor het been, en je hulpen dus minder effectief worden. Het is niet handig sowieso om je been eraf te houden, want daardoor krijg je spanning in je bovenbenen, en idd een heel onrustig been, maar je zit ook minder in balans.

Klinkt echt heel logisch voor mij allemaal. Bekken kantelen bij vooruit gaan, maar niet gaan hangen bijvoorbeeld. En wel goed om te weten dat been er aan houden zorgt voor een stabielere zit en kloppende benen tegengaat, maar dat jij ook geen voorstander bent van blijven drijven in overgang terug.

Ik ben wel bang dat mijn manier te veel afwijkt van de hare. Ik kan nog wel een 2e les nemen, maar eigenlijk weet ik al dat dit voor mij niet helemaal de manier is en ik nog even verder zoek.
Vind dat alleen altijd zo lastig om te brengen op een goede manier zonder dat iemand denkt dat ik het beter weet of zo.

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:30

koend schreef:
Min of meer eens met de vorige tussenkomst.
Bekken kantelen voor vooruit, ( niet achteruit leunen) maar ik geef er even been bij en geef een beetje extra lucht met mijn handen.
Bekken beetje kantelen, samen met ietsje achteruit leunen en eventjes hand nemen, voor halve ophouding, met onmiddelijk erop been en hand geven. Dit dus voor verzamelen of een verzamelde overgang.
Totaal ontspannen voor een ontspannen neerwaartse overgang ( in de lagere gang laten vallen) met als nadeel dat hij dan langer wordt.

Been meestal eraf bij een eerder flegmatiek paard. Zodat de beenhulp dan duidelijk overkomt.
Been eerder blijven aansluiten bij een erg sensibel paard, zodat hij niet schrikt als je echt been geeft.
Kloppende, wapperende, flapperende benen passen niet bij paardrijden.

Knie sluiten, dat is mij nog niet zo duidelijk. Ik deed het met een van mijn vorige paarden voor een overgang terug. Het werkte wel. Tot een betere ruiter mij erop attent maakte dat ik zo de schouder blokkeerde. Sindsdien doe ik het niet meer, en ik kan ook wel nette overgangen rijden zonder.

Dank je wel voor je reactie, weer erg leerzaam.

Met knieen knijpen veroorzaak je het blokkeren van de schouders.. Oeps...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:32

About_Abbie schreef:
Avalanche81 schreef:

Klinkt echt heel logisch voor mij allemaal. Bekken kantelen bij vooruit gaan, maar niet gaan hangen bijvoorbeeld. En wel goed om te weten dat been er aan houden zorgt voor een stabielere zit en kloppende benen tegengaat, maar dat jij ook geen voorstander bent van blijven drijven in overgang terug.

Ik ben wel bang dat mijn manier te veel afwijkt van de hare. Ik kan nog wel een 2e les nemen, maar eigenlijk weet ik al dat dit voor mij niet helemaal de manier is en ik nog even verder zoek.
Vind dat alleen altijd zo lastig om te brengen op een goede manier zonder dat iemand denkt dat ik het beter weet of zo.

Ik zou echt een stuk of 10 lessen nemen.

Ik zal ook uitleggen waarom. Sinds ik zo heb leren rijden, zit ik stukken stabieler, paard is veel meer aan de hulpen, is recht en los en vindt rijden echt ontzettend leuk, zo nageeflijk als iets, en omdat ik mijn benen niet nodig heb om te drijven zijn zijgangen ineens veel makkelijker geworden, en als je je handen niet nodig hebt om te sturen is bv een schouder binnenwaarts of voltes met contrastelling ook ineens heel makkelijk geworden. Het begin is alleen lastig om goed aan te leren, omdat je jezelf nu moet corrigeren. Bij iemand die voor het eerst leert rijden, zou ik het zo aanleren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:35

About_Abbie schreef:
Met knieen knijpen veroorzaak je het blokkeren van de schouders.. Oeps..

Yep en veel mensen gaan dat dan corrigeren met de binnenhand, en het enige wat je dan doet is de buitenschouder er nog verder uit trekken, kun je helemaal niet meer sturen. Gewoon je binnenbeen ontspannen en met je buitenhand de schouder plaatsen is veel makkelijker, en je paard buigt netjes.
Door met je buitenhand de schouder te plaatsen is een SB ook opeens heel simpel, hoef je niet zoveel been te gebruiken en zo :)

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:48

Citaat:

Citaat:
Ik zou echt een stuk of 10 lessen nemen.

