Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:18

Ik heb een jong paard van 3,5 (oké 4 als je de officiële telling in acht neemt).
In de omgang een brave, onder het zadel meestal een brave. Ondanks dat ik wekelijks les (vaak zelfs meerdere keren per week), kom ik er niet helemaal uit. Het volgende speelt:

Paard is ingereden als 3 jarige. Daarvoor is hij al een tijdje gelongeerd. Zo lang als hij in de hand komt, kan hij enorm met zn hoofd in de lucht gooien als hij fris is. Dit doet hij vaak tijdens het longeren wanneer hij fris is en ik hem niet bijzet.
Onder het zadel heeft hij dit een tijdje gedaan. Dat is daarna een tijd weggeweest, maar helaas kwam het een week of 4 geleden weer opzetten. Hij gooide zn hoofd al een aantal keer omhoog tijdens het rijden, waardoor ik heel mn contact met de mond kwijt ben. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer zn hoofd in de lucht te gooien en te gaan rennen en bokken. Lekker als je geen stuur hebt.
Enfin, ik rijd even tijdelijk met een slofteugeltje om dit omhoog gooien tegen te gaan. Dat heb ik eerder ook een tijdje gedaan. Na een keer of wat rijden stopt hij weer met het hoofd gooien en kan ik gewoon rijden. Liever rijd ik zonder hulpteugel, want ik vind het een enorm gedoe. Iemand een tip? En wat is de truc als hij met zn hoofd omhoog uit de aanleuning gaat rennen en bokken?

Dan: hij is niet helemaal recht in zn lijf. Op links geeft hij wat weinig stelling en op recht teveel. Hij pakt mijn rechter teugel niet goed aan. In stap doet hij dit wel, en kan ik ook kleine stukjes met hem wijken, in draf verander ik denk ik iets aan mn houding waardoor ik hem niet meer recht krijg.
Als ik het goed heb begrepen, dien ik mijn rechter hand er op links beter bij te houden en op links niet teveel met mn linkerteugel (=buitenteugel) in te komen. Daarnaast op links veel binnenbeen om hem tegen de buiten teugel aan te drijven. Maar wat doe ik op rechts met mijn binnenbeen? Heeft iemand hier nog een goede tip voor? En hoe wordt dit veroorzaakt? Enkel door mijzelf? Overigens rijd ik met hem veel voltes en veel tempowisselingen. Hij kan wel eens vlug worden, zeker als hij het lastig vindt!

Recentelijk is zn bloed gecontroleerd, is de osteopaat geweest en de tandarts. Iets medisch kan het dus niet zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:26

Zeg nooit dat het niet medisch kan zijn als je niet alles hebt gehad ...
Mijn paard had (en heeft bij evt inspanning) exact dezelfde klachten als jou paard.
Enkel links veel stelling en rechts niet... dus andersom maar voor de rest hetzelfde.
Osteopaat, bloed, tanden etc wees niks uit.
Tot ik alles op de foto liet zetten en daar kwam wel degelijk iets uit en dat was een bemerking oo de linker schouder.
Daardoor belastte hij verkeerd en kreeg hij ook rugproblemen.
Ondanks dat ik al veel had geprobeerd was er wel degelijk meer aan de hand.
Ga hem zeker niet plagen met hulp teugels als je niet zeker weet of er iets is want soms maak je meer stuk dan goed is :)
Bedoel het niet lelijk maar ik spreek uit ervaring en vind je uitspraak dat het uitgesloten is best zorgelijk.
Echt ik had je verhaal zelf kunnen schrijven

Liess__

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:36

Zadelmaker ook langs geweest? Jonge paarden kunnen nogal veel veranderen in de bouw en spierontwikkeling.

Daarnaast zou het een balans probleem kunnen zijn als ik je zo hoor. Ik zou veel grondwerk met een jong scheef paard doen, als je daar geen ervaring in hebt samen met een goede instructeur. Dressuurnatuurlijk bood ook een ‘instapcursus’ gratis aan zag ik op Facebook, misschien kan je daar eens naar kijken?

Verdiep je daarnaast eens in de schoudercontrole, dat heeft voor mij heel goed geholpen. Volgens mij staan er ook wat video’s van op YouTube!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:38

Tja, het is lastig om dat vanaf hier te zien. Het kan zeker is medisch zijn, maar misschien kan ie de druk nog niet helemaal handelen? Hij is nog jong he, als je teveel van hem vraagt blokkeert hij misschien. Het is voor jou als ruiter de uitdaging om aan te voelen wat hij aan kan en wat niet.
Daarnaast zou ik een slofteugel weg laten, want daar ga je het probleem niet mee oplossen, maar zal hij op een andere manier proberen er onderuit te komen. Dan kun je beter even met een martingaal werken, dan kan hij niet zo doorslaan dat je stuur verliest.

Verder zou ik zeker kijken naar wat de trigger is en wellicht een stapje terug doen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:40

Als medisch uitgesloten is zou ik hem lekker vakantie geven. Paardje is 3.5 En is met 3 ingereden en voor Zijn 3e al gelongeerd. Heb verder niets tegen op 3e jaar inrijden maar het klinkt alsof hij gewoon te snel is gegaan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:40

Ik zou eens een zadelmaker laten komen.. In het eerste jaar dat onze tinker onder het zadel was, is de zadelmaker 3x geweest.. 3x aan kunnen passen wegens veranderingen in zijn lijf..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:47

9 van de 10 keer is dit een rijtechnisch probleem, en wordt gewoon veroorzaakt omdat er niet correct gereden wordt. Ik stel voor eerst de fout bij de ruiter te zoeken, en er dan pas van alles bij te halen.

Uiteraard is een paard van 3,5 niet rechtgericht, en je maakt ze niet rechter door ze meer op de teugel te pakken waar ze niet fijn aannemen. Er zijn wel oefeningen waarmee je werkt aan een rechter paard, maar realistisch gezien ben je jaren bezig voor je paard echt rechtgericht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:48

Zadelmaker staat op de planning. Osteopaat heeft hem echter nagekeken incl ligging van het zadel en niets geconstateerd. Maar idd, zeker van belang om hem te laten komen!

Oké iets medisch helemaal uitsluiten, kan nooit. Maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat het iets medisch is. Maargoed, ook daarin zal ik me in verdiepen.

Hij heeft net een maand a 1,5 maand vakantie gehad. Dat is toch al de tweede lange vakantie voor hem. Hij heeft na het inrijden ook 2 maanden vrij gehad.

Dat gooien is echt iets dat hij nu drie keer een week heeft gedaan en daarna was het over. Althans met rijden. Met longeren zie ik dit vaak.
Het is nogal een heethoofd, dus ik zorg dat hij iedere dag beweging krijgt. Kort rijden, kort longeren of los in de bak. Als hij los in de bak staat, doet gooit hij ook regelmatig met zn hoofd. Tenzij ik eerst heb gereden of heb gelongeerd, dan niet.

Martingaal is misschien beter. Het gaat me er enkel om dat hij niet heel het contact verbreekt en ik zo geen stuur heb.

Dank verder voor de tips! Balans is zeker een goede om op te letten!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-19 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:49

Avalanche81 schreef:
9 van de 10 keer is dit een rijtechnisch probleem, en wordt gewoon veroorzaakt omdat er niet correct gereden wordt. Ik stel voor eerst de fout bij de ruiter te zoeken, en er dan pas van alles bij te halen.

Uiteraard is een paard van 3,5 niet rechtgericht, en je maakt ze niet rechter door ze meer op de teugel te pakken waar ze niet fijn aannemen. Er zijn wel oefeningen waarmee je werkt aan een rechter paard, maar realistisch gezien ben je jaren bezig voor je paard echt rechtgericht is.

Oh maar ik denk zeker dat het bij mij zit!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:50

Vergeet de tips en trucs en gun je paard én jezelf tijd.
Je rijdt op een jong paard die veel in korte tijd heeft geleerd. Bewegen met een mens op je rug is ontzettend moeilijk! Zeker als je aanleuning en rechtuit gaan vraagt. Doe een stapje terug, vergeet het gewenste/perfecte plaatje en ga vanuit ontspanning aan de basis werken (eerst maar eens gas, rem, stuur en rust).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:53

Joman schreef:
Avalanche81 schreef:

Oh maar ik denk zeker dat het bij mij zit!

Ga daarmee aan het werk, daar haal je echt de meeste winst uit. Zoveel mensen zoeken het in alles behalve zichzelf, en lopen dus keer op keer tegen dezelfde problemen aan, omdat het centrale probleem niet opgelost wordt.

Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur, bij voorkeur in de richting van Centered Riding, zodat je goed leert zitten, en goed met de beweging mee leert gaan, en ik denk dat een deel van je probleem dan al een heel eind is opgelost. Wat betreft rechtrichten: dat kost gewoon tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:56

xChanelx schreef:
Je rijdt op een jong paard die veel in korte tijd heeft geleerd. Bewegen met een mens op je rug is ontzettend moeilijk! Zeker als je aanleuning en rechtuit gaan vraagt. Doe een stapje terug, vergeet het gewenste/perfecte plaatje en ga vanuit ontspanning aan de basis werken (eerst maar eens gas, rem, stuur en rust).

Dit slaat wel de spijker op zn kop denk ik! Bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:57

Avalanche81 schreef:
Ga daarmee aan het werk, daar haal je echt de meeste winst uit. Zoveel mensen zoeken het in alles behalve zichzelf, en lopen dus keer op keer tegen dezelfde problemen aan, omdat het centrale probleem niet opgelost wordt.

Ik zou zeggen, zoek een goede instructeur, bij voorkeur in de richting van Centered Riding, zodat je goed leert zitten, en goed met de beweging mee leert gaan, en ik denk dat een deel van je probleem dan al een heel eind is opgelost. Wat betreft rechtrichten: dat kost gewoon tijd.

Dank voor de tips!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:05

Dus hij is eigenlijk pas 2 maanden echt gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:05

Weet je, in deze paardentijd dan zijn we vaak geneigd om onszelf en ons paard af te dwingen om het perfect te moeten doen. Hij moet in die mooie houding, na een half jaar moet ie een fatsoenlijk B-proefje kunnen lopen en moet ie vooral geen domme fratsen uithalen. Als dat dan niet lukt, gaan we forceren en afdwingen. Geduld is ver te zoeken, we geven het paard de schuld en voelen ons niet goed genoeg naar anderen toe.
Als we dit doen, vergeten we te voelen wat er onder ons gebeurt. En laat dat nou het allerbelangrijkste zijn wat paardrijden inhoudt. Ga lekker rond rijden, zonder te harde doelen. Voel waar je op dat moment aan wilt werken. Is hij scheef, ga je oefeningen doen om hem wat sterker te maken. maar geef hem ook de kans om dat langzaam op te lossen. Herhaal soms 100 keer, maar voel ook op tijd aan wanneer iets geen effect heeft en je de vraag anders moet stellen.

Ga op de 2e hoefslag rijden, doe je ogen dicht en voel hoe het paard zich onder je beweegt. Leer voelen welk been hij beweegt, hoe hij deze neer zet en gebruik je zit om daarop te reageren. Vanuit gevoel. Maak fouten, en probeer opnieuw.

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:39

Joolien schreef:
Weet je, in deze paardentijd dan zijn we vaak geneigd om onszelf en ons paard af te dwingen om het perfect te moeten doen. Hij moet in die mooie houding, na een half jaar moet ie een fatsoenlijk B-proefje kunnen lopen en moet ie vooral geen domme fratsen uithalen. Als dat dan niet lukt, gaan we forceren en afdwingen. Geduld is ver te zoeken, we geven het paard de schuld en voelen ons niet goed genoeg naar anderen toe.
Als we dit doen, vergeten we te voelen wat er onder ons gebeurt. En laat dat nou het allerbelangrijkste zijn wat paardrijden inhoudt. Ga lekker rond rijden, zonder te harde doelen. Voel waar je op dat moment aan wilt werken. Is hij scheef, ga je oefeningen doen om hem wat sterker te maken. maar geef hem ook de kans om dat langzaam op te lossen. Herhaal soms 100 keer, maar voel ook op tijd aan wanneer iets geen effect heeft en je de vraag anders moet stellen.

Ga op de 2e hoefslag rijden, doe je ogen dicht en voel hoe het paard zich onder je beweegt. Leer voelen welk been hij beweegt, hoe hij deze neer zet en gebruik je zit om daarop te reageren. Vanuit gevoel. Maak fouten, en probeer opnieuw.

Succes :)

Goede tips!!

Het gaat mij echt niet om het plaatje van buiten, het gaat me er juist om dat we er allebei plezier in hebben en fijn met elkaar kunnen werken.
Het gaat me al helemaal niet om het kunnen rijden van een goede proef binnen een bepaalde tijd; hierin heb ik geen ambities. Het gaat me wel om veilig rijden (waar mogelijk zonder afdwingen).
Ik heb de tijd, ik heb veel geduld, en ik wil het vooral zelf graag goed doen en niets verpesten!
Juist daarom voel ik misschien niet altijd even goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:47

amado7 schreef:
Dus hij is eigenlijk pas 2 maanden echt gereden?

Ik denk dat hij nu zo’n 4 maanden is gereden door mij en een maand is weggeweest voor het beleren. (Zo’n twee weken is hij daar gereden, verder is daar grondwerk enz met hem gedaan). In de tussentijd heeft hij 2 keer een lange vakantie gehad en ook wel eens een week of 2 weken vrij gehad!

Hij is nu 3 jr en 8 mnd, ingereden toen hij 3 was.

Enfin, even terug naar de basis dus!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:28

Ja zelf vind ik 3.5 erg jong om te rijden en 3 is helemaal veel te jong om in te rijden.
Denk dat daar ook de problemen zijn ontstaan, longeren met bijzet maakt je paard ook niet beter, zo een jong paard heeft moeite met balans, waarschijnlijk gooit hij daarom ook met het hoofd,
Ga daar idd geen hulpteugel aan hangen want dan komt je paard nooit in balans,
Ik zou zeggen ga eens een half jaar niet rijden en ga je verdiepen in het rechtrichten aan de hand, daar leer jij van, jij moet jou paard trainen , zo een jong dier snapt nog niks maar er word veel van verwacht,
Zelf ben ik met mijn 5 jarige even gestopt met rijden, die is ook veel te jong in gereden , ik heb hem gekocht met bijna 4 jaar , ben met 4.5 langzaam weer begonnen, maar ben sinds een 2 mnd weer even gestopt, zijn lichaam kan het aan , maar mentaal is hij er nog niet klaar voor.
Hij word van de zomer 6, maar al moet ik wachten totdat hij 8 is, het is mijn paard en hij blijft de rest van zijn leven bij mij, dus ja waarom zo een haast.

Neem aan dat jij jou paard ook hebt gekocht voor de rest van zijn leven?
Dus waarom die haast?
Paarden trainen is stappen terug durven doen en ik denk dat als jij jou paard mentaal maar ook lichamelijk gezond wil houden en niet voor je eigen ego gaat je echt eerst eens moet gaan leren luisteren naar je paard en die zegt voor nu het is teveel.
Ga je eens verdiepen in het Academische grondwerk, daar leer je heel veel van zodat je jou paard klaar kan maken vanaf de grond richting het rijden.
Zoek een goeie instructrice die jou kan leren waarom je paard zo doet en nogmaals bijzet en aan bit longeren maakt je paard echt nog schever , maar ook mentaal maak je hem bot

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:51

Joman schreef:
Dat gooien is echt iets dat hij nu drie keer een week heeft gedaan en daarna was het over. Althans met rijden. Met longeren zie ik dit vaak.
Het is nogal een heethoofd, dus ik zorg dat hij iedere dag beweging krijgt. Kort rijden, kort longeren of los in de bak. Als hij los in de bak staat, doet gooit hij ook regelmatig met zn hoofd. Tenzij ik eerst heb gereden of heb gelongeerd.

