Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Faelynn schreef:ja hoor, hier mag het gewoon, Eerst even lekker stuiteren en de energie er uit en daarna als een team aan de slag, een paard heeft ook gewoon gevoelens en moet zijn energie kwijt kunnen.
Mijn ervaring is juist dat als je het niet toelaat je een opstandig paard krijgt.
Ik maak geen onderscheid in halster of hoofdstel, als de joligheid er uit is gaan we gewoon braaf aan het werk
Koekie73 schreef:Onze jonge pony heeft soms nog wat fratsen onder het zadel. Met begeleiding en het feit dat dochter het inmiddels vrijwel altijd voor is, gaat het eigenlijk heel goed.
Tikdens het longeren heeft hij vaak de neiging uit zijn plaat te gaan (sprintje trekken, bokken) Soms longeren we hem aan het halster om even de benen te strekken en laten we hem maar even gek doen.
Is dat eigenlijk wel slim om te accepteren aangezien hii onder het zadel ook nog die neiging heeft soms?
Mogen jullie paarden even gek doen aan de longe of accepteren jullie dat niet?
Maak je dan nog onderscheid aan even longeren aan halster voor beweging en longeren met hoofdstel en bijzet?
Koekie73 schreef:Mijn gevoel zegt bij deze pony dat ik het niet moet toelaten als ik hem aan de lijn heb. Maar ik vind het een heel goed idee om hem eerst gewoon even los gek te laten doen. Hij loopt de hele dag buiten, maar wel in aparte weitjes dus ik heb het idee dan hij dan weinig gekkigheid uithaalt. Zo is het dan wel een mooie oplossing denk ik. Dan is het ook duidelijk dat als ik hem vastklik en wat van hem vraag, ik doe gekkigheid niet wil hebben.