Ik zal ook uitleggen waarom. Sinds ik zo heb leren rijden, zit ik stukken stabieler, paard is veel meer aan de hulpen, is recht en los en vindt rijden echt ontzettend leuk, zo nageeflijk als iets, en omdat ik mijn benen niet nodig heb om te drijven zijn zijgangen ineens veel makkelijker geworden, en als je je handen niet nodig hebt om te sturen is bv een schouder binnenwaarts of voltes met contrastelling ook ineens heel makkelijk geworden. Het begin is alleen lastig om goed aan te leren, omdat je jezelf nu moet corrigeren. Bij iemand die voor het eerst leert rijden, zou ik het zo aanleren.

Ja, jouw manier klinkt wel echt goed
Maar wijkt toch echt af van de hare..want zij leunt achterover en geeft dus wel beenhulp in de overgangen terug.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:50

Heb je het al met je nieuwe instructie gehad over deze verschillen? Als zij namelijk haar manier aan jou uitlegt plus jou laat voelen dat het werkt dan neem ik aan dat je op deze manier verder wilt trainen. Als je het niet begrijpt of het niet goed voelt dan kun je misschien beter op zoek gaan naar iemand die traint op een manier die voor jou beter begrijpbaar is?

Het geven van hulpen kun je op heel veel manieren doen en waar het eigenlijk op neer komt is ons paard conditioneren op deze hulpen. Dus als jij je paard bij een overgang terug graag aan zijn oor wil trekken en jij doet dat heel consequent dan gaat jouw paard dat koppelen en dus daar gewenst op reageren.
Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en als jouw huidige instructie het een fijne hulp vindt om achterover te gaan leunen bij een overgang naar voren en ze heeft haar paarden daar consequent in getraind dan is dat iets wat voor haar werkt en wat ongetwijfeld voor jou ook kan gaan werken. Alleen moet jij jezelf afvragen of dit voor jou een logische hulp is die je dus consequent kunt gaan geven.

Over het algemeen is het natuurlijk wel zo dat je voor een paard logischer is om in een overgang naar voren iets 'mee naar voren' te zitten en in een overgang terug iets 'terug' te gaan zitten. Maar ook daarin valt weer veel te varieren. Zo ga ik in een overgang terug ook iets mee naar voren zodat het paard mooi in de overgang kan 'rollen'. Maar met mijn zit (kruis aantrekken) geef ik aan dat ik terug wil. En in een overgang naar voren zit ook wat meer naar voren en is mijn zit ook meer geopend dan wanneer ik terug ga in een overgang.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:50

Boompje1985 schreef:

wat betekend dat? ( heb ik zwart gedrukt gemaakt )

edit: en hoe doe je dat meedrijven? dat snap ik nog niet helemaal. ( ik begin binnenkort met paardrijden dus ik wil er zoveel mogelijk over leren.
en sorry voor offtopic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:56

Vreselijk dat achteroverleunen
Je bent niet meer mee en zit het paard in de weg
Andere instructie zoeken

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:20

Maylene0910 schreef:
Boompje1985 schreef:

edit: en hoe doe je dat meedrijven? dat snap ik nog niet helemaal. ( ik begin binnenkort met paardrijden dus ik wil er zoveel mogelijk over leren.

Nou sommige ruiters gaan bij iedere pas drijven dat is niet de bedoeling. Ze noemen het ook dikwijls: meedrijven op het ritme van het paard. Een been hoort altijd ontspannend aan te sluiten en hoort alleen te begrenzen wanneer dat nodig is. Een ontspannen been verkrijg je alleen met een correcte zit, een correcte zit komt vooral door te leunen op je skelet en dat begint met je zitbeenknobbels en je ruggengraat. De rest hoort in theorie af te hangen. Veel ruiters zitten niet correct en gebruiken hun benen te veel om hun houding te corrigeren. Dan zie je vaak dat ze gaan klemmen met hun knieën of nog erger het hele been te geforceerd om het paard klemmen. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg?
In het begin van het leren rijden doet iedereen dit hoor want je balans houden op het paard is niet zo makkelijk als het lijkt! Maar gaande weg leer je hoe je beter kan ontspannen en dan gaat alles ineens veel makkelijker!

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:27

xmarliez schreef:
Heb je het al met je nieuwe instructie gehad over deze verschillen? Als zij namelijk haar manier aan jou uitlegt plus jou laat voelen dat het werkt dan neem ik aan dat je op deze manier verder wilt trainen. Als je het niet begrijpt of het niet goed voelt dan kun je misschien beter op zoek gaan naar iemand die traint op een manier die voor jou beter begrijpbaar is?

