Pijn of gedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HarryM

Pijn of gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 14:42

Even een lastige kwestie..

Mijn paard is een pechvogel. Leuk beestje hoor :D alleen rolt hij van het een in het ander. Vorig jaar heeft hij een operatie ondergaan aan zijn been. Hij had hier last van en begon tijdens het rijden te staken. Steigeren omdraaien etc. Hij is nu ongeveer een jaar geleden geopereerd maar het staakgedrag blijft toch een beetje door rommelen. Ik rij meestal gewoon basis dressuur. Buitenritje is niet mogelijk want bij de poort gaat hij al draaien/steigeren. Aan de lojge is hij gewoon braaf doet zen ding en lijkt lichamelijk ook geen probleem te hebben. Hij gaat jaarlijks naar de tandarts en hebben inmiddels een nieuw passend zadel osteopaat is recent langs geweest. Paard loopt goed over de benen. Dus wat nu?

Zoals het rijden nu gaat. Ik merk dat er wel verbetering in zit hij durft iets meer voorwaarts te lopen steigert nog (maar)1 x en soms zelfs helemaal niet. Maar dit is niet zoals het hoort uiteraard. Het weer werkt ook niet echt mee aan het doorpakken en consequent rijden.
Wat zou jullie advies zijn ? Professioneel ruiter inschakelen? Paard nogmaals om laten keren door da? Probleem kan uiteraard ook gedeeltelijk aan mijzelf liggen omdat ik ook ergens in mijn achterhoofd heb dat ie gaat steigeren.

MirandaMalik

Re: Pijn of gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:48

Het kan echt goed komen doordat hij voelt dat je toch wat onzeker bent.
Ik heb het zelf ook wel eens gehad en van andere mensen ken ik het ook.
Als je paard wat heeft gehad en je bent voorzichtig, voelen ze dat direct.
Ik denk gewoon nog even doorzetten en vooral opletten dat je zelf consequent blijft, er zit al verbetering in dus het zal elke keer nog een stukje beter gaan.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:01

Is jouw paard niet te hoog gegrepen voor je dat hij jou niet begrijpt en je daarom ook niet vertrouwd? Ik zou hem toch eens goed binnenste buiten keren alvorens het in stout gedrag te zoeken. Succes!

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:45

Misschien eens goed laten nakijken door een goede fysio? Die weten vaak veel van een goede bewegingsafloop en zien afwijkingen vaak sneller dan dierenartsen, is mijn ervaring

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:16

Oh wat herken ik dit!

Vanaf het moment dat ik denk dat mijn paard lichamelijk niet oke in zijn vel zit, blokkeer ik zelf. Dan durf ik niet te vragen want ocharm, stel dat ik hem push terwijl hij last heeft. En uiteraard voelen ze dat!

Bij de revalidatie van mijn merrie heeft de DA echt op me moeten inspreken dat ik haar moest rijden, doorrijden, ik haar fysio was, dat we wanneer we zelf geblesseerd zijn het vaak ook de eerste keren het niet fijn vinden om oefeningen te doen maar dat precies dàt ons wel beter maakt.

Wanneer je DA zegt dat zijn been in orde is, moet je toch even die knop in je hoofd omdraaien. En desnoods laat je hem idd een paar keer door een eerlijke ruiter rijden en kan jij zonder blokkade van de zijlijn toekijken hoe hij loopt. Ik denk dat wanneer je dan constateert dat hij correct loopt, het voor jou makkelijker wordt.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 19:36

Bedankt voor de reacties. Te hoog gegrepen lijkt mij niet. Denk dat ik wel aardig kan rijden. Een volte zou in ieder geval zonder steigeren moeten lukken :D

Misschien is het inderdaad die ene 'knop' omzetten. Alleen dat is best heel lastig. Overigens loopt hij bij mij nu op dit moment beter dan bijv bij mijn bijrijder.

Je zou ook denken dat zodra hij meer pijn zou krijgen van het rijden dat hij meer zou staken. Aangezien hij beter word door meer bewegen en aanpassingen in het rijden.

Als iemand nog een tip heeft om de knop voor jezelf om te zetten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:53

dat is net het moeilijke....
die knop omzetten gebeurt meestal gewoon door het vertrouwen stukje bij beetje terug te winnen,maar zolang hij blijft steigeren kan je moeilijk vertrouwen opbouwen natuurlijk....

moeilijk.

buitenrijden met maatjes gaat ook niet? hem eens op verplaatsing meenemen(andere piste),zodat hij uit het vertrouwde gehaald wordt en kijken hoe dit gaat?eens met andere paarden in de piste?

als hij in een nieuwe situatie bv voldoende afleiding heeft en niet meer steigert,weet je wel zeker dat het gedrag is en niets met pijn te maken heeft.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:02

Paar dagen op pijnstillers zetten en dan rijden? Heeft mij geholpen de knop om te zetten.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:08

Als hij in het verleden veel pijn heeft gehad kan het zijn dat de pijn soort van in zijn hersenen is ingebrand. Klinkt een beetje zwaar, maar hij verwacht bij bepaalde bewegingen pijn en daar handelt hij misschien wel naar. Een goede fysio zal met jou kijken hoe hij beweegt, zowel onbelast als belast. En als de fysio rode vlaggen signaleert zal hij jou doorsturen naar de dierenarts. Zijn er geen rode vlaggen, dus geen weefselschade. Dan kan uiteindelijk een fysio jou helpen je paard langzaamaan weer te belasten, zodat het paard doorkrijgt van he dit doet geen pijn meer.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 20:14

Andere locatie is wel een hele goede tip. Dankje. Dat zou ik volgende week eens uit moeten proberen.

Buitenrijden is lastig. Omdat ik hem daar net niet voorwaarts genoeg kan rijden(enge dingen). Niet voor uit is zo ie zo steigeren. Heb wel eens gedacht om hem met de trailer een stuk weg te brengen zodat ie alleen maar naar huis hoeft te lopen. Haha je bedenkt wat en dat is nog een flinke onderneming ook.

Tip van de fisio ga ik ook even achteraan. Geloof dat hier in de buurt iemand is die zowel naar het paard als de combi kijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:50

Wat doet hij als je met een ander paard naar buiten gaat?

Het rijden met pijnstillers is een goede tip, als hij dan nog het gedrag vertoont dan weet je dat je moet doorpakken.

Bij een paard wat gereden word is het altijd goed om regelmatig een fysio/ osteo te laten komen.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 16:03

Buitenritjes gaan momenteel eigenlijk niet hij heeft een vaste plek een paar 100 meter uit de poort waar hij gaat steigeren/omdraaien ook met een maatje. Boos worden heeft dan ook geen zin omdat hij dan er voor kiest om zonder jou naar huis te gaan :D dit is overigens ook met andere ruiters zo. Ga proberen zoveel mogelijk de arbeid af te wisselen en de fisio is gebeld. Hopelijk zijn we snel uit deze hele vervelende cirkels.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:10

Doe je ook grondwerk? Het klinkt ook alsof jullie onvoldoende vertrouwen hebben in elkaar, en elkaars communicatie niet begrijpen. Steigeren is over de grens van het paard gaan; mentaal of fysiek. Er zijn maar weinig paarden die gewoon niet willen, meestal is daar wel een reden voor. Maar die moet je wel achterhalen.
https://www.youtube.com/watch?v=FBE9QtG ... WcMGBhXUN4

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 16:13

Lindsey_99 schreef:
Doe je ook grondwerk? Het klinkt ook alsof jullie onvoldoende vertrouwen hebben in elkaar, en elkaars communicatie niet begrijpen. Steigeren is over de grens van het paard gaan; mentaal of fysiek. Er zijn maar weinig paarden die gewoon niet willen, meestal is daar wel een reden voor. Maar die moet je wel achterhalen.
https://www.youtube.com/watch?v=FBE9QtG ... WcMGBhXUN4

Ga ik even naar kijken.. Grappig dat je dit noemt. Het is namelijk een paard wat mentaal snel in de knoop zit met zichzelf. Zo is hij dit jaar voor het eerst op goed gewicht en lijkt hij na 9 jaar "eindelijk" uitgegroeid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:43

HarryM schreef:
Buitenritjes gaan momenteel eigenlijk niet hij heeft een vaste plek een paar 100 meter uit de poort waar hij gaat steigeren/omdraaien ook met een maatje. Boos worden heeft dan ook geen zin omdat hij dan er voor kiest om zonder jou naar huis te gaan :D dit is overigens ook met andere ruiters zo. Ga proberen zoveel mogelijk de arbeid af te wisselen en de fisio is gebeld. Hopelijk zijn we snel uit deze hele vervelende cirkels.

En als je daar aan de hand langs gaat? het is wel zo, hoe meer succes ze hebben met bepaald gedrag op een bepaalde plek hoe meer dat geprobeerd zal worden.

Wat zegt je instructeur?

Grondwerk en goed longewerk kan sowieso een enorm fijne aanvulling zijn nadat je hebt uitgesloten of het dier pijn heeft.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 17:00

Instructeur denkt eigenlijk dat het geen pijn is. Dit weten we uiteraard niet zeker. Hij loopt goed, zwiept niet met staart oid. Hij is alleen geïrriteerd als je hem een beetje push ookal is het voor eigen bestwil.

Aan de hand mee nemen zouden we kunnen proberen. Misschien heen aan de hand er naast en terug en misschien op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:18

Ja dat zou ik doen.

Paard na laten kijken op eventueel pijn of rijden met pijnstillers om pijn uit te sluiten lijkt me sowieso een goed idee. Het kan ook een vorm van dominatie zijn, teveel "succes" gehad met bepaald gedrag.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:41

Ja ik vind het ook als gedrag klinken, maar ga daar natuurlijk geen harde uitspraken over doen. Klinkt als een paard wat je met je volle concentratie moet rijden om ruiterfouten te voorkomen en goed moet aanvoelen hoe veel je kunt corrigeren zonder dat het paard chagrijnig wordt. Daarbij duidelijk de leiding nemen en afwisseling en uitdaging aanbieden zodat het paard ook met plezier en volle concentratie bij het werk is en niet de tijd krijgt om te bedenken hoe stom het eigenlijk is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:04

Citaat:
Het rijden met pijnstillers is een goede tip, als hij dan nog het gedrag vertoont dan weet je dat je moet doorpakken.

Dit wordt vaak geadviseerd, en meestal zal dit ook werken. Maar uit mijn eigen ervaring wil ik toch adviseren hier heel voorzichtig mee te zijn. Lang verhaal kort:
Mijn paard was op pijnstillers nog slechter te rijden dan zonder. Conclusie van de dierenarts was toen ook door (laten) pakken.
Ik heb dat advies (gelukkig) nooit vertrouwd en na echt jaren rommelen en ellende bleek uiteindelijk mijn paard toch een fikse blessure te hebben. Paard had geen pijn maar door het trauma wel beperking van het lichaamsgebruik. En dat uitte zich dus in staken, omdat het dier door de beperking het gevraagde gewoon niet kon uitvoeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:12

Voorzichtig zijn is altijd belangrijk! deskundigen mee laten kijken ook, en je eigen gevoel volgen ook.

Soms is het medisch ook niet te vinden terwijl er toch ergens pijn zit of een blokkade of verkorte spieren oid. Een prof ruiter zou wel moeten kunnen merken of er iets dwars zit als je een goede hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:23

Wat zegt de dierenarts die je paard geopereerd heeft? Kan het zijn dat je paard nog last heeft of moet het nu echt helemaal hersteld zijn omdat je nu al een aardige poos verder bent na de operatie.
Voor wat betreft jezelf en de knop omzetten: dat is een kwestie van tijd en weer vertrouwen krijgen, dat was bij mij wel het geval na een vervelende val met paard en al. Na de revalidatie van ons beide is mijn paard in training geweest, toen mocht ik er weer op, alles wat ook maar leek op struikelen van mijn paard gaf bij mij paniek, dit zakte af na verloop van tijd omdat het paard niet struikelde (of over de kop sloeg zoals toen met mij er op) .
Doorpakken zou ik alleen doen als je zeker weet dat het aangeleerd gedrag is geworden en dan ook met iemand erbij die je paard voorwaarts kan houden op de momenten dat je paard weer wilt gaan steigeren. Anders zou ik er niet aan gaan beginnen in mijn eentje.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 21:08

Bedankt voor de reacties weer. Met pijnstillers rijden is pas plan c hoor. Eest komt deze of volgende week de fisio langs. Paard is geopereerd in emmeloord en volgens hen moest 6 tot 8 weken na operatie het weer helemaal goed zijn. Inmiddels is dat veel langer terug dus hij zou toch volledig hersteld moeten zijn. Ben nu het werk een beetje aan het aanpassen. Lange lijnen/balkjes draven/longeren en rijden. Kan ergens wel begrijpen dat de zin er af raakt na de 100e volte links of rechtsom.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 21:47

Vandaag is de fisio geweest die bevestigde wel het vermoeden dat het gedag is. Een flink aantal oefeningen mee gekregen dus aankomende weken braaf huiswerk maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:53

Constateerde de fysio niks anders? geen vastzittende spieren oid?

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 11:56

Ja zeker. Ze heeft geconstateerd dat de lage rugspieren wat gevoelig zijn. En heeft hem ook lekker losgemaakt.