Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
yamsi0124 schreef:Hoi!
Mijn paard loopt aardig relaxt en goed over de rug als ik voltes rijd, of andere oefeningen doe op een rustig tempo, dus een gebroken lijn, rondje hoefslag, slangenvolte, rondje hoefslag, etc.
Echter wil ik nu wedstrijden gaan rijden, maar dan moeten er meer oefeningen achter elkaar. Gevolg: Kiwi raakt opgefokt, gaat steeds harder lopen (ik krijg steeds meer spierpijn want loslaten=nog harder/aangalopperen). Figuren zijn slordig, eigenlijk wil niks lekker meer.
Als ik dan aangaloppeer is ze wel weer aardig rustig, wel voorwaarts maar ik kan gewoon figuren rijden.
Terug naar draf rijden is echter wel een probleem, ze rent door, wil bij het minste of het geringste weer aangalopperen, etc.
Hebben jullie tips om makkelijker een proef te rijden zonder deze drukte?
Groetjes,
Ismay
yamsi0124 schreef:Ik zal morgen eens een proef uitprinten en leren. Dan ga ik zondag de lijntjes die ik nog weet gewoon door mijn gewone rit heen gooien. Ik denk dat het dan minder “oh help proef” zou zijn en meer “oh gewoon een nieuwe oefening die ik ga proberen”.
Ik moet zeggen, ik heb twee maal groepsleden per week. 1x springen en 1x dressuur. Die dressuurles is toch vooral groepsles, minder gefocust op de individu tenzij je er om vraagt.
Mijn bijrijdster is ook gediplomeerd instructrice, zij geeft me af en toe privéles. Ik zal haar eens vragen.
Kiwi is wel een flinke merrie, als in, soms loopt ze super en soms stap ik echt met tranen in mijn ogen af.
Ik zal eens goed gaan letten op hoe ik zelf rijd. Ik weet dat ikzelf veel reageer op mijn omgeving, geluiden, dingen die langs komen enzo. Ik schrik er dan zelf al van, en zet me ook schrap voor als kiwi zou schrikken. Die spanning kan ik lastig af laten vloeien.
Dreamybol schreef:Maar als je voor jezelf rijdt, rijd je dan alleen rondjes over de hoefslag of hoe moet ik dat zien? Een B proef is qua oefeningen nog niet zo bijzonder, dat zijn toch figuren die je altijd wel gebruikt bij het rijden?
Ik rijd bijna nooit een hele ronde over de hoefslag, zelfs nauwelijks hele lange zijdes, dus ik zou daar eerst mee aan de slag, zodat figuren en tempowisselingen normaler worden voor je paard.
yamsi0124 schreef:Heb nu mijn bijrijdster gevraagd om hulp, staat ze voor open.
Janneke, Kiwi voelt inderdaad ‘schever’ of een beetje slingerend aan als we een gebroken lijn of slangenvolte met meer dan 4 bogen rijden. Zal er eens goed op letten. Enig idee hoe ik het op kan lossen als ze dan de balans verliest in de vele tegengestelde bochten?
yamsi0124 schreef:Hoi!
Mijn paard loopt aardig relaxt en goed over de rug als ik voltes rijd, of andere oefeningen doe op een rustig tempo, dus een gebroken lijn, rondje hoefslag, slangenvolte, rondje hoefslag, etc.
Echter wil ik nu wedstrijden gaan rijden, maar dan moeten er meer oefeningen achter elkaar. Gevolg: Kiwi raakt opgefokt, gaat steeds harder lopen (ik krijg steeds meer spierpijn want loslaten=nog harder/aangalopperen). Figuren zijn slordig, eigenlijk wil niks lekker meer.
Als ik dan aangaloppeer is ze wel weer aardig rustig, wel voorwaarts maar ik kan gewoon figuren rijden.
Terug naar draf rijden is echter wel een probleem, ze rent door, wil bij het minste of het geringste weer aangalopperen, etc.
Hebben jullie tips om makkelijker een proef te rijden zonder deze drukte?
Groetjes,
Ismay
yamsi0124 schreef:Die wachtoefeningen zijn wel een goeie! Heeft dat eerst zwaarder zitten ook betrekking op de halve ophouding zonder teugels die hierboven benoemd werd?
Voorbereiden op de volgende oefening is wel een ding dat ik geloof ik wel eens vergeet in de drukte. Ik zal er morgen eens op letten.
Dat filmen zal ik eens proberen. Moet ik even iemand meeslepen![]()
Het uittekenen van de proef deed ik altijd toen ik nog F proeven reed, om hem te leren. Was nooit zo in me opgekomen het te gebruiken om ook de logica te begrijpen, ik ga het eens proberen!