Het geven van hulpen kun je op heel veel manieren doen en waar het eigenlijk op neer komt is ons paard conditioneren op deze hulpen. Dus als jij je paard bij een overgang terug graag aan zijn oor wil trekken en jij doet dat heel consequent dan gaat jouw paard dat koppelen en dus daar gewenst op reageren.
Kortom, zoveel mensen zoveel wensen en als jouw huidige instructie het een fijne hulp vindt om achterover te gaan leunen bij een overgang naar voren en ze heeft haar paarden daar consequent in getraind dan is dat iets wat voor haar werkt en wat ongetwijfeld voor jou ook kan gaan werken. Alleen moet jij jezelf afvragen of dit voor jou een logische hulp is die je dus consequent kunt gaan geven.

Over het algemeen is het natuurlijk wel zo dat je voor een paard logischer is om in een overgang naar voren iets 'mee naar voren' te zitten en in een overgang terug iets 'terug' te gaan zitten. Maar ook daarin valt weer veel te varieren. Zo ga ik in een overgang terug ook iets mee naar voren zodat het paard mooi in de overgang kan 'rollen'. Maar met mijn zit (kruis aantrekken) geef ik aan dat ik terug wil. En in een overgang naar voren zit ook wat meer naar voren en is mijn zit ook meer geopend dan wanneer ik terug ga in een overgang.

Interessant om over na te denken. Dank je wel!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:34

xmarliez schreef:
Het geven van hulpen kun je op heel veel manieren doen en waar het eigenlijk op neer komt is ons paard conditioneren op deze hulpen.

Toch is dat niet helemaal waar. Er is ook nog zoiets als biomechanica, en reflexen. Als iemand op de rug stuitert, drukt het paard de rug weg, ook als je hem leert daarop de buikspieren aan te spannen. De reflex komt namelijk altijd voor de aangeleerde hulp.

Je kan een paard leren af te buigen door gewoon druk te zetten (en als we het iets minder ruiter-vriendelijk uitdrukken, in de mond te trekken) maar daarmee krijg je nooit een paard wat vanuit een eigen voorwaartse drang, de hand van de ruiter zoekt, de onderkaak tegen het bit legt, en de hand mee naar voren en mee naar beneden wil nemen. Daarmee creëer je een paard dat wijkt voor druk, niet een nageeflijk paard.

xmarliez schreef:
Alleen moet jij jezelf afvragen of dit voor jou een logische hulp is die je dus consequent kunt gaan geven.

Maar het is niet omdat de hulp voor de ruiter logisch is en makkelijk te geven, dat het ook slim is, of helpt. Een logische hulp voor de ruiter is naar links trekken als je naar links wil en flink knijpen met de benen. Het effect ervan (als het paard al naar links wil) is dat door overmatig gebruik van de binnenhand, het binnenachterbeen geblokkeerd wordt, en dus de drang van achter naar voor, de knie blokkeert de schouder, en dus krijg je een paard dat plat door de bocht gaat, of over de buitenschouder wegloopt. Beide zijn niet wenselijk en rijtechnisch niet correct.

En hoe wil je met zulke hulpen ooit wijken, een SB uitvoeren, je paard verzamelen, een volte rijden met correcte buiging en contrastelling? Om het nog maar niet te hebben over appuyementen, renvers of travers.

Ik rijd een SB door mijn paard op de volte te zetten, en dus vraag ik de buiging en stelling die daarbij hoort, met een open binnenhand, en met mijn lijf, door mijn navel recht naar voren te wijzen, geef ik aan dat ik wel rechtdoor wil. En ieder paard wat ik tot nu toe gereden heb, vond dat volkomen logisch en voerde de SB correct uit. Geen binnenhand nodig, en ook binnenbeen er niet ingedrukt.
About_Abbie schreef:
Ja, jouw manier klinkt wel echt goed
Maar wijkt toch echt af van de hare..want zij leunt achterover en geeft dus wel beenhulp in de overgangen terug.

Ik leun idd niet achterover, ik sluit mijn been aan in de overgang terug, als een wakend been, maar ik geef idd geen beenhulp. Ik vind het bijzonder onlogisch om tegengestelde hulpen te geven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:39

Maylene0910 schreef:
Boompje1985 schreef:

Eigenlijk dat je met elke pas been geeft, dus met je kuit een klopje geeft.
Het nadeel daarvan is dat je paard niet gedachten kan lezen, dus ook niet weet wanneer hij wel moet reageren op dat been en wanneer niet.
En je vraagt iets wat je paard al aan het doen is, dus wat je dan eigenlijk je paard aan het leren bent, is dat je been helemaal niets betekent, want hij hoeft niets anders te doen.

