Ik las pas in een topic over een onberedeneerbare angst met rijden, ik herkende mijzelf daar erg in, maar mijn probleem is , dat ik me al onzeker voel als ik op mijn paard wil rijden , en verder op elk paard.
Ik heb nog nooit iets meegemaakt waardoor ik zo onzeker zou kunnen zijn. Maar nu zit ik dus vast.....
Ik omschrijf mij als een beginner ( ik heb van mijn 13e tot 15e een uurtje les per week bij de manege gehad en verder shetjes als verzorgpony dus mijn rijervaring heb ik nooit opgebouwd ).
Toen ik mijn paardje kocht kwam ze net fris van de baan, en bij de boerderij waar we stonden was geen bak, ik durfde haar amper uit de box te halen. Bij mooi weer zadelde ik haar met mijn hart in mijn tenen op om op het pad te gaan rijden, bij een struikeltje oid had ik tintelende handen, en een betonblok in mijn buik. Inmiddels staan we op een fijne stal met grote buitenbak. Ik heb sinds een jaar les in NH ( volgens Pat Parelli ) en mijn vertrouwen was behoorlijk gegroeid, in de zomer met touwhalster rijden ( voel ik me sowieso beter bij dan met hoofdstel, mijn paard lijkt meer ontspannen )en zonder zadel. en dan nog liever buiten op het dijkje dan in de bak.
Maar nu we weer in de winter zijn beland is het weer mis....ik heb al weken niet meer gereden ( = een groot woord trouwens, we stappen in de bak alleen , draf is ze nog niet echt te sturen ). En ik vind PP fantastisch qua omgang met mijn paard, maar zelfs de eerste game is ze niet gevoelig voor. Ze heeft een eigen wil ( gelukkig maar ). Ik doe en kom tot niets. Nu sta ik op een stal waar ik 's avonds alleen ben dus ik heb ook geen hulp. En dat mis ik enorm. Iemand die zegt ; Meid, ik heb wel even tijd en help je wel...
Met dit bericht hoop ik dat er iemand is die mijn paard en mij wat verder zou willen helpen. Het zou fantastisch zijn als er iemand is die ons de basis zou wiilen bijbrengen,en interesse heeft zowel "traditioneel ( of engels )"als in Natural Horsemanship, het liefst wil ik dit dan afwisselen.
Ik wacht niet op reacties als "een beginner en een draver dan vraag je om problemen "of iets dergelijks.Ik heb mijn paard namelijk al twee jaar en het ging best aardig en ik ben al zoveel verder gekomen maar nu heb ik gewoon regelmatig steun van iemand nodig en die ons op een geduldige manier wil helpen. Ik weet nl zeker dat onze tijd wel komt, mijn droom is alleen maar om lekker op mijn paard te zitten en rustig een drafje in de bak te kunnen maken en heerlijke buitenritten. Ook heb ik absoluut geen haast om alles zo snel mogelijk te kunnen. Geduld is een sleutelwoord.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.
Ifobijn , misschien kan ik wel een keer bij je komen , lijkt me sowieso leuk om ook eens bij anderen te komen kijken
Lees maar even !!!
. Ze heeft wel in training gestaan en op de baan gelopen, misschien heeft ze daar niet zulke goede herinneringen aan met het bit indoen ( misschien wat hardhandig of snel ? ).
Ik heb een volbloed arabier die af en toe heel erg heftig kan zijn en mij er een paar keer bewust afgebokt heeft, en geloof me, hij kan heel gemeen bokken als hij dat wil
Kun je geen priveles nemen van een goede instructeur die je kan begleiden
)dan heb ik er zelf iid niet veel aan. Zoals Hennie (Meerdijk ) zegt, mijn paard is gewoon al veel verder, maar de basis van het rijden kent ze niet, dus gee stap, draf , galop "op commando "( of het nu op mijn stem of op mijn benen zou zijn ). Daarom zoek ik iemand die ons les wil geven ! ( begin in herhaling te vallen geloof ik, sorry, maar ik wil gewoon alles duidelijk overbrengen ).