Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 10:13

Hallo, ik vraag me af of meer mensen ervaring hebben met NIET gangenpaarden (zoals gewoon een volle KWPN'er, Fries enz) die erg lateraal galopperen?!

Ik heb nu zo'n casus en kan er online nauwelijks wat over vinden. Dit gaat allemaal over de stap richting telgang. Echter in dit geval is het in stap en draf niet aan de orde en gaat het echt puur om de galop. Lichamelijke klachten, tuigage enz. zijn al uitgesloten, en aan de longe is dit ook niet anders als onder de ruiter.

Ervaringen hoor ik graag. Tips en tricks om zo'n galop nog te kunnen wijzigen of verbeteren ook welkom!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:55

De uitdrukking lateraal in combinatie met galop ken ik niet.
De galop zou je zelfs als laterale gang kunnen betitelen omdat in het zweefmoment de benen aan 1 zijde verder naar voren grijpen dan aan de andere zijde. In de rechtergalop zijn dat de benen aan de rechterkant.

Ik denk dat je bedoelt een 4-takt galop, waarbij het paard (te) weinig sprong heeft en het tweede achterbeen eerder land dan het diagonale voorbeen?
(Mocht je toch iets anders bedoelen, kan je dan een filmpje maken?)

Even uitgeschreven:
Correcte beenzetting galop: unipedaal (bu.ab) - tripedaal (bu.ab & bi.ab+bu.vb) - diagonaal (bi.ab+bu.vb) -tripedaal (bi.ab+bu.vb & bi.vb) -unipedaal (bi.vb) - zweefmoment
4-Takt galop: unipedaal (bu.ab) - dipedaal (bu.ab & bi.ab) - tripedaal (bu.ab & bi.ab+bu.vb) - diagonaal (bi.ab+bu.vb) -tripedaal (bi.ab+bu.vb & bi.vb) -unipedaal (bi.vb) - zweefmoment

Sommige paarden hebben van nature een (bijna) 4-takt galop. Ik heb een kruising Fries gekend die dat van nature deed. Prima dier voor de recreatie maar minder geschikt voor dressuurwedstrijden.

Stap en galop kan je weinig aan verbeteren. Die moeten gewoon goed zijn. De draf kan je nog wel wat aan bij rijden als het paard meer leert verzamelen en meer van de grond gaat lopen.

Het enige wat je kan doen is heel goed van achteren naar voren blijven rijden, niet teveel aan die voorkant prutsen en heel goed de sprong bewaken. En zeker als je zo’n paard gaat verzamelen heel alert blijven op de beenzetting en behoud van de sprong.

Imre

Re: Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:02

Ik heb dan wel een gangenpaard, maar eentje met een goede viertakt stap, een makkelijke draf en een laterale galop. Wellicht heb je iets aan mijn ervaring. Wat bij mijn paard helpt is veel schouderbinnenwaarts rijden. In galop krijgt ze betere takt door haar wat extra te laten inbuigen op de volte en goed te ondersteunen met mijn binnenbeen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 11:59

Roodvos schreef:
De uitdrukking lateraal in combinatie met galop ken ik niet.

Nee er word echt gesproken van laterale galop. Waarbij het juist meer een 2 takt dan 3 takt is. Dus in de rechtergalop bijv is de beenzetting linksachter linksvoor tegelijk, rechtsachter rechtsvoor tegelijk. Echt bijna zoals een telgang in draf dus maar dan in de galop.

Roodvos schreef:
Ik denk dat je bedoelt een 4-takt galop, waarbij het paard (te) weinig sprong heeft en het tweede achterbeen eerder land dan het diagonale voorbeen?

Nee juist precies andersom. Het diagonale voorbeen land mee met het eerste achterbeen (dus niet diagonaal maar lateraal) . En dus juist eerder dan het 2e achterbeen. In de rechtergalop zoals ik hierboven beschreef komt het linkervoorbeen dus tegelijk met het linkerachterbeen al aan de grond. En dus niet tegelijk met het rechterachterbeen zoals hoort. Daarna pas komen rechtsachter en voor tegelijk aan de grond. Ik weet niet hoe ik hier een filmpje zou moeten laten zien.
Laatst bijgewerkt door Scarlett89 op 04-03-20 12:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:01

Scarlett89 schreef:
Ik weet niet hoe ik hier een filmpje zou moeten neerzetten.

Even uploaden op Youtube en dan delen.
Ben ook heel benieuwd naar een video.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:06

Matheno schreef:
Scarlett89 schreef:
Ik weet niet hoe ik hier een filmpje zou moeten neerzetten.

Even uploaden op Youtube en dan delen.
Ben ook heel benieuwd naar een video.

Sorry dat gaat hem niet worden openbaar.

Jasmijn159

Re: Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:10

Knie/heup/SI laten controleren. Is vaak een orthopedisch probleem.

Als ik goed denk te begrijpen wat je bedoelt, wat zonder filmpje wel een uitdaging is.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:17

Kan gebrek aan kracht zijn icm stijfheid. Ik heb geen idee van jouw niveau en dat van je paard, maar in het algemeen; voltes, zijgangen, en schakelen om hem sterker en soepeler te maken, en buigen buigen buigen. Galopper bijv op een volte ipv rechtdoor, en zorg dat je hem nagefelijk houdt. Je been eraan houden om zijn sprong te stimuleren. De energie moet omhoog ipv naar voren als het ware. Als dat allemaal nog niet lukt, concentreer je dan eerst in de andere gangen op soepel en sterker maken.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:17

Jasmijn159 schreef:
Knie/heup/SI laten controleren. Is vaak een orthopedisch probleem.

Is gecheckt.

Jasmijn159 schreef:
Als ik goed denk te begrijpen wat je bedoelt, wat zonder filmpje wel een uitdaging is.

Als een kameel even heel kort door de bocht. Kijk Rechtergalop. Hoofd die kant op->

Linksachter/linksvoor tegelijk aan de grond
..
°°

Dan Rechtsachter en rechtsvoor tegelijk
..
..

Linksachter en voor worden opgetild

°°
..

Daarna rechterkant dus zweefmoment
°°
°°

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:18

Waarom gaat dat niet openbaar?
Je kan ook uploaden dat alleen mensen met een link hem kunnen zien, dat kan je later ook nog veranderen naar privé dat alleen jij hem kunt zien.

Ik kan me er slecht een voorstelling bij maken, in mijn hoofd lijkt het niet eens op een galop. Hoe heb je de lichamelijke klachten uitgesloten?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:19

Zoals jij het beschrijft is het meer een onregelmatige telgang

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:20

Allegra schreef:
Kan gebrek aan kracht zijn icm stijfheid. Ik heb geen idee van jouw niveau en dat van je paard, maar in het algemeen; voltes, zijgangen, en schakelen om hem sterker en soepeler te maken, en buigen buigen buigen. Galopper bijv op een volte ipv rechtdoor, en zorg dat je hem nagefelijk houdt. Je been eraan houden om zijn sprong te stimuleren. De energie moet omhoog ipv naar voren als het ware. Als dat allemaal nog niet lukt, concentreer je dan eerst in de andere gangen op soepel en sterker maken.

Ja thanx zover had ik me ook bedacht. Het is een casus binnen mijn opleiding liep ik hier tegenaan. Was toch wel benieuwd waarom ik er verder zo weinig over kon vinden...

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:21

MyWishMax schreef:
Je kan ook uploaden dat alleen mensen met een link hem kunnen zien, dat kan je later ook nog veranderen naar privé dat alleen jij hem kunt zien.

Ik kan me er slecht een voorstelling bij maken, in mijn hoofd lijkt het niet eens op een galop. Hoe heb je de lichamelijke klachten uitgesloten?

Sorry geen toestemming om het op Youtube te zetten. Klachten zijn uitgesloten door volledig onderzoek bij dierenarts en behandelingen door osteopaat, fysio en masseur. Stijfheid kan een rol spelen echter geen grote blokkades of schade oid.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:23

Sclimpre schreef:
Zoals jij het beschrijft is het meer een onregelmatige telgang

Qua been zetting lijkt het ook zo. Daarom heet het ook laterale galop. Omdat er lateraal en niet diagonaal geplaatst word.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:27

Bij een niet-gangenpaard zou ik ook denken aan een fysiek probleem. Om in een goede drietakt, goed doorgesprongen te galopperen moet een paard zijn bekken voldoende kunnen kantelen, ofwel voldoende flexibel zijn in de lumbosacrale en SI-regio.
Observeer je paard eens in vrije beweging, los in de bak. Kantelt hij zijn bekken? Buigt hij voldoende in de gewrichten van het achterbeen?
Her kan geen kwaad er toch nog eens een goede osteopaat of fysiotherapeut bij te halen.

Qua rijden: zorg dat je paard aanspringt vanuit een goede, opwaartse balans. Niet hard draven, maar in een gematigd tempo maar wel actief. Iets hoger instellen aan de voorkant.
Ik zou veel overgangen draf-galop rijden, bij voorkeur op de volte. Aanspringen, paar sprongen en weer terug. En dat geleidelijk uitbouwen. Te lang doorgalopperen en te veel rechtuit galopperem brengt de balans te veel op de voorhand, dan gaat het paard stuwen/lopen achter en dat bevordert het laterale.

Belangrijk is verder je eigen zit en houding. Houd je benen los en lang, ontspan je onderrug en drijf in het ritme van de galop met je onderbeen zonder te klemmen (knieën los!). Richt je bovenlichaam bij elke galopsprong actief op, alsof je je paard omhoog wil meenemen. Laat je binnenheup opwaarts meebewegen in de sprong. Draag je handen en onderarmen vóór je, ellebogen goed buigen. Juist paarden met een slechte balans in galop moet je als ruiter goed met je zit en hulpen kunnen ondersteunen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:52

Askja schreef:
Bij een niet-gangenpaard zou ik ook denken aan een fysiek probleem.

We hebben uitsluitsel van 2 verschillende osteo, een fysio, een accupunctuur en 3 masseuses. Ook is alles op de foto gezet bij de dierenarts. Si gewricht zit niet vast. Bekken word gekanteld. Stapt ruim over. Aanspringen word gedaan vanuit beheerste draf. Paard springt ook makkelijk aan. Hoeft er niet voor te rennen.

Hoger instellen aan de voorkant is idd een dingetje. Paard duikt wel graag. Dit is meer rijtechnisch probleem en met overgangen, tempo wisselingen en achterkant meer activeren al een heel stuk minder geworden. Draf word daarom ook steeds meer ondergetreden echter galop blijft dus lateraal.

Bij veel overgangen naar galop dus veel Aanspringen. Zouden balkjes dan nog kunnen helpen of in uitjes met lage cavaletti galopperen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:54

Scarlett89 schreef:
MyWishMax schreef:

Sorry geen toestemming om het op Youtube te zetten. Klachten zijn uitgesloten door volledig onderzoek bij dierenarts en behandelingen door osteopaat, fysio en masseur. Stijfheid kan een rol spelen echter geen grote blokkades of schade oid.

Ah, dan snap ik het. Ik had even een kronkel waardoor ik het te praktisch bekeek in plaats van simpel geen toestemming, sorry. :+ ;) Wel jammer, zou een hoop duidelijker maken qua beeld, maar begrijpelijk en netjes van jouw kant. :j

Ik bedoelde meer wat er dan door de DA gedaan is. Een fysio/osteo en masseur is leuk als er niks aan de hand is of juist een diagnose als ondersteuning, maar niet om die diagnose te stellen of uitsluitsel te geven. Maar als het SI gebied enzovoorts al op beeld staan dan zal het een uitgebreid onderzoek geweest zijn op de kliniek en zijn het goede aanvullingen. Jammer dat het geen verbetering heeft gegeven.

Verder klinkt Askja haar uitleg heel goed, hier moet je als ruiter inderdaad goed ondersteunen en helpen, omdat het blijkbaar ook onbelast zo is (ook helemaal in vrijheid, dus land oid? longe heb je al aangegeven, maar dat is nog met 'invloed')

EDIT: Is het vanaf de 1e galop pas al?

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:57

MyWishMax schreef:
Ik bedoelde meer wat er dan door de DA gedaan is. Een fysio/osteo en masseur is leuk als er niks aan de hand is of juist een diagnose als ondersteuning, maar niet om die diagnose te stellen of uitsluitsel te geven. Maar als het SI gebied enzovoorts al op beeld staan dan zal het een uitgebreid onderzoek geweest zijn op de kliniek en zijn het goede aanvullingen. Jammer dat het geen verbetering heeft gegeven.

Verder klinkt Askja haar uitleg heel goed, hier moet je als ruiter inderdaad goed ondersteunen en helpen, omdat het blijkbaar ook onbelast zo is (ook helemaal in vrijheid, dus land oid? longe heb je al aangegeven, maar dat is nog met 'invloed')

EDIT: Is het vanaf de 1e galop pas al?

Ja alles is op de foto gezet en aan de longe zowel met touw als los longeren dus ook vrij. Vanaf het Aanspringen al lateraal ja. Soms bij balkjes neerleggen of een klein sprongetje dan zie je bij afzet en neerkomen wel verschil maar gallopeert daarna weer lateraal door.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:03

Paard doet dit aan de longe en onder zadel, hoe is los in de wei? (rechtuit, lang stuk)
Kan het paard wel "gewoon" diagonaal-correct achterwaarts zonder problemen?

Nu weet ik niet wat voor opleiding jullie doen, maar zijgangen kunnen hierbij enorm ondersteunen, zowel het gebruiken van zijgangen in stap en draf voor meer kracht en souplesse, als ook in Galop om het paard meer uit te nodigen naar een "correctere" gang.

Als je merkt dat balkjes een (klein) verschil maken zou je dit zeker kunnen proberen.
Met "balkjes neerleggen" heb je het dan over meerdere galopbalken achter elkaar, of een enkele losse balk?

