De ideale dressuur-beenhouding kan pas ideaal zijn in wisselwerking met een ideaal gaand paard.
Een dressuurzadel helpt, zitoefeningen helpen, zonder stijgbeugels helpen, bewust zitten helpt , ...
Maar dan nog moet je de beenhouding zien in relatie tot wat je doet.
Met als uiterste voorbeeld hoe crossruiters dikwijls zitten als het "spannend" wordt. "De holy-oliebol-houding, noemt mijn springinstructeur het.
De beenhouding staat ook in relatie tot de romphouding:
Absolem zit op haar foto heel recht in de romp maar in relatie tot haar voeten, te ver achterover (of de voeten te ver vooruit). Het is normaal dat ze een uitgestrekte draf dan zal proberen uit te zitten door nog meer achterover te zitten en dan zullen haar benen inderdaad automatisch meer vooruit komen. Ik zou proberen om het zadel achteraan iets hoger te krijgen (laten vullen of speciale onderlegger, of ander zadel?)
Ninaphilo zit ook met haar benen te veel naar voor en heeft een beetje hetzelfde probleem. Maar ik denk dat de paard (vooral op de eerste foto) eigenlijk wat met weggedrukte rug loopt, en de ruiter ook
wat krampachtig zit. Ze schrijft dat het "een eerste keer" was, die houding van ruiter en paard zijn dus niet zo abnormaal. Het zou best kunnen dat die beenhouding totaal anders is, als het paard beter door zijn rug loopt.
Nu is het wel allemaal gemakkelijk gezegd. Ikzelf bijvoorbeeld heb scheve knieën (o-benen met X-knieën

en af en toe rugpijn.
En dan maar werken aan je zit! Haha!