-
Okee, (lange) situatiesschets. Merrie, 18 jaar oud, 10 jaar in mijn bezit, dressuurgefokt, zeer bloederig, tweemaal Z1 dressuur startgerechtigd en nu B springen startgerechtigd. Lijf en ledenen zijn goed. Ik ben een kleine drie jaar geleden begonnen met haar te springen. Daarin is ze groen: ze had tot haar 15e nog nooit een balk gezien. Paard springt netjes in de manieren, fijn over de rug en met een snel been. Ik les met grote regelmaat en spring eigenlijk nooit zonder professionele begeleiding. Voor paard's doen hebben we voor veel dilemma's gestaan, maar we hebben uiteindelijk enorme progressie gemaakt, waar ik heel trots op ben.
Ik ga niet vaak op concours: één keer per maand is veel. De tijd is er niet om vaker te gaan. Dat vind ik jammer, omdat ik denk dat het haar zou helpen. Ik heb niet de ambities om met haar verder te komen dan de B. Mijn doel is om haar zo netjes mogelijk een B-parcours rond te rijden met keurige stijlpunten. Valt alles op z'n plaats dan krijgen we die ook. Probleem is dat niet altijd alles op z'n plaats valt.

Paard vind hindernissen spannend, maar is inmiddels (na veel oefenen) al zo ver dat ze van de sprong zelf niet meer opkijkt. De entourage doet haar nog wel wat, maar daar kan ik haar meestal wel doorheen rijden. Paard heeft om deze reden een geluiddempend oornetje op en kleine blinkers aan het hoofdstel. Dit helpt haar goed en wil ik graag zo laten. Ik rijd haar momenteel op een hele simpele dubbelgebroken watertrens met een lage (niet aangesnoerde) neusriem en een martingaal.
Paard is in principe goed nageeflijk te rijden. Paard heeft echter wel de begeleiding nodig om op het goede afzetpunt te komen. Ze heeft dat niet van nature in zich. Zitten en afwachten werkt niet. Ze trekt overigens wel heel flink aan. Ik kan haar in de regel fijn naar de sprong laten lopen, geef haar 2 tot 3 galopsprongen voor de hindernis de kans om haar neusje uit te drukken, waarna ze de sprong daarna eigenlijk altijd prima springt.
Echter... ergens halverwege het parcours gaat ze soms met me aan de haal. Vraag ik haar bij me, dan krijg ik niet direct antwoord. Het lijkt alsof ze het in haar hoofd niet goed kan verwerken. Ze heeft allerhande maniertjes om mij te vertellen dat ze het niet meer snapt: ze wordt sterk, hangt in het bit, pakt het bit vast of komt tegen het bit, wat tot gevolg heeft dat de rest ook eventjes spaak loopt. Soms springt ze overkruist, loopt ze over de schouder weg, buigt ze haar hele lijf in, verliest ze ritme of vergeet ze de betekenis van m'n been. En nee, dat doet ze niet allemaal tegelijk: ze varieert graag.

In een paar seconden tijd heb ik dus ineens een heel ander paard onder me. Ik ben geen natuurtalent, dus het is voor mij soms een hele kluif om doorheen te komen. In sommige lijnen kom ik simpelweg tijd te kort om haar op tijd weer goed voor een sprong te plaatsen, wat resulteert in een weigering. Liever laat ik het niet zo ver komen en draai ik haar op een volte. Dit geeft me de kans om haar weer bij me te krijgen, waarna het weer prima gaat. Alleen mag je natuurlijk niet meer dan twee voltes draaien, haha.

Er klikt dus halverwege het parcours iets in haar om. Het lijkt soms alsof ze zo veel te verwerken krijgt dat ze eventjes niet meer weet hoe/waarop te reageren. Geef ik haar wat meer tijd voor de volgende sprong, dan is alles weer verwerkt en is ze bij me. Een parcours met wat langere lijnen liggen haar het beste. Voltes zijn haar rustmomentjes, daarom denk ik ook dat ik haar tijdens een 'verwerkings-probleempje' vooral bij afgebogen lijnen weer het snelste bij me krijg. Korte rechte lijnen zijn een probleem. Ik probeer haar dan links-rechts een beetje in te buigen en met een zacht drijvend been weer in het juiste ritme te krijgen, maar negen van de tien keer heb ik daar simpelweg niet genoeg tijd voor. Het is me dan te veel.
Ik krijg vaak het commentaar dat ik te netjes wil rijden. Dat klopt ook wel, maar dat ook het enige doel dat mij voor ogen ligt. Ik ben geen rijtechnisch talent, ik durf niet hoog en ik ben niet snel. Ik kan echter wel netjes zitten en ik heb een paard dat aantrekkelijk kan bewegen. Dat wil ik graag laten zien. Ik raak overigens niet boos of teleurgesteld als het ons niet lukt, ik probeer er altijd een wijze les uit te halen.
-
Ik vraag mij af of ik wellicht iets aan het harnachement kan veranderen waardoor ik haar net iets sneller 'uit haar hoofd' kan krijgen. Iets wat kort inwerkt, waarna ze haar focus weer bij mij heeft. Weet wel dat ik al heel veel verschillende dingetjes heb getest en nog een tweetal mogelijkheden op m'n lijstje staan. Ik wil dat hier niet bijtikken, omdat ik graag jullie suggesties wil horen. Zouden jullie dit op z'n beloop laten en hopen dat paardlief hier op den duur beter mee om leert gaan of zouden jullie een (kleine) verandering in het harnachement suggereren?
Ik sta open voor alles wat door de KNHS wordt goedgekeurd en verwelkom slimme rijtechnische tips natuurlijk ook. Weet wel dat ik dit alles eerst voor leg aan mijn trainer en niet zomaar zonder begeleiding toepas.