Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Morganlefay schreef:Zonder handschoenen rijden. Dan voel je veel beter de mond van het paard
HorseTimeXL schreef:Ik heb namelijk altijd best veel kracht in mijn handen en dat verafschuw ik. In het begin gaat het goed maar al snel ga ik mijn handen strakker vastpakken. Niet dat ik zaag oid maar wel dat ik mijn handen ga vastknijpen. Waardoor mijn paard logisch zijn bit pakt en naar voren trekt.
Ayasha schreef:Morganlefay schreef:Zonder handschoenen rijden. Dan voel je veel beter de mond van het paard
Hoe gaat dat helpen tegen haar spanning?
Ik heb heel veel spanning in mijn linkerkant door een medische aandoening, mijn "regulatie" is als het ware stuk. Kinesisten hebben hele leuke oefeningen voor dit soort dingen. Een hele "simpele" (geen duur materiaal voor nodig.) is elastiekjes om bekertjes heen doen maar je mag maar één hand gebruiken. Daardoor leer je de beweging van het "openen" aan en die is per definitie het tegenovergestelde van wat je doet als je te veel dicht pitst.Je moet het elastiekje dus om je hand doen en dan met de "toppen" (het elastiekje moet zeg maar rond je nagels lopen) het elastiekje breed genoeg uit elkaar trekken dat ie om het bekertje past en dan moet je 'm ook nog van je vingers krijgen.
Zo leer je jezelf bewuster aan- en ontspannen van je hand. Je kan verschillende soorten elastiekjes kopen, beginnen met hele lichte (dunne) en opbouwen naar zwaardere. Zo leer je dus letterlijk jezelf van je hand te openen.Je hebt ook van die gelletjes waar je je vingers in moet steken in verschillende sterktes maar die zijn vrees ik wel duurder dan een stel simpele rubberen elastiekjes.
Met weerstand aan je pols bekertjes verzetten (maar dan moet je al iets hebben waar je jezelf aan "vast" kan maken met een elastische band.) is overigens ook een hele goede om hand en schouder/arm onafhankelijk van elkaar te leren aan- en ontspannen.![]()
Beide zijn trouwens draken van oefeningen. Ze klinken poepsimpel maar als je eenmaal aan de gang gaat ga je er snel achter komen hoe moeilijk ze zijn als je moeite hebt met ontspannen.
Als je dat dagelijks doet (en liefst meerdere keren per dag eigenlijk.) én je blijft je bewust tijdens het rijden (leg jezelf "checkpoints" op. In elke hoek, Bij vier bakletters ga je even na of je hand nog zacht is.) zou je jezelf moeten kunnen aanleren om meer te ontspannen.
Evelijn schreef:Stap 1 bewustwording heb je al.
Heb je ook idee waarom je strak wordt in je hand? Je geeft aan dat je het ook bij het autorijden hebt... waar komt de spanning vandaan?
Ben je te gefocust bezig waardoor je je lijf niet meer kan ontspannen?
De tip van Barbet dat je niet alleen naar je hand moet kijken maar ook naar de rest.
Daarnaast zou misschien wat ademhalingsoefeningen kunnen helpen om je spanning te laten afvloeien.
Misschien eens Centered Riding lessen waarin heel duidelijk wordt uitgelegd hoe je je lijf kan checken en zorgen dat je netjes onafhankelijk te paard zit. Goede CR instructeurs hebben vaak ook mooie visualiseringsoefeningen die je kunnen helpen.