Meedrijven doe ik nooit. Ik leer mijn paarden cruise control aan. Ze moeten dus gewoon blijven lopen op hetzelfde tempo, tot ik iets anders vraag.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:14

Avalanche81 schreef:
Toch is dat niet helemaal waar. Er is ook nog zoiets als biomechanica, en reflexen. Als iemand op de rug stuitert, drukt het paard de rug weg, ook als je hem leert daarop de buikspieren aan te spannen. De reflex komt namelijk altijd voor de aangeleerde hulp.

Je kan een paard leren af te buigen door gewoon druk te zetten (en als we het iets minder ruiter-vriendelijk uitdrukken, in de mond te trekken) maar daarmee krijg je nooit een paard wat vanuit een eigen voorwaartse drang, de hand van de ruiter zoekt, de onderkaak tegen het bit legt, en de hand mee naar voren en mee naar beneden wil nemen. Daarmee creëer je een paard dat wijkt voor druk, niet een nageeflijk paard.

Volgens mij hadden we het over de houding van de ruiter in een overgang. Ik heb het nergens over het afbuigen van een paard of een stuiterende ruiter? Het gaat mij er om dat je paard veel kunt leren door consequent te zijn. En natuurlijk was mijn voorbeeld met een knipoog bedoeld want er is, hoop ik, niemand die een overgang naar voren maakt door aan de oren van een paard te trekken :D

Avalanche81 schreef:
Maar het is niet omdat de hulp voor de ruiter logisch is en makkelijk te geven, dat het ook slim is, of helpt. Een logische hulp voor de ruiter is naar links trekken als je naar links wil en flink knijpen met de benen. Het effect ervan (als het paard al naar links wil) is dat door overmatig gebruik van de binnenhand, het binnenachterbeen geblokkeerd wordt, en dus de drang van achter naar voor, de knie blokkeert de schouder, en dus krijg je een paard dat plat door de bocht gaat, of over de buitenschouder wegloopt. Beide zijn niet wenselijk en rijtechnisch niet correct.

En hoe wil je met zulke hulpen ooit wijken, een SB uitvoeren, je paard verzamelen, een volte rijden met correcte buiging en contrastelling? Om het nog maar niet te hebben over appuyementen, renvers of travers.

Ik rijd een SB door mijn paard op de volte te zetten, en dus vraag ik de buiging en stelling die daarbij hoort, met een open binnenhand, en met mijn lijf, door mijn navel recht naar voren te wijzen, geef ik aan dat ik wel rechtdoor wil. En ieder paard wat ik tot nu toe gereden heb, vond dat volkomen logisch en voerde de SB correct uit. Geen binnenhand nodig, en ook binnenbeen er niet ingedrukt.

Ik vind dat je hier enorm afdwaalt. Ik heb het, nogmaals, enkel over de overgang van stap naar draf en de hulp die je daar bij zou kunnen geven.
Er zijn heel veel mensen die naar links of naar rechts gaan door enkel de binnenteugel wat van de hals af te doen. Jij benoemd nu alleen maar situaties die NIET goed gaan. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel situaties die wel goed gaan. Wat ik al zei, het gros van NL rijdt gewoon een wending door de binnenhand een tikje van de hals af te halen en direct weer terug aan te leggen als het paard reageert -> geen vast zettende binnenhand en de reactie die je wilt zonder dat je het paard belemmerd.

Volgens mij reageren wij hier niet om het perse met elkaar eens te zijn of het elkaar te vertellen wat waarheid is maar enkel onze mening te delen.
Persoonlijk denk ik dat het wel heel verstandig is om een leerling hulpen te leren die begrijpbaar zijn. Een paard is een gewoonte dier en vooral als het om basis principes gaat kun je een paard daarin heel goed trainen. En vanuit deze basis principes kun je prima oefeningen rijden. Als je maar consequent bent in wat je wilt want dat is bij paardrijden het aller belangrijkste. Duidelijk en consequent zijn en goed gedrag altijd blijven belonen. En daarom is het zo van belang dat je zelf snapt waarom en wat je doet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:17

Ik dwaal niet af. Ik geef je concrete voorbeelden waarom jouw theorie niet werkt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:42

Ik kan het hierin niet anders dan met Avalanche81 eens zijn.

De hulp moet heel helder te onderscheiden zijn, de opdracht biomechanisch uit te voeren en ik wil daar graag aan toevoegen dat het behouden van balans in de beweging van het paard essentieel is. Als je achterover zou gaan zitten om je paard te laten versnellen en je paard versnelt daar ook echt op dan heb je een probleem. Je bent je balans dan namelijk kwijt en zit achter de beweging. Waarmee je het paard stoort in zijn balans.

Drijven terwijl je een overgang terug rijd maakt dat zowel je voorwaarts als je terug vertroebelen. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen.