ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden

Hij heeft altijd erg van haar genoten, maar het stiekem ook altijd wel spannend gevonden. Nu begint de pony hem sinds een maand of 2 steeds meer uit te testen. Hij is wel veel beter gaan rijden, maar 2 weken terug is hij er weer afgevallen. Sindsdien is hij erg onzeker en angstig, en hij vond de afgelopen 2 weken zelfs ineens de managelessen eng, terwijl hij die nooit spannend heeft gevonden. Hij lijkt zijn plezier erin kwijt te raken maar wil wel graag doorgaan met rijden zegt hij zelf. Hij baalt er vooral heel erg van dat hij zo angstig is geworden. Ik ga sowieso wat privélessen op de manege voor hem regelen om weer wat vertrouwen te krijgen, maar de belangrijkste vraag is voor nu wat we met de lease pony moeten gaan doen. Dit is uiteraard een hele andere pony dan de meeste mangepony's en hoewel hij al super veel op haar geleerd heeft, en nog veel meer ervan kan leren, twijfel ik of we niet gewoon te vroeg zijn begonnen met een dergelijke pony.
Zou het beter zijn om daar gewoon mee te stoppen en eerst een jaar alleen op de manege te rijden? Of zouden jullie (als hij dat zelf wil uiteraar) toch doorzetten in de hoop dat dit een fase is waar zowel hij als de pony doorheen moeten?
Ze is echt nog heel groen (wel lief qua karakter) en ik twijfel of het voor zowel pony als zoon goed is.....
In de ideale situatie zouden we een wat oudere super brave leerpony voor hem vinden die hij zou kunnen leasen en waar hij veel van kan leren, maar die liggen niet voor het oprapen. Qua adres, de stal waar hij staat, is het wel super daar, hij vindt het ook heerlijk om daar te zijn, maar naast de tijd en geld die het kost (met lease en lessen zijn we aan deze pony circa 200 euro per maand kwijt) weet ik niet of het er beter op gaat worden qua vertrouwen...
Uiteraard heb ik het er ook met hem zelf over gehad. hij weet het gewoon echt niet. Eigenlijk durft hij niet meer op haar te rijden, omdat hij er steeds weer onzeker en bang van wordt, maar hij is bang dat hij spijt krijgt als hij stopt met haar....
Sorry, beetje onsamenhangend verhaal, maar ik ben heel benieuwd naar jullie kijk hierop.
(ter info, ik heb zelf ook altijd gereden en ga dus met alle liefde meerdere keren per week met hem mee naar paardrijden, maar ik wil hem niet pushen).