warming-up duurt lang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 02:02

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat ervaringen willen delen wat betreft paarden die een zeer lange "warming-up" nodig hebben.

Mijn paard Gold heb ik zelf zadelmak gemaakt en ingereden.
Eigenlijk heeft hij dit "probeem" heel zijn leven al. Ik heb vaak minstens 45 min. nodig voordat mijn paard echt los is/ los laat en ik echt aan de slag kan.
Inmiddels rijden we M2 en hoop ik ooit een Z proefje te kunnen starten met hem.
Het trainen en de lessen gaan goed. We boeken voorruit gang en de oefeningen gaan steeds beter.
Maar helaas is dat pas vaak na 50 minuten of aan het einde van de les.

Hij krijgt vit. E + selenium en MSM. ter ondersteuning Ik ben nu ook sinds kort begonnen met kleefkruid ( voor de afvoer van afvalstoffen)

Nu vroeg ik mij af of meer mensen hier 'last" van hebben met hun paard of dat mensen nog tips en trucs of ervaringen hebben met dingen die hun echt hebben geholpen.

alice0cullen

Re: warming-up duurt lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 02:25

Mijn paard heeft vooral als het koud is en waait wel een kwartiertje nodig om echt goed op te warmen als ze van stal komt. Maar 45 minuten vind ik best lang voor een gezond paard. Wat doe je dan precies in je opwarming als ik vragen mag.

Mijn routine is als volgt.
Als het koud is, regent of hard waait dan doe ik een fleece deken op bij het instappen.
ik werk eerst minimaal 10 minuten aan de hand, allerlei oefeningen, schouderbinnenwaarts, wijken,travers, ubertreden en rekken en strekken. Ook een paar rondjes draf aan de hand op beide handen en dan erop. En dan is ze goed warm en soepel. Deken gaat dan ook af.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 07:30

Dat had ik vroeger met mijn paard ook, bij mij hielp het om een aantal minuten te stappen en daarna eerst een kwartier te galopperen en allerlei oefeningen in galop te doen. Natuurlijk had ik dit wel opgebouwd in tijd.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 07:45

Misschien dat zo’n magneetdeken jullie helpt? Mogelijk kan je die eens van iemand lenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:40

Ik ook zo‘n paard gehad, zomer en winter ongeacht of ze uit de wei of uit de box kwam. Dekens en genoeg krachtvoer hielp iets maar ik heb me er gewoon bij neergelegd destijds dat ik altijd 20 minuten losstapte met wijken aan een langere teugel. Dan met de neus aan de grond 10 minuten drafoefeningen en dan nog aan de lange teugel in verlichte zit flink doorgalopperen. Dan kon ik daarna goed oppakken.
Mijn lessen gingen altijd heel fijn omdat ik daar een half uur naar toe moest rijden (incl draf/galop). Voor wedstrijden reed ik altijd eerst thuis los en dan goed warmhouden.
Wat natuurlijk ook zou helpen in een stapmolen maar die heb ik nooit gehad.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:47

Ik zou idd wat galop meepakken, lange teugel lekker op z'n eigen benen. Beetje oppakken en wat figuren rijden.

Eerst een klein rondje buiten rijden wil ook weleens helpen maar dan moet je natuurlijk wel een klein rondje in de buurt hebben.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:48

Hier heel veel baat bij een protech masta deken en/of het supplement NAF M fit. Maar boven alles staat het regelmatig laten behandelen door een osteopaat/chiropractor.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:30

Een paard wat ik jaren terug reed was ook altijd pas eind van de training los. Het kwartje viel na een tijd dat hij door galop, wat ik pas laat in de training meepakte, losser werd.
Vanaf dat moment 10 minuten warming up, stap en lekker los en lang draven. Dan galop linksom en rechtsom, voor ik daadwerkelijk dingen ging vragen.

