Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Serenity350 schreef:Mijn eerste vragen zijn, wat is de leeftijd van het paardje en hoe lang is ze al bekend met rijden, wanneer is voor het laatst haar gebit gecontroleerd, is er iets aan het zadel/hoofdstel veranderd in de periode voorafgaand aan het steigeren en heeft ze ook andere klachten (singelnijd, bepaalde aanrakingen niet accepteren, etc).
IsabelleN schreef:Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen. Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.
Vind je dat zielig....? Dan lekker gaan grondwerken en het probleem niet aanpakken maar blijven omzeilen
xIrlijn schreef:door spanning af te laten vloeien en haar niet te overvragen.
IsabelleN schreef:Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen.
Citaat:Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.
IsabelleN schreef:Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen. Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.
Vind je dat zielig....? Dan lekker gaan grondwerken en het probleem niet aanpakken maar blijven omzeilen
xIrlijn schreef:Grondwerk doen we niet (zelf nooit les in gehad). In de hand kan ze bij spanning wat rillerig zijn en wegspringen, maar bij ontspanning volgt ze keurig en gaat ze ook netjes en ontspannen achterwaarts als ik dat vraag (maakt dit cystes/medische problemen minder waarschijnlijk?).
xIrlijn schreef:Ze is inderdaad nog groen en mist kracht, daar houden we ook rekening mee in de les. Dat ze aangeeft iets moeilijk te vinden is ook geen probleem, maar níet door omhoog te komen zegmaar.
xIrlijn schreef:Serenity, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit kan ik goed volgen en ga ik voorleggen aan mijn instructrice
xIrlijn schreef:IsabelleN schreef:Wanneer het paard gewoon gezond is: jullie ontwijken nu iets wat het paard ziet als belonen. Ze zal toch gewoon moeten leren jou als leider accepteren. Advies: kom je er zelf niet uit of durf je niet door te pakken (lees: jouw zin doordrijven) vraag dan of een prof even in het zadel plaatsneemt. Er zijn nu eenmaal dominante en minder dominante paarden.
Hier ben ik dus bang voor, dat we dit gedrag positief bekrachtigen door het niet 'aan te pakken'. Ik twijfel dus heel erg of het een kwestie is van confrontatie opzoeken en uitvechten omdat ze gewoon kijkt wie de baas is, of dat het echt paniek is en je met ontspanning en vertrouwen de oorzaak weghaalt en daarmee ook het symptoom (omhoog komen). Als je hier tips voor hebt hoor ik het heel graag!
Edit: precies wat Janneke2 zegt. Dat is de andere kant...
xIrlijn schreef:Tandarts komt jaarlijks, tuig is niet veranderd. Ze is wel wat kribbig bij poetsen en aansingelen, maar is dat altijd al geweest. Hoofdschudden deed ze ook voor de rij-stop.