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:09

siskeh schreef:
Paard doet dit aan de longe en onder zadel, hoe is los in de wei? (rechtuit, lang stuk)
Kan het paard wel "gewoon" diagonaal-correct achterwaarts zonder problemen?

Nu weet ik niet wat voor opleiding jullie doen, maar zijgangen kunnen hierbij enorm ondersteunen, zowel het gebruiken van zijgangen in stap en draf voor meer kracht en souplesse, als ook in Galop om het paard meer uit te nodigen naar een "correctere" gang.

Als je merkt dat balkjes een (klein) verschil maken zou je dit zeker kunnen proberen.
Met "balkjes neerleggen" heb je het dan over meerdere galopbalken achter elkaar, of een enkele losse balk?

Lange stukken rechtuit weet ik niet. Los in de bak is de galop hetzelfde. Correct achterwaarts is geen probleem.

Meerdere galop balken achter elkaar. Soms ook een stukje boven de grond (cavaletti). Daarin zie je duidelijk verschil in beenzetting en sprong enz. Als er met het paard gesprongen word dan zie je ook duidelijk verschil in hoe het paard gaat lopen. In de draf al word het achterbeen er veel meer eronder gezet dan wanneer er alleen dressuur word gereden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:31

Ik probeer me een voorstelling te maken van wat jij de laterale galop noemt.
Meer 2-tact dan 3-tact, haast telgang. Lijkt het een beetje op ‘pacing’?

https://www.youtube.com/watch?v=9YJzsR4ULUQ

Is dit een paard met draf- of renbloed?
Met speciaal beslag kan je een pacer laten draven.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:41

Myca schreef:
Ik probeer me een voorstelling te maken van wat jij de laterale galop noemt.
Meer 2-tact dan 3-tact, haast telgang. Lijkt het een beetje op ‘pacing’?

https://www.youtube.com/watch?v=9YJzsR4ULUQ

Is dit een paard met draf- of renbloed?
Met speciaal beslag kan je een pacer laten draven.

Het lijkt een beetje op pacing maar dan wel met een zweefmoment. Nee het paard heeft dus geen draf of ren bloed. En het gaat dus niet om het draven maar om de galop. De draf van dit paard is niet lateraal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:51

Ik ging net vragen of het een draver was :')

Doet hij het meteen, of als hij langer in galop moet?

Ik heb heel veel ervaring met laterale galop en galop in 4 tak.

Hoe wij het oplossen is door hele korte stukken galop te pakken, echt maar 3 of 4 sprongen. Dit vanuit ontspanning( dus niet er in jagen) . En altijd met veel ondersteuning van of de ruiter, of een bijzet( of longeerhulp/pessoa, afhankelijk van het paard) .

Lateraal is veel moeilijker als je ze van voren laag hebt.

Wij kiezen dan vaak nog niet voor oprichting, omdat dat dragen vraagt en dat kan een draver vaak nog niet. Uiteindelijk richten ze zich uit zichzelf vaak iets op omdat vanuit lang laag ook niet goed lukt.

Lastig om dit uit te leggen, kijken of ik nog wat film materiaal heb!

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:57

ruitje schreef:
Ik ging net vragen of het een draver was :')

Doet hij het meteen, of als hij langer in galop moet?

Ik heb heel veel ervaring met laterale galop en galop in 4 tak.

Hoe wij het oplossen is door hele korte stukken galop te pakken, echt maar 3 of 4 sprongen. Dit vanuit ontspanning( dus niet er in jagen) . En altijd met veel ondersteuning van of de ruiter, of een bijzet( of longeerhulp/pessoa, afhankelijk van het paard) .

Lateraal is veel moeilijker als je ze van voren laag hebt.

Wij kiezen dan vaak nog niet voor oprichting, omdat dat dragen vraagt en dat kan een draver vaak nog niet. Uiteindelijk richten ze zich uit zichzelf vaak iets op omdat vanuit lang laag ook niet goed lukt.

Lastig om dit uit te leggen, kijken of ik nog wat film materiaal heb!

Ik kan evt wel filmpje appen. Via pb even nummer dan! (voor de andere ook wie wil trouwens). Paard doet het meteen. Niet na langer galloperen. Maar wordt er zeker niet in gejaagd, springt heel rustig en beheerst aan. Echter het vallen op de voorhand is wel een probleem bij lang laag laten en dan komt de kont er al helemaal niet meer onder.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:59

Voor de beeldvorming, lijkt het hier op? Hier zit al een heel traject met balkjes, rijden en longeren aan vooraf. En een draver is natuurlijk duidelijk anders :)