Sinds kort heb ik een 3 jarige merrie onder het zadel. In het totaal is ze nu ongeveer 10 keer bereden geweest. 8x met iemand anders en nu 2x met mij. Bij de voorgaande ruiter bleek ze erg braaf (deze ruiter was iets groter en struiser dan mij. Ik ben nogal een lichtgewicht en vrij klein), maar wanneer ik haar rijd, heb ik de indruk dat ze toch een paar dingen uitspookt die ik liever niet wil. Ikzelf heb 0,0 ervaring met jonge paarden, maar van de eigenaar mag ik ze rijden omdat ik een nieuwe uitdaging wilde, waar ik ze overigens wel dankbaar voor ben! Ik weet natuurlijk dat een jong paard nog onstabiel is in de aanleuning, dat het evenwicht niks voorstelt, dat ze soms nog heel rillig en bang kunnen zijn, dat ze grenzen opzoeken en dat ze dagdagelijkse zaken in het rijden gewoon nog niet snappen (zoals sturen of reactie op het been). Maar zoals ik al zei, doet ze een aantal dingen, waarvan ik niet goed weet hoe ik het moet aanpakken zoals: de teugels uit mijn handen trekken, plots gaan stilstaan, of (zoals vorige keer) kattensprongen maken wanneer ik ze wil aandraven (dit zijn allemaal dingen die ze bij haar vorige ruiter niet deed). In mijn ogen zijn dit toch dingen die niet helemaal horen, ook al ze nog jong. Ik wil niet dat ze de teugels uit mijn handen rukt, want voor ik het weet is ze straks ribbedebie met mij. Ik kreeg wel al de tip dat ik mijn teugels niet te kort moet nemen, maar ik wil wel enige controle hebben over haar en niet met een super lange teugel door de baan huppelen.
Wat kan ik van haar verwachten qua rijden nu? Kan ik haar echt al wat aan het werk zetten? (vb echt gaan oefenen op het reactie op het been) of moet ik me juist inhouden en in de piste gewoon de weg wijzen en voor de rest heel simpel houden (dus niet echt oefeningen doen, eigenlijk zoals ik het nu doe)?
Graag reacties van mensen die ervaren zijn in het opleiden van jonge (dressuur)paarden!

Liefs
PerleB