ik heb een (dit jaar 7 wordende) extreem mobiel (volgens mijn instructrice) (warmbloed)paard. die we nu al maanden aan het struggelen zijn om (enigzinds) recht te krijgen, maar die sinds een paar weken lijkt het allemaal averechts te gaan en zit ik echt dusdanig op een bananenpaard dat als ik gelijke druk op mijn teugels wil hij ongeveer met zn neus naar mijn rechter teen wil, en hier heel aardig in slaagt ook

nouja moeilijk moeilijk wan dit was echt iets nieuws van hem.
nu had ik dus vandaag ff gereset. in stap slangevoltes rijden, pasjes wijken voor mijn been enzo.
nu viel mij op dat ik dus prima van links naar rechts kon wijken en andersom, zonder dat hij hierin heel erg mijn hand ontweek.
dus ik stel mijzelf de vraag: 'waarom kan hij het met wijken wel, maar zodra ik moet sturen niet'
en toen viel het kwartje

we hebben hem geleerd dat buiten knie bij de wrong in het zadel betekent afdraaien, binnen been lang maken betekent er omheen draaien, en been duuwen betekent wijken.
en wat denk je, mijn rechterknie raakt mijn wrong in (de voor mij natuurlijke houding) niet op echt 2 a 3 cm terwijl mijn linker been keurig aansluit. nu had ik al een vermoeden dat mijn zadel iets scheef licht (zadelmaker is ingelicht). maar als ik fotos van mezelf terug kijk op andere paarden is dat gewoon wel een tik van mij, dat ik mijn rechter been naar achter weg te steken , of mijn linker been naar voor.
ik vraag dus iets met mijn hand en gedachte terwijl mijn benen iets anders zeggen.
deze theorie dus toepassen door extreem op te letten wat ik met mijn benen doe resutleerde in misschien wel de fijnste aanleuning die ik er in ieder geval in 2018 uit heb kunnen rijden.
balans is altijd wel een struggle voor mij geweest. en inneens zulke grote aanpassingen in mijn houding zijn best moeilijk. en wil daar paardlief die dus heel de tijd zo braaf was in plaats van dwars zo min mogelijk lastig mee vallen.
daarom zoek ik oefeningen die ik kan doen om zelf rechter worden, zo dat het rijden zo snel mogelijk beter kan gaan.
op de manier van rijden of hulpen geven hoef ik geen commantaar, heb een fijne instrucrice. zoek puur advies voor oefeningen voor mijzelf, misschien zijn er fysiotherapeuten of sporters die hier ideeen bij hebben.
oh en het kan zijn dat toppic verkeerd staat