Mijn paard is niet te stoppen tijdens buitenrit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvaRider

Mijn paard is niet te stoppen tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 18:28

Hallo allemaal, even een vraagje.

Als ik terug naar huis ga van een buitenrit en ik draaf aan, is mijn Friese merrie zowat niet te stoppen :( Ik ga dan even de andere kant op (in stap), zodat ze niet aan een stuk door draaft en zodat ze weet dat ik de baas ben, daarna gaat het opzich wel oké maar ze wil alsnog wel voorwaarts, hetzelfde geldt wanneer ze gewoon stapt... Hebben jullie misschien een tip voor mij? Ik heb genoeg mensen die mij kunnen helpen maar nu rij ik niet echt omdat het nat en winderig is dus ik dacht, misschien hebben jullie een tip voor mij? Ik heb mijn paard nu ongeveer twee jaar en de man die hem verkocht (echt een zenuwpees was dat!) beschreef haar al als een paard dat alleen maar voorwaarts wil. Dit kan toch wel veranderen? Ik moet zeggen dat ik al heel wat met haar bereikt heb in deze twee jaar <3 en ik weet dat het goed komt maar ik vroeg me af of jullie een tip hebben voor mij :)

Ik hoor wel!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:35

De andere kant op, zoals je zelf al zegt. Ze is waarschijnlijk "gewoon" heel erg enthousiast en dat is fijn, maar het moet wel in te tomen zijn natuurlijk.
Doet ze dit in de piste ook? Kan je daar oefenen op overgangen?

Loopt ze makkelijk achterwaarts? Probeer haar dat eens te laten doen als ze te voorwaarts wordt. Als je dit een aantal keer doet, legt ze hopelijk de link naar "als ik rustiger aan doe komen we er des te sneller".

Hubbels

Re: Mijn paard is niet te stoppen tijdens buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 18:40

Ik lees even mee, ik heb ook een paardje die dit doet,

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:03

Had mijn haf in zijn jongere jaren ook last van. Loste het ook op met stappen. Reed ook nog wel eens verschillende kleine rondes, juist zodat hij langs stal kwam en verder moest lopen. Haalde de scherpe kanten er ook wel vanaf. Hij is altijd vlotter richting stal gebleven, maar dat was ook prima. Zolang ik de controle hield.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:13

Zorgen dat je de mogelijkheid hebt om zijpaden in te kunnen slaan, weg van huis.
Hier flink aan het werk zetten (gewoon flink tempo draven), wordt ze weer rustig, pas dan weer terug richting huis.
Dit net zo lang blijven herhalen tot het kwartje valt, meestal is het na een rit of 10 wel over.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 20:01

LWDaisy Bedankt voor je tip! Ze is inderdaad een pittig enthousiast paardje :) In de bak loopt ze opzich wel aardig gemakkelijk achterwaarts, op de asfaltweg (waar we dan overheen rijden als we richting huis gaan) is ze weer heel anders. Maar ik zal het volgende keer zeker proberen! +:)+

Juut Wat je zegt, controle houden is erg belangrijk! Soms verlies ik die dan als ze te voorwaarts wordt. Dan hou ik haar wat in maar daar lijkt ze niet op te reageren, ze wil dan perse naar stal, waar haar vriendinnetje ook staat! Ik zal toch consequenter moeten zijn, ik ben vaak toch wat te lief... Rondjes maken helpt inderdaad wel. En verder stappen als we de oprit bereiken, dit is voor haar een goede oefening, en laat ook zien dat ik de ruiter ben en zij naar mij moet luisteren :) Dank je voor tip en reactie!

