Ik zal proberen juist uit te leggen. In loop van de jaren zijn er wat foutjes in geslopen kwa rijden. Mijn haflinger van 21 (zeker nog fit voor trainingen) is altijd wat tegen de hand geweest. Maar ook tegen het been.
Door middel van grondwerk is hij al sterker in de achterhand en is hij al minder duwerig/trekkerig met rijden.
Echter krijg ik hem niet na de hand toe gereden. Ik maak overgangen en ik zorg dat hij actief blijf en op mijn been reageert. Maar hij wilt niet nageven... Als ik teugels korter maak of gewoon op maat maak voel ik gelijk druk vanuit zijn kaken. Hij laat niet los.
Dit leidt bij mij tot frustratie. Als teugels langer laat dan kan hij lopen zoals hij dat wilt.. lekker met zijn neus eruit.. En als ik teugels op maat/korter neemt loopt hij als een 'giraff' ondanks dat ik hem dan wel aan het been hebt. Daardoor wordt ik heel streng in mijn hand en ga ik vast houden... Wat ik uiteraard ook niet wilt
Ik ben zo gewend aan zijn stugheid dat ik niet meer normale hulpen geef maar gelijk 'grof' omdat ik toch weet hij reageert niet. MAar hoe oneerlijk is het, als ik hem niet de kans geef, om te kunnen reageren op kleine hulpen. De 'grofe' hulpen gaan op automatisch piloot!! Ik moet zo bewust van zijn dat ik eerst kleine hulpen geef... Uiteraard als hij op een kleiner hulp reageert beloon ik hem uitbundig.
Heel eerlijk hij heeft zijn bouw ook niet mee, en wordt snel dik (zijn we mee bezig)
Met grondwerk (academisch rijkunst) gaat het super, dan krijg heb ik geen extreem sterk paard ben ik zachter in mijn hulpen enz. Kortom grondwerk ligt ons beter, maar ik wil het zo graag met rijden ook leren zonder dat ik gefrustreerd raakt.
Zadel is pas nog gecontroleerd, heb een bit laten aanmeten (bitfitter) en rij met een micklem maar laat binnenkort ook een hoofdstel aan meten.
Bitloos ook gereden maar dan laat hij ook zijn kaken niet los..
Ik zoek opbouwende tips.. Ik wil het zo graag goed leren voordat ik met mijn jonky (over 2/3 jaar) mee aan de slag gaat.
Ik moet vooral geduld hebben.. Maar voor mijn gevoel rij al ik 15 jaar het zelfde. En ja ik heb les! En gaat langzaam ook steeds iets beter.