Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SparklingApp schreef:Ik heb altijd geleerd dat wat een paard niet voor zijn 14e heeft geleerd ze daarna ook beter niet meer kunnen doen en ik geloof daar wel in.
De aanleg van overdracht via zenuwen naar spieren zou dan minder makkelijk aanpassen waardoor je sneller blessures krijgt.
Als het paard het zelf aanbiedt zou je eens wat kunnen proberen, maar door iets af te dwingen is de kans groot dat je je paard vroegtijdig stuk rijdt.
Beau_Myrthe schreef:SparklingApp schreef:Ik heb altijd geleerd dat wat een paard niet voor zijn 14e heeft geleerd ze daarna ook beter niet meer kunnen doen en ik geloof daar wel in.
De aanleg van overdracht via zenuwen naar spieren zou dan minder makkelijk aanpassen waardoor je sneller blessures krijgt.
Als het paard het zelf aanbiedt zou je eens wat kunnen proberen, maar door iets af te dwingen is de kans groot dat je je paard vroegtijdig stuk rijdt.
Af dwingen is zeker geen optie. Ze moeten het wel willen, die van mij is erg leergierig en naast onder het zadel leert die ook graag vrijheidsdressuur. Dus vanaf 14de kunnen ze prima nog dingen leren maar elk paard is daar anders is.
veKing schreef:Ik denk ook dat ze het prima nog kunnen leren. Kijk maar (misschien een apart voorbeeld) naar Romy Huisman van Snuitable. Die leerde een 20+ pony nog allerlei hoge rijkunst en WE-zaken.
Wat voor aanpak heb je atm TS?
BarbaLala schreef:veKing schreef:Ik denk ook dat ze het prima nog kunnen leren. Kijk maar (misschien een apart voorbeeld) naar Romy Huisman van Snuitable. Die leerde een 20+ pony nog allerlei hoge rijkunst en WE-zaken.
Wat voor aanpak heb je atm TS?
Dat is nou niet bepaald iemand die een voorbeeld te noemen is![]()
TS ik zou je paard lekker laten. Wat heeft galop voor meerwaarde? Niets. Hooguit voor jou dat je aan anderen kunt zeggen "Ik heb mijn paard leren galopperen.", moet je niet willen, je paard heeft er geen baat bij en het levert hem enkel veel stress op.
ruitje schreef:Een drieganger laten tolten is gewoon onmogelijk. Een draver leren galloperen niet.
Overigens heeft wel of niet gekoerst er niets mee te maken. Je paard heeft gewoon nog niet genoeg balans, is ze recht? Hoe doet ze het aan de longeerlijn?
BarbaLala schreef:ruitje schreef:Een drieganger laten tolten is gewoon onmogelijk. Een draver leren galloperen niet.
Overigens heeft wel of niet gekoerst er niets mee te maken. Je paard heeft gewoon nog niet genoeg balans, is ze recht? Hoe doet ze het aan de longeerlijn?
Nee hoor, zijn zeker voorbeelden van driegangen rassen die daadwerkelijk een vierde gang lopen.
RianneH schreef:Ik denk dat dit paard prima het principe van galop kent, maar wegens tal van redenen de voorkeur geeft aan de draf. Dit kan je vooral zoeken in balans en kracht, als je dat mist dan kies je de gang waarin je het meest comfortabel dat tempo kan maken dat er gevraagd wordt. En dat is voor dravers nu eenmaal de draf.
Het gaat dus ook niet zo zeer om het aanleren van de galop, maar je paard dusdanig te trainen dat ze de balans en kracht hebben om de galopsprong te gaan maken. Dat betekend dus dressuurmatig trainen, en dan bieden ze het zelf wel aan. Dus niet focussen op het moeten galopperen, dan wordt het vooral jagen en heel hard rond gaan in de hoop dat ze in galop vallen. Eerst de rust vinden, over de rug kunnen bewegen, meer gaan dragen, meer balans vinden, recht richten en als ruiter kunnen begeleiden. Kan je dat allemaal in draf, dan kan je eens aan de longe gaan denken aan het galop-commando, waarbij een balkje vaak wel handig is om als aanspringpunt te gebruiken.
Beau_Myrthe schreef:Een 20 jarige kan nog prima leren galopperen als die in goede conditie is. Mijne heb ik het ook op latere leeftijd aangeleerd en die vond het super om wat voor me te doen!
20 jaar klinkt oud maar die van mij gedroeg zich nog als een puber.