JMJ Als we terug naar huis stappen rijden we over een asfaltweg, af en toe hebben we de mogelijkheid om een weiland in te slaan, omdat die van ons zijn. Echt paden kunnen we niet in omdat hier balken voor staan zodat er geen paarden in kunnen :( Meestal als we in een weiland rijden wordt ze nog voorwaartser! Maar dit is wel echt een goede tip en als ik de mogelijkheid heb om dit te doen ga ik er ook echt gebruik van maken!! Bedankt voor je reactie :)

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 20:33

Wat bij mij ook helpt is wat spanning op de teugel houden. Als ze zo voorwaarts is beweegt ze haar hoofd heel erg, alsof ze aan het dansen is, het hoofd gaat dan steeds op en neer. Als ik wat spanning op de teugel houd stopt ze daarmee en kan ik wat meer controle houden, dit heb ik geleerd toen iemand meeliep tijdens buitenrit.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:42

Ik had er ook zo 1. Mocht altijd vol gas op het strand zodra ze erop kwamen. Dus ik schrok mijzelf een hartverzakking de eerste keer dat ik ermee op het strand kwam. Maar ze was van een 19 jarig meisje geweest en ik was al in de 30. En ze kon ontzettend heet worden buiten.

Ik heb het vol gas gaan op het strand simpelweg afgeleerd door regelmatig naar het strand te blijven gaan, maar ze mocht alleen maar stappen op het strand de eerste maanden. Dat ging met heel wat protest gepaard in het begin en zodra en uiteindelijk ontspannen, aan een lang teugeltje in stap het strand op kwam, ging ik eens een stukje aandraven en weer terug, weer stukje draven, galopje en weer terug. Ik deed gewoon precies hetzelfde als in de bak, ik zette haar aan het werk.

Buiten op straat idem dito; Werd ze heet en als ik daar niets aan deed liep dat echt uit de hand, hup zijgangen, schouder binnen/buiten renvers/travers, verzameld drafje en hup halt etc. etc.
Alles om haar aandacht bij mij te krijgen en niet bij wat de rest van de wereld allemaal te tonen had.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:43

Spanning op de teugels is dus gewoon trekken en daar red je het zeker niet mee. Doe er een martingaal aan en laat iemand je even goed vertellen hoe je die gebruikt. Weet dat het een lastig probleem is maar met de juiste begeleiding moet het op te lossen zijn. Omdraaien elke keer wanneer ze aandraaft en weer terug naar stap. Ookal draai je 100 keer om , het kwartje valt zeker een keer. Stapt ze na een keer omdraaien rustig dan zeker belonen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:49

“ ze ruiken de stal” zei mijn instructeur vroeger altijd als we na een strandrit door de duinen weer huiswaarts keerden en de paardjes er flink de pas in zetten :') het is dus vrij normaal volgens mij.. zeker als je met maar één paard op pad bent, denk ik. Met meer is het al veiliger, dus misschien eens samen met anderen naar buiten gaan, kijken hoe dat gaat?

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:49

Hoe vraag je haar terug? Ik merk bij mijn merrie dat ik meer contact met haar heb als ik ophoudingen geef ipv op de rem trekken. Dan pakt ze gewoon vast en gaat harder. En ik zet haar buiten aan het werk als ze echt niet kan blijven stappen met bijvoorbeeld harde wind. Dan maak ik af en toe wat cirkels en wissel af tussen lange hals en nageeflijk zodat ze haar hoofd bij mij houdt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:00

Idd aan het werk zetten. Alle zijgangen zijn hier goed voor. Kan ze niet normaal stappen dan 2 passen schouderbinnen, 2 passen travers, omstellen en zijgangen met omgekeerde buiging. Rechtuit even kijken of ze wel op normaal tempo kan, zoniet weer zijgangen, beetje wijken, pasje achteruit.
Ze worden het constant voeten moeten verzetten heus wel zat en als het kwartje valt dat dat niet hoeft als ze rustig stappen verkiezen ze vaak rustig sloffen.

Is het pad naar stal niet veilig genoeg om over te zwalpen dan de stal straal voorbij lopen en er nog een rondje (werkend) aanplakken. Tot ze wel in een rustig tempo kunnen stappen.

Stappen is ook stappen, niet dribbelen.

Mijn merrie krijgt dergelijke buien in het bosje tegenover stal, is doorkruist met paden en élk pad richting stal is een reden om te versnellen. Dus elk pad richting stal werken we aan de zijgangen in stap, en elk pad weg van stal moet ze draven of galopperen. Ze wordt dat kriskras over en weer gehobbel zelf ook zat en als ze erin slaagt om aan een lange teugel op een normaal tempo richting stal te stappen mag ze ook naar stal.
Het geneuzel gaat er niet volledig uit (elke keer opnieuw hetzelfde riedeltje) maar ze geeft uiteindelijk altijd wel toe om gewoon normaal te stappen.

Heeft wat tijd nodig, gaat er niet altijd volledig uit maar met consequent zijn kan het wel flink afgezwakt worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:05

Gewoon een keer de tijd nemen en klein rondje doen. Druk met laatste stuk naar huis rij stal voorbij en doe desnoods nog een ander rondje erbij. Pak regelmatig op verschillende plekken kleine dressuurmatige oefeningen mee. Halthouden vanuit stap en/of draf, veel overgangen, tempowisselingen en zorg dat jij degene ben die het tempo bepaal van de hele rit.

O en weet dat kleine heuveltjes uitnodigend zijn om te galopperen, maar met stappen train je meer spieren en moeten ze harder werken met daarbij kunnen ze in galop rug wegdrukken.

Hou er rekening dat als draf en galop alleen in de berm doe dat het knopje berm beteken versnellen ook snel gaat vallen en uiteindelijk voor problemen kan zorgen. Doe dus niet alleen stappen op het asfalt, maar ook in de berm.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:08

Ik krijg vast heel bokt over me heen, maargoed het hielp wel: ik had ook zo'n merrie en ik heb het opgelost met een pelham. Dubbele teugels, zodat teugel nummer 2 (aan het onderste deel van het bit dus) mijn noodrem was.
Daarnaast aan het werk zetten. Wordt ze echt te heet? Halve ophouding met teugel nummer 2. Dan was het wel hoofd omhoog en help wat gebeurt er nu, maar geloof me dat hoef je maar 3x te doen en het is klaar :j bij mijn merrie dan.
Ging ik met een trens op buitenrit bleef het snel willen en ze wist gewoon op een gegeven moment als ik dan met pelham reed: nou kan het dus niet.
Heb de jaren erna (9 jaar) gewoon met een los teugeltje (zowel bovenste als onderste teugel) kunnen rijden en ik had altijd mijn noodrem eventueel 'bij me'

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:16

Elin_ Bedankt voor de tip. Ik ben geen hele gevorderde ruiter al zeg ik het zelf, dus ik denk dat dubbele teugel wat lastig is :) Fijn dat het bij jou zo goed is gekomen!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:18

Tja het blijven toch kuddedieren, die paarden. In hun eentje van de veilige haven weg, blijft onnatuurlijk. Succes.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:22

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties!

Conclusie: Haar aandacht erbij houden d.m.v. zijgangen, wisselen van gangen en af en toe achterwaarts rijden/rondje maken zodat het moeilijker voor haar wordt om er 'tussenuit' te glippen (dat zij de baas over mij wordt en het tempo bepaalt). Ik ben zoals ik al schreef geen gevorderde ruiter dus al die zijgangen enzo zijn voor mij nog niet echt duidelijk, maar zodra ik weer ga lessen ga ik hier duidelijkheid over vragen en het ook in de praktijk brengen zegmaar. Ik ga er niet vanuit dat het binnen een maandje allemaal over is, nee, ik heb nu een doel voor ogen en hier ga ik mee werken!

Bedankt voor de handige tips! Nog meer tips? Altijd welkom!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:28

Huis = leuker, dus snel daar naar toe. Werken thuis, rusten van huis weg. Werk voor het hek of op erf als mogelijk, in de bak als dat veiliger is, in draf erf af en minimaal 100m verder uithijgen. Terug naar huis dribbelen en weer werk. Kan tijdje duren voor kwartje valt, dus kies een rustige dag met droog weer.
https://www.youtube.com/watch?v=i2Yu-XGdTuE

Werk onderweg is zeker ook optie al is het maar om paard soepel te houden en aandacht bij jouw te houden, maar vechten verlies je altijd. Waar paard heen wil onaantrekkelijk maken door ze daar aan het werk te zetten voorkomt vechten en de bijbehorende frustraties voor beide partijen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:30

Ja, ga eens met een paar anderen samen naar buiten. Bij voorkeur een paar rustige paarden die het allemaal allang gezien hebben en het niet bijster spannend meer vinden. Dat zou toch een rustgevende uitwerking moeten hebben op de jouwe..

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:48

Pocca_Locca Het punt is, wij hebben twee paarden en er zijn niet echt mensen in de omgeving die mee kunnen rijden met hun paarden. Ons andere paard is een Arabo Fries, die is nog feller, nu vooral in de winter is ze erg fris. In de zomer rijden we wel samen, dan is mijn paard stukke rustiger! Maar mijn moeder rijdt dan op dat paard en die heeft nu niet heel erg veel tijd om veel te rijden op haar... Ik zal dus zelf met Lyska op buitenrit moeten :( :)

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:52

tamary Ik zal de video gaan bekijken! En wat je eronder schrijft is inderdaad waar...

"Waar paard heen wil onaantrekkelijk maken door ze daar aan het werk te zetten voorkomt vechten en de bijbehorende frustraties voor beide partijen."

Mooi gezegd, afleidingen, dit is eigenlijk waar het allemaal om gaat.

Bedankt voor je tip!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:58

Oh maar wees gerust, je hoeft niet gevorderd te zijn in de dressuur om je paard aan het werk te kunnen zetten hoor. Halt houden, 2 passen achterwaarts, gelijk 2 passen voorwaarts, halthouden, 5 passen draven en weer halt, kleine volte, mini rechtsomkeert, zelfs de gebroken lijn kan je buiten doen.

En de martingaal tip van bigone is ook een goeie; geen extra teugels voor jou, maar sterrenkijken is er dan niet meer bij, zonder dat je haar vast zet, dus net iets meer te vertellen dan voor jou.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:02

EvaRider schreef:
Pocca_Locca Het punt is, wij hebben twee paarden en er zijn niet echt mensen in de omgeving die mee kunnen rijden met hun paarden. Ons andere paard is een Arabo Fries, die is nog feller, nu vooral in de winter is ze erg fris. In de zomer rijden we wel samen, dan is mijn paard stukke rustiger! Maar mijn moeder rijdt dan op dat paard en die heeft nu niet heel erg veel tijd om veel te rijden op haar... Ik zal dus zelf met Lyska op buitenrit moeten :( :)

Aha, dan snap ik dat dat lastig is, inderdaad. Dan lijkt me het inderdaad een idee om haar in elk geval ook vóór het naar buiten gaan, aan het werk te zetten, zodat ze niet bomvol energie zit met de buitenrit. En wat de anderen ook zeggen, lekker bezig houden onderweg en aan het werk zetten.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 22:04

Mijn bijrijdpaard deed dit vroeger in haar jongere jaren ook altijd. Ik heb het ook al een keer gehad dat ik dacht rustig naar huis te draven en madam ging in een volle galop :+ Ik heb het opgelost door alleen maar naar huis te stappen en als ze begon te dribbelen steeds rondje draaien en als ze weer wou versnellen een kleine ophouding met m’n buitenteugel. Nu kunnen we gewoon met een los teugeltje stappen naar huis, wel loopt ze terug naar stal wat sneller maar ze blijft wel gewoon netjes stappen. En als we nu naar stal een stukje gaan draven blijft ze ook gewoon rustig.

EvaRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 22:07

Pindabear Fijn, joh, dat het goedgekomen is!