Renee_S schreef:Omdat jij waarschijnlijk met jouw losse druk te veel halslengte toestaat.
?..gericht aan wie...?
Wat noem jij teveel halslegnte?
(Ik vind persoonlijk die hals onbelangrijk. Aan de orde is in dit topic een goed gaand rijpaard. Dat rijpaard hoort horizontaal evenwicht te hebben zodat de voorhand niet slijt, neus voor de loodlijn en een 'bolle' rug. In praktijk betekent dit een soort van krul in de hals. - maar dat is van secundair belang.)
Citaat:
En zolang hij niet 'korter' wordt, zal hij dit in zijn hele lijf niet doen.
...ik vroeg om uitleg, maar dat krijg ik niet.
Dit is alleen het. staccato zinnetje 'dat de hals kort moet'.
Welnu: een korte hals zet het paard op slot. Een paard is net een mens: met 1 gewricht op slot kunnen alle andere gewrichten heus nog bewegen, maar de swing en de sjeu zijn er uit. Stap 4 van het scala: swing.
Wie dus echt dressuur wil rijden bewaakt de swing (auf deutsch: schwung).
Ook suggereert dit zinnetje dat eerst de hals kort moet, en daarna de rest van het lijf. Ik zie de aanhalingstekens wel, en neem aan dat je daarmee bedoelt 'onderlijn moet korter worden, paard moet gaat zitten', maar de bovenlijn hoort hierbij lang te blijven. Ik vind het dus nogal ongelukkig klinken.
Ook zie ik niet in waarom je aan de voorkant moet beginnen. (Een paard heeft die hals nodig om het evenwicht te bewaren, zie bijvoorbeeld foto 2: de lengtebuiging lukt net niet goed, paard 'kapseist', er is werk aan de winkel in het hele lijf.)
Wat je wil in dressuur is eerst een goed gaand rijpaard, daarna gaat het dier steeds verder 'zitten', het zwaartepunt gaat verder naar achter, de onderlijn wordt fiks kort, en de bovenlijn blijft lang, wel kunnen de teugels in de loop van dit proces korter.
Citaat:
Dit is natuurlijk niet goed te beoordelen zonder beeldmateriaal van hoe je normaal rijdt! maar puur beoordelend op wat ik hier op de foto's zie lijkt het dat jouw paard niet gewend is om echt wat meer aan elkaar te gaan lopen. Daarnaast is je doel natuurlijk die druk op den duur weer lichter te krijgen. Maar als hij niet zonder druk wat meer aan elkaar wil gaan lopen, is het gebruiken van wat meer druk vaak een fijne methode. Zodra hij gaat lopen waar hij moet lopen moet de druk dan natuurlijk ook weer minder worden!.
@TS: mijn tip is: leg dit advies naast je neer en neem les bij iemand die jouw manier van rijden kan uitbouwen.
Voor knhs is in de B een goed gaand rijpaard voldoende. Dwz een dier met horizontaal evenwicht, neus voor de loodlijn en een 'bolle' rug. In praktijk betekent dit een soort van krul in de hals. Dat kan uitstekend met een wat langere teugel en lichte druk, persoonlijk bereik ik dit via het zogeheten verticale evenwicht.
En als gezegd: oefen aan een correcte lengtebuiging van je paard en let op de lengte van je benen.