Edit: kun je niet voor de les start vast een tijdje warm rijden? Als je dan niet te gek doet zal je paard nog voldoende energie hebben voor een training. Dan kan je tijdens de les efficiënter aan het werk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:06

En van te voren even longeren?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:35

Ik merk dat sinds ik nu magnesium geef( al krijgt ze dit nog niet zo lang) dat ze deze week aanmerkelijk soepeler was zeker op haar moeilijke kant..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:56

Naast de tips die al gegeven zijn wil ik nog zeggen dat het ook heel belangrijk is om te kijken hoe je zo'n paard weg zet na de training.
Zoals je hem weg zet, pak je hem ook weer op zeg ik vaak.
Sommige ruiters zie ik hun training heel mooi opbouwen, maar niet echt afbouwen en veel paarden vinden het moeilijk om in de oprichting echt goed over de rug te blijven bewegen (of sowieso met een ruiter op de rug), worden dan eigenlijk wat strakker in de bovenlijn en worden dan netjes lang genoeg uitgestapt, maar niet weer écht helemaal over de rug en dan weg gezet.
Als een paard weg wordt gezet met een iets strakkere rug dan wordt deze vaak stijf en begin je met een stijf paard wat echt tijd nodig heeft om warm te lopen.
Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar het is iig de moeite waard om hier eens kritisch naar te kijken.
Een goede test, rijd en longeer eens een week alleen maar over de rug zonder echte oprichting totdat je afstapt en kijk of je dan verschil merkt.

Sommige paarden zijn van zichzelf wat stijver en hebben meer tijd nodig om warm te lopen, maar met een 20 minuten zou toch elk gezond paard mooi los moeten kunnen zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:21

Is het echt lichamelijk warm en los worden of het volledig accepteren van de hulpen en daardoor 'loslaten'?

Ik heb er 2 gereden die vooral lichamelijk goed moesten opwarmen en die gingen allebei in de stapmolen terwijl ik aan het uitmesten was, dan opzadelen en nog 10min stappen onder de man. Of 'het pad op en af' aan de hand wat 10-15min stappen was.

Hoe wordt je paard gehouden? Merk je verschil als hij net uit stal komt of buiten gestaan heeft? Of verschil tussen 's ochtends en 's avonds?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:23

Ik heb inderdaad ook een paard gehad dat lichamelijk redelijk snel warm was maar mentaal lang nodig had om op het punt van echte concentratie aan te komen.
Die werkte ik soms eerst aan de hand voor ik erop ging.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:40

Mijn paard met artrose moet ik ook lang instappen/loswerken.

Van galop wordt ze een stuk losser/soepeler dus dat probeer ik nu vaker en langer mee te pakken. Deed eerst altijd maar 2 rondjes galop beide kanten op.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:41

Bucas Recuptex Therapy deken!

Mijn haflinger werd ook altijd pas fijn na 40/45 minuten rijden. Sinds ik de deken gebruik, is die veel losser. Na een minuut of 20 heb ik hem zeker zo fijn als zonder deken na 3 kwartier! Ik ben echt blij met de deken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:55

Ik zag in je onderschrift je YouTube kanaal. Ik heb daarop je dressuur les bekeken. Ik denk dat dit hetzelfde paard is?
Is dit de manier waarop je hem altijd rijdt, of was dit een eenmalige les?
Ik vind hem daar vooral een stijve rug en achterhand hebben. Hij krijgt ook weinig ruimte om zijn rug te ontspannen, het oogt voor mij ‘in elkaar getrokken’. Het van achter naar voren met vooral de neus eruit en ruimte voor het ontwikkelen en ontspannen van de bovenlijf lijkt te missen. Daaraan kan het heel goed liggen dat je paard een lange warming up nodig heeft.
Vertelt je instructrice aan jou ook waarom je iets moet doen en wat voor effect dit op het paardenlichaam heeft? In het filmpje hoor ik hier niets over. Dit kan jou enorm helpen om te begrijpen waarom je paard zijn lichaam op een bepaalde manier gebruikt. Van je instructrice moet je op een gegeven moment het hoofd van je paard ‘meer door rechts laten gaan’. Er volgt een flinke hulp aan de teugel, maar als je goed kijkt naar de rest van het lichaam van je paard is de reactie: oeii dit kan ik niet, ik zet mijn bovenlijn en vooral rug nog vaster.
Ik bedoel dit niet als negatief commentaar, maar meer als tip om naar te kijken voor jou.
Ik hoop dat je het zo opvat!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 00:39

heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ben nu inderdaad een recuptex deken aan het lenen van een stalgenoot om te kijken of dit misschien helpt. Zoja dan ga ik er zeker zelf 1 aanschaffen.

