Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
D_M_L schreef:Hoi bokkers,
Mijn instructrice heeft haar 'eigen' methode om een paard rond te rijden. Nu ben ik zelf nog zoekende wat betreft mijn mening in dit onderwerp, en ik kan me zowel in haar methode vinden, als in andere. Nu ben ik heel benieuwd of jullie haar methode onder 'zagen' scharen. In dit topic wil ik niet ingaan op de techniek van het rond rijden, want daar hebben we gelukkig al veel topics over! Wel ben ik benieuwd wat in jullie ogen de definitie van 'zagen' is, en of jullie deze methode ook zo zouden noemen.
De methode:
Houd de buitenhand met een constante, duidelijke druk eraan. Vraag met de binnenhand je paard los door kneepjes, waarna je wacht tot er een reactie komt. Intussen voer je zowel links (constante druk) als rechts (kneepjes) de druk op, totdat het paard zakt en de ruiter de druk afvoert.
Nogmaals: deze vraag gaat niet over hoe je een paard rond rijdt o.i.d.
Ik ben benieuwd!
D_M_L schreef:Bedankt voor de reacties! Kan me er zeker in vinden.
Dorine92, wat jij zegt houdt dus in dat je een paard in principe ook los kan krijgen en over de rug kan laten rijden door het gebruiken van (ongeveer) dezelfde (teugel)hulpen als mijn instructrice, maar dan met een andere reactie op het oog: sturen en remmen, in plaats van een paard laag krijgen. Dat zou betekenen dat ik ongeveer dezelfde technieken zou kunnen gebruiken om mijn paard los te krijgen, maar die dan meer in zou moeten zetten in figuren e.d. zodat ze haar hele lijf gebruikt en wie weet ook wel gaat zakken. Maar haar daarin dus niet met één teugel tegenhouden.
Het is wat krom geformuleerd, maar ben je het hier mee eens, Dorine, n.a.v. je reactie?
Dorine92 schreef:Vergeet ook je benen niet he. Paard moet feitelijk nageven op het binnenbeen. Je stuurt wel met je binnenteugel maar het nageven doet hij op je binnenbeen.
Bij het schakelwerk ook. Het echte nageven doet het paard op het been geven na het terugrijden (en daarbij wat “motor” halen). Niet op het remmen van de teugels en zit
D_M_L schreef:Thanks voor de verdere uitleg![]()
Ik vind het ook lastig allemaal; ben zelf ook nooit groot voorstander geweest van een paard door middel van de teugels laag te krijgen, maar ik gun mezelf de tijd om te kijken wat wel en niet werkt, en wat wel en niet juist is. Anders gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens echt weet waar ik mee bezig ben, denk ik...
In ieder geval ben ik bang dat als ik mijn nog redelijk groene rijpaardje niet door middel van teugels naar beneden vraag, het héél lang zou duren voordat ze überhaupt gaat zakken. En waar ik dan bang voor ben is dat -als er zoveel tijd overheen gaat- het slecht is voor haar rug, als ze die maar niet kan ontspannen.
Want hoe kan ik dan -in makkelijke taal- haar wél juist rond rijden? Het gaat me niet om het plaatje; totaal niet. Zolang ik maar weet dat ik haar fijn en eerlijk kan rijden, zonder dat mijn ruitergewicht haar verkeerd belast. Zo zegt mijn instructrice dat ook: je kunt niet verwachten dat een groen paard als haar uit zichzelf zal gaan zakken. Dan zal jij haar eerst moeten laten zien hoe ze dat moet doen, en pas daarna zal ze het gaan begrijpen en kun je vanuit een licht contact verder.
Janneke2 schreef:"Rond rijden" - ik houd niet zo van het woord.
Doe mij maar echte nagefelijkheid.
Echte nagefelijkheid is "dürchlassigkeit tot en met het kaakgewricht".
Dus graag een dier dat ontspannen is, het lichaam goed gebruikt, aan de hulpen staat en noem het hele Skala maar op -
(...in mijn ogen is het Skala een wenteltrap: ook groentjes kunnen en horen alle traptreden te doen...)
en dan is twee gram druk op de buitenteugel plus een kneepje in de binnenteugel een goede vraag of het dier de kaak net wat losser kan laten.
("Net wat losser", een paard dat goed gereden wordt vanuit ontspanning, in balans, dat wat kan spelen met zijn zwaartepunt etc. is niet hard in de mond.)
Dus als antwoord op de vraag: het kan correct zijn.
D_M_L schreef:Thanks voor de verdere uitleg![]()
Ik vind het ook lastig allemaal; ben zelf ook nooit groot voorstander geweest van een paard door middel van de teugels laag te krijgen, maar ik gun mezelf de tijd om te kijken wat wel en niet werkt, en wat wel en niet juist is. Anders gaat het allemaal zo snel dat ik niet eens echt weet waar ik mee bezig ben, denk ik...
In ieder geval ben ik bang dat als ik mijn nog redelijk groene rijpaardje niet door middel van teugels naar beneden vraag, het héél lang zou duren voordat ze überhaupt gaat zakken. En waar ik dan bang voor ben is dat -als er zoveel tijd overheen gaat- het slecht is voor haar rug, als ze die maar niet kan ontspannen.
Want hoe kan ik dan -in makkelijke taal- haar wél juist rond rijden? Het gaat me niet om het plaatje; totaal niet. Zolang ik maar weet dat ik haar fijn en eerlijk kan rijden, zonder dat mijn ruitergewicht haar verkeerd belast. Zo zegt mijn instructrice dat ook: je kunt niet verwachten dat een groen paard als haar uit zichzelf zal gaan zakken. Dan zal jij haar eerst moeten laten zien hoe ze dat moet doen, en pas daarna zal ze het gaan begrijpen en kun je vanuit een licht contact verder.
Maar kun je het dan ook zo stellen dat je een paard alleen rond rijdt door activiteit, impuls, etc. en de enige taak van de teugels hierin is 'een lichte, begrenzende druk?' En kun je ook zeggen dat de hoofdhalshouding van het paard goed is -en hij dus over de rug loopt- als hij verticaal loopt, en niet voor of achter de loodlijn?