Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lau schreef:Ik denk dat je dochter een beetje onzeker is geworden na dit ongeluk. En de pony maakt daar een beetje gebruik van. Met de juiste instructie en de pony duidelijk maken dat zij de baas is dit echt wel goed komt.
Babootje schreef:Het niet weinig dat je dochter heeft meegemaakt. Jammer zo'n ervaring, maar helaas heb je ook al doe je nog zo je best risico's uit te sluiten nooit alles in de hand. Haar onzekerheid zal inderdaad daardoor versterkt zijn. Maar zo te lezen pakken jullie het goed op en krijgt ze goede begeleiding. Ik zou ook inderdaad voorlopig de pony nog even - ook nu ze zelf weer rijdt - blijven laten bijrijden (of doen jullie dat al?)
Verder moet het gewoon slijten.
Janneke2 schreef:Er zijn een aantal simpele leiderschapsdingen die makkelijk te leren zijn.
De doet de box open, dier wil waarschijnlijk wel naar buiten, maar dat mag pas als jij het zegt. (En belonen, je bent een leuke leider!)
Onderweg naar de poetsplaats kun je een keer halthouden 'gewoon omdat jij dat leuk vindt'. (En belonen, leiders zijn geen verkrampte bitterbekken)
Hoeven krabben: jij bepaalt of je rechtsvoor eerst uitkrabt, tilt hij daarna rechtsachter op zeg je vriendelijk nee en loopt om en vraagt linksachter. Of linksvoor, als je meer zin hebt.
Met rijden: losstappen is belangrijk, maar ook tricky.
Rijdt een paar 'snake walks' aan de lange/ losse teugel.
En als je over de hoefslag gaat en je dier kijkt nadrukkelijk over het hek naar links: drijf met rechts (als in 'wijken'), met de betekenis 'blijf onder me'/ 'let op mij'.
En eventueel kun je wat overgangen naar halt inlassen op zit en gewicht.
De 'snake walk' is een veel plattere zigzaglijn dan de slangevolte. Jij verzint: nu vier passen naar die boom, kleine wending en dan 6 passen naar een ander ding toe. Jij bepaalt de scherpte van de hoek: 30 graden, 90 graden - of iets daar tussen in, iedere hoek en ieder recht stuk is een soort van verrassing (hoe scherp? hoeveel passen rechtuit?).
Op [RT-D] De zithulpen voor halt staat een uitstekend verhaal van Airnt over de hulpen voor het halthouden.
Dit soort dingen 'werkt door', doe je dit soort grapjes en oefeningen consequent, zit het leiderschap er snel (weer) ingebakken.
(En leiderschap heeft niets te maken met bot zijn of flink aanpakken, veel meer met snappen, dit soort dingen doen en consequent zijn. Met wat mazzel ben je 95% van de tijd fluweelzacht, soms wat strenger of steviger, als dat echt nodig blijkt.)