Het galopperen heb ik wel eens geprobeerd, maar vind niet dat hij daarna losser in zijn lijf word. Misschien ook omdat ik het sporadisch is een keer heb geprobeerd maar niet echt consequent aandacht aan heb besteed. Dus dit ga ik toch zeker nog is proberen!

Uiteraard kan ik eerder beginnen met losrijden voor mijn les, maar dan is het "probleem" niet opgelost. Ik zit er dan nog steeds zomaar 1 uur en 15 min op. Als ik dan consequent een aantal keer per week wil trainen vind ik dat best lastig om dat in te plannen naast alle klusjes op stal, werk etc.
Even 30 a 40 min ontspannen rijden en wat loswerken zit er dan niet in.
en dat zou ik graag willen bereiken.

Ik denk wel dat ik zeker wat aan mijn in en uitstappen kan doen.
Het uitstappen kan beter. Aan het einde van een training of les doe ik hem altijd nog even lang en laag uit "joggen" dan een paar rondjes uitstappen (het liefst op het harde) max. 10 minuten en dat is het dan wel.

@SparklingApp heb jij nog tips voor het uitstappen wat goed zou zijn.
helaas beschik ik niet over een stapmolen bij ons op stal.

Ik merk overigens geen verschil tussen zomer en winter. Binnen of buiten, regen of zon oid.

@ Def :
bedankt voor je uitgebreide feedback en de moeite hebt genomen om eens een kijkje te nemen op het YT kanaal. Wat bedoel je met "hij krijgt weinig ruimte om zijn rug te ontspannen"? Is dat iets vanuit mij? of het harnachement?
Dit is wel mijn instructie en hoe ik hem meestal rijd.
Ik rijd dagelijks veel verschillende paarden, en moet wel zeggen dat hij ook wel een verdomd lastige knol is hoor. haha.
Ik snap heel goed dat het er rommelig en "groot" uitziet. Maar het is dan ook geen paard die graag werkt en mij een "cadeautje" zal geven tijdens een training.
Vind jij in het laatste stukje van de film dat hij nog steeds stijf is? want het voelt voor mij daar wel los.
Mijn instructie legt mij wel uit over bijv. zijn binnen achterbeen op de linkerhand. Dat hij die er niet goed onder zet en daarom op sommige momenten vasthoud/ vast zit.
Mijn lessen gaan wel altijd beter dan dat ik zelf rijd, dus dan neem ik aan dat we wel iets goed doen :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:00

Ik heb je rijfilmpje ook even bekeken. Volgens mij is dit gewoon een rijtechnisch probleem, je paard is flegmatiek en niet aan je been, niet gek dat hij niet voorwaarts en door zijn lijf kan bewegen . Ik zou echt even terug naar de basis, zorgen dat hij van achter naar voor door zijn lijf gaat lopen. En eens bij een andere instructeur gaan lessen die je leert van achter naar voor te rijden ipv zijn hoofd op te tillen als hij gaat duiken -O- .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:15

Ik heb meestal een kwartiertje nodig. Maar mijn paarden komen nooit van stal voor het rijden en ik pak ook redelijk snel de galop mee. Daarin laten ze makkelijker 'los'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 01:41

Het is heel vaak dat mensen in het M vastlopen omdat er heel veel basis ontbreekt. Ik vind hem in het filmpje echt niet fijn lopen en zou echt een stap terug doen en met een andere trainer eens kijken of je een tijd puur basis kan rijden. Zo een dure deken kopen gaat je echt niet helpen.

Buiten dat is management, dus hoeveel staat ie buiten en wat voer je ook wel echt belangrijk.

Zet hem sowieso na het rijden nog een tijd lekker buiten en doe dan wat klusjes.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 02:42

Ik heb niet het hele filmpje gekeken, maar ik zie ook rijtechnische problemen.
Je paard houdt zijn rug vast. Hierdoor kan de bovenlijn niet ontspannen en opbollen, mis je veer in de beweging, rijdt je hem bijna over zijn tempo wat zijn bewegingen nog vlakker maakt, hij heeft een onrustige aanleuning, ipv de hand voorwaarts neerwaarts op te zoeken, drukt hij zich telkens iets op en verbreekt de verbinding. Door de spanning in de bovenlijn, lijkt hij ook wat tact te missen wanneer het moeilijk wordt.

Mijn advies? Een paar weken lang alleen maar lang en laag rijden. Leer hem die rug los te laten en gebruiken. En werk aan je nageeflijkheid. Blijf er naar toe werken dat hij ook probeert die constante verbinding te houden, door je hand zelf op te zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 03:19

Ik heb het filmpje van je dressuurles deels bekeken.
Wat mij opvalt, is dat je paard 'in twee stukken loopt'. Het samenspel van voor en achterhand is er vaak niet. De rug doet te weinig mee. Misschien verstandig om een osteopaat te consulteren. Dat hij niet graag werkt kan ook een fysieke oorzaak hebben. Rijtechnisch ben ik het met eerdere tips eens. Met deze manier van trainen wordt de rug eerder strakker dan losser.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:15

Ook ik heb je filmpje net even bekeken en ik zou het niet winstwaardig vinden voor het M2. Hij toont totaal geen impuls, maar is ook scheef, onrustig in de aanleuning en toont geen lossigheid of verbinding. Laat staan verzameling want daar is nog totaal geen sprake van. En aan de aanwijzingen van je instructrice te horen zou ik een andere zoeken. Daar mis ik echt heel veel gerichte aanwijzingen hoe en waarom je iets moet doen. En ik hoop dat hij ook rechtsom kan? Er zit te weinig afwisseling in je rijden. Je moet veel van hand veranderen, veel schakelen in tempo, veel overgangen rijden. Hij moet scherper aan je been en meer naar de hand toe. Echt basiswerk. Voltes openen en sluiten, meer nageeflijk naar de hand toe rijden vanuit een actief ondertredend achterbeen. Pas dan kan je wat schoudervoor of schouderbinnenwaarts meepakken.
Lekker galopperen en dan schakelen, naar voren en terug, voltes openen en sluiten, scherper aan dat been. Het is logisch dat hij zo stijf blijft. Je doet ook bijna niks met dat lichaam, hij loopt en that’s it. Een paard is een sporter en die moet je gymnastiseren. Dat zou je instructrice je moeten leren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:48

Eens met allen hierboven en er worden goede tips gegeven al! Ik was in mijn post zo netjes om niet te noemen dat ook ik zou kiezen voor een andere instructrice. Maar daar ben ik het inderdaad ook mee eens.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:38

Even los van het bovenstaande commentaar wil ik er het volgende even tegenaan houden.

Ik herken 'opwarmen' en 'tijd om los te laten' echt helemaal niet. Heb een 8 en 24 jarige en die zijn allebei echt niet stijf als ik start met rijden en bewegen meteen fijn naar het bit toe. Allebei zijn gewoon heel los als ik start. hooguit dat de eerste drafpassen (als in: enkele passen) wat opstart vertonen. Meer op het achterbeen krijgen is wel een proces en dat hangt vooral samen met de africhtingsgraad. De eerste keer buigen in travers gaat minder spontaan dan de 2e en 3e keer. Maar ik stuit niet op weerstand.
Ik zou mijn 24 jarige na 10 minuten een Z pref ik kunnen sturen. En dat is echt niet omdat dat nou zo'n enorme atleet is :')

Hiermee wil ik niet banketstaaf zijn. Maar wel aangeven dat het niet persé normaal is dat een paard dat een paard tijd nodig heeft om los te laten.

Natuurlijk zijn er individuele verschillen. De één is nu eenmaal veel flexibelere dan de ander. Maar ik denk dat het heel goed is dat je je dit onderzoekt.
Bekijk je training, opbouw en manier van rijden, de voeding en de houderij eens goed.