Rijtechnische tips kan ik je niet geven, maar deze alinea viel mij op. Wat bedoel je precies met "los in de bak"? Stimuleer je dan tot spelen/rennen of laat je hem helemaal vrij, en is dat de enige vrije beweging of komt 'ie daarnaast ook op de paddock/weide?

Omdat je paard na training niet zo met z'n hoofd gooit, klinkt het voor mij alsof hij zo gaat gooien om zijn lijf los te werken (als hij koud van stal komt?). Dan zou het nog wel eens kunnen helpen om altijd pas te gaan rijden of longeren nadat je hem al even in de bak of op de paddock hebt gezet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:55

Kun je een filmpje maken van wat er nou gebeurd?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 11:25

Joman schreef:
xChanelx schreef:

With all do respect, Joman, ik wil geen relletje uitlokken ofzo. Maar is wat Chanel zegt echt zo een openbarend advies wat wel eens de oplossing zou kunnen zijn waar je zelf niet aan gedacht had?
Want ik vind het tekstje wat Chanel schrijft echt gewoon basis en standaard en zelfs een beetje 'duuh'. Algemene kennis als het ware wanneer je met een jong paard start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:22

Gini schreef:
Joman schreef:

With all do respect, Joman, ik wil geen relletje uitlokken ofzo. Maar is wat Chanel zegt echt zo een openbarend advies wat wel eens de oplossing zou kunnen zijn waar je zelf niet aan gedacht had?
Want ik vind het tekstje wat Chanel schrijft echt gewoon basis en standaard en zelfs een beetje 'duuh'. Algemene kennis als het ware wanneer je met een jong paard start.

Nee hoor, dat is niet zo openbarend. Maar soms wel fijn om daar even aan herinnerd te worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:23

JorineV schreef:
Joman schreef:
Het is nogal een heethoofd, dus ik zorg dat hij iedere dag beweging krijgt. Kort rijden, kort longeren of los in de bak. Als hij los in de bak staat, doet gooit hij ook regelmatig met zn hoofd. Tenzij ik eerst heb gereden of heb gelongeerd.

Rijtechnische tips kan ik je niet geven, maar deze alinea viel mij op. Wat bedoel je precies met "los in de bak"? Stimuleer je dan tot spelen/rennen of laat je hem helemaal vrij, en is dat de enige vrije beweging of komt 'ie daarnaast ook op de paddock/weide?

Omdat je paard na training niet zo met z'n hoofd gooit, klinkt het voor mij alsof hij zo gaat gooien om zijn lijf los te werken (als hij koud van stal komt?). Dan zou het nog wel eens kunnen helpen om altijd pas te gaan rijden of longeren nadat je hem al even in de bak of op de paddock hebt gezet.

Hij komt idd in de paddock of weide, afhankelijk van het seizoen. Daar doet hij het ook wel eens hoor!! Als ik hem los in de bak zet, laat ik hem helemaal vrij. Hij mag zelf bepalen of hij gaat lopen of niet :)
Ik zet hem idd steeds vaker even een half uurtje los voordat ik met hem aan het werk ga. Dit lijkt te helpen in zijn eigen ontspanning!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:24

ellepel schreef:
Kun je een filmpje maken van wat er nou gebeurd?

Zal ik een dezer dagen eens doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:17

Ik heb war filmpjes gevonden die ik eerder heb gemaakt. Kan ik versturen